Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-30, 19:05
  #34321
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Personen var väl inte ens intervjuad utan skrev på eget initiativ hyllningen på LinkedIn? Jag tror att hon definitivt kan ha inbillat sig vara förälskad i Oskar men jag tror också att det är en person som kanske "inte är riktigt som andra". Lite stollig, helt enkelt. Det var så otroligt olämpligt formulerat och så nära inpå och på ett så konstigt forum. Jag har tyckt detta sedan första gången jag läste texten att oj, något är riktigt iffy här.

Nu är du väl lite väl intolerant? Personen kanske var i något slags chock? Om det nu stämmer att han varit en varm och vänlig person som engagerat sig mycket i sina barn (även inman de blev sjuka märk väl) så är det antagligen inte helt lätt att att kunna smälta att en person man kände som sådan går in i ett familicid?
Jag är dock ingen psykiatriker och vet inte hur man ska reagera om man får veta att någon man känner gjort något fruktansvärt som inte passar med den personlighet man dessförinnan sett hos dem. Ingen i min bekantskapskrets har gjort något ens i närheten av något dylikt, tack och lov.

Inom universitetsvärlden finns en del excentriska människor men personen behöver väl inte vara vare sig det eller "stollig", men det kan nog vara ett tungt jobb mentalt. Dels det egna arbetet där man kanske kör fast ibland och självförtroendet sviktar. Knepiga kollegor och gnälliga föräldrar till studenter man undervisat som klagar över betygssättningen. Om OH var uppmuntrande i ett sådant läge är det kanske inte underligt om denne blivit bestört och uttryckt sig så.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-06-30 kl. 19:15.
Citera
2018-06-30, 19:06
  #34322
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det är ganska ovanligt att den avlidna kollegan mördat sina egna barn innan denne tog livet av sig dock.

Och jag kan nog inte påstå att jag någonsin läst någonting liknande "ängeln i Lund"-hyllningen förut om en arbetskamrat. Faktum är att jag skulle våga gå så långt som att personen som skrev den nog har en något avvikande personlighet.

Vat läste du den? Måste ha missat det, kan du länka?
Citera
2018-06-30, 19:15
  #34323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marieholm
Kanske redan varit uppe, men det här är publicerat på linkedin angående OH:

https://www.linkedin.com/feed/update...48651326750720

"Detta är en sorgens dag. Du, min idol, vän, mentor, fd chef och inspiration. Du var godhet rakt igenom. Jag kan inte andas. Du var den som såg mig, du trodde på mig och stöttade mig. Jag var alltid förvånad över att du såg så mycket bra i mig. Du, experternas expert. Du var en känslosam människa, ödmjuk och samtidigt så himla intelligent. Du stod alltid upp för vad som är rätt. Det var därför du var en stark förebild. Du betydde så mycket för oss. Du uppskattades även mycket utomlands. Jag har det senaste dygnet blivit kontaktad av de vi träffat i andra länder och pratat om våra minnen med dig. När vi var i Budapest, Amsterdam.. allt du gjort för oss som såg upp till dig. Tack. Din kompetens var ovärderlig. Jag minns hur du fick oss att läsa EU-mål ur nya perspektiv. Jag minns vår fight för ideell second hand. Jag minns våra diskussioner både i jobb och privat med ett leende men samtidigt med en sån smärta. Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag minns vad du värderade mest. Tragedin som bara inte fick hända, hände. Momsvärlden tappade en stjärna. Vi förlorade dig Oskar. Alldeles för ung. Alldeles för bra för den orättvisan.

Vår Oskar... Ängeln i Lund."

En gång till.
Citera
2018-06-30, 19:35
  #34324
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marieholm
Kanske redan varit uppe, men det här är publicerat på linkedin angående OH:

https://www.linkedin.com/feed/update...48651326750720

"Detta är en sorgens dag. Du, min idol, vän, mentor, fd chef och inspiration. Du var godhet rakt igenom. Jag kan inte andas. Du var den som såg mig, du trodde på mig och stöttade mig. Jag var alltid förvånad över att du såg så mycket bra i mig. Du, experternas expert. Du var en känslosam människa, ödmjuk och samtidigt så himla intelligent. Du stod alltid upp för vad som är rätt. Det var därför du var en stark förebild. Du betydde så mycket för oss. Du uppskattades även mycket utomlands. Jag har det senaste dygnet blivit kontaktad av de vi träffat i andra länder och pratat om våra minnen med dig. När vi var i Budapest, Amsterdam.. allt du gjort för oss som såg upp till dig. Tack. Din kompetens var ovärderlig. Jag minns hur du fick oss att läsa EU-mål ur nya perspektiv. Jag minns vår fight för ideell second hand. Jag minns våra diskussioner både i jobb och privat med ett leende men samtidigt med en sån smärta. Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag minns vad du värderade mest. Tragedin som bara inte fick hända, hände. Momsvärlden tappade en stjärna. Vi förlorade dig Oskar. Alldeles för ung. Alldeles för bra för den orättvisan.

Vår Oskar... Ängeln i Lund."

Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Hon har editerat innehållet sedan det var med första gången i tråden.

Nu står det på slutet:
"Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag vet vad du värderade mest. En tragedi som jag inte kunde tro skulle kunna, hände. Momsvärlden tappade verkligen en stjärna. Vi vet inte vad som har hänt och vi bör avstå från att spekulera. Denna text är min hyllning till den person Jag minns honom som."

Stod innan:
"Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag minns vad du värderade mest. Tragedin som bara inte fick hända, hände. Momsvärlden tappade en stjärna. Vi förlorade dig Oskar. Alldeles för ung. Alldeles för bra för den orättvisan."

Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Vat läste du den? Måste ha missat det, kan du länka?

Här.
Citera
2018-06-30, 19:43
  #34325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Instämmer. Det verkar kort sagt som det runt familjen funnits mer än en ovanlig relation och ovanligt upplägg. Kontakterna med skolorna och den efterföljande hemundervisning för bägge barnen var ovanlig, att avsluta alla fritidsaktiviteter var ovanligt, väldigt mycket arbete skött hemifrån var antagligen ovanligt, tystnaden från omgivningen idag är ovanlig. Efterorden om O är ovanliga. Testamentet är synnerligen ovanligt formulerat. För att inte nämna den ovanliga tragedin.
Det var, vid tidpunkten för sin död, inte en vanlig familj som alla andra.

Exakt! Svaren på frågor om vad som ledde fram till tragedin, måste kanske sökas under den tidsperiod som föregick morden och självmorden. Inte bara morden på två barn och föräldrarnas självmord är udda och annorlunda, utan även det sätt som familjen levde på, avvek från det vanliga. Man kan undra hur ett flertal udda omständigheter kan råka inträffa i en och samma familj.

Bara att ett barn insjuknar i en ovanlig och diffus sjukdom som ger "trötthet" är ovanligt - och att även barn nummer två insjuknar i samma diffusa åkomma gör det hela än mer "annorlunda."

Att skolan så generöst anordnar hemundervisning till det första barnet är ovanligt - men att även barn nummer två så snabbt får exakt samma sorts undervisning måste vara unikt.

Att ett barn undervisas i hemmet under så lång tid (mer än två år) som A, torde vara väldigt, väldigt ovanligt

Det är svårt att inte fundera över hur all denna "hjälpsamhet" från samhällets sida, faktiskt kan ha bidragit till familjens isolering, och till att föräldrarna utan insyn kunde upprätthålla ett annorlunda levnadsmönster, där framför allt de två barnen hamnade i en riskabel och tragisk situation.

Vad hände egentligen under de två år som A var sjuk? Vad hände, vad gjordes - och vad gjordes inte? Vilka insatser försummades?
Citera
2018-06-30, 19:53
  #34326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Här.

Hittar fortfarande inte ängeln i lund. Var det en egen omskrivning du satte inom citationstecken?
Citera
2018-06-30, 19:54
  #34327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Hittar fortfarande inte ängeln i lund. Var det en egen omskrivning du satte inom citationstecken?

Sista meningen i Marieholms inlägg.
Citera
2018-06-30, 20:03
  #34328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Inom universitetsvärlden finns en del excentriska människor men personen behöver väl inte vara vare sig det eller "stollig", men det kan nog vara ett tungt jobb mentalt. Dels det egna arbetet där man kanske kör fast ibland och självförtroendet sviktar. Knepiga kollegor och gnälliga föräldrar till studenter man undervisat som klagar över betygssättningen. Om OH var uppmuntrande i ett sådant läge är det kanske inte underligt om denne blivit bestört och uttryckt sig så.

På universitetet är studenterna vuxna,så att OH hade problem med studenternas föräldrar är nog föga sannolikt.
Citera
2018-06-30, 20:09
  #34329
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Hittar fortfarande inte ängeln i lund. Var det en egen omskrivning du satte inom citationstecken?

Texten i länken är ändrad men hela ursprungstexten inklusive änglar finns med i det inlägg jag citerade.
Citera
2018-06-30, 20:21
  #34330
Medlem
År efter år, månad efter månad, vecka efter vecka, dag efter dag, gick lärare hem till familjens villa och undervisade en ensam liten tjej - och den allra sista terminen blev det två tjejer som undervisades.

Fanns det någon (lärare eller andra) som under denna tidsperiod ifrågasatte, protesterade, underkände, tvivlade, anmälde, sörjde, vägrade, röt till, krävde, lirkade, grät, sa upp sig, forskade, luskade, våndades, skrämdes - eller på annat sätt reagerade över den egendomliga situationen med hemundervisning? Inför sin chef eller inför någon annan?
Citera
2018-06-30, 20:30
  #34331
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
År efter år, månad efter månad, vecka efter vecka, dag efter dag, gick lärare hem till familjens villa och undervisade en ensam liten tjej - och den allra sista terminen blev det två tjejer som undervisades.

Fanns det någon (lärare eller andra) som under denna tidsperiod ifrågasatte, protesterade, underkände, tvivlade, anmälde, sörjde, vägrade, röt till, krävde, lirkade, grät, sa upp sig, forskade, luskade, våndades, skrämdes - eller på annat sätt reagerade över den egendomliga situationen med hemundervisning? Inför sin chef eller inför någon annan?

Nu har ju t.o.m Rockkungen sagt att A var (mycket) sjuk. Då får man väl tro att det fanns anledning till att hon fick hemundervisning.
Citera
2018-06-30, 20:43
  #34332
Medlem
P944s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
År efter år, månad efter månad, vecka efter vecka, dag efter dag, gick lärare hem till familjens villa och undervisade en ensam liten tjej - och den allra sista terminen blev det två tjejer som undervisades.

Fanns det någon (lärare eller andra) som under denna tidsperiod ifrågasatte, protesterade, underkände, tvivlade, anmälde, sörjde, vägrade, röt till, krävde, lirkade, grät, sa upp sig, forskade, luskade, våndades, skrämdes - eller på annat sätt reagerade över den egendomliga situationen med hemundervisning? Inför sin chef eller inför någon annan?

Precis. Mycket bra frågeställning .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback