2018-06-24, 00:08
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Luk 1
38Maria sade: ”Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt.” Och ängeln lämnade henne.

Det är inte att samtycka, det är att resignera.
Samma sak om Maria hade träffat på 5 romerska soldater i en mörk gränd. Då kan hon också ha resignerat och sagt "Må det ske med mig".

Det står ingenstans att det var något som Maria ville vara med om.
Senast redigerad av Smeso 2018-06-24 kl. 00:10.
Citera
2018-06-24, 00:16
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Samma sak om Maria hade träffat på 5 romerska soldater i en mörk gränd. Då kan hon också ha resignerat och sagt "Må det ske med mig".

Att säga "låt din vilja ske" är ett samtycke. Det är i vilket fall inte en protest eller motvilja.
Vad för slags svar hade du godkänt som samtycke? Skulle Maria ha svarat "Ja fan va najs, befrukta mig nu!" eller vad är det du är ute efter för svar?
Citera
2018-06-24, 01:08
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Att säga "låt din vilja ske" är ett samtycke. Det är i vilket fall inte en protest eller motvilja.
Vad för slags svar hade du godkänt som samtycke? Skulle Maria ha svarat "Ja fan va najs, befrukta mig nu!" eller vad är det du är ute efter för svar?

Fattar du trögt?
Hela formuleringen är undergivet resignerande. Det är inte samtycke. Det är hela poängen.

"Se, jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt."

Hon ser sig som tjänarinna och måste alltså lyda. Det fanns absolut inte någon möjlighet att protestera för en tjänarinna inför sin herre på den tiden, så att hon säger att hon ser sig som tjänarinna i situationen uttrycker tydligt att hon ser det som att hon tvingas att föda sonen, utan att kunna neka.
Ytterligare tecken på det är den totala frånvaron av glädjeuttryck (inget om strålande ansikte eller liknande) eller ett uttryckligt accepterande (inget "ja, det gör jag gärna") eller ens att hon någonstans tackar guden för denna "ynnest" ("tack gode gud för att du valde mig").
Citera
2018-06-24, 01:14
Medlem
Citat:

Hon är Herrens tjänarinna säger hon. Det är samtycke.
Citera
2018-06-24, 01:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Hon är Herrens tjänarinna säger hon. Det är samtycke.

Absolut inte.
Hon ser sig som tjänarinna och har som sådan inget val annat än att lyda.
Det fanns absolut inte någon enda möjlighet att protestera för en tjänarinna inför sin herre på den tiden, så det faktum att hon säger att hon ser sig som tjänarinna i situationen uttrycker tydligt att hon ser det som att hon tvingas att föda sonen, utan möjlighet att kunna neka.

Ytterligare tecken på det är ju den totala frånvaron av glädjeuttryck (inget om strålande ansikte eller liknande) eller ett uttryckligt accepterande (inget "ja, det gör jag gärna") eller ens att hon någonstans tackar guden för denna "ynnest" ("tack gode gud för att du valde mig"). Hade det varit frivilligt och med glädje så skulle denna glädje och en hyllning till gud säkerligen ha inkluderats.

Eller menar du att slavinnor som tvingades till sex av sina herrar också gav sitt samtycke då de såg sig som sin herres tjänarinna?
Senast redigerad av Smeso 2018-06-24 kl. 01:42.
Citera
2018-06-24, 08:12
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Fattar du trögt?
Hela formuleringen är undergivet resignerande. Det är inte samtycke. Det är hela poängen.

"Se, jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt."

Hon ser sig som tjänarinna och måste alltså lyda. Det fanns absolut inte någon möjlighet att protestera för en tjänarinna inför sin herre på den tiden, så att hon säger att hon ser sig som tjänarinna i situationen uttrycker tydligt att hon ser det som att hon tvingas att föda sonen, utan att kunna neka.
Ytterligare tecken på det är den totala frånvaron av glädjeuttryck (inget om strålande ansikte eller liknande) eller ett uttryckligt accepterande (inget "ja, det gör jag gärna") eller ens att hon någonstans tackar guden för denna "ynnest" ("tack gode gud för att du valde mig").
Först o främst har Maria förmodligen blivit vald för att hon var en djupt troende och oskuldsfull kvinna. Att underkasta sig gud är inget negativt för en troende. Guds vilja står över ens egen.

Om man fortsätter läsa står det:
Då sade Maria:
”Min själ prisar Herrens storhet,
47min ande jublar över Gud, min frälsare:
48han har vänt sin blick till sin ringa tjänarinna.
Från denna stund skall alla släkten prisa mig salig:
49stora ting låter den Mäktige ske med mig,
hans namn är heligt,
50och hans förbarmande med dem som fruktar honom
varar från släkte till släkte.
51Han gör mäktiga verk med sin arm,
han skingrar dem som har övermodiga planer.
52Han störtar härskare från deras troner,
och han upphöjer de ringa.
53Hungriga mättar han med sina gåvor,
och rika skickar han tomhänta bort.
54/55Han tar sig an sin tjänare Israel
och håller sitt löfte till våra fäder:
att förbarma sig över Abraham
och hans barn, till evig tid.”

Är det här något hon skulle säga om hon känt sig våldtagen eller påtvingad något mot sin vilja?
Citera
2018-06-24, 08:58
Medlem
Citat:
Absolut inte.
Hon ser sig som tjänarinna och har som sådan inget val annat än att lyda.
Det fanns absolut inte någon enda möjlighet att protestera för en tjänarinna inför sin herre på den tiden, så det faktum att hon säger att hon ser sig som tjänarinna i situationen uttrycker tydligt att hon ser det som att hon tvingas att föda sonen, utan möjlighet att kunna neka.

Ytterligare tecken på det är ju den totala frånvaron av glädjeuttryck (inget om strålande ansikte eller liknande) eller ett uttryckligt accepterande (inget "ja, det gör jag gärna") eller ens att hon någonstans tackar guden för denna "ynnest" ("tack gode gud för att du valde mig"). Hade det varit frivilligt och med glädje så skulle denna glädje och en hyllning till gud säkerligen ha inkluderats.

Eller menar du att slavinnor som tvingades till sex av sina herrar också gav sitt samtycke då de såg sig som sin herres tjänarinna?

Skillnaden är att Maria gjorde det för att hon älskade Herren, inte av tvång, och det är just såna tjänare Gud vill ha.

2 Kor 9:7
Var och en skall ge som han har beslutat i sitt hjärta, inte med olust eller av tvång, ty Gud älskar en glad givare.

Filem 14
Men utan ditt samtycke ville jag ingenting göra; det goda du gör skall inte ske av tvång utan av fri vilja.

1 Pet 5:2
Var herdar för den hjord som Gud har anförtrott er och vaka över den, inte av tvång utan självmant, så som Gud vill, inte av vinningslystnad utan av hängivenhet.
Citera
2018-06-26, 04:27
Medlem
Mogrens avatar
Det är väl hög tid för Sonen att få egna barn snart. Fadern vill säkert bli Farfar. Övergår då treenigheten till fyrenighet?
Citera
2018-06-26, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Det är väl hög tid för Sonen att få egna barn snart. Fadern vill säkert bli Farfar. Övergår då treenigheten till fyrenighet?
Vi är alla Jesus barn.
Citera
2018-06-26, 16:44
Medlem
Mogrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vi är alla Jesus barn.
Struntprat! Jesus är inte min farsa och inte din heller.
Citera
2019-04-11, 15:03
Medlem
Är treenigheten gudomlig schizofreni

Treenighetsläran verkar vara väldigt schizofren en ologisk lära som inte återfinns i vare sig judendomen eller islam då judendomen och islam är närmare varandra än vad kristendomen med sin treenighet är till dem.
Citera
2019-04-11, 15:17
Medlem
Man kan ju undra lite.
Fadern sonen och helige ande.

Vart är kvinnan och dottern i detta .

Verkar lite som manlig schizofreni.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto