Citat:
Ursprungligen postat av
calamato
Det fetatde. Här har du faktiskt fel, laddarna går att använda till vilken telefon som helst, kabeln däremot går bara att använda till iPhone.
Det jag inte begriper med Apples kablar, är varför de hela tiden går sönder. Oftast i anslutning till kontakten i telefon-sidan, och det som händer är att kabelhöljet släpper från kontakten, de inre kablarna exponeras, och eftersom sladden nu är svagast där, är det enbart där den böjs, fram och tillbaka, ofta, tills man får kabelbrott, och en opålitlig kabel som följd. Det har blivit lite bättre på senare tid, men fenomenet uppstår än.
Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Dude. Köper du en dator för 64K så är du lurad oavsett om det är Apple eller något annat.
Jag vet inte om jag håller med. På PC sidan, är det en workstation med en eller två Xeon (Intel) eller Threadripper / Epyc (AMD) på ett riktigt workstation moderkort, kombinerat med en eller ett par Quadro / Tesla kort, och en vettig SSD lagringsyta, samt en skvätt RAM. På Apples sida är det lite värre, det mest "up to date" de har är inte JAG nöjd med, (iMAC Pro) men man bör ta med en 5K display i prisbilden när man försöker göra en jämförelse, och skärmen är förbannat bra... Men det beror helt enkelt på vad man ska göra med datorn. Det är ju knappast värt de pengarna för att sitta hemma och titta på Youtube klipp...
Citat:
Ursprungligen postat av
Dobbels
Och om man inte ens kan kalibrera skärmen med RGB-reglage, vilket inte verkar gå på en iMac, då är den inte värd mycket om man frågar mig åtminstone.
iMac Pro skärmen, jag antar att det är den vi talar om, är "kalibrerad från fabrik". Utöver det är det färgprofiler man får arbeta med. Eftersom "kalibrerad från fabrik" inte på något sätt tar hänsyn till miljön den hamnar i när den ska användas, är det ju "så där" men å andra sidan, så har 99% av alla med en kalibrerbar skärm inte grejer till att kalibrera den i alla fall, och de som har, gör det allt för sällan oavsett. Så visst är det en brist, men jag vet inte om jag tycker den är speciellt avgörande. Då var det värre att de hade en bugg som gjorde att den inte behöll ljus-styrke inställningen vid omstart... Man tycker ju att det borde man ha kommit på under utvecklingen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mobiltelefon
En annan fördel med Macen då var avsevärt lägre driftskostnader (1 tekniker klarade av en park på 25 Macar, motsvarande antal Windowsburkar krävde 4).
Det var då det. 1997 exempelvis.
När, och mer aktuellt, i vilken miljö krävdes det någonsin, 4 kompetenta "tekniker" för att hålla 25 Windows PC i drift? En skola? För det är det enda scenariot jag kan tänka mig. Och då har det egentligen inget med att göra vad som är "bättre" utan helt enkelt att användarna kan hur det ena fungerar bättre än det andra, och därför gör saker med systemen, som administratörerna inte riktigt tänkt sig, och det leder till problem. Det är som om jag skulle ge dig en Amiga OS baserad burk i dag, och hävda att den är bäst, bara för att du inte klarar av att få den att göra några dumheter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dobbels
Öh... Skärmen har fysiskt sett gått sönder.
Apple vill inte byta skärm på garanti - Ok, förståeligt.
Apple vill inte byta skärm mot ersättning - Helt befängt.
Det här är en missuppfattning. Apple VILL gärna hjälpa till och laga systemet. Men deras olika möjligheter för att reparera en enhet, har ingen möjlighet att få fram reservdelen som behövs. Apple har helt enkelt lanserat en dator, utan att ha lagt grunden för hur logistiken ska fungera med reservdelar. Det heter att tredjeparts auktoriserade service verkstäder ska kunna beställa skärmen som reservdel, men för att få göra det måste man ha en aktuell certifiering för den senaste iMac Pro versionen, en certifiering som det i alla fall för någon månad sedan inte gick att få. Hela spektaklet är ett logistiskt fiasko, som baseras på att man helt förutsätter att ingen kommer ha sönder sin iMac Pro på ett sådant sätt att man vill laga den, men att det inte går på varesig garantier, eller försäkringar. I båda dessa fallen "lagar" Apple helt enkelt systemet genom att byta ut det, men efter som det inte var ett alternativ här, hamnar man i en korkad moment 22 situation. Och att inte någon PR människa tagit tag i situationen och löst det genom att plocka en panel från monteringslinjen, och skicka till LTT, fattar jag inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mobiltelefon
Att löda fast RAM och ha en inbyggd hårddisk av sådan natur att kunden MÅSTE konfigurera allt till max vid köp (eftersom allt annat än en maxkonfig straffar sig i slutändan då man får köpa ny burk istället för att uppgradera) är väldigt bra för Apple. Ur deras synvinkel är fördelarna solklara. Däremot får jag inte in i min skalle att detta - trots att det är kanon för Apple och deras intäkter - är bra för kunderna. Men det är klart, jag sitter ju inte och gråter över att en sak är 14 mm istället för 13 mm eller att batteriluckan väger 20 gram och att en sådan skulle göra den arma datorn 1000 gram tung istället för 980 gram och att detta utgör skillnaden mellan köp och ej köp.
Men det är klart, vad är flexibilitet och livslängd mot en något "tunnare" burk? Helst skall hela datorn vara tunn som ett kreditkort och väga 50 gram och ändå ha 13-tumsskärm och en batteritid som räcker 3 dagar med hårt arbete.

Fast det är ju just drivet efter billigare, tunnare, och lättare, som gjort att det här är Apples norm. Jag är övertygad om att det kommer bli vanligare på PC sidan med, men det kommer "nog" inte att bli normen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nero4
Kan Doctor svara på den här frågan varför Apple alltid väljer klena grafik kort till sina datorer ? Radeon Pro 4 och 5-serien är inget o hänga i granen direkt då detta är knappast PRO i den bemärkelsen att få kallas det.
Antagligen för att i inriktningen de har tänkt sig att deras "Pro" enheter ska användas, är det hårdvara som möter kraven.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nero4
Alla dessa datorer krossar apples bärbara datorer t.o.m. är de snäppet snyggare. Hårdvara är bättre, YES allt
Snyggare är subjektivt. Dessutom är alla de här "sämre" i de kategorierna som utmålats som viktiga i Apples försäljning, vikt, och formfaktor, stilrent, utan gamer-trash stämpel.
Det finns utmärkta "workstation" laptops från PC världen med. Men de har samma prisbild som Apples alternativ, mer eller mindre. Och, samma hårdvara. Återigen, mer eller mindre. I stället för moderkortsmonterade SSD'er så sitter det en Samsung Pro variant i dem, sockelmonterad CPU, och minnen. Något jag tycker är viktiga fördelar, men som Apples kunder inte verkar tycka är viktigare än att man spar hundra gram, och får den något tunnare.
Och sen får man säga vad man vill, men Apple har bra batteritid i jämförelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
avc
Mäkta aktningsvärt exempel på att du inte har en susning vad du sladdrar om. En bil kan transportera människor långsamt, en Ferrari kan transportera människor både snabbt och långsamt.
Fast i sak har han fortfarande rätt. En Apple laptop, är inte en speldator. Den har aldrig utgett sig för att vara en speldator. Den har varken kylning, eller grafikchip till det. Den har däremot "features" som en del köpare verkar tycka är attraktiva. Bland dessa är som regel ruskigt bra skärmar, och väldigt god batteritid. JAG kommer aldrig köpa en Apple produkt, men det har inget med att göra med att deras produkter inte skulle vara bra för sina ändamål.
Citat:
Ursprungligen postat av
DIde
Och i de andra företagen är självmordsfrekvensen 0 och det har du säkert belägg för?
Noll är den aldeles säkert inte, men det var en hel del skriverier om en serie självmord, och det blev ett så stort problem att man satte upp nät för att "lösa" problemet, och det skedde då bara i de av foxconns fabriker som producerade åt Apple. Det är inte på något sätt endast Apple Foxconn producerar åt, så man kan ju tolka det lite hur man vill. Personligen kan jag ju tycka att det är mer Foxconns fel än Apples, eftersom någon på Foxconn räknade ut vad man skulle ge för pris bud på tillverkningen, och det verkar ju ha varit för lågt...
Citat:
Ursprungligen postat av
avc
120fps finns det knappast någon Apple sunkhög som ens pallar med. Istället kör de sin bög-retina vilket säkert är jättebra för bildbehandling, men några entusiastpoäng vinner de inte.
Vilket verkar rimligt, eftersom de inte vänder sig till entusiast marknaden. Och det är något jag förstår, eftersom entusiaster med 30Kkr+ att spendera på en dator, är ganska få.