2018-06-18, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
Jag har aldrig sagt att Eizon är lika bra, men den är definitivt mer lämpad och ett bättre val om du frågar mig åtminstone. Hela poängen med iMacens skärm blir ju, som tidigare sagt, åt skogen när den inte klarar av rätt färgomfång för konsumenten.

Och dina påståenden om andel är bara dina egna ord. "Ett par tusenlappar" är inte en fast summa, utan en relativ sådan. Vad du tolkar i det kan ju faktiskt bara du stå för. En Eizo för 6000 kr (för det är vad den kostar som lägst i Sverige med moms) kanske är snäppet i överkant, men jag kan inte se några direkta fördelar hos iMacens skärm bortsett från upplösningen och storleken. Huruvida man som kund värderar det över korrekt bildåtergivning (i konsumentbruk), möjlighet att använda flera olika källor, bildkalibrering osv är ju upp till var och en för sig.

Vilken colorimeter, källa och programvara använder du? Vilka kalibreringsmöjligheter finns i MacOS som jag inte känner till? Profilering är som sagt inte kalibrering, och då CalMAN inte finns till MacOS vet jag inte vilket alternativ jag skulle välja. LightSpace finns visserligen om jag inte minns fel, även om jag ställer mig kritisk till deras sätt att smutskasta andra företag (irrelevant till denna diskussion förstås).

Om du inte menar ca 2000kr när du skriver ”ett par tusenlappar” så borde du helt enkelt inte skriva så som du gör.

Fakta är att du inte kan hitta en minst lika bra skärm för bara ett par tusenlappar. Därmed inte sagt att iMacs skärm är den bästa i världen.

Jag brukar låna colorimeter av en bekant. Jag syftade inte heller på calibrering av just Mac utan av skärmar generellt. Jag har dessutom fler Win-PC i min ögo än Mac.
2018-06-18, 22:12
Medlem
DIdes avatar
De är korkade. Jag har aldrig fattat varför man skall vara emot mac. Man köper väl den dator man behöver eller gillar för dess funktion.

Det är som att säga att man är emot bmw eller toyota. Helt urbota korkat.
2018-06-19, 04:01
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
De är korkade. Jag har aldrig fattat varför man skall vara emot mac. Man köper väl den dator man behöver eller gillar för dess funktion.

Nä det tycker jag inte, en åsikt får man ju ha oavsett vad alla Appletallibaner tycker och tänker. Tror inte någon är emot Mac utan mer företaget Apple som är ett ruttet företag. Det finns t.o.m arbetare som tagit livet av sig i Apples fabriker.
Senast redigerad av calamato 2018-06-19 kl. 04:07.
2018-06-19, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Nä det tycker jag inte, en åsikt får man ju ha oavsett vad alla Appletallibaner tycker och tänker. Tror inte någon är emot Mac utan mer företaget Apple som är ett ruttet företag. Det finns t.o.m arbetare som tagit livet av sig i Apples fabriker.

Åsikter ska man absolut få ha, men igen, grundar man sina åsikter på skitsnack, skrönor, felaktiga ”fakta”, okunnighet etc etc, istället för riktiga fakta sanning och verklighet, ja då blir det mest pinsamt för den som har dessa åsikter.

Du drog nu upp att det t o m finns (ja de är kanske mer riktigt att säga att de fanns..) som tagit livet av sig på Apples fabriker, som om det skulle vara nåt tecken på att Apple är ruttet som företag. Men igen, då tänker du inte särskilt logiskt utan sannolikt med nån annan mindre lämpad kroppsdel.

Vet du varför dessa tog livet av sig?
Vet du att det var just p g a Apple, eller om det var av nåt annat skäl som inte är direkt kopplat till Apple och gör just dem ansvariga?
Vet du om dessa personer var psykiskt friska från början?
Vet du om de genomgick nån personlig kris, t ex skilsmässa el dyl?
För att bara ta ett fåtal exempel...

Sen, är det verkligen Apples fabriker? Är det inte fabriker som ägs av t ex Foxconn och som kontrakterar sig att tillverka produkter för en rad olika kända varumärken som bl a Apple, men inte endast Apple? Att då påstå att det är Apples fabriker liknar mest sensationshysteri...

Ser man krasst på detta så är Apple ett av de förtag som gjort mest för arbetsförhållandena på de fabriker de kontrakterar för produktion av sina produkter, men det verkar folk missa och men när media i sin clickbaithysteri skriver om självmord på dessa fabriker så kommer folk ihåg det och dömer fast de oftast inte har en aning om orsaken till tragedin.

Jag kan lova dig att det skett självmord på eller runt massor av arbetsplatser, även här i Sverige (T ex på mitt eget jobb offshore så har det skett ett flertal självmord genom åren, sist var det en person som fick för sig att hoppa ut från helikoptern 600 m över havet på väg in till land) Men det är sällan nåt som basuneras ut i tidningar som ex Volvos eller Statoils skuld. Självmord sker varje dag, världen runt, i massor, på grund av psykisk ohälsa eller kris som kan grunda sig i många orsaker som t ex personliga kriser och även elände inom arbetet men kan också bero på helt andra orsaker.

Att det många gånger kan vara tuffa arbetsförhållanden etc på dessa enorma fabriker som t ex Foxconn driver och äger, det är sant. Men att försöka hålla Apple ensamt skyldiga till detta, när de dessutom arbetat hårt för att skapa bättre förhållanden för arbetarna, och fabrikerna tillverkar produkter till en rad andra stora kända varumärken blir igen mest sensationshysteri. Alla inblandade ska väl dela ansvaret för en dräglig arbetsmiljö? Alltså även Apple, men inte endast Apple.

Sen ska man även komma ihåg att arbete på dessa fabriker är mycket eftersökt. Det handlar alltså inte om att folk ”shanghaias” och tvingas slavarbete, utan folk i massor mer eller mindre slåss om att få chansen att jobba på dessa fabriker, trots att det kan vara slitsamt och krävande. De gör det för att det trots allt är välbetalda jobb (sett till andra tillgängliga arbeten) där man under en kortare period i livet kan jobba hårt och dra in mer pengar än man kanske kunnat hemma på bondgården på landet, eller på andra arbetsplatser.

Igen, åsikter bör grunda sig på kontrollerade seriösa fakta etc, och inte på medias sensationshysteriska rubriker som är skapade för att få folk att klicka. För dessa är företag som t ex Apple en guldgruva, för det är tacksamt och lönsamt att överdriva och vinkla rubriker och artiklar för det skapar uppmärksamhet och folk sväljer vilket genererar klirr för nyhetsföretagen.
Så är man emot Apple (vilket folk mer än gärna får vara) så bör detta grundas på seriösa fakta och inte påståenden som kanske inte ens stämmer utan folk bara fått för sig och tror en massa.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-06-19 kl. 05:47.
2018-06-19, 05:57
Medlem
Citat:

Det finns helt klart folk som är emot Apple på helt urbota korkade grunder, som dessutom ofta är direkt felaktiga. Sådant är mest pinsamt.

Men det finns även mänga som är emot Apple, och väljer att inte köpa en flera eller någon av Apples produkter p g a åsikter som kan tyckas vara banala men ändå är helt relevanta och sunda. Dessa har jag inga som helst problem med, inte ens om åsikten är fullständigt subjektiv.

Att t ex vara emot Apple för man tycker designen är ful är fullständigt ok för mig, även om jag och massor av andra tycker de har bra och snygg design.

Samma sak om man är emot Apple, inte vill köpa, för man verkligen vill eller måste kunna göra si eller så men det inte går med Apples produkter, det är ett fullständigt giltigt skäl.

Men om man påstår att man är emot Apple, vägrar att köpa, för man kan inte göra si eller så, att det saknas det ena eller andra, och det visar sig att det som påstås är käpprätt fel, för man kan faktisk göra det som påstås inte går, och de funktioner som påstås inte finns faktiskt gör det. Då, blir det tramsigt fånigt och dumt. I synnerhet om man dessutom sitter och basunerar ut en massa skit om Apple på dessa bevisligen felaktiga och okunniga grunder.
2018-06-19, 12:59
Medlem
avcs avatar
Citat:

Därför att:

* Mac är mainstream och därmed en materiell symbol för obildade, iGnoranta iDioter
* Mac är sämre på i stort sett alla områden än motsvarande PC, och har så alltid varit. Inte sällan till betydligt högre pris.
* Genom att köpa Mac stödjer du Apple, som är det mest korrupta skitföretaget på planeten.

Att du fullständigt skiter i hur ett företag behandlar sina kunder, anställda, underleverantörer, miljön och liknande, bevisar bara att du inte har tillräckligt rationellt och logiskt tänkande för att äga en dator överhuvudtaget (på samma sätt som en komplett idiot inte begriper varför man kan vara "emot" vissa partier och sedan går och röstar i riksdagen). Det är inte vi som supportar seriösa företag som är problemet, detta kommer du förstå när du gått ur högstadiet.
2018-06-19, 13:03
Medlem
Kan Doctor svara på den här frågan varför Apple alltid väljer klena grafik kort till sina datorer ? Radeon Pro 4 och 5-serien är inget o hänga i granen direkt då detta är knappast PRO i den bemärkelsen att få kallas det. Apples bärbara även imac är mediokra men ändå tar apple fullpris då de är över prisade med minimum 7-8 tusen.
2018-06-19, 13:14
Medlem
Varför folk är så emot apple är inte pga deras produkter då allt i deras produkt linje är snyggt och helt ok. Utan det är deras prissättningar på produkterna som är helt åt helvete så det blir komiskt. Jag fattar att apple är dyrare än konkurrenterna men inte med 10 tusentals kronor. Jag fattar inte hur apple ledningen har kommit fram att den datorn ska kosta 10k mer än konkurrenten från Asus, Acer, HP mm men hårdvaran är stort sett samma så det är bara operativ systemet som skiljer produkterna åt. Så bara för deras är OS istället för windows så tar apple 10k extra

Det är fortfarande bara datorer vi snackar om och inget man inte kan vara utan. Som sagt de har ju bara 3-4% av marknaden så apple är inget o räkna med bland de största företagen i världen
2018-06-19, 13:31
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Därför att:

* Mac är mainstream och därmed en materiell symbol för obildade, iGnoranta iDioter
* Mac är sämre på i stort sett alla områden än motsvarande PC, och har så alltid varit. Inte sällan till betydligt högre pris.
* Genom att köpa Mac stödjer du Apple, som är det mest korrupta skitföretaget på planeten.

Att du fullständigt skiter i hur ett företag behandlar sina kunder, anställda, underleverantörer, miljön och liknande, bevisar bara att du inte har tillräckligt rationellt och logiskt tänkande för att äga en dator överhuvudtaget (på samma sätt som en komplett idiot inte begriper varför man kan vara "emot" vissa partier och sedan går och röstar i riksdagen). Det är inte vi som supportar seriösa företag som är problemet, detta kommer du förstå när du gått ur högstadiet.
Sant. Det är en otroligt mycket sämre upplevelse att surfa runt på nätet, köra Spotify eller kolla på film på min Macbook än vad det är på min Lenovo...

Alla som har grävt ner sig i skyttegravar i det här kriget är dumma i hela huvudet. Sanningen ligger givetvis någonstans i mitten; Typ att dom gör trevliga prylar som gör det som man förväntar sig av dom till ett ganska högt pris och att dom som företag är lite tveksamma men vilket multinationellt företag är inte det?

Det är fucking jävla datorer, mobiltelefoner och surfplattor vi pratar om. Det är bara fucking jävla prylar.
2018-06-19, 13:35
Medlem
Alla dessa datorer krossar apples bärbara datorer t.o.m. är de snäppet snyggare. Hårdvara är bättre, YES allt

https://www.msi.com/Laptop/GS65-Stealth-Thin-8RF

https://www.razer.com/gaming-laptops/razer-blade

https://www.acer.com/ac/sv/SE/content/predator-series/predatorhelios500

https://www.asus.com/se/Laptops/ROG-Strix-SCAR-II/
2018-06-19, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Kan Doctor svara på den här frågan varför Apple alltid väljer klena grafik kort till sina datorer ? Radeon Pro 4 och 5-serien är inget o hänga i granen direkt då detta är knappast PRO i den bemärkelsen att få kallas det. Apples bärbara även imac är mediokra men ändå tar apple fullpris då de är över prisade med minimum 7-8 tusen.

Apple har valt grafikkort som ska passa det användningsområde och användare deras datorer är riktade till (och det måste ju alltid bli kompromisser mellan prestanda på olika plan, t ex vikt, batteritider, grafikprestanda etc etc) och det är inte i första hand gamers och gaming. Tro det eller ej, men det finns en hel del annat avancerat man kan göra med en dator än att spela på högsta nivå...

Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Alla dessa datorer krossar apples bärbara datorer t.o.m. är de snäppet snyggare. Hårdvara är bättre, YES allt

https://www.msi.com/Laptop/GS65-Stealth-Thin-8RF

https://www.razer.com/gaming-laptops/razer-blade

https://www.acer.com/ac/sv/SE/content/predator-series/predatorhelios500

https://www.asus.com/se/Laptops/ROG-Strix-SCAR-II/

Och där kom den igen, en kille som tror att en kostym från ett stort företag skulle vilja släpa runt på bända ur en gaminglaptop ur portföljen på viktiga möten eller sitta och jobba med på flyget etc...

Herregud, kom ur bubblan. Världen är inte gaming för alla...

Och nej, dessa datorer du länkade må vara hur fräna och bra gaming-laptops som helst, de slår lik förbannat inte en MacBook Pro på alla punkter. Det är ju två helt olika världar inom datoranvändning.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-06-19 kl. 14:03.
2018-06-19, 14:28
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Apple har valt grafikkort som ska passa det användningsområde och användare deras datorer är riktade till (och det måste ju alltid bli kompromisser mellan prestanda på olika plan, t ex vikt, batteritider, grafikprestanda etc etc) och det är inte i första hand gamers och gaming. Tro det eller ej, men det finns en hel del annat avancerat man kan göra med en dator än att spela på högsta nivå...

Och där kom den igen, en kille som tror att en kostym från ett stort företag skulle vilja släpa runt på bända ur en gaminglaptop ur portföljen på viktiga möten eller sitta och jobba med på flyget etc...

Herregud, kom ur bubblan. Världen är inte gaming för alla...

Och nej, dessa datorer du länkade må vara hur fräna och bra gaming-laptops som helst, de slår lik förbannat inte en MacBook Pro på alla punkter. Det är ju två helt olika världar inom datoranvändning.

Du som är så bäst på allt kanske ska tala EXAKT vilka punkter MacBook Pro är bättre på än nämnda förslag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in