2018-06-19, 20:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilen som försvann - för alltid.

Citat:
Ursprungligen postat av WernamoGummi2
Har nog tittat igenom samtliga matriklar (tror jag), som pv-klubben givit ut, och bilen med det chassinummret finns ej att hitta där.
54-56 fanns lejontassarna, och det finns en hel del bilar kvar än idag.

Jättebra att du har gått igenom matriklar från PV-klubben.

Att den försvunna PV:ns chassinummer skulle finnas där har jag heller aldrig trott. Skulle ha blivit mycket förvånad om så hade varit.

Meningen var att bilen skulle vara mycket svår att hitta - helst inte alls. I de kretsar som O 18920 befann sig i 1965 så fanns det mycket goda möjligheter till att så skulle kunna ske.
Citera
2018-06-20, 21:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den försvunna bilen hamnade i Norge?

Citat:
Ursprungligen postat av erog
]Finns det något sätt att ta reda på om den blivit omregistrerad (eller liknande) utomlands?[/b]
Att den kanske inte exporterades på "vanligt" sätt kan vi väl anta, men om någon bara åkt utomlands med den, kan den då ha registrerats i annat land utan att detta kommit Sverige tillkänna?

Visst finns den möjligheten att bilen kom att hamna i ett annat land.

Nej den kom i s f förstås inte att exporteras på vanligt sätt. Vilka länder kan vi då tänka oss? Västtyskland tror jag inte på. På den tiden var du tvungen att inneha pass för att resa dit. Alltså betydligt mer kontroll än idag. Dessutom betydligt krångligare med språket.

De länderna som är de mest troliga är Norge och Danmark. I första hans tror jag på Norge. Det enklaste av dessa båda länder att "smyga" in en stulen bil i. Man kunde köra bilen in i Norge någonstans längs den långa gränsen. Om så gjordes kan jag mycket väl tänka mig att detta kom att ske antingen via Dalsland eller Värmland. Till Danmark var det tvunget att frakta bilen via färja.

Som jag har skrivit förut vid ett flertal tillfällen i tråden så fanns det en liga i Göteborg 1965-66 som stal bilar där och sedan körde dessa till den norska "filialen" i Oslo. En av de mest populära märkena där var just Volvo.

En annan variant kan ha varit att O 18920 slaktades för att använda delarna antingen på hemmaplan eller kanske i Norge.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-06-20 kl. 21:32.
Citera
2018-06-21, 20:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Även om GW inte var intresserad av dessa händelser den 29 juli 1965 och tiden därefter så visar utlandet på mer och mer intresse.

2018.05.01. publicerades på Youtube 6 Disturbing Unsolved Mass Disapperances. Denna video är på 12.44 min och Dahlsjö-fallet tas upp som # 6 med början 01.08. in i programmet. Speakern pratar engelska och kommer troligtvis från Australien. På sidan finns mycket text med för mig främmande bokstäver. Vet inte vad detta kan vara för språk. Burmesiska? Indiska?

Det första fallet handlar om The Springfield Three 1992.

https://in-film.net/v-6-disturbing-u...45Xe7cH3s.html
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-06-21 kl. 20:18.
Citera
2018-06-23, 23:04
Medlem
[quote=WernamoGummi2|64377386]Har nog tittat igenom samtliga matriklar (tror jag), som pv-klubben givit ut, och bilen med det chassinummret finns ej att hitta där.
54-56 fanns lejontassarna, och det finns en hel del bilar kvar än idag. Okej men det finns många medlemmar där med bilar stående dom inte är med i matrikel, tror att du via deras klubbtidnig kan lägga in nån stänkare att en Pv 56 med si o så chassinummer sökes, ju fler som kollar desto bättre, maila för Guds skull styrelsen med lite historia och be dom hjälpa till, letas det så mesigt så förstår man ju att resultatet blir likadant
Citera
2018-06-26, 21:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
True Crime Podcast.

True Crime Podcast publicerad 2018-06-24 på 38,48 minuter. Reklam förekommer i programmet.

https://www.youtube.com/watch?v=b9O9jFOWjCo

Citat:

"In 1965, four men disappeared from their hometown in Sweden. This disappearance is the only long term mass disappearance in Swedish history. The same day, a bank heist was foiled when the three robbers were caught. Are the missing men and the robbery connected?"
Citera
2018-06-27, 12:34
Medlem
Bra ide Lowri! Det kanske är bäst om du mailar, risken är väl annars att det blir mesigt. Pv- klubbens adress finns på nätet. mvh.
Citera
2018-06-27, 15:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hoppas att min förfrågan inte blev mesig.

Citat:
Ursprungligen postat av WernamoGummi2
Bra ide Lowri! Det kanske är bäst om du mailar, risken är väl annars att det blir mesigt. Pv- klubbens adress finns på nätet. mvh.

Jag har nu gjort ytterligare en förfrågan till PV-klubben.

Förra gången detta gjordes hade så hade vi registrerings- och chassinummer. Efter åratal så fick vi till sist hjälp med att även få fram motornumret. Vi får se om min förfrågan kan ge något men jag betvivlar det. Hoppas bara nu att min förfrågan inte blev mesig.

Efter mycket arbete med att få fram så mycket information som möjligt angående O 18920, som har kostat både tid och pengar, så har vi kunnat följa den midnattsblå ända från då den rullade ut från Lundbyverken den 8 mars 1956 ända fram tills ett par dagar innan den 29 juli. Det finns i o f s uppgifter om bilen från detta datum men ingen av dem går att bevisa att de är riktiga.

Sådana uppgifter är t. ex. att den midnattsblå skall ha befunnit sig någonstans längs Säveåns stränder samt uppgiften från Roger D. att han skulle ha sett de tre stiga in i bilen utanför Mården.
Citera
2018-06-29, 13:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svenska Volvoklubben.

Har nu erhållit svar från Svenska Volvoklubben som bl. a. låter så här:

"Jag sitter i styrelsen i Svenska Volvoklubben och vi har inga som helst uppgifter om denna bil. Som jag ser det är din enda chans att ta kontakt med landsarkivet som ansvarar för fordonsuppgifter innan 1973 då de nya reg. skyltarna vidtog . Vi önskar dig lycka till !"

Precis det svar som jag misstänkte att jag skulle få. Landsarkivet har ett flertal kontakter tagits med under årens lopp ang. bilen och de har heller inga uppgifter om den efter den 29 juli 1965. Förutom att den aldrig erhöll en ny registreringsskylt, att reg. numret O 18920 aldrig mera fick användas samt att Dahlsjös äldre bror fick betala skatt för bilen 1966.

Publicerat den 30 april 2018:

https://coolinterestingstuff.com/the...disappearances

Citat:

"Three strange things coincided on July 29, 1965, in the city of Gothenburg in Sweden. All in all four young men and one Volvo car disappeared that day. It is Sweden’s only unsolved mass disappearance, and the rabbit hole is very deep, confusing and full of conflicting information. This is just an attempt to provide the basic information of the three separate cases."
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-06-29 kl. 13:30.
Citera
2018-06-30, 19:40
Medlem
[quote=WernamoGummi2|64467075]Bra ide Lowri! Det kanske är bäst om du mailar, risken är väl annars att det blir mesigt. Pv- klubbens adress finns på nätet. mvh. Har mer kolla än du anar på Volvo bilar så kyss du mig där solen aldrig skiner
Citera
2018-06-30, 19:47
Medlem
Jag har nu erhållit svar från Svenska Volvoklubben som bl. a. låter så här:

"Jag sitter i styrelsen i Svenska Volvoklubben och vi har inga som helst uppgifter om denna bil. Som jag ser det är din enda chans att ta kontakt med landsarkivet som ansvarar för fordonsuppgifter innan 1973 då de nya reg. skyltarna vidtog . Vi önskar dig lycka till !"

Precis det svar som jag misstänkte att jag skulle få. Landsarkivet har ett flertal kontakter tagits med under årens lopp ang. bilen och de har heller inga uppgifter om den efter den 29 juli 1965. Förutom att den aldrig erhöll en ny registreringsskylt, att reg. numret O 18920 aldrig mera fick användas samt att Dahlsjös äldre bror fick betala skatt för bilen 1966.

Publicerat den 30 april 201. Ja det där svaret förvånar mig inte från Pv klubben, inte särskilt intresserade att hjälpa till alltså, inget ovanligt alls från den styrelsen, min tanke var att gu ut bland medlemmar i klubben med chassienummer och se om nån vet eller visste nåt, finns folk med stora kontakter med Pvfokl, gubbarna kan ha sönderrostade bilar som inte finns med i några register på nåt sätt, dessa gubbs borde vidtalas på nåt sätt
Citera
2018-07-01, 17:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Motor- och chassinummer.

Citat:
Ursprungligen postat av Lowri
Jag har nu erhållit svar från Svenska Volvoklubben som bl. a. låter så här:

Publicerat den 30 april 201. Ja det där svaret förvånar mig inte från Pv klubben, inte särskilt intresserade att hjälpa till alltså, inget ovanligt alls från den styrelsen, min tanke var att gu ut bland medlemmar i klubben med chassienummer och se om nån vet eller visste nåt, finns folk med stora kontakter med Pvfokl, gubbarna kan ha sönderrostade bilar som inte finns med i några register på nåt sätt, dessa gubbs borde vidtalas på nåt sätt

Visst detta är inget dumt förslag.

Vi har pratat om detta förut men hur får man tag i sådana personer? Är inte medlem i Svenska Volvoklubben och jag känner heller ingen som är det.

Chassinummer på den här tiden var en plåtbit som sattes fast med fyra poppnitar. Minns att de bilar jag hade då så sattes denna rektangulära plåtbricka fast i ramen där man stängde dörren. Om det gjordes på samma sätt med Volvon vet jag inte.

Jag tror att motornumret är bättre att försöka gå efter. Detta nummer stansades in på själva motorn och svårare att få bort.
Citera
2018-07-01, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Visst detta är inget dumt förslag.

Vi har pratat om detta förut men hur får man tag i sådana personer? Är inte medlem i Svenska Volvoklubben och jag känner heller ingen som är det.

Chassinummer på den här tiden var en plåtbit som sattes fast med fyra poppnitar. Minns att de bilar jag hade då så sattes denna rektangulära plåtbricka fast i ramen där man stängde dörren. Om det gjordes på samma sätt med Volvon vet jag inte.

Jag tror att motornumret är bättre att försöka gå efter. Detta nummer stansades in på själva motorn och svårare att få bort.

Så här är det: Uppe hörnet i motorrummet sitter på en Pv en skruvad aluminiumplåt med Chassinummer, färgnummer, karosskulör och klädselnummer. MEN, det finns även ett stansat chassinummer i karossen, i närheten av värmepaketet. Angående motorn var det först på B18 motorn som fick stansade nummer. En B4B motor (i detta fall) och B16 hade en aluminiumplåt nitad på motorns högra sida med motornummer mm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in