2018-06-29, 12:45
  #1117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Så du menar alltså att du har rätt att nervärdera andra och vad de tycker, för att de inte håller med dig? Ja ja, det var ju egentligen inte ens någon överraskning.

Förresten så behöver man inte ha religiösa skäl för att vara emot aborter. Även om den som är religiös ofta tycker att han/hon har insikt.

Att hävda att någon inte har värdiga argument värt namnet, när dessa faktiskt inte har det, är inte att nedvärdera någon. Det är att värdera deras åsikter korrekt.
och det har alla rätt att göra.

Det man inte har rätt göra är att sitta och hävda att någon har fel utan att komma upp med ett bra skälet varför eller underlaget till detta påstående.
Då klarar man helt enkelt inte att debattera.

Vidare kan ens argument för varför någon annans argument inte håller vara fel. och då har man helt sonika fel.

Jag anser jag har argumenterat helt fullödigt och sakligt till varför nu ex. uvens och dina och div. religiösa abotmotståndae har fel, du kan läsa ovan ex.

Dämed anse jag mig ha full rätt hävda att 1, ni ha fel. 2, era argument bygger på känslosamma rätt flummig argument utan vidare stöd varken i vetenskap eller pragmatism.
Ni saknar insikt helt enkelt.

Ni har självfallet all rätt fortsätta tro på allt gojja ni nu tror på. Ni har även rätt, om ni är kvinnor, att leva efter dessa era åsikter själva och föda oönskade barn på löpande band. Jag säger inte ett pip om det.
Det ni INTE har rätt till däremot är att tvinga på er pantade religiösa moralgojja på väldens övriga kvinnor.

Get it?
Citera
2018-06-29, 12:46
  #1118
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Etnicitet betyder både härkomst som i genetik samt härkomst i kultur.

I min värld är det fullständigt skitsamma om en svensk har brun hud, då svenskheten sitter i skallen och har med tillhörighet, erfarenhet, identifikation och kulturella värderingar etc att göra.

Andra kan ju fixera sig på hudfärg, ögonfärg samt grad av råttfärgat hår etc.
men enligt mig har dessa genetiska företeelser ingen större betydelse.

ok jag kollade din länk..var står det du påstår?
Citera tack.

vi har garanterat debatterat mest ja. Men! sorry uven det gör inte att dina argument för abortförbud
blir speciellt mer genomtänkt.
Dina argument för abortförbud är kort och gott inte speciellt goda, de är också väldigt enkla att skjuta sönder.
För fakta kvarstår:
-Ingen nation mår bra av att där föds massa barn som ingen kan ta hand om på det sätt barn kräver att tas om hand. Inhemsk adoption räcker i regel inte, det har aldrig räckt i de länder som haft abortförbud genom tiderna utan man har tvingats ta till allehanda barnhem, otäcka inrättningar som ex. Tuam
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/massgrav-funnen-vid-katolskt-barnhem

eller de svenska barnhem vi själva haft exempel på.

Vad i din idealvärld skulle förhindra nya företeelser av denna sort?
och säg nu inte preventivmedel eller avhållsamhet för det är ett löjliga argument. Avhållsamhet funkar inte och preventivmedel har vi haft nära hela vår historia i olika former, de kommer alltid med en viss risk.

-Sen har du det förtryck som kvinnor utsätts för via ditt abortförbud. Plötsligt är sexualitet för kvinnor en fråga om liv och död, ska jag få leva mitt liv som jag vill eller ska jag inte.
Den ångest, desperation och ibland livsfarliga åtgärder som massa kvinnor, ofta unga ska tvingas genomlida bara för att hottentottar av din sort existerar med sina fjantiga moralpredikningar.

Alltså varken kvinnor, dessa födda oönskade barn eller män skulle må bra av detta.

Sen har vi överbefolkningen....ett argument du verkligen inte har speciellt bra argument för.
En värld utan aborträtt...och kurvorna för världens mänskliga befolkning skulle stiga rätt dramatiskt.
varför i helvete vi ska bida till detta med x tusen svenska barn extra per år, som ingen dessutom vill ha, fattar jag inte värdet i, när världen kryllar av barn som far illa.
varför bidra till att göra välden ännu lite sämre för barn?

Sen har vi det "mänskliga värdet" eller ditt heliga "unika DNA" som jag är innerligt utled att diskutera och har gjort tillräcklig. Fakta är fortsatt den att en människa i realiteten inte är en människa förrän man faktiskt är det. Punkt. Att betrakta en klunga celler på 1,5 cm som "människa" med rättigheter som ska övergå andra kännande tänkande människor, är bara så dumt och fjompigt så hälften vore nog.

Unikt DNA finns överallt, och det mänskliga är verkligen inte speciellt unikt.

Sen har vi ditt heliga "konceptionsögonblick" som kanske är det lättaste att skjuta i sank. Då många av dina preventivmedel som sagt riktar in sig på att förhindra graviditet EFTER konceptionsögonblicket. och kvinnor dagligen via mens utsöndrar befruktade ägg.
som någon skrev i tråden, var är alla begravningar för dessa "heliga" konceptionsögonblick?
om nu detta "liv" är så "mänskligt" och oändligt ovärderligt så de ska ha företräde över allt annat...
vad gör din sort åt alla dessa förlorade ägg med sina "unika DNA" etc etc i det oändliga.
Det ryker säkert x miljoner varje år . Skynda, skynda uven!!! Förbjud kvinnor nått mer nu....vad med att förbjuda dem ha mens? STARFF! för alla kvinnor som har oskyddad sex och får mens 2 veckor efter de har nyss mördat ett unikt "DNA! De borde väl straffas på nått sätt uven?
Kom igen nu, nån trevligt tvångsåtgärd kan du väl hitta på så att kvinnor fan inte ska kunna andas ens?

Fatta att dina argument för länge sen är sönderskjutna.
och du kommer inte kunna svara på dessa nu heller, så du behöver inte svara, samma undvikande ramsor igen kring "plikt" och "kvinnor ska ta konsekvenserna" bla bla.

nej ingen kivnna kan tvinga en far som inte vill bli aktiv far att ta dessa 18 år av praktiskt arbete med sina barn. Enda han tvingas till är underhåll och vara far på pappret.
Så? hon blir med barn...lagen säger...STRAFF! för mannen denna gång. och ungen langas över direkt efter födseln till käre pappsen.....vassegod! nu kan han ta "konsekvenserna" av sitt beteende.
om detta sceanario är så fulltständigt självklart utsätta kvinnor för enligt dig, i vissa fall tonåringar, varför inte män/ tonårskillar?
DEN har du aldrig svarat på.

Precis....tvinga fäderna om nu alla dessa befuktade ägg är så värdefulla.
Kvinnor kan lämna in alla sina menskydd...går säkert rädda några tusen befruktade ägg, få att växa i nått akvarium nånstans och sen voilá levereras till faderns dörr.

DÅ räddar vi massor av "unikt DNA" och sabbar livet för tonvis av män.
Är väl toppen uven! Tänk på alla människor du lyckas sabba livet för.

Härliga konservativa tider!
Jag måste nog säga som Strix sade för några dagar sedan: Tänk på blodtrycket, kära vän!

Jag har just nu varken tid eller ork att svara på allt i det här inlägget. Jag kan bara konstatera att jag inte håller med dig. Att döda ett barn (även om du i din arrogans kallar det "en cellklump") är i alla fall inte lösningen på någons problem, såvida då man inte är mycket självisk och känslokall. Ordna i stället bättre barnhem i stället för att kräva att oskyldiga barn skall få dö innan de ens blir födda!
Citera
2018-06-29, 12:50
  #1119
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Att hävda att någon inte har värdiga argument värt namnet, när dessa faktiskt inte har det, är inte att nedvärdera någon. Det är att värdera deras åsikter korrekt.
och det har alla rätt att göra.

Det man inte har rätt göra är att sitta och hävda att någon har fel utan att komma upp med ett bra skälet varför eller underlaget till detta påstående.
Då klarar man helt enkelt inte att debattera.

Vidare kan ens argument för varför någon annans argument inte håller vara fel. och då har man helt sonika fel.

Jag anser jag har argumenterat helt fullödigt och sakligt till varför nu ex. uvens och dina och div. religiösa abortmotståndare har fel, du kan läsa ovan ex.

Därmed anse jag mig ha full rätt hävda att 1, ni ha fel. 2, era argument bygger på känslosamma rätt flummig argument utan vidare stöd varken i vetenskap eller pragmatism.
Ni saknar insikt helt enkelt.

Ni har självfallet all rätt fortsätta tro på allt gojja ni nu tror på. Ni har även rätt, om ni är kvinnor, att leva efter dessa era åsikter själva och föda oönskade barn på löpande band. Jag säger inte ett pip om det.
Det ni INTE har rätt till däremot är att tvinga på er pantade religiösa moralgojja på väldens övriga kvinnor.

Get it?
Miljoner människor i världen tycker inte att vi har fel.

Och vi har samma rätt att tala för vår sak som ni har att tala för er sak.
Citera
2018-06-29, 13:14
  #1120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Miljoner människor i världen tycker inte att vi har fel.

Och vi har samma rätt att tala för vår sak som ni har att tala för er sak.

Absolut, men att debattera medför att era svaga argument blir synliggjorda.
Citera
2018-06-29, 15:29
  #1121
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Etnicitet betyder både härkomst som i genetik samt härkomst i kultur.

I min värld är det fullständigt skitsamma om en svensk har brun hud, då svenskheten sitter i skallen och har med tillhörighet, erfarenhet, identifikation och kulturella värderingar etc att göra.

Andra kan ju fixera sig på hudfärg, ögonfärg samt grad av råttfärgat hår etc.
men enligt mig har dessa genetiska företeelser ingen större betydelse.

Etnicitet är komplicerat, t ex här: https://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic_group

Olika etniciteter består av olika beståndsdelar. I vissa är utseendet en viktig faktor, ibland inte. Frågan om en person är finne eller finlandssvensk är viktig för vissa, men det är svårt att klargöra detta enbart på utanskriften, men båda grupperna hävdar att det finns en viktig åtskillnad mellan dem.

Vi har ett handikapp är i landet i det att vi aldrig har behövt hantera dessa frågor förr. Nu är behovet istället akut.

Citat:
ok jag kollade din länk..var står det du påstår?
Citera tack.

Det går inte att klippa in diagram mm här, men detta är ett nyckelavsnitt:

Citat:
Invandringens betydelse för folkökningen ökar. För fem år sedan, 2012, utgjordes folkökningen till 70 procent av invandringsöverskottet. Under 2016 utgjorde invandringsöverskottet drygt 80 procent av folkökningen. Den stora ökningen 2016 förklaras av att antalet invandrare var historiskt hög, dessutom minskade utvandringen något vilket gjorde invandringsöverskottet extra stort.

Sveriges befolkning ökar således i huvudsak genom invandring. Men, vill man läsa vidare om de invandrades fruktsamhet, kan man läsa vidare hos SCB: https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Far-utrikes-fodda-fler-barn/

Citat:
vi har garanterat debatterat mest ja. Men! sorry uven det gör inte att dina argument för abortförbud
blir speciellt mer genomtänkt.
Dina argument för abortförbud är kort och gott inte speciellt goda, de är också väldigt enkla att skjuta sönder.
För fakta kvarstår:
-Ingen nation mår bra av att där föds massa barn som ingen kan ta hand om på det sätt barn kräver att tas om hand. Inhemsk adoption räcker i regel inte, det har aldrig räckt i de länder som haft abortförbud genom tiderna utan man har tvingats ta till allehanda barnhem, otäcka inrättningar som ex. Tuam
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/massgrav-funnen-vid-katolskt-barnhem

eller de svenska barnhem vi själva haft exempel på.

Vad i din idealvärld skulle förhindra nya företeelser av denna sort?
och säg nu inte preventivmedel eller avhållsamhet för det är ett löjliga argument. Avhållsamhet funkar inte och preventivmedel har vi haft nära hela vår historia i olika former, de kommer alltid med en viss risk.

-Sen har du det förtryck som kvinnor utsätts för via ditt abortförbud. Plötsligt är sexualitet för kvinnor en fråga om liv och död, ska jag få leva mitt liv som jag vill eller ska jag inte.
Den ångest, desperation och ibland livsfarliga åtgärder som massa kvinnor, ofta unga ska tvingas genomlida bara för att hottentottar av din sort existerar med sina fjantiga moralpredikningar.

Alltså varken kvinnor, dessa födda oönskade barn eller män skulle må bra av detta.

Sen har vi överbefolkningen....ett argument du verkligen inte har speciellt bra argument för.
En värld utan aborträtt...och kurvorna för världens mänskliga befolkning skulle stiga rätt dramatiskt.
varför i helvete vi ska bida till detta med x tusen svenska barn extra per år, som ingen dessutom vill ha, fattar jag inte värdet i, när världen kryllar av barn som far illa.
varför bidra till att göra välden ännu lite sämre för barn?

Sen har vi det "mänskliga värdet" eller ditt heliga "unika DNA" som jag är innerligt utled att diskutera och har gjort tillräcklig. Fakta är fortsatt den att en människa i realiteten inte är en människa förrän man faktiskt är det. Punkt. Att betrakta en klunga celler på 1,5 cm som "människa" med rättigheter som ska övergå andra kännande tänkande människor, är bara så dumt och fjompigt så hälften vore nog.

Unikt DNA finns överallt, och det mänskliga är verkligen inte speciellt unikt.

Sen har vi ditt heliga "konceptionsögonblick" som kanske är det lättaste att skjuta i sank. Då många av dina preventivmedel som sagt riktar in sig på att förhindra graviditet EFTER konceptionsögonblicket. och kvinnor dagligen via mens utsöndrar befruktade ägg.
som någon skrev i tråden, var är alla begravningar för dessa "heliga" konceptionsögonblick?
om nu detta "liv" är så "mänskligt" och oändligt ovärderligt så de ska ha företräde över allt annat...
vad gör din sort åt alla dessa förlorade ägg med sina "unika DNA" etc etc i det oändliga.
Det ryker säkert x miljoner varje år . Skynda, skynda uven!!! Förbjud kvinnor nått mer nu....vad med att förbjuda dem ha mens? STARFF! för alla kvinnor som har oskyddad sex och får mens 2 veckor efter de har nyss mördat ett unikt "DNA! De borde väl straffas på nått sätt uven?
Kom igen nu, nån trevligt tvångsåtgärd kan du väl hitta på så att kvinnor fan inte ska kunna andas ens?

Fatta att dina argument för länge sen är sönderskjutna.
och du kommer inte kunna svara på dessa nu heller, så du behöver inte svara, samma undvikande ramsor igen kring "plikt" och "kvinnor ska ta konsekvenserna" bla bla.

I så fall är det inte Du som skjutit sönder något.

Människor skall ta konsekvenserna av sina handlingar. Lösningen är inte att ta livet av ett ofött barn - oavsett hur litet och till synes obetydligt det är. Fri sex kräver ett stort mått av ansvarsförmåga - en brist i vårt samhälle. Klarar vi inte detta så kommer småningom omständigheterna tvinga fram andra normer och regler.

Citat:
nej ingen kivnna kan tvinga en far som inte vill bli aktiv far att ta dessa 18 år av praktiskt arbete med sina barn. Enda han tvingas till är underhåll och vara far på pappret.
Så? hon blir med barn...lagen säger...STRAFF! för mannen denna gång. och ungen langas över direkt efter födseln till käre pappsen.....vassegod! nu kan han ta "konsekvenserna" av sitt beteende.
om detta sceanario är så fulltständigt självklart utsätta kvinnor för enligt dig, i vissa fall tonåringar, varför inte män/ tonårskillar?
DEN har du aldrig svarat på.

Det tror jag nog att jag har. Det saknas idag möjligheter för en man att slippa ifrån faderskapet på likartade grunder som en kvinna kan slippa ifrån moderskapet. Biologin hindrar, om inte annat. Men det gör också att mannen blir i händerna på kvinnan.

Citat:
Precis....tvinga fäderna om nu alla dessa befuktade ägg är så värdefulla.
Kvinnor kan lämna in alla sina menskydd...går säkert rädda några tusen befruktade ägg, få att växa i nått akvarium nånstans och sen voilá levereras till faderns dörr.

DÅ räddar vi massor av "unikt DNA" och sabbar livet för tonvis av män.
Är väl toppen uven! Tänk på alla människor du lyckas sabba livet för.

Härliga konservativa tider!

Mensskydd?

Mäns liv sabbas rätt ofta ändå genom barn, vare sig barnen är önskade eller oönskade eller ångrade i efterhand.
Citera
2018-06-29, 16:15
  #1122
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Då får Du väl förlägga ansvaret till tiden och inte beskylla vår tids människor för dåtidens felbeslut.

Nationalism är, som många andra ideologiska mönster, behäftade med både positiva och negativa inslag. Det finns å ena sidan alltid en risk i att nationalism slår över i chauvinism, men å andra sidan är risken att frånvaron av en sund nationell sammanhållning leder till samhällsupplösning och att demokratin eroderas. Det är därför den antiutopiska konservatismen är en bra balansfunktion till nationalismen.



Framför allt är jag inte så imponerad över att det görs jämförelser mellan nordiska länder och USA. Förhållandena är så oerhört olika att det mycket svårt att hitta relevanta jämförelsepunkter.

Jag tror man kan säga tämligen säkert att om kriminella sitter inne länge, så cirkulerar de inte i det juridiska systemet och rättsväsendet kan ägna sig åt nya kriminella och behöver inte hela tiden arbeta med samma bovar.

Ideologin att brottslighet beror på samhället och botas genom återanpassning där socioekonomiska aspekter både används som förklaring och som botemedel, får nog anses ha gjort bankrutt i Sverige, där vi under mer än ett halvsekel försökt allt i denna väg. Vi har socialt skyddsnät, socialtjänst, gratis utbildning och en mycket förstående kriminalvård. Likafullt visar kriminaliteten inga tecken på att avta. Vi kan härvid jämföra med Japan som fungerar helt annorlunda.

Det vi saknar är framför allt moral. Detta är som jag ser saken framgångsvägen om vi skall skapa ett tryggare samhälle.
Det beror inte på samhället säger du.
Hur kommer det dig att brottsligheten samlas i utanförskapsområdena?
Skapar Gottsunda brottslingar?
Eller kan där bo för många människor som saknar framtidstro. Enda sättet att dugs i vår komersiella värld är att visa sin rolexklocka.
Å du tror att straff är det som hjälper, var har du fått den tanken ifrån?
Citera
2018-06-29, 16:27
  #1123
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Människor gifter sig ofta så, även när det är direkt olämpligt. Jfr utan jämförelser i övrigt: https://da.wikipedia.org/wiki/Tyskert%C3%B8s

Giftermålsmönster i Jugoslavien var splittrat, men många gifte sig efter det etniska mönstret.



Det Du förutspå har redan hänt. Så ser det ut i Sverige sedan decennier tillbaka. Hur kan det komma sig? Inte är det den ständiga närvaron av ett repressivt rättsväsende i alla fall.
Brottsligheten har inte ökat intill katastrofens bränt, jag kollade lite på brå, fast det är väl en partsinlaga enligt dig.
Brottsligheten har ökat 10 procent men befolkningen har ökat lika mycket.
Brotten ökade tydligen ganska mycket under 90talet men det var ju då och Sverige gick inte under.

Japp
Tyskebarnen fick en skamlig behandling.
Citera
2018-06-29, 16:50
  #1124
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Människor gifter sig ofta så, även när det är direkt olämpligt. Jfr utan jämförelser i övrigt: https://da.wikipedia.org/wiki/Tyskert%C3%B8s

Giftermålsmönster i Jugoslavien var splittrat, men många gifte sig efter det etniska mönstret.



Det Du förutspå har redan hänt. Så ser det ut i Sverige sedan decennier tillbaka. Hur kan det komma sig? Inte är det den ständiga närvaron av ett repressivt rättsväsende i alla fall.
Det som förhindrar brott är risken för upptäckt.
Den risken är ju obefintlig idag.

Polisen ägnar sig att lagföra de som rökte cannabis förra helgen och kräva pissprov från oskyldiga i stället för att lösa bostadsinbrott och våldtäkter.
Där har du problemen.
Citera
2018-06-29, 16:56
  #1125
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Vänsterpartiet (eller ja, motsvarigheten till Vänsterpartiet på den tiden) ska visst ha varit emot rashygien även då det var som populärast. Så de ska ha en eloge för det.
Det gläder mig. Att några var emot
Citera
2018-06-29, 17:00
  #1126
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Så du menar alltså att du har rätten att nedvärdera andra och framställa dem som mindre vetande, för att de inte håller med dig? Ja ja, det var ju egentligen inte ens någon överraskning.

Förresten så behöver man inte ha religiösa skäl för att vara emot aborter. Även om den som är religiös ofta tycker att han/hon har insikt.
Naturligtvis kan du ha rätt i det.
Jag tror att abortmotståndet har sin grund i religionen, livets okränkbarhet osv. Förutom dödsstraff förstås.

Men, visa gärna att jag har fel.
Sen är ju en liberal hållning att din åsikt inte ska påverka mina val.
Alltså, du får gärna abortförbjuda dig själv men det duger inte som argument för mig.
Citera
2018-06-29, 17:05
  #1127
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag måste nog säga som Strix sade för några dagar sedan: Tänk på blodtrycket, kära vän!

Jag har just nu varken tid eller ork att svara på allt i det här inlägget. Jag kan bara konstatera att jag inte håller med dig. Att döda ett barn (även om du i din arrogans kallar det "en cellklump") är i alla fall inte lösningen på någons problem, såvida då man inte är mycket självisk och känslokall. Ordna i stället bättre barnhem i stället för att kräva att oskyldiga barn skall få dö innan de ens blir födda!
Nu påstår du något ogenomtänkt, jag tänkte skriva dumt men ändrade mig .
1 det är inte att döda ett barn.
2 det löser ett stort dilemma.
3 folk mår oftast bra när aborten är klar, de känner lättnad.
4 barnhem, skämtar du?
Citera
2018-06-29, 17:09
  #1128
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Etnicitet är komplicerat, t ex här: https://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic_group

Olika etniciteter består av olika beståndsdelar. I vissa är utseendet en viktig faktor, ibland inte. Frågan om en person är finne eller finlandssvensk är viktig för vissa, men det är svårt att klargöra detta enbart på utanskriften, men båda grupperna hävdar att det finns en viktig åtskillnad mellan dem.

Vi har ett handikapp är i landet i det att vi aldrig har behövt hantera dessa frågor förr. Nu är behovet istället akut.



Det går inte att klippa in diagram mm här, men detta är ett nyckelavsnitt:



Sveriges befolkning ökar således i huvudsak genom invandring. Men, vill man läsa vidare om de invandrades fruktsamhet, kan man läsa vidare hos SCB: https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Far-utrikes-fodda-fler-barn/



I så fall är det inte Du som skjutit sönder något.

Människor skall ta konsekvenserna av sina handlingar. Lösningen är inte att ta livet av ett ofött barn - oavsett hur litet och till synes obetydligt det är. Fri sex kräver ett stort mått av ansvarsförmåga - en brist i vårt samhälle. Klarar vi inte detta så kommer småningom omständigheterna tvinga fram andra normer och regler.



Det tror jag nog att jag har. Det saknas idag möjligheter för en man att slippa ifrån faderskapet på likartade grunder som en kvinna kan slippa ifrån moderskapet. Biologin hindrar, om inte annat. Men det gör också att mannen blir i händerna på kvinnan.



Mensskydd?

Mäns liv sabbas rätt ofta ändå genom barn, vare sig barnen är önskade eller oönskade eller ångrade i efterhand.
Skulle det kännas bättre om bara kvinnor drabbades?
Ditt abortförbud kommer att drabba kvinnor hårdast. Merapi har haft långa utläggningar om det som du avfärdar med en handviftning om moral.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in