Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-30, 12:48
  #34309
Avstängd
japanesas avatar
En möjlighet är att barnen förgiftades under en lång tid med olika preparat men att de sedan dödades med ett annat. Då hade toleransökning av det dödande preparatet inte uppnåtts, barnens allmäntillstånd redan varit nedsatt och gjort det svårare att fastställa exakt vad som dödade barnen.
Men det glömde Glittret berätta.
Citera
2018-06-30, 13:16
  #34310
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
En möjlighet är att barnen förgiftades under en lång tid med olika preparat men att de sedan dödades med ett annat. Då hade toleransökning av det dödande preparatet inte uppnåtts, barnens allmäntillstånd redan varit nedsatt och gjort det svårare att fastställa exakt vad som dödade barnen.
Men det glömde Glittret berätta.

Något preparat och en ”överdos” är det mest sannolika att flickorna fått. Hade de fått halsarna avskurna eller blivit strypta så hade det nog inte tagit så lång tid att fastställa dödsorsak.
Citera
2018-06-30, 13:44
  #34311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Hur ska jag utrycka mid då menar du ?
Han var högt älskad och respekterad men också kontroversiell.Och det blir man ofta om man är klarsynt vågar gå emot strömmen och inom politiken så ljuger väl de flesta men någon som aldrig skulle vika från sanningen så var det O.
Detta skriver jag utan att ta parti för någons sida.Det är just bara så här man ser på honom.
Vad ska jag säga.
Något har ju tydligen gått snett och riktigt snett.
Försöker förstå...som någon skrev för ett tag sedan i tråden O måste ha lurat hela sin omgivning....vilket låter helt osannolikt.Hur kan man hålla uppe en fasad in i det sista om man planerat något sådant som hände.Osannolikt och det gäller även H Hur och varför.Och ner för skylla på livskvalité på grund av barnen.Fortfarande många frågor obesvarade.
Och dödsorsak har fortfarande inte fastställts på alla.
Och jo det finns preparat som är svåra att spåra och speciellt om det funnits små doser under lång tid så krävs det inte stor dos för att avsluta.Precis som någon beskrev om morfin.

Jag menar inte att du ska uttrycka dig på något annat sätt, mer att det är anmärkningsvärt. Har aldrig varit med om att någon uttrycker sig så om en kollega, för mig är det något man säger om nära och kära. Han verkar så upphöjd till skyarna och med tanke på vad som hände så blir det en detalj som är ”intressant” eller vad man ska kalla det. Ingen kritik, mer att jag reagerar över att han beskrivs som så fantastisk.
Citera
2018-06-30, 15:50
  #34312
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det kom tidigt info i tråden att H hade cancer. Om det är sant så är det lättare att förstå beslutet de tog, även fast det är fel att mörda sina barn. Missan hade sett H med svår smärta. Fentanylplåster är en vanlig behandling vid cancersmärta, tillför ämnet så att smärttoppar uteblir. H kanske fick det utskrivet. Tyvärr så är det, vid för stor dos, mycket farligt och har lätt kunnat döda barnen.
Låter som en tänkbar möjlighet, kanske har H satt på dom plåster och därav har dom blivit trötta. Hemska biverkningar när man läser om det. Hoppas rättsmedicin kollat om dom haft höga doser morfin i kroppen.
Citera
2018-06-30, 18:07
  #34313
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
''Han har erkänt dubbelmord på barn''- vad röker du?


"I utredningen har det framkommit att föräldrarna gemensamt hade fattat beslutet att döda barnen och sedan ta sina liv. Det framkommer i ett avskedsbrev som polisen hittat i huset."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...doda-sina-barn

Det framgår också att föräldrarna i det underskrivna gemensamma testamentet redan agerade som barnens framtid inte längre existerade utan att de snart skulle mördas.

Du kanske ska läsa in dig lite på ämnet och tråden...?
Citera
2018-06-30, 18:11
  #34314
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
"I utredningen har det framkommit att föräldrarna gemensamt hade fattat beslutet att döda barnen och sedan ta sina liv. Det framkommer i ett avskedsbrev som polisen hittat i huset."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...doda-sina-barn

Det framgår också att föräldrarna i det underskrivna gemensamma testamentet redan agerade som barnens framtid inte längre existerade utan att de snart skulle mördas.

Du kanske ska läsa in dig lite på ämnet och tråden...?
Och du har, naturligtvis, läst brevet och testamentet och avslöjat deras tankar?
Rök på!
Citera
2018-06-30, 18:21
  #34315
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Och?

Det kanske förklarar vissa omdömen som skrivits, mot bakgrund om man haft någon kännedom om svårigheterna paret haft. Kanske i någon mån dåligt samvete om man inte till fullo förstått den psykiska påfrestningen. Lagom till H verkat bli kvitt cancern blir barnen sjuka, först den ena och sedan den andra flickan med.
Citera
2018-06-30, 18:23
  #34316
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Håller med dig. Kompetent, duktig, engagerad, dedikerad, uppskattad, alltid hjälpsam, en stor förlust för vetenskapen etc är lämpliga adjektiv för att beskriva en arbetskollega som gått bort. Till och med någon som visat sig vara en dubbelmördare.

Men "älskad", "ängel"..?
Det är ju sådant som chockade anhöriga brukar uttala när de inte vill tro att deras son eller make är en mördare. Det är dock inte en beskrivning som är betecknande för den relation man normalt har till sina arbetskamrater. Allra helst inte som arbetskamraten uttryckte detta efter att polisen gått ut med att familicid begåtts och man inte letade efter någon utomstående gärningsman.

O må ha uppfattats av någon arbetskollega som "ängeln i Lund". Men han har erkänt dubbelmord på barn och är därmed absolut motsatsen till en "ängel i Bjärred".
Var den intervjuvade arbetskollegan kär i O?

Personen var väl inte ens intervjuad utan skrev på eget initiativ hyllningen på LinkedIn? Jag tror att hon definitivt kan ha inbillat sig vara förälskad i Oskar men jag tror också att det är en person som kanske "inte är riktigt som andra". Lite stollig, helt enkelt. Det var så otroligt olämpligt formulerat och så nära inpå och på ett så konstigt forum. Jag har tyckt detta sedan första gången jag läste texten att oj, något är riktigt iffy här.
Citera
2018-06-30, 18:23
  #34317
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Och du har, naturligtvis, läst brevet och testamentet och avslöjat deras tankar?
Rök på!

Man brukar ju kunna förlita sig på de ofta sparsamma fakta som polisen lämnar i sina uttalande. Här har polisen gått ut med att det finns ett gemensamt avskedsbrev där föräldrarna båda skrivit under och erkänt planerat dubbelmord på de återfunna döda barnen.
Vi vet inte om brevet är äkta men innehållet förstärks av det återfunna, hos Skatteverket registrerade och godkända testamentet, som är författat som om barnen redan upphört att existera och där bägge föräldrarna utgår från att ingen av dem kommer att överleva den andre.

Polisen uppger att de - hitintills - inte har funnit något som talar mot uppfattningen och texten i avskedsbrevet att bägge föräldrarna i samförstånd mördat två barn.

Tror inte polisens taleskvinna har rökt på.

Edit: Testamentet kan du hitta i trådstarten
__________________
Senast redigerad av Solglittret 2018-06-30 kl. 18:31.
Citera
2018-06-30, 18:25
  #34318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det kanske förklarar vissa omdömen som skrivits, mot bakgrund om man haft någon kännedom om svårigheterna paret haft. Kanske i någon mån dåligt samvete om man inte till fullo förstått den psykiska påfrestningen. Lagom till H verkat bli kvitt cancern blir barnen sjuka, först den ena och sedan den andra flickan med.
'' Kanske i någon mån dåligt samvete om man inte till fullo förstått den psykiska påfrestningen. ''
I rest my case ...
Citera
2018-06-30, 18:54
  #34319
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Personen var väl inte ens intervjuad utan skrev på eget initiativ hyllningen på LinkedIn? Jag tror att hon definitivt kan ha inbillat sig vara förälskad i Oskar men jag tror också att det är en person som kanske "inte är riktigt som andra". Lite stollig, helt enkelt. Det var så otroligt olämpligt formulerat och så nära inpå och på ett så konstigt forum. Jag har tyckt detta sedan första gången jag läste texten att oj, något är riktigt iffy här.

Instämmer. Det verkar kort sagt som det runt familjen funnits mer än en ovanlig relation och ovanligt upplägg. Kontakterna med skolorna och den efterföljande hemundervisning för bägge barnen var ovanlig, att avsluta alla fritidsaktiviteter var ovanligt, väldigt mycket arbete skött hemifrån var antagligen ovanligt, tystnaden från omgivningen idag är ovanlig. Efterorden om O är ovanliga. Testamentet är synnerligen ovanligt formulerat. För att inte nämna den ovanliga tragedin.
Det var, vid tidpunkten för sin död, inte en vanlig familj som alla andra.
__________________
Senast redigerad av Solglittret 2018-06-30 kl. 19:01.
Citera
2018-06-30, 18:56
  #34320
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
'' Kanske i någon mån dåligt samvete om man inte till fullo förstått den psykiska påfrestningen. ''
I rest my case ...

Du har väl inget "case"?
Det är väl inte normalt att ta livet av sina barn? Och det var väl knappast så att någon av de O och H umgicks mest med (de verkar inte haft stort eller intensivt umgänge) verkat ha uppfattat något av de tankegångar som resulterade att de gjorde detta, även om de händelsevis kanske haft djup sympati för deras situation (jag skriver kanske för det inte är säkert att kollegorna känt till allt, man kanske bara haft en ytlig kännedom).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback