2018-06-29, 19:08
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Att hävda att någon inte har värdiga argument värt namnet, när dessa faktiskt inte har det, är inte att nedvärdera någon. Det är att värdera deras åsikter korrekt.
och det har alla rätt att göra.

Det man inte har rätt göra är att sitta och hävda att någon har fel utan att komma upp med ett bra skälet varför eller underlaget till detta påstående.
Då klarar man helt enkelt inte att debattera.

Vidare kan ens argument för varför någon annans argument inte håller vara fel. och då har man helt sonika fel.

Jag anser jag har argumenterat helt fullödigt och sakligt till varför nu ex. uvens och dina och div. religiösa abotmotståndae har fel, du kan läsa ovan ex.

Dämed anse jag mig ha full rätt hävda att 1, ni ha fel. 2, era argument bygger på känslosamma rätt flummig argument utan vidare stöd varken i vetenskap eller pragmatism.
Ni saknar insikt helt enkelt.

Ni har självfallet all rätt fortsätta tro på allt gojja ni nu tror på. Ni har även rätt, om ni är kvinnor, att leva efter dessa era åsikter själva och föda oönskade barn på löpande band. Jag säger inte ett pip om det.
Det ni INTE har rätt till däremot är att tvinga på er pantade religiösa moralgojja på väldens övriga kvinnor.

Get it?
Du har knappast varit övertygande i abortdiskussionen eftersom du enbart argumenterar naturalistiskt och helt saknar djupare filosofisk/moralisk/principiell övertygelse, vilket är oundvikligt när det kommer till disskussionen om abort. Du argumenterar främst från en politisk och ideologisk ståndpunkt, men det räcker inte.

Ingen sida av argumentet har hittills vunnit, varken här eller någon annanstans, det är en av våra mest komplexa frågor och det är en härlig blandning av filosofi & medicin. Så snälla söta, sluta tro att du sitter på några höga hästar, det kan jag bestämt lova dig att du inte gör. Våra skarpaste hjärnor argumenterar detta fortfarande. Det är fullt möjligt att både vara MOT abort på principiella/moraliska/religiösa grunder(vilket jag anser är den riktiga diskussionen) och samtidigt av praktiska/medicinska skäl acceptera det. Däremot så råder det nog knappast någon tvekan om att abort i sig självt knappast är något positivt, glädjeberikande och eftersträvansvärt för en individ. Det är nog rätt få som får ett lyckorus och bjuder till fest när dom för höra att deras väninna gjort en abort. Förutom ett antal psykotiska feminister då förstås och ett och annat klantarsel till man som inte vill ta nått ansvar. (jag var en av dom en gång i tiden)
Citera
2018-06-29, 21:05
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Du har knappast varit övertygande i abortdiskussionen eftersom du enbart argumenterar naturalistiskt och helt saknar djupare filosofisk/moralisk/principiell övertygelse, vilket är oundvikligt när det kommer till disskussionen om abort. Du argumenterar främst från en politisk och ideologisk ståndpunkt, men det räcker inte.

Ingen sida av argumentet har hittills vunnit, varken här eller någon annanstans, det är en av våra mest komplexa frågor och det är en härlig blandning av filosofi & medicin. Så snälla söta, sluta tro att du sitter på några höga hästar, det kan jag bestämt lova dig att du inte gör. Våra skarpaste hjärnor argumenterar detta fortfarande. Det är fullt möjligt att både vara MOT abort på principiella/moraliska/religiösa grunder(vilket jag anser är den riktiga diskussionen) och samtidigt av praktiska/medicinska skäl acceptera det. Däremot så råder det nog knappast någon tvekan om att abort i sig självt knappast är något positivt, glädjeberikande och eftersträvansvärt för en individ. Det är nog rätt få som får ett lyckorus och bjuder till fest när dom för höra att deras väninna gjort en abort. Förutom ett antal psykotiska feminister då förstås och ett och annat klantarsel till man som inte vill ta nått ansvar. (jag var en av dom en gång i tiden)
Jag blev jättelycklig när ett problem opererades bort från min kropp.
Något gick fel, sjukvården fixar, vilket bra land vi bor i. Men jag ställde inte till med fest, gör folk det?
Att göra en abort är också att återställa efter ett misstag eller bara otur.
Citera
2018-06-29, 21:08
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det beror inte på samhället säger du.
Hur kommer det dig att brottsligheten samlas i utanförskapsområdena?
Skapar Gottsunda brottslingar?
Eller kan där bo för många människor som saknar framtidstro. Enda sättet att dugs i vår komersiella värld är att visa sin rolexklocka.
Å du tror att straff är det som hjälper, var har du fått den tanken ifrån?

Det är sannolikt att kriminella tidigt etablerat sig i Gottsunda och sedan dragit till sig ytterligare. Dels kan detta vara slumpmässigt, men dels tenderar kriminella att söka sig till urbaniserade områden bl a på en lägre grad av social kontroll och ökade möjligheter att hålla sig undan. Samhället skapar inte kriminella, men förstärker och kan underlätta skadliga beteenden.

Citat:
Brottsligheten har inte ökat intill katastrofens bränt, jag kollade lite på brå, fast det är väl en partsinlaga enligt dig.
Brottsligheten har ökat 10 procent men befolkningen har ökat lika mycket.
Brotten ökade tydligen ganska mycket under 90talet men det var ju då och Sverige gick inte under.

Brottsligheten har delvis ändrat karaktär. Det är ungefär samma mängd anmälda brott/capita som för 30 år sedan. Emellertid har "slagsmål i krogkö" minskat, medan vapenbrott, grov misshandel, skjutvapenmord och handgranatsattacker ökat påtagligt, liksom t ex våldtäkter.

Sverige har på sitt sätt faktiskt gått under - partiellt. Ett skäl till att systemet fortfarande håller ihop är att vi har kompenserat för kriminaliteten genom olika tekniska lösning, bla lås, larm, väktare och dramatiskt minskad kontanthantering.

Citat:
Japp
Tyskebarnen fick en skamlig behandling.

Ja, barnen. Men i regel inte mödrarna.

Citat:
Det som förhindrar brott är risken för upptäckt.
Den risken är ju obefintlig idag.

Polisen ägnar sig att lagföra de som rökte cannabis förra helgen och kräva pissprov från oskyldiga i stället för att lösa bostadsinbrott och våldtäkter.
Där har du problemen.

Det är alldeles riktigt och hänger utmärkt ihop med att Sverige har för få poliser som gör fel saker och att de kriminella släpps ut för snabbt så att polisen får jobba med samma kriminella hela tiden. Säg att man skulle långtidsinternera de 1000 mest brottsbenägna individerna (nästan undantagslöst män) så skulle omfattningen av vardagsbrotten minska med kanske 75%. Då skulle det finnas resurser över och upptäcktsrisken skulle öka dramatiskt.

Citat:
Skulle det kännas bättre om bara kvinnor drabbades?
Ditt abortförbud kommer att drabba kvinnor hårdast. Merapi har haft långa utläggningar om det som du avfärdar med en handviftning om moral.

Jag får allt mer intrycket av att Ni anser att kvinnor inte skulle vara kapabla att ta ansvar för sin sexualitet. Kanske är jag gift med en osedvanligt duglig flicka, så att jag därigenom kommit att överskatta kvinnors förmåga?
Citera
2018-06-29, 21:32
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är sannolikt att kriminella tidigt etablerat sig i Gottsunda och sedan dragit till sig ytterligare. Dels kan detta vara slumpmässigt, men dels tenderar kriminella att söka sig till urbaniserade områden bl a på en lägre grad av social kontroll och ökade möjligheter att hålla sig undan. Samhället skapar inte kriminella, men förstärker och kan underlätta skadliga beteenden.

Brottsligheten har delvis ändrat karaktär. Det är ungefär samma mängd anmälda brott/capita som för 30 år sedan. Emellertid har "slagsmål i krogkö" minskat, medan vapenbrott, grov misshandel, skjutvapenmord och handgranatsattacker ökat påtagligt, liksom t ex våldtäkter.

Sverige har på sitt sätt faktiskt gått under - partiellt. Ett skäl till att systemet fortfarande håller ihop är att vi har kompenserat för kriminaliteten genom olika tekniska lösning, bla lås, larm, väktare och dramatiskt minskad kontanthantering.

Ja, barnen. Men i regel inte mödrarna.

Det är alldeles riktigt och hänger utmärkt ihop med att Sverige har för få poliser som gör fel saker och att de kriminella släpps ut för snabbt så att polisen får jobba med samma kriminella hela tiden. Säg att man skulle långtidsinternera de 1000 mest brottsbenägna individerna (nästan undantagslöst män) så skulle omfattningen av vardagsbrotten minska med kanske 75%. Då skulle det finnas resurser över och upptäcktsrisken skulle öka dramatiskt.

Jag får allt mer intrycket av att Ni anser att kvinnor inte skulle vara kapabla att ta ansvar för sin sexualitet. Kanske är jag gift med en osedvanligt duglig flicka, så att jag därigenom kommit att överskatta kvinnors förmåga?
Ansvaret för barnen skall i defaultläget delas lika.
Det är konstigt att en kvinna som lämnar bort sitt barn får klander men karln som sticker går fri från ansvaret, det räcker med att betala.
Citera
2018-06-29, 22:15
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Nu påstår du något ogenomtänkt, jag tänkte skriva dumt men ändrade mig .
1 det är inte att döda ett barn.
2 det löser ett stort dilemma.
3 folk mår oftast bra när aborten är klar, de känner lättnad.
4 barnhem, skämtar du?
Där får vi helt enkelt konstatera att vi tycker olika.
Citera
2018-06-29, 22:22
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Det är konstigt att en kvinna som lämnar bort sitt barn får klander men karln som sticker går fri från ansvaret, det räcker med att betala.
Jo du... När det rör sig om att ta ansvar för barnen, så är det som att det alltid har varit lättare att vara karl än kvinna. Förutom när det har varit karlns uppgift att dra in pengar, förstås. Men en del karlar vill ju inte ens betala för sina barn, om det blir skilsmässa mellan dem och barnens mammor...
Citera
2018-06-29, 22:34
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Jag blev jättelycklig när ett problem opererades bort från min kropp.
Något gick fel, sjukvården fixar, vilket bra land vi bor i. Men jag ställde inte till med fest, gör folk det?
Att göra en abort är också att återställa efter ett misstag eller bara otur.
Det var väl bara en vecka sedan som vulgärvänstern grät lyckotårar i Irland och firade med pompa och ståt när abortlagstiftningen blev mer liberal där? Jag tycker det säger en hel del faktiskt, även om man kan tycka att det är av nödvändighet som abort ska vara lagligt av praktiska skäl.

Sen har vi ju det faktumet att kvinnor inte alls verkar må bra av att ha genomfört en abort. Och på en makronivå så är det ju om man ska vara ärlig inte speciellt hållbart att ha en så pass ansvarslös sexualkultur som vi har. Så, är det då inte bäst att börja prata om principer och kanske även börja ha en diskussion om sex och ansvarsfullt beteende, partnerskap osv?

Jag vet att jag låter sjukt mossig, och jag fattar att man vill kunna knulla, spruta och göra abort hur mycket man vill. Jag är inte speciellt konservativ själv när det kommer till sex, men jag har insett att sex faktiskt är ganska mycket mer än bara sex, och vi skulle göra klokt i att åtminstonde börja värdesätta monogami, familjeliv och ansvarsfullt knull igen, och uppgradera fostrets status en aning. Inte pga moralism utan för att det är en samhällsnytta långsiktigt och det skulle göra fler individer mer tillfreds både kortsiktigt och långsiktigt.
Citera
2018-06-29, 22:42
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Det är inte konstigt, det har bara med ren biologi att göra. Hade hankönet burit på avkomman hade han utsatts för samma klander. Vi förväntar oss att modern som burit barnet ska sörja för det efter förlossningen helt enkelt. Det känns mer onaturligt för oss att mamman lämnar bort barnet i början av avkommans livstid. Orättvist? Mja. Är det orättvist att bara kvinnor kan föda barn och amma? Naturen är knappast rättvis varken för män eller kvinnor. Den bara är.
Citera
2018-06-29, 23:01
Medlem
Citat:
Etnicitet betyder både härkomst som i genetik samt härkomst i kultur.

I min värld är det fullständigt skitsamma om en svensk har brun hud, då svenskheten sitter i skallen och har med tillhörighet, erfarenhet, identifikation och kulturella värderingar etc att göra.

Andra kan ju fixera sig på hudfärg, ögonfärg samt grad av råttfärgat hår etc.
men enligt mig har dessa genetiska företeelser ingen större betydelse.

ok jag kollade din länk..var står det du påstår?
Citera tack.

vi har garanterat debatterat mest ja. Men! sorry uven det gör inte att dina argument för abortförbud
blir speciellt mer genomtänkt.
Dina argument för abortförbud är kort och gott inte speciellt goda, de är också väldigt enkla att skjuta sönder.
För fakta kvarstår:
-Ingen nation mår bra av att där föds massa barn som ingen kan ta hand om på det sätt barn kräver att tas om hand. Inhemsk adoption räcker i regel inte, det har aldrig räckt i de länder som haft abortförbud genom tiderna utan man har tvingats ta till allehanda barnhem, otäcka inrättningar som ex. Tuam
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/massgrav-funnen-vid-katolskt-barnhem

eller de svenska barnhem vi själva haft exempel på.

Vad i din idealvärld skulle förhindra nya företeelser av denna sort?
och säg nu inte preventivmedel eller avhållsamhet för det är ett löjliga argument. Avhållsamhet funkar inte och preventivmedel har vi haft nära hela vår historia i olika former, de kommer alltid med en viss risk.

-Sen har du det förtryck som kvinnor utsätts för via ditt abortförbud. Plötsligt är sexualitet för kvinnor en fråga om liv och död, ska jag få leva mitt liv som jag vill eller ska jag inte.
Den ångest, desperation och ibland livsfarliga åtgärder som massa kvinnor, ofta unga ska tvingas genomlida bara för att hottentottar av din sort existerar med sina fjantiga moralpredikningar.

Alltså varken kvinnor, dessa födda oönskade barn eller män skulle må bra av detta.

Sen har vi överbefolkningen....ett argument du verkligen inte har speciellt bra argument för.
En värld utan aborträtt...och kurvorna för världens mänskliga befolkning skulle stiga rätt dramatiskt.
varför i helvete vi ska bida till detta med x tusen svenska barn extra per år, som ingen dessutom vill ha, fattar jag inte värdet i, när världen kryllar av barn som far illa.
varför bidra till att göra välden ännu lite sämre för barn?

Sen har vi det "mänskliga värdet" eller ditt heliga "unika DNA" som jag är innerligt utled att diskutera och har gjort tillräcklig. Fakta är fortsatt den att en människa i realiteten inte är en människa förrän man faktiskt är det. Punkt. Att betrakta en klunga celler på 1,5 cm som "människa" med rättigheter som ska övergå andra kännande tänkande människor, är bara så dumt och fjompigt så hälften vore nog.

Unikt DNA finns överallt, och det mänskliga är verkligen inte speciellt unikt.

Sen har vi ditt heliga "konceptionsögonblick" som kanske är det lättaste att skjuta i sank. Då många av dina preventivmedel som sagt riktar in sig på att förhindra graviditet EFTER konceptionsögonblicket. och kvinnor dagligen via mens utsöndrar befruktade ägg.
som någon skrev i tråden, var är alla begravningar för dessa "heliga" konceptionsögonblick?
om nu detta "liv" är så "mänskligt" och oändligt ovärderligt så de ska ha företräde över allt annat...
vad gör din sort åt alla dessa förlorade ägg med sina "unika DNA" etc etc i det oändliga.
Det ryker säkert x miljoner varje år . Skynda, skynda uven!!! Förbjud kvinnor nått mer nu....vad med att förbjuda dem ha mens? STARFF! för alla kvinnor som har oskyddad sex och får mens 2 veckor efter de har nyss mördat ett unikt "DNA! De borde väl straffas på nått sätt uven?
Kom igen nu, nån trevligt tvångsåtgärd kan du väl hitta på så att kvinnor fan inte ska kunna andas ens?

Fatta att dina argument för länge sen är sönderskjutna.
och du kommer inte kunna svara på dessa nu heller, så du behöver inte svara, samma undvikande ramsor igen kring "plikt" och "kvinnor ska ta konsekvenserna" bla bla.

nej ingen kivnna kan tvinga en far som inte vill bli aktiv far att ta dessa 18 år av praktiskt arbete med sina barn. Enda han tvingas till är underhåll och vara far på pappret.
Så? hon blir med barn...lagen säger...STRAFF! för mannen denna gång. och ungen langas över direkt efter födseln till käre pappsen.....vassegod! nu kan han ta "konsekvenserna" av sitt beteende.
om detta sceanario är så fulltständigt självklart utsätta kvinnor för enligt dig, i vissa fall tonåringar, varför inte män/ tonårskillar?
DEN har du aldrig svarat på.

Precis....tvinga fäderna om nu alla dessa befuktade ägg är så värdefulla.
Kvinnor kan lämna in alla sina menskydd...går säkert rädda några tusen befruktade ägg, få att växa i nått akvarium nånstans och sen voilá levereras till faderns dörr.

DÅ räddar vi massor av "unikt DNA" och sabbar livet för tonvis av män.
Är väl toppen uven! Tänk på alla människor du lyckas sabba livet för.

Härliga konservativa tider!

Etnicitet har givetvis ej med värderingar att göra. Blir du kurd, zulu eller cherokee av att anamma vissa värderingar? Kan vita vara etniska zuluer?
Citera
2018-06-29, 23:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Ja, förr kunde man stämma en man som smet för uteblivet äktenskapslöfte. Vi tar för lätt på sådana här saker nuförtiden.
Citera
2018-06-29, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossen13378
Etnicitet har givetvis ej med värderingar att göra. Blir du kurd, zulu eller cherokee av att anamma vissa värderingar? Kan vita vara etniska zuluer?

"Etnicitet är människors identifikation med och känsla av tillhörighet i en viss folkgrupp "

Svar ja. Föds du in i gruppen Zuluer som vit, svart, kines, jude eller kristen så lär du anamma Zuluenas
kultur.
Citera
2018-06-29, 23:33
Medlem
Citat:
"Etnicitet är människors identifikation med och känsla av tillhörighet i en viss folkgrupp "

Svar ja. Föds du in i gruppen Zuluer som vit, svart, kines, jude eller kristen så lär du anamma Zuluenas
kultur.

Hur föds man in i gruppen zuluer om man är helvit? Hur föds man in i gruppen etniska svenskar om man är helsvart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in