2018-01-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skumfidusen71
Enligt pm jag fått var mamman sjuk i cancer samt deprimerad. Hon jobbade trots sjukdom. Så mkt mer orkar man nog inte.
Hon jobbade dessutom i Malmö. Pappan jobbade i Lund. Mycket smidigare för honom att ta möten med skolan. Hade det varit mamman hade det nog inte ifrågasatts varför pappan inte var med.
Alla dessa anonyma PM... Vad gäller könsuppdelningen av familjeåtaganden skrev jag själv ett inlägg om just detta igår. Men här svarade jag alltså på påståendet att Oskars krävande jobb i forskarvärlden skulle vara bevis för att han inte kunnat hinna kontrollera familjen.
Citera
2018-01-14, 20:16
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Som anhörig till en psykiskt sjuk person, som med tiden kanske blir alltmer inbillsk, nojig, konspiratorisk, lättretlig, irriterad och allmänt krävande brukar närmsta familjen först skämmas och sedan börja hjälpas åt att dölja detta gemensamt och försöka hålla upp fasaden utåt. Det kräver ju en allt större isolation som alla inblandade brukar vara överens om i implicit bemärkelse.

Man undviker triggers som man med tiden lär sig leder till utbrott eller hot. Kanske börjar man öka beteendens omfattning som brukar leda till att den sjuke ska hållas på gott humör, åtminstone tillfälligt. Låter bli allt som kan leda till stress, press eller krav. Ja, alla börjar trippa på tå, och när den sjuke delar med sig av ologiska och osammanhängande tankar, så blev man initialt rädd men senare börjar närmsta familj spela med och låtsas att märkligheterna är naturliga.

Någon typ av medberoendeproblematik att utradera sina egna känslor för att överleva mentalt. Barn brukar i dessa situationer av dysfunktionalitet försvara och skydda den sjuke föräldern.

Barn i dessa omständigheter brukar också intuitivt känna på sig graden av dagsform hos den sjuke bara genom att lyssna på vederbörandes fotsteg, hur dito håller i kaffekoppen, blickens intensitet och röstens tonfall som för en utomstående kan kännas som så subtila tecken att de aldrig uppfattades.

Låt oss hoppas att barnen slapp leva slutet av sina liv som fångar i en dylik miljö.

Eftersom 99 % härinne är spekulationer ställer jag nu frågan: var det datasamhället som krossade denna familj? En porrberoende eller spelberoende pappa såg till att få arbeta hemma så att inte döttrar eller fru skulle frestas att använda hans dator och därmed upptäcka hans hemligheter. Kanske hade han förskingrat pengar från jobbet för att betala sitt spelande. Eller hade han lagrat stora mängder barnporr på datorn som också lätt kunde bli upptäckt?

Gå bara till dej själv. Som teknisk idiot hade han åtskilliga gånger fått konstatera att hans barnungar var betydligt mer slängda i digital teknik än han själv, så professorsämne han var. Hur många av oss andra har inte fått göra samma konstateranden när vi iaktagit våra ungars flinka dans med fingrarna över tangentborden fast dom med knapp nöd växt ur koltåldern? Själv visste inte pappan att han kunde gömma sina hemliga filer på speciella sätt i maskinen och låsa in informationen där med hjälp av krypto eller fiffiga lösenordssystem. Åtminstone behärskade han inte dessa habrovinker.

Ingen kan ljuga och bedra lika bra som missbrukare eller psykopater. I de svåraste fallen sammanfaller dessa egenskaper i en och samma person. Vad säger egentligen att pappan eller mamman inte har duperat sin omgivning på ett sånt sätt och av liknande orsaker. Han kan till och med haft alkohol- eller drogproblem som var lättare att gömma i hemmet. Visst vore dessa billiga förklaringar men knappast mer fantasifulla än andra gissningar i tråden.
Citera
2018-01-14, 20:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran2012
Och det får du gärna tro men du kan inte ta förgivet att alla andra ska tro som du.

Än så länge har vi INGEN röd tråd i detta fall. I princip ingenting är bekräftat. Och så länge vi inte har något att gå på så tänker jag fritt och har därför 1000 olika scenarier i mitt huvud.

Men du anser dig ”bättre vetande” och att du därför kan förlöjliga det jag funderade över.

Varför inte lämna denna tråd om du nu inte kan ta till dig andra människor spekulationer?!

Ta till mig? Jag bemöter dem såsom jag bemöter dig. Du menar att det är bättre att skena iväg åt 1000 håll än att hejda sig och istället tänka efter? Jag tror som sagt inte på några yttre djärva teorier. Däremot är det ju nog jävligt det som skett och jag kan föreställa mig att det varit ett inre inferno på olika sätt.

Barnen kan ha haft någon fysisk sjukdom, men jag tror att de även var psykiskt labila. Kanske självmordsbenägna. Ingenting rättfärdigar dock det som gjorts. Det är mord och jag är tämligen säker på att det är en mördare, nämligen fadern.
Citera
2018-01-14, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Som anhörig till en psykiskt sjuk person, som med tiden kanske blir alltmer inbillsk, nojig, konspiratorisk, lättretlig, irriterad och allmänt krävande brukar närmsta familjen först skämmas och sedan börja hjälpas åt att dölja detta gemensamt och försöka hålla upp fasaden utåt. Det kräver ju en allt större isolation som alla inblandade brukar vara överens om i implicit bemärkelse.

Man undviker triggers som man med tiden lär sig leder till utbrott eller hot. Kanske börjar man öka beteendens omfattning som brukar leda till att den sjuke ska hållas på gott humör, åtminstone tillfälligt. Låter bli allt som kan leda till stress, press eller krav. Ja, alla börjar trippa på tå, och när den sjuke delar med sig av ologiska och osammanhängande tankar, så blev man initialt rädd men senare börjar närmsta familj spela med och låtsas att märkligheterna är naturliga.

Någon typ av medberoendeproblematik att utradera sina egna känslor för att överleva mentalt. Barn brukar i dessa situationer av dysfunktionalitet försvara och skydda den sjuke föräldern.

Barn i dessa omständigheter brukar också intuitivt känna på sig graden av dagsform hos den sjuke bara genom att lyssna på vederbörandes fotsteg, hur dito håller i kaffekoppen, blickens intensitet och röstens tonfall som för en utomstående kan kännas som så subtila tecken att de aldrig uppfattades.

Låt oss hoppas att barnen slapp leva slutet av sina liv som fångar i en dylik miljö.
Bra och initierat skrivet! Jag är inne på samma spår och har försökt skriva om det.
Citera
2018-01-14, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Tycker du själv att det låter "logiskt" att samtliga familjemedlemmar skulle drabbats av svår sjukdom inom ett par år?

Vargör inte ?
Det kanske är nått ärftligt......
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Jag har stor insikt i forskarvärlden och vet därför att man just där har stor möjlighet att jobba fritt hemifrån – vilket underlättar om man vill kontrollera sin familj. Varför tror du t ex att just pappan har haft främsta kontakten med skolan och möten med dem? Går utmärkt att sitta hemma och svara på mejl även nattetid om så krävs.

Det är sista tiden pappan har börjat arbeta mer hemifrån, kanske pga äldsta dottern har blivit mycket sämre samtidigt som den yngre börjar visa samma symptom. Att pappan haft främsta kontakten med skolan kan bero på att han enklare kunnat ta dom timmarna ledigt på arbetstid eller om frun faktiskt mått så dåligt att hon inte orkat

Vad är det som är så svårt att förstå?
Citera
Medlem
Strandslendans avatar
Jag har svårt att tro på knivmord. En pappa som knivmördar sina barn för att de ska få mindre lidande, näe det låter inte speciellt troligt. Dödsångesten i deras ögon osv.. Nä fy så gör inte en pappa mot sina egna barn.

Tror mer på tabletter. Att de får somna in. Sen är ju frågan hur man får i dem alla tabletter det måste vara för att vara på säkra sidan.
Citera
2018-01-14, 20:20
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
Eftersom 99 % härinne är spekulationer ställer jag nu frågan: var det datasamhället som krossade denna familj? En porrberoende eller spelberoende pappa såg till att få arbeta hemma så att inte döttrar eller fru skulle frestas att använda hans dator och därmed upptäcka hans hemligheter. Kanske hade han förskingrat pengar från jobbet för att betala sitt spelande. Eller hade han lagrat stora mängder barnporr på datorn som också lätt kunde bli upptäckt?

Gå bara till dej själv. Som teknisk idiot hade han åtskilliga gånger fått konstatera att hans barnungar var betydligt mer slängda i digital teknik än han själv, så professorsämne han var. Hur många av oss andra har inte fått göra samma konstateranden när vi iaktagit våra ungars flinka dans med fingrarna över tangentborden fast dom med knapp nöd växt ur koltåldern? Själv visste inte pappan att han kunde gömma sina hemliga filer på speciella sätt i maskinen och låsa in informationen där med hjälp av krypto eller fiffiga lösenordssystem. Åtminstone behärskade han inte dessa habrovinker.

Ingen kan ljuga och bedra lika bra som missbrukare eller psykopater. I de svåraste fallen sammanfaller dessa egenskaper i en och samma person. Vad säger egentligen att pappan eller mamman inte har duperat sin omgivning på ett sånt sätt och av liknande orsaker. Han kan till och med haft alkohol- eller drogproblem som var lättare att gömma i hemmet. Visst vore dessa billiga förklaringar men knappast mer fantasifulla än andra gissningar i tråden.

Så "Ängeln i Lund" kan ha varit Djävulen i Bjärred?
Citera
2018-01-14, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tycker inte alls att den enklaste och mest logiska förklaringen är att allt grundar sig i eventuell sjukdom hos barnen. För det första är det väldigt ovanligt att man hör talas om att föräldrar bestämmer sig för att mörda även mycket, mycket svårt sjuka barn. Fortfarande ovanligt (lyckligtvis) men ändå mer vanligt är att man hör talas om föräldrar som på grund av egen psykisk ohälsa mördar sin partner och, mer sällsynt då, ibland även sina barn. För det andra så har det i just detta fall dessutom inte framkommit något som tyder på att barnen var nära döden (inga uppgifter om vård i hemmet eller vård på sjukhus, inga uppgifter om till exempel medicinska hjälpmedel i hemmet, inga uppgifter om assistans, inga uppgifter om att man varit på väg att avbryta även hemundervisningen).

Sammantaget är den mest logiska slutsatsen enligt mig att detta fall, om än extremt, faller i kategorin "psykiskt sjuk förälder mördar sina barn" och att (den psykiska) sjukdomen hos föräldern är den avgörande faktorn.
Korrekt analys.
Citera
2018-01-14, 20:22
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
ALF grejen har redan annan brukare skrivit om långt tillbaka i tråden. Att det skulle ha med leversvikt att göra. Extremt osannolikt tycker jag. Vilket barn skulle skaffa ett nick som är så dystert. Nä det tror jag inte på.

Fast "agnesisbored" låter muntert...?
Citera
2018-01-14, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Alltså momsen förlorade en stjärna? Hur jävla inskränkt är den här stjärnan som klottrat ihop den här smörjan om momsstjärna. Experternas expert osv. Inte ett enda jävla ord om dom andra 3 i familjen och den här stjärnan bör inse att det handlar om trippelmord/dråp i första hand och sen självmord.
Jag blir så trött när jag ser det här.

Hon har editerat innehållet sedan det var med första gången i tråden.

Nu står det på slutet:
"Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag vet vad du värderade mest. En tragedi som jag inte kunde tro skulle kunna, hände. Momsvärlden tappade verkligen en stjärna. Vi vet inte vad som har hänt och vi bör avstå från att spekulera. Denna text är min hyllning till den person Jag minns honom som."

Stod innan:
"Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag minns vad du värderade mest. Tragedin som bara inte fick hända, hände. Momsvärlden tappade en stjärna. Vi förlorade dig Oskar. Alldeles för ung. Alldeles för bra för den orättvisan."
Citera
2018-01-14, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag har läst in mig på den forskning som berör mord-självmord av det slag som misstänks vara fallet och sammanställer forskningsläget nedan.

Den tekniska termen är familicide och definieras som när en gemål tar livet av sin partner och ett eller flera barn. I begreppet innefattas även styvbarn och adoptivbarn, men inte fosterhemsbarn. Familicide jämförs i litteraturen med uxoricide, vilket är mord på sin partner, och filicide, vilket är mord på familjens barn. Profilen på gärningsmannen skiljer sig märkbart mellan dessa tre olika typer av mord.

Det finns uppenbara problem med forskningen kring familicide, dels eftersom det trots allt är en relativt ovanlig form av mord/massmord, dels eftersom gärningsmannen i många fall även tar sitt eget liv varför frågan om motiv inte alltid är lätt att fastställa. Med detta sagt har jag gått igenom studier som sammanlagt undersökt en bra bit över 1000 fall av familicide och det framstår förhållandevis tydliga och samstämmiga mönster i det material som publicerats.

Det kanske mest påtagliga är att familicide huvudsakligen är ett manligt brott. Ca 95% av alla brott begås av män. (1, 7) Det är också betydligt mer vanligt att denna grupp av mördare begår eller försöker begå självmord jämfört med de som utför uxoricide eller filicide. (1) Omkring tre fjärdedelar av alla mördare begår eller försöker begå självmord efter ett familicide. (2)

En annan skillnad är att de som begår familicide oftare mått psykiskt dåligt under det senaste året, i regel till följd av ekonomiska problem, förlorad status, skilsmässa eller liknande. (3, 4, 5) Jämfört med de som begår filicide är de som begår familicide oftast äldre, bättre utbildade, gifta och använder i regel mer våld. (1, 3, 4)

Givetvis föreligger komplexa bakomliggande psykologiska skäl när någon tar livet av sin familj och sedan sig själv. Motiven skiljer sig åt liksom profilerna, men i huvudsak framträder fyra undergrupper av gärningsmän: (6)
Självgoda mördare. De ser andra som orsaken till sina problem, i regel deras partner eller före detta partner. Denna typ mördar utöver sin partner även barnen som ett sätt att straffa partnern.

Besvikna mördare. De upplever att omgivningen har svikit dem och inte lever upp till mördarens ideal. Besvikelsen kan i de här fallen utgöra inte bara partnern utan även barnen i hög utsträckning. I litteraturen nämns att dessa mördare har stora psykologiska likheter med vissa som begår hedersmord.

Anomiska mördare. De betraktar familjen som en förlängning av deras egen framgång i livet. De är ofta välutbildade, framgångsrika och ekonomiskt bemedlade, men hamnar av olika skäl i en kris som ställer livet på ända. Det är inte ovanligt att mördaren anser sig "skona" sin familj från en skam han själv upplever.

Paranoida mördare. De upplever att familjen och i synnerhet barnen är utsatta för någon form av hot och försöker "skydda" familjen genom att ta livet av den. Det kan handla om allt från oro över att myndigheter ska "förstöra" familjen till att Satan jagar dem, och att döden då är ett "bättre" alternativ. En del av dem tror att familjen kommer återförenas i livet efter döden.
De tre förstnämnda typerna av mordmotiv är sinsemellan ungefär lika vanligt förekommande (2), medan den sistnämnda är mer ovanlig och i mycket stämmer överens med fall av filicide där en mamma mördar sina barn för att "skydda" dem.

Merparten gärningsmän som begår familicide kommer från under- eller medelklass. (5) Skillnaden är de så kallade anomiska mördarna som i regel är högutbildade och ekonomiskt framgångsrika med hög samhällelig status. I omkring 70 procent av fallen har det förekommit våld inom familjen innan en partner begår familicide. (8) Här skiljer sig återigen de anomiska mördarna från de övriga undergrupperna då de sällan är tidigare straffade.

Det är väldigt vanligt att mördare som begår familicide uppvisat varningstecken på försämrad mental hälsa under det senaste året. Ofta är tecknen dock inte tydliga förrän efteråt, när det redan är för sent. (9) För många är det mycket svårt att föreställa sig hur någon kan mörda sin egen familj eller tanken att en familjemedlem skulle vilja döda dig. (10)

Ett exempel som tagits upp på några ställen i litteraturen är mångmiljonären Christopher Foster som tog sin fru och dotter på restaurang, ler med dem på bilder och hade en till synes trevlig familjekväll timmarna innan han sköt ihjäl båda två, alla sina hundar och hästar varpå han tände eld på hus, stall, garage med lyxbilar och sedan själv dog inne i lågorna. Motivet tros vara att han gjort dåliga affärer och ville "skydda" familjen från "skammen" att de inte längre skulle kunna leva ett liv i lyx och att han inte längre var en del av eliten. (11)

Nämnvärt är att det inte i någon av de 30-tal studier jag läst finns något fall där två föräldrar gemensamt beslutat att ta livet av sitt/sina barn och sedan sig själva. Det finns heller inga kända fall av "barmhärtighetsmord" där en förälder mördat en hel familj eftersom ett eller flera barn varit sjukt.

Det finns mer att skriva om detta, men jag hoppas inlägget kan bidra och ligga till grund för fortsatta diskussioner och spekulationer utifrån rådande forskningsläge kring familicide.

Källor:
(1) http://www.martindaly.ca/uploads/2/3/7/0/23707972/wilson_daly_daniele_1995_familicide.pdf
(2) http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0886260517714436
(3) http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/cbm.710/full
(4) http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0014385507000746
(5) http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14789949.2010.506618
(6) http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/hojo.12033/abstract
(7) http://www.homicideresearchworkinggroup.org/proceedings_1995.pdf#page=169
(8) http://www.criminiseriali.it/murder-suicide%20in%20families.pdf
(9) https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-63097-7_7
(10) https://cola.unh.edu/sites/cola.unh.edu/files/student-journals/1-Barthell-Shelton2009.pdf
(11) http://www.dailymail.co.uk/news/article-1167196/Revealed-Why-millionaire-Christopher-Foster-slaughtered-family.html
Tack!
Välskriven information sombklargör en hel del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in