2018-06-20, 20:58
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Nä det tycker jag inte, en åsikt får man ju ha oavsett vad alla Appletallibaner tycker och tänker. Tror inte någon är emot Mac utan mer företaget Apple som är ett ruttet företag. Det finns t.o.m arbetare som tagit livet av sig i Apples fabriker.

Och i de andra företagen är självmordsfrekvensen 0 och det har du säkert belägg för?
2018-06-20, 21:56
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Där har vi svaret på frågan. De som är emot ex vis apple är känslomänniskor utan förståelse för hur saker fungerar. Över 90% av delarna i en dator kommer från samma eller liknande tillverkare oavsett märke. Hur menar du t ex att just din dator är tillverkad av lyckligare människor?

Alla företag har syftet att tjäna pengar åt sina aktieägare eller som i fallet med dell, till michael.
Seriösa företag...
Okej, jag är med dig. Det sitter samma komponenter i alla datorer som Appledårarna betalar mycket mer för. Bra jobbat, troll.

Om 90% av datorerna vore exakt identiska skulle ändå Apple vara de 10% som inte är det. Så det argumentet håller inte. Apple gör varenda liten småjustering som går för att vara så inkompatibla med rådande de facto-standards som möjligt, oavsett vilken produkt det gäller. Därav termen "Hackintosh".

Det är i övrigt allmänt känt hur Apple behandlat sina anställda på Foxconn. Det kan du inte iGnorera. Utöver detta har Apple bedrivit en sjuklig kartläggning av sina iDioter till kunder, vilket de i och för sig förtjänar, men vi måste ändå ta deras parti eftersom Apple fått för stor bit av kakan. Du förstår snarare inte hur detta påverkar oss andra, som hellre lever utan teknologi än att bara kunna välja Apple.
Senast redigerad av avc 2018-06-20 kl. 22:06.
2018-06-20, 22:05
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Snarare du som är dum i huvudet. Om din Macbook är sämre att surfa, kolla på film eller köra Shitify med är det något allvarligt fel på datorn, eftersom det inte är så den är menad att fungera. Att man däremot inte kan spela, inte uppgradera dess undermåliga pisshårdvara, inte personliggöra den osv, vilket är funktioner vi förväntat oss i PC-världen sedan slutet av 80-talet, gör den per definition både objektivt och subjektivt sämre än motsvarande PC. Inte minst med tanke på att det är ett profitkorrumperat jävla klåparföretag man i all medvetenhet väljer att stödja.
Sarkasm är svårt i skriven form, uppenbarligen.

Dom laptops jag har, och har haft, som är av PC-variant har inte varit så värst uppgraderingsbara dom heller. Det brukar sträcka sig till RAM och hårddisk. För mina personliga behov, så har originalhårdvaran fyllt sina syften så jag har aldrig direkt funderat över att just uppgradera mina laptops. Stationära datorer är ju en annan sak och där väljer jag helt klart en PC med Windows alla dagar i veckan. Eftersom jag använder en stationär dator på ett annat sätt. För mina portabla syften så duger min gamla Macbook Air fortfarande alldeles lagom. Ett fräsch batteri hade faktiskt varit fint och det går trots allt att fixa, trots att Apple egentligen inte vill. Och det är bara marginellt svårare än på en PC-laptop.

Citat:
Hade ni iFags haft era fucking jävla prylar och bara hållt käften, skulle inte en jävel heller bry sig. Det är när ni kommer med anti-logisk iDioti som att en Macbook är sååååå mycket bättre, värd minst dubbelt så mycket som prestandamässigt motsvarande PC, bara för att man kan "surfa runt på nätet, köra Spotify eller kolla på film" på den, och liknande, som man fullkomligt tappar hoppet för mänsklighetens framtida utveckling. Det räcker inte att dra täcket över huvudet och tycka att det är vårat fel som reagerar på er iDioti. Det är nämligen just iGnorans och en sjuklig mainstreamlängtan som är roten till hela denna anti-intellektualism.
Om du inte hade varit så arg hela tiden utan läst mina inlägg i dom flesta trådar som är av den här typen, så hade du vetat att även jag tycker att Apple-talibaner är fullständigt tappade. Du hade även vetat att jag inte tycker att min Macbook är bättre än motsvarande PC utan jag tycker att den är precis lika bra. Vissa saker har jag inte sett på PC-sidan och vissa saker är sämre än PC-sidan. Problemet med den är att den är alldeles för dyr. Men nu hade jag möjlighet att välja mellan en Air och en motsvarande Asus och Asusens tangentbord var det sämsta någonsin så jag valde Macen. Jag hade precis lika gärna kunnat valt Asusen och varit precis lika nöjd men nu blev det inte så.

Jag hade en iPhone ett tag, jag avskydde den. Värdelös jävla smörja. Däremot så iPod Touch en rätt trevlig liten mediaspelarpryl. Inte för att man behöver en separat men den är bra på det i alla fall. Jag har en iPad också, den är fullständigt fantastisk på alla sätt och vis och jag gillar den mer än alla Androider jag har använt.

Vad jag vill komma fram till är att jag bara tycker att vissa av Apple produkter är schyssta. Precis som Sony, Asus, Acer, Panasonic, LG, Samsung eller vilken annat företag som helst. Men "sååååå mycket bättre än alla andra"? Näe, snarare "ungefär lika bra och vad spelar det för djävla roll vad folk spenderar sina pengar på så länge dom inte är fittor om saken?".

Jag försöker att inte vara en fitta om saken. Du borde prova. Det är bara hemelektronik vi pratar om.
2018-06-20, 22:10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Vad spelar det för roll vilken laptop jag länkar, dator är som dator. Spelar ingen roll om det är spel datorer då de är lika snygga, väger lika lite, samma material.. Dessa spel datorer jag länka är både bra på spel och olika arbeten som video redigering mm. Dessa gör allt mycket bättre och snabbare utan problem. Apples datorer laggar i sönder så fort man drar i gång ett tyngre spel som ovan inte har det minsta problem med. Betalar man 30K för en apple laptop så kräver man att den ska klara av simpla spel åtminstånde på 1080p 60fps annars får det vara.

Men jag kan länka renodlade arbets datorer men dessa är inte i samma liga som apples då apples kostar dubbelt så mycket så det blir ju inte rättvist. Du är så förblindad i apple så det ser tragiskt ut hur mycket du skyddar märket och deras produkter. Innerst inne vet du att apple är ett blås konto
Grejen är att om man tänker köpa en Mac så skiter man i om den klarar simpla spel eller inte eftersom man inte har tänkt spela.

Sen är det först på senare tid som det har börjat komma slimmade. Om du kollar på en Acer ur deras Predator-serie så ser du ju direkt att dom designmässigt inte på något sätt konkurrerar med Macbooks. Hårdvarumässigt springer den cirklar om en Macbook Pro men om du ska ha den för att redigera film på, så behöver du inte lika prestanda som om du skulle spela något. Olika datorer för olika behov och situationer är väl inget konstigt? Inte heller att olika människor tycker att olika saker har olika stort värde?
2018-06-20, 23:04
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Sarkasm är svårt i skriven form, uppenbarligen.
Jag vet

Citat:
Dom laptops jag har, och har haft, som är av PC-variant har inte varit så värst uppgraderingsbara dom heller. Det brukar sträcka sig till RAM och hårddisk. För mina personliga behov, så har originalhårdvaran fyllt sina syften så jag har aldrig direkt funderat över att just uppgradera mina laptops. Stationära datorer är ju en annan sak och där väljer jag helt klart en PC med Windows alla dagar i veckan. Eftersom jag använder en stationär dator på ett annat sätt. För mina portabla syften så duger min gamla Macbook Air fortfarande alldeles lagom. Ett fräsch batteri hade faktiskt varit fint och det går trots allt att fixa, trots att Apple egentligen inte vill. Och det är bara marginellt svårare än på en PC-laptop.
Visst är det så, man har klarat sig mycket väl på 8GB sedan Vista x64 (min egen andradator är faktiskt fortfarande en Core 2 Quad med 8GB RAM). Däremot är det en objektiv nackdel att inte kunna uppgradera, och man blir förbannad på Apples iDioti att löda fast diverse komponenter för att medvetet göra datorn framtidsosäker. Så länge det bara begränsas till Apple är det inga problem. Men alla företag vill tjäna pengar och apar efter Apples dåliga grupptryck, vilket är ytterligare en anledning att "hata" företaget.

Citat:
Om du inte hade varit så arg hela tiden
JAG ÄR LUGN UTAV BARA HELVETE

Citat:
utan läst mina inlägg i dom flesta trådar som är av den här typen, så hade du vetat att även jag tycker att Apple-talibaner är fullständigt tappade.
Ja, jag noterade det i början av tråden, samt någon wannabe som myntade uttrycket "PC-talibaner".

Citat:
Du hade även vetat att jag inte tycker att min Macbook är bättre än motsvarande PC utan jag tycker att den är precis lika bra. Vissa saker har jag inte sett på PC-sidan och vissa saker är sämre än PC-sidan. Problemet med den är att den är alldeles för dyr. Men nu hade jag möjlighet att välja mellan en Air och en motsvarande Asus och Asusens tangentbord var det sämsta någonsin så jag valde Macen. Jag hade precis lika gärna kunnat valt Asusen och varit precis lika nöjd men nu blev det inte så.
Du får tycka vad du vill. Har du seriösa argument till varför, och det Applefanboys missar, varför inte; så ser jag inget problem med det. Det är däremot irriterande med denna förbannade iGnorans att det tydligen inte kan existera en värld utanför ens egen.

Citat:
Jag hade en iPhone ett tag, jag avskydde den. Värdelös jävla smörja. Däremot så iPod Touch en rätt trevlig liten mediaspelarpryl. Inte för att man behöver en separat men den är bra på det i alla fall. Jag har en iPad också, den är fullständigt fantastisk på alla sätt och vis och jag gillar den mer än alla Androider jag har använt.

Vad jag vill komma fram till är att jag bara tycker att vissa av Apple produkter är schyssta. Precis som Sony, Asus, Acer, Panasonic, LG, Samsung eller vilken annat företag som helst. Men "sååååå mycket bättre än alla andra"? Näe, snarare "ungefär lika bra och vad spelar det för djävla roll vad folk spenderar sina pengar på så länge dom inte är fittor om saken?".

Jag försöker att inte vara en fitta om saken. Du borde prova. Det är bara hemelektronik vi pratar om.
Vad har jag då för anledning att delta i debatten? I en sund värld (förutsatt att Apple ens existerat) skulle Applesekten vara medveten om att deras produkter inte är perfekta. Hat (assssoo pc suuugääähh -.-') föder hat. Om Apple vore seriösa, utgick från de facto-standards och hade en verklighetsmedveten användarbas, skulle knappast en jävel bry sig om iDioterna och vad de vill. När de däremot kommer och stoltserar med total likgiltighet, desinformation och fanboyism är det klart som fan att man måste idiotförklara dem. Som jag sa tidigare: det är inte bara hemelektronik, utan en investering i en betydligt större marknad och framtid; en investering iFans är oförmögna att göra.
2018-06-21, 01:12
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Och i de andra företagen är självmordsfrekvensen 0 och det har du säkert belägg för?
Jag konstaterar bara att i Apples monteringsfabriker förekommer det självmord och det senaste 2017. Förstår att en fanboi blir provocerad när någon tar upp självmorden men dom är ett faktum och det finns spaltmeter om hur gräsligt dom anställda har det. Angående andra företag har jag ingen koll på då denna tråd handlar om Apple men du kan säkert googla fram hur det är i andra fabriker. Förmodligen är det inte lika illa ställt på tex Samsungs fabriker då det inte finns mycket på nätet angående självmord i dom fabrikerna.
2018-06-21, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Jag konstaterar bara att i Apples monteringsfabriker förekommer det självmord och det senaste 2017. Förstår att en fanboi blir provocerad när någon tar upp självmorden men dom är ett faktum och det finns spaltmeter om hur gräsligt dom anställda har det. Angående andra företag har jag ingen koll på då denna tråd handlar om Apple men du kan säkert googla fram hur det är i andra fabriker. Förmodligen är det inte lika illa ställt på tex Samsungs fabriker då det inte finns mycket på nätet angående självmord i dom fabrikerna.

Japp, kasta fanboi-kortet så fort du får minsta motargument....

Ang förhållandena på monteringsfabrikerna till elektronikvaror så är det nog rätt jämnt skägg mellan de stora drakarna i branschen, därför att de ofta kontrakterar samma fabriker, alltså att fabrikerna tillverkar produkter åt flera kända märken.

Att det ger mer rubriker när nåt hänt i ”Apples” fabriker (ja de är ju egentligen inte Apples fabriker, för Apple äger dem inte) beror ju till stor del på just Apples ställning på marknaden. Det ger mest uppmärksamhet för media att basunera ut mer eller mindre vinklade artiklar om de mest välkända företagen.

När dessa eländen om dåliga förhållanden på dessa fabriker tas upp så verkar folk ha väldigt lätt att glömma det enorma arbete Apple gjort för att förbättra förhållanden för arbetarna, ett arbete som Apple gått i spetsen för medan andra företag försök hålla sig i bakgrunden.

När det gäller Samsung och eländen på fabriker så tog det bara sekunder att hitta en hel den smutsig byk även för dem...

Först ska vi kanske ska göra klart för sig att Foxconn, den leverantör av monteringstjänter till elektronikbranschen, där flera missförhållanden och själmord avslöjats och skett, kontrakteras av både Samsung och Apple, och säkerligen bra många till. Så att som du försöka vinkla det som om det bara skulle handla om Apple, bara vara Apples ansvar, är ohederlig argumentation av dig.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3610703/Rise-machines-started-iPhone-Samsung-assembler-Foxconn-replaces-60-000-employees-ROBOTS.html

https://www.theatlantic.com/technology/archive/2012/09/these-samsung-factories-sound-bad-foxconn/323947/

https://appleinsider.com/articles/16/08/10/samsung-accused-of-poisoning-over-200-workers-then-withholding-information-on-toxins-it-exposed-them -to

https://www.huffingtonpost.ca/2016/08/10/samsung-workers-sick-dying_n_11424158.html?guccounter=1

https://www.bloomberg.com/news/articles/2011-01-13/samsung-electronics-two-factory-workers-commit-suicide-korean-police-say

https://goodelectronics.org/samsung-worker-commits-suicide-in-protest-against-harsh-labor-control/

Så, ska vi nu direkt döma Samsung så som du direkt dömer Apple? Ska vi i detta skede säga att vi vet exakt varför det i artiklarna hände, att all skuld vilar på Samsung? Eller kan det finnas andra möjliga orsaker till det som inträffat som ev inte Samsung kan lastas för helt eller delvis?
2018-06-21, 15:51
Medlem
Vill flika in här och poängtera att jag vet många som köper Apple-produkter av anledningen att de har förtroende för företaget och deras privacy policy. Tror inte det finns något annat företag än Apple som lägger större fokus på att skydda sina användares privatinformation. Inte nog med det så håller deras produkter hög standard på design och kvalitetsförsäkring. Kan dock tycka att deras kvalitet på både hård- och mjukvara sänkts betydligt på senare år, men de är fortfarande långt före någon annan på just den fronten med.

Denna åsikt har jag inte bara för att jag själv äger ett par Apple-produkter. Jag äger och använder även flertal Androids och Windows-/Linux-datorer osv (är webb- och apputvecklare så behöver tillgång till samtliga plattformar). Jag tycker att Apple gör bättre ifrån sig än resterande företag och deras plattformar inom vissa kategorier. Liksom hantering av privat information och kvalitet. Men värt att tillägga är att Android har ett starkt community för customization vilket är väldigt grymt! Hur som helst så är det inget som säger mig att Apple är bättre än Google på alla nivåer, eller vice versa. De lägger alla fokus på något eget vilket gör dem starkare på det ena än det andra. Så jävla enkelt är det. Finns inget att hata över.

Sen tycker jag även det är fantastiskt att Apple inte behöver göra reklam för sig själva eller ens trycka ner sina konkurrenter som om de vore sämre (jag syftar främst på Samsungs ohederliga och omoraliska S9-reklamer).
Senast redigerad av MyChi 2018-06-21 kl. 16:05.
2018-06-21, 17:39
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyChi
Vill flika in här och poängtera att jag vet många som köper Apple-produkter av anledningen att de har förtroende för företaget och deras privacy policy. Tror inte det finns något annat företag än Apple som lägger större fokus på att skydda sina användares privatinformation. Inte nog med det så håller deras produkter hög standard på design och kvalitetsförsäkring. Kan dock tycka att deras kvalitet på både hård- och mjukvara sänkts betydligt på senare år, men de är fortfarande långt före någon annan på just den fronten med.

Denna åsikt har jag inte bara för att jag själv äger ett par Apple-produkter. Jag äger och använder även flertal Androids och Windows-/Linux-datorer osv (är webb- och apputvecklare så behöver tillgång till samtliga plattformar). Jag tycker att Apple gör bättre ifrån sig än resterande företag och deras plattformar inom vissa kategorier. Liksom hantering av privat information och kvalitet. Men värt att tillägga är att Android har ett starkt community för customization vilket är väldigt grymt! Hur som helst så är det inget som säger mig att Apple är bättre än Google på alla nivåer, eller vice versa. De lägger alla fokus på något eget vilket gör dem starkare på det ena än det andra. Så jävla enkelt är det. Finns inget att hata över.

Sen tycker jag även det är fantastiskt att Apple inte behöver göra reklam för sig själva eller ens trycka ner sina konkurrenter som om de vore sämre (jag syftar främst på Samsungs ohederliga och omoraliska S9-reklamer).
Ja, efter The Fappening så är det nog många som har fett förtroende för iCloud.
2018-06-21, 19:27
Medlem
Citat:
Grejen är att om man tänker köpa en Mac så skiter man i om den klarar simpla spel eller inte eftersom man inte har tänkt spela.

Sen är det först på senare tid som det har börjat komma slimmade. Om du kollar på en Acer ur deras Predator-serie så ser du ju direkt att dom designmässigt inte på något sätt konkurrerar med Macbooks. Hårdvarumässigt springer den cirklar om en Macbook Pro men om du ska ha den för att redigera film på, så behöver du inte lika prestanda som om du skulle spela något. Olika datorer för olika behov och situationer är väl inget konstigt? Inte heller att olika människor tycker att olika saker har olika stort värde?

Märkena jag länka har även billigare produkter i det lägre segmenet ämnat för enkla saker som Apples pro datorer tävlar emot. Apples Macbook Pro 15 "33k" på apple store tävlar icke med spel laptops för 10 tusen billigare då 22tusen spel dator krossar apple datorn i det mesta. Apple pro dator tävlar mot billigare windows datorer i 10-15 tusen segmentet. Tar du bort apple loggan så hade deras laptops gått på ungefär 10-15k där de hör hemma . Du betalar 15 tusen extra för märket och loggan och inte hårdvaran. Apple har blivit något Hugo Boss fast i teknik på senare år. Vad apples laptop klarar av att göra kan jag göra med en simpel laptop i 10-15k klassen lika utmärkt men nuär även 15k mycket pengar för en dator då de flesta nöjer sig med 7-8k laptops där du kan göra allt utom extrema spel.

Har sj en en Asus dator för 12k på rea annars 18k och den klarar av spel i 1080p 120fps utmärkt och krävande videoredigering i 4K och musik produktion där apple datorn är ämnad till men till ett dubbelt så högt pris. Jag jobbar inom service yrket och är ute på många kontor och fixar saker och 9 av 10 kontor kör windows då även företagen tycker apple är ett över prisat skit. Visst har man sett någon enstaka apple men det är 1 på 100 och då räknar jag lågt

Många av dessa är bättre än apples 15tum laptops

https://techviral.net/best-laptops-under-1000-dollars/
Senast redigerad av Nero4 2018-06-21 kl. 19:30.
2018-06-21, 20:48
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Märkena jag länka har även billigare produkter i det lägre segmenet ämnat för enkla saker som Apples pro datorer tävlar emot. Apples Macbook Pro 15 "33k" på apple store tävlar icke med spel laptops för 10 tusen billigare då 22tusen spel dator krossar apple datorn i det mesta. Apple pro dator tävlar mot billigare windows datorer i 10-15 tusen segmentet. Tar du bort apple loggan så hade deras laptops gått på ungefär 10-15k där de hör hemma . Du betalar 15 tusen extra för märket och loggan och inte hårdvaran. Apple har blivit något Hugo Boss fast i teknik på senare år. Vad apples laptop klarar av att göra kan jag göra med en simpel laptop i 10-15k klassen lika utmärkt men nuär även 15k mycket pengar för en dator då de flesta nöjer sig med 7-8k laptops där du kan göra allt utom extrema spel.

Har sj en en Asus dator för 12k på rea annars 18k och den klarar av spel i 1080p 120fps utmärkt och krävande videoredigering i 4K och musik produktion där apple datorn är ämnad till men till ett dubbelt så högt pris. Jag jobbar inom service yrket och är ute på många kontor och fixar saker och 9 av 10 kontor kör windows då även företagen tycker apple är ett över prisat skit. Visst har man sett någon enstaka apple men det är 1 på 100 och då räknar jag lågt

Många av dessa är bättre än apples 15tum laptops

https://techviral.net/best-laptops-under-1000-dollars/
120fps finns det knappast någon Apple sunkhög som ens pallar med. Istället kör de sin bög-retina vilket säkert är jättebra för bildbehandling, men några entusiastpoäng vinner de inte.
2018-06-21, 21:41
Medlem
Citat:
Ja, efter The Fappening så är det nog många som har fett förtroende för iCloud.
Lär dig skillnaden på säkerhet och säkerhet. Jag pratade om hur Apple som företag strävar efter att hålla sina kunders information privata. The Fappening hade kunnat hända vilken molntjänst som helst, men eftersom iCloud är den största och mest använda tjänsten av dem alla så blev den därmed målet. Läckan alltså inte med mitt tidigare uttalande att göra eftersom jag baserar den infon på vad bolagen i sig strävar efter och livnär sig på. Google lever på att sälja användarnas information. Liksom Facebook. Detta ligger inte i Apples marknadsfilosofi, utan tvärt emot.
Senast redigerad av MyChi 2018-06-21 kl. 21:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in