Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-07-02, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Den totala siffran över handlagda ärenden för de sex första månaderna i år är 4 004 våldtäkter. Motsvarande siffra för samma period förra året var 3 047.
Under årets första sex månader har 302 våldtäkter klarats upp jämfört med 354 under samma period föregående år.

Jag skrev 90%, siffran där är t o m större. Vad sägs om "ursäkta jag hade fel", innan du fortsätter med annat för att blanda bort korten?
Citera
2018-07-02, 17:38
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Politik ska inte bygga på mörkertal.

Om man kör in något i mannens stjärt anses det som våldtäkt.

Angående machokulturen, hur kommer det sig att den är dålig för män, men något bra för kvinnor?

Jag har aldrig sagt att politik ska bygga på mörkertal.

Är machokulturen bra för kvinnor? Jag har inte varken läst eller sett mycket av att machokulturen skulle vara bra för någon?
Dock kanske sämst för männen själva, därför att de som inte vill sälla sig till "machomassan" kanske lider i det tysta. För att normen är att män inte ska visa sig svaga / känsliga och " en riktig man reder sig själv" e.t.c. Jag tror inte män är känslokalla robotar och det kan inte kännas särskilt kul att förväntas anamma den rollen heller. Vad är det för fel på att ha nära till sina känslor egentligen? Ingenting som jag ser det, tvärtom en styrka i många fall.

Vad menar du när du säger att machokulturen är bra för kvinnor?
Citera
2018-07-02, 17:40
Medlem
Citat:
Även om så är fallet så måste varje människa ändå ta ansvar för sina handlingar. Och är det så att män och kvinnor är så olika av naturen och inte kan förändras, då behöver vi verkligen se över att man förespråkar att normen i samhället skulle vara att "kvinnor måste bli som män annars ska de inte heller ha samma rättigheter". Det tycker jag mig ha läst här på FB ett antal gånger.
Om vi är så olika och inte kan hjälpa detta, varför ska då mannen vara rättesnöret? Då bör man mötas någonstans på mitten.

Har lärt mig att rättigheter betyder annat för feminister än för mig. För mig innebär rättighet till mat och åsiktsfrihet t ex att det finns mat att köpa och att man får säga vad man tycker. För en del feminister innebär det snarare att de skall kunna kräva att någon trycker in föda i käften på dem samt att de skall kunna slippa höra obehagliga åsikter.
Det senare typen av rättigheter har ju bara kvinnor. Inte män.
Så vilken typ av rättighet pratar du om?
Citera
2018-07-02, 17:44
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Jag skrev 90%, siffran där är t o m större. Vad sägs om "ursäkta jag hade fel", innan du fortsätter med annat för att blanda bort korten?

Jag kan inte säga ursäkta jag hade fel eftersom jag inte är så säker på att allt detta är falska anmälningar. Jag har inte samma förtroende som du har för rättssystemet, och tror att det anmäls en del riktiga våldtäkter som aldrig blir tagna seriöst för att det saknas bevis.
Anledningen till varför jag också har svårt att tro att kvinnor skulle anmäla falska våldtäkter i den grad, är därför att jag ser det som helt sinnessjukt att anmäla en falsk våldtäkt. Om man haft sex med någon och sen ångrar sig, eller liknande, är man helt rubbad om man anmäler våldtäkt, och jag kan inte tro att det finns så många som skulle göra sådant.

Jag kan däremot säga att du har belägg för ditt påstående, och därav så säger jag inte att det är fel, jag kan dock inte heller säga att jag är övertygad om att det stämmer.
Citera
2018-07-02, 18:03
Medlem
Citat:
Jag kan inte säga ursäkta jag hade fel eftersom jag inte är så säker på att allt detta är falska anmälningar. Jag har inte samma förtroende som du har för rättssystemet, och tror att det anmäls en del riktiga våldtäkter som aldrig blir tagna seriöst för att det saknas bevis.

Fast det är samma sak. Att fälla någon utan bevis är trams. Det skall inte uppmuntras.
Att anmäla någon i hopp om att polisen skall finna bevis kan jag förstå, men är du lite realistisk så inser du att en normal anmälan inte ser ut så. Det är en tjej som delar ut en kondom till killen på kvällen och sover i samma säng, som plötsligt känner sig våldtagen, osv. Babianen hade en underbar länk nångon gång som visade allt möjligt trams som tydligen är mer regel än undantag.
Polisen skrattar och gråter över eländet (tippar jag).

Lagar skall följas. Har man en lag där över 90% av anmälningarna kastas, så är lagen väldigt korkad.
Så vad gör man? Man provar med ännu mer vansinne! Nu kommer samtyckes-varianten!
Fungerar inte lite vansinne, så kanske mycket fungerar? Är en väg fel, så vandra den ännu längre!
Citera
2018-07-02, 18:05
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Har lärt mig att rättigheter betyder annat för feminister än för mig. För mig innebär rättighet till mat och åsiktsfrihet t ex att det finns mat att köpa och att man får säga vad man tycker. För en del feminister innebär det snarare att de skall kunna kräva att någon trycker in föda i käften på dem samt att de skall kunna slippa höra obehagliga åsikter.
Det senare typen av rättigheter har ju bara kvinnor. Inte män.
Så vilken typ av rättighet pratar du om?

Jag pratar om grundläggande rättigheter, mat, tak över huvudet, vatten. Jag pratar också om rättigheten att bestämma över sin egen kropp och sina egna val i livet. Detta har vi i Sverige.

Sedan pratar jag om möjligheter. Möjligheter och rättigheter ligger ganska nära varandra som jag ser det. Man kan ha rättigheten att till exempel bli statsminister, men möjligheterna kan variera för olika personer.

Men när jag pratar om normer, menar jag mer att olika egenskaper passar i olika sammanhang, och inget bör värderas lägre än någonting annat. Exempel:

En man gör karriär, arbetar hårt för detta. Träffar en kvinna. De vill ha barn, och får detta. Kvinnan stannar då hemma i ett antal år, alternativt jobbar kanske 50%. Detta har mannen och kvinnan kommit överens om tillsammans. Mannen kan fortsätta sin karriär och tjäna pengar, eftersom kvinnan är hemma och sköter marktjänsten. Här har vi ett samarbete, som bygger på förtroende. Om inte båda håller sig till detta "avtalet" hamnar kvinnan i en beroendeställning eftersom hon inte har någon ekonomi eller pension att tala om. Om mannen då förväntar sig det ena och det andra av henne, som att hon ska ställa upp på sex när det passar honom, eller visa tacksamhet i största allmänhet för att hon "blir försörjd" av honom, då får vi en skev bild, där den ena partens roll värderas högre än den andra.

Här menar jag att samhället inte bör nedvärdera den ena rollen, då oftast kvinnans, för det finns en tendens att det anses enkelt och inte så mentalt krävande att "gå hemma". Och tänker då mannen att "det är minsann jag som tjänar pengarna, min familj bör vara tacksam" blir det helt fel.

Kvinnan hade inte kunnat vara hemma med barnen utan mannens inkomst, men mannen hade inte kunnat både arbeta, göra karriär och ha barn, om inte kvinnan sköter sin del av "avtalet".
Därför vänder jag mig mot all typ av tänk som på något sätt nedvärderar kvinnans roll i hemmet, den är precis lika viktig som mannens roll på arbetet. Och här har vi detta med respekten för det motsatta könet och dennes egenskaper som är till viss del könsspecifika, både för män och kvinnor. Nu talar jag om detta generellt så drar alla över en kam. Ovanstående fördelning, oavsett det är en kvinna eller man som sköter marktjänsten, behöver inte vara fel, sålänge inte någon av parterna använder sin position som ett maktmedel för att ha ett övertag.

Nu var detta ett exempel utifrån hur det såg ut mer förr, är väl inte så många hem som har denna fördelningen idag längre. Men det jag vill få fram här är detta med hur samhället ser på normer, och vad som värderas högre och lägre.

Blev kanske lite rörigt inlägg, hoppas du förstår poängen iallafall.
Citera
2018-07-02, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Det ena behöver inte utesluta det andra.

Min mangina. Är det inte jobbigt att hela tiden söka bekräftelse från kvinnan? Om du duger i hennes ögon?

Tär det inte på dig att leva upp till bilden som en riktig karlakarl som kvinnan satt?

Som kvinnan satt? Nänä, männen satt..
Citera
2018-07-02, 20:53
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ingen som någonsin hävdat att detta inte är rimligt.
Frågan/ -orna har aldrig varit detta.

Utan:

1) Är det rimligt av samhället/ andra individer lägga skulden och därmed ansvaret för våldtäkter/ sexuella trakasserier, som män oftast begår, på kvinnor?
Är beteendet: våldföra sig sexuellt på annan individ som inte vill detta ett
kvinnoproblem som kvinnor ska "lösa"? eller är det faktiskt ett mansproblem?

2) Är det rimligt vi har ett synsätt/ lag som gör det icke straffbart ha sex med någon som faktiskt inte visat samtycke?

Skulden läggs inte på offret. De döms inte till fängelse.... i övrigt, ja. För det är inget mans- eller kvinnoproblem, det är ett kriminellt problem.
Då är det högst rimligt att påpeka idiotin att vistas ensam runt berusade män, att följa med män hem eller bjuda hem dem o.s.v.

Ja.
Citera
2018-07-02, 21:54
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Fast det är samma sak. Att fälla någon utan bevis är trams. Det skall inte uppmuntras.
Att anmäla någon i hopp om att polisen skall finna bevis kan jag förstå, men är du lite realistisk så inser du att en normal anmälan inte ser ut så. Det är en tjej som delar ut en kondom till killen på kvällen och sover i samma säng, som plötsligt känner sig våldtagen, osv. Babianen hade en underbar länk nångon gång som visade allt möjligt trams som tydligen är mer regel än undantag.
Polisen skrattar och gråter över eländet (tippar jag).

Lagar skall följas. Har man en lag där över 90% av anmälningarna kastas, så är lagen väldigt korkad.
Så vad gör man? Man provar med ännu mer vansinne! Nu kommer samtyckes-varianten!
Fungerar inte lite vansinne, så kanske mycket fungerar? Är en väg fel, så vandra den ännu längre!

Ja absolut, i princip 100% av anmälningar för cykelstölder läggs ned (och man anmäler bara för att försäkringsbolag kräver det, alla vet att det inte finns en chans att polisen gör något), därför bör vi sluta förbjuda cykelstölder. Det enda rimliga.

EDIT: Vidare är det fullt rimligt att anta att eftersom alla förundersökningar läggs ned, så stjäls inga cyklar.
Senast redigerad av Sir Dwain 2018-07-02 kl. 21:56.
Citera
2018-07-02, 22:43
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlerikss
Som kvinnan satt? Nänä, männen satt..

Likt många djur i naturen måste mannen visa upp för kvinnan vad han är kapabel till och om han är värd hennes intresse.....

Försök igen.
Citera
2018-07-03, 00:06
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlerikss
Gissning? Finns forskning på detta du vet...

Klart det finns mörkertal bland våldtagna män, särskilt då machokulturen inte tillåter män att vara offer utan de ska va ”starka och klara sig själva och inte låta sig våldtas”....
Vi pratar mest småpojkar nu.
Minns du Patrik Sjöberg?
Hur gammal var han? Var det machokultur tror du?
Idiot.

LMGTFY:
https://www.google.com/search?num=30&client=firefox-b&ei=nqE6W8fTK4T-6ASs-7Eg&q=pojke+v%C3%A5ldtogs&oq=pojke+v%C3%A5ldtogs&g s_l=psy-ab.3..0i22i30k1l7.36991.36991.0.38190.1.1.0.0.0.0. 78.78.1.1.0....0...1c..64.psy-ab..0.1.78. ...0.7ZFPppS_xxA
Idiot.

Den enda forskning du behöver är googla uttrycket mörkertal.
Idiot.
Citera
2018-07-03, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Vi pratar mest småpojkar nu.
Minns du Patrik Sjöberg?
Hur gammal var han? Var det machokultur tror du?
Idiot.

LMGTFY:
https://www.google.com/search?num=30&client=firefox-b&ei=nqE6W8fTK4T-6ASs-7Eg&q=pojke+v%C3%A5ldtogs&oq=pojke+v%C3%A5ldtogs&g s_l=psy-ab.3..0i22i30k1l7.36991.36991.0.38190.1.1.0.0.0.0. 78.78.1.1.0....0...1c..64.psy-ab..0.1.78. ...0.7ZFPppS_xxA
Idiot.

Den enda forskning du behöver är googla uttrycket mörkertal.
Idiot.

Patrik242:

”Till synes tuff men egentligen rädd”

https://www.instagram.com/p/BkvIu1IDPNQ/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1ala4lhirwyx7
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in