2018-07-12, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Och på vilket sätt är det fel att "sätta värde på fostret"? Har du tänkt på att du själv "ett foster" en gång?

Inget fel. Dock måste man använda sunt förnuft när man själv/ samhället skaffar barn till välden då dessa inte klarar sig själva i 18 år utan kräver avsevärt av sin omgivning. Kan detta inte ges, av de olika skäl som finns så är det avsevärt humanare att välja att inte låta nämna foster fortsätta utveckla sig, utan faktiskt rejält grymt.
Citera
2018-07-12, 17:16
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Fler människor ger fler brott.
Lösning.
Skjut bort hälften, halverad brottslighet.
Nja, FEL människor ger fler brott. Din lösning med slumpmässig massaker är inte så smart. Det räcker med att ha gränsbevakning i ordning så inte fel sorts människor kan smita in.
Citera
2018-07-12, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Nja, FEL människor ger fler brott. Din lösning med slumpmässig massaker är inte så smart. Det räcker med att ha gränsbevakning i ordning så inte fel sorts människor kan smita in.

Du menar sorten med brun hud?
Citera
2018-07-12, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Inget fel. Dock måste man använda sunt förnuft när man själv/ samhället skaffar barn till välden då dessa inte klarar sig själva i 18 år utan kräver avsevärt av sin omgivning. Kan detta inte ges, av de olika skäl som finns så är det avsevärt humanare att välja att inte låta nämna foster fortsätta utveckla sig, utan faktiskt rejält grymt.

Kan väl ges i Sverige?
Citera
2018-07-12, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke22
Kan väl ges i Sverige?
Klarar Sverige av ca 30 000 spädbarn som varje år skulle födas mot sin moders vilja? (kanske även faderns)

jag är rätt övertygad om att just det scenariot är vad som skapar rejäla sociala problem. Vi skulle i ett slag förstöra väldigt mycket av den samhällstrygghet vi byggt upp och tjänar rejält på varje år.
Citera
2018-07-12, 19:51
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Och på vilket sätt är det fel att "sätta värde på fostret"? Har du tänkt på att du själv "ett foster" en gång?
Grejen är ju vem som sätter värdet.
Du eller den som berörs av beslutet?
Kan du frågan bättre?

Hade jag spontanaborterats hade jag inte varit intresserad av ämnet.
Citera
2018-07-12, 19:52
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Jovisst , vi gör det här till en hatainvandrar tråd också.
Citera
2018-07-12, 20:04
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Barnet kan ju bli adopterat och få det bra hos någon annan än de biologiska föräldrarna.
Citera
2018-07-12, 20:18
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Grejen är ju vem som sätter värdet.
Du eller den som berörs av beslutet?
Kan du frågan bättre?
Alla måste väl få ha rätt till att ha en åsikt i denna fråga i allmänhet? Och även om jag personligen aldrig har varit gravid, så tycker jag att det är viktigt att så många barn som möjligt får födas och leva. Våra barn är allas vårt ansvar.

Citat:
Hade jag spontanaborterats hade jag inte varit intresserad av ämnet.
Visserligen inte, men nu finns du här och kan tycka och tänka. Så du ska skicka en tanke av tacksamhet till din mamma för att hon lät dig leva och födde fram dig, särskilt om du är född efter 1975 och lagen om fri abort kom till Sverige.
Senast redigerad av Furienna 2018-07-12 kl. 20:27.
Citera
2018-07-12, 20:36
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Alla måste väl få ha rätt till att ha en åsikt i denna fråga i allmänhet? Och även om jag personligen aldrig har varit gravid, så tycker jag att det är viktigt att så många barn som möjligt får födas och leva. Våra barn är allas vårt ansvar.

Visserligen inte, men nu finns du här och kan tycka och tänka. Så du ska skicka en tanke av tacksamhet till din mamma för att hon lät dig leva och födde fram dig, särskilt om du är född efter 1975 och lagen om fri abort kom till Sverige.
Du är så välkommen att tillämpa ditt abortförbud på dig själv.
Embryot värde är godtyckligt, det har inget objektivt värde.
Och eftersom vi alla tycker olika så får den "drabbade" kvinnan ta beslutet, vem ska annars göra det.
Jag vet att Strix gärna tar det beslutet.
Men varför han ska bestämma över min kvinna?
Citera
2018-07-12, 20:58
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Du är så välkommen att tillämpa ditt abortförbud på dig själv.
Embryot värde är godtyckligt, det har inget objektivt värde.
Och eftersom vi alla tycker olika så får den "drabbade" kvinnan ta beslutet, vem ska annars göra det.
Jag vet att Strix gärna tar det beslutet.
Men varför han ska bestämma över min kvinna?
Men det är bara du och dina gelikar, som inte har lust att ge embryot sitt objektiva värde. Men för mig är det solklart att det bör få det tillbaka.

Och ingen har heller sagt att bara en person ska ta något beslut om detta, utan vi måste vakna upp som folk och börja rädda våra barns liv.
Citera
2018-07-13, 00:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du lämnar åt domstolen att sätta värdet på embryot.
Hoppas den hinner med ärendet inom nio månader.

Inte alls! om framgår av mina inlägg är det anmälan om våldtäkt som utgör kriteriet för att beviljas bort - inte en lagakraftvunnen dom.

Citat:
Humanism ger återfallsvåldtäkter?
Hur hänger det ihop?

Och för slapp lagstiftning orsakar våldtäkter?
Lagen kan inte orsaka våldtäkt.

Det är människor som tar sig rätten.

Det hänger ihop med att om man tämligen frekvent släpper ut dömda våldtäktsmän och att dessa återfaller i samma brottslighet - då är man medskyldig. Svenska domstolar dömer regelmässigt i nedre delen av straffskalan, och bidrar därför till återfallsvåldtäkter.

Citat:
Grejen är ju att det är du som vill sätta värdet på fostret.
Jag och många fler vill att den gravida bestämmer värdet eftersom det är hon som får ta konsekvenserna.

Grejen är den att jag är den som vill sätta något värde på fostret - inte att värdet skall vara noll om inte mamman väljer att behålla det. Jag anser att det ofödda livet har ett eget värde i sig själv, oaktat vad mamman (eller pappan) tycker i frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in