Citat:
Ursprungligen postat av
erog
]Finns det något sätt att ta reda på om den blivit omregistrerad (eller liknande) utomlands?[/b]
Att den kanske inte exporterades på "vanligt" sätt kan vi väl anta, men om någon bara åkt utomlands med den, kan den då ha registrerats i annat land utan att detta kommit Sverige tillkänna?
Visst finns den möjligheten att bilen kom att hamna i ett annat land.
Nej den kom i s f förstås inte att exporteras på vanligt sätt. Vilka länder kan vi då tänka oss? Västtyskland tror jag inte på. På den tiden var du tvungen att inneha pass för att resa dit. Alltså betydligt mer kontroll än idag. Dessutom betydligt krångligare med språket.
De länderna som är de mest troliga är Norge och Danmark. I första hans tror jag på Norge. Det enklaste av dessa båda länder att "smyga" in en stulen bil i. Man kunde köra bilen in i Norge någonstans längs den långa gränsen. Om så gjordes kan jag mycket väl tänka mig att detta kom att ske antingen via Dalsland eller Värmland. Till Danmark var det tvunget att frakta bilen via färja.
Som jag har skrivit förut vid ett flertal tillfällen i tråden så fanns det en liga i Göteborg 1965-66 som stal bilar där och sedan körde dessa till den norska "filialen" i Oslo. En av de mest populära märkena där var just Volvo.
En annan variant kan ha varit att O 18920 slaktades för att använda delarna antingen på hemmaplan eller kanske i Norge.