2018-06-14, 16:34
Medlem
En polare köpte på sig ett par Airpods och trodde verkligen de var först och bäst då de är helt trådlösa. Tyvärr krossade jag hans drömmar och berätta att de kommer inte ens bland top 5 bluetooth hörlurar.
Pass formen på airpods är urusel då jag testat i butik och de trillar ur vid minst lilla ryck. Dåligt isolerade så att ljudet känns riktigt klent i jämförelse med andra märken som kör på gummi paddor. Gummi går enda in i örat och stannar kvar där. Förlorar inget ljud på vägen. Bas och diskant är skitbra

Dessa här pissar på apples airpods och de kostar lika mycket. Tanke på vad ljudet ger så borde de kosta 5tusen om apple tar 2000 för sina då Jabra är cirka 3gånger bättre på allt utom kanske batteritiden där apple vinner med ett par timmar men 15timmar räcker hela arbets dagen

https://www.jabra.se/bluetooth-headsets/jabra-elite-65t
2018-06-14, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
En polare köpte på sig ett par Airpods och trodde verkligen de var först och bäst då de är helt trådlösa. Tyvärr krossade jag hans drömmar och berätta att de kommer inte ens bland top 5 bluetooth hörlurar.
Pass formen på airpods är urusel då jag testat i butik och de trillar ur vid minst lilla ryck. Dåligt isolerade så att ljudet känns riktigt klent i jämförelse med andra märken som kör på gummi paddor. Gummi går enda in i örat och stannar kvar där. Förlorar inget ljud på vägen. Bas och diskant är skitbra

Dessa här pissar på apples airpods och de kostar lika mycket. Tanke på vad ljudet ger så borde de kosta 5tusen om apple tar 2000 för sina då Jabra är cirka 3gånger bättre på allt utom kanske batteritiden där apple vinner med ett par timmar men 15timmar räcker hela arbets dagen

https://www.jabra.se/bluetooth-headsets/jabra-elite-65t

Ja dessa Jabra får bra recensioner, men att påstå att de pissar på Apples AirPods blir mest bara dina egna subjektiva åsikter, men är det så för dig så är det ju bra för dig, löp o köp dina Jabra du.

Men, då folk är olika så är det ju bra att det finns olika produkter som kan tilltala olika personers behov och smak, så alla kan välja bort det de inte gillar.

När det gäller AirPods så är de faktiskt mycket bra lurar, men passar givetvis inte allas behov.

Apples mål var sannolikt inte att försöka skapa de mest välljudande lurarna i världen, utan att försöka kombinera en massa saker som är svåra att få till i en och samma produkt.

Lurarna passar de som inte gillar att ha nåt inne i öronen, för de som ofta hänger i och ur en eller båda lurarna, för de som inte vill vara kraftigt isolerade från omgivande ljud (det finns ju faktiskt fördelar även med det) och som vill ha bra ljud (nej jag påstår inte att de har bäst ljud) smidigt format, säker enkel anslutning, bra batteritid, enkla att hänga in i örat och ta ut om man har behov att göra det ofta.

Dessutom säger det inte så mycket om de sitter dåligt i dina öron, det gör de tyvärr i mina med, men det finns massor med folk som de sitter bra i öronen på och jag ser en hel del folk som har dessa i öronen även under mer sportiga aktiviteter.

Finns liksom ingen mening att kasta skit på AirPods, utan passar de inte sina egna behov, köp nåt annat. AirPods har varit inget närmaste ensamma i sin nisch på marknaden sedan de kom, i princip utan vettig konkurrens. Men tiden går och nu börjar det komma andra alternativ som kan konkurrera bra på flera punkter.
2018-06-14, 19:58
Medlem
Varför folk är emot Apple beror ju på en massa saker, från ren okunnighet och för folk sväljer och sprider vidare skrönor. Till mer adekvata åsikter med seriösa argument som t ex att man tycker detta för dyrt för man prioriterar ekonomin annorlunda, för att man gillar andra designspråk, för att nån funktion man verkligen vill eller måste ha inte finns eller funkar som man vill eller är van vid.

Egentligen så är alla orsaker och åsikter, både för eller emot Apple (eller vilket företag eller produkter som helst) ok, ja så länge de stämmer med fakta och verklighet. Tyvärr kan vi ju se i denna tråd att många har negativa åsikter som bottnar i felaktiga påståenden och okunnighet. Och sånt är synd oavsett produkt eller företag.
2018-06-14, 22:20
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja dessa Jabra får bra recensioner, men att påstå att de pissar på Apples AirPods blir mest bara dina egna subjektiva åsikter, men är det så för dig så är det ju bra för dig, löp o köp dina Jabra du.

Men, då folk är olika så är det ju bra att det finns olika produkter som kan tilltala olika personers behov och smak, så alla kan välja bort det de inte gillar.

När det gäller AirPods så är de faktiskt mycket bra lurar, men passar givetvis inte allas behov.

Apples mål var sannolikt inte att försöka skapa de mest välljudande lurarna i världen, utan att försöka kombinera en massa saker som är svåra att få till i en och samma produkt.

Lurarna passar de som inte gillar att ha nåt inne i öronen, för de som ofta hänger i och ur en eller båda lurarna, för de som inte vill vara kraftigt isolerade från omgivande ljud (det finns ju faktiskt fördelar även med det) och som vill ha bra ljud (nej jag påstår inte att de har bäst ljud) smidigt format, säker enkel anslutning, bra batteritid, enkla att hänga in i örat och ta ut om man har behov att göra det ofta.

Dessutom säger det inte så mycket om de sitter dåligt i dina öron, det gör de tyvärr i mina med, men det finns massor med folk som de sitter bra i öronen på och jag ser en hel del folk som har dessa i öronen även under mer sportiga aktiviteter.

Finns liksom ingen mening att kasta skit på AirPods, utan passar de inte sina egna behov, köp nåt annat. AirPods har varit inget närmaste ensamma i sin nisch på marknaden sedan de kom, i princip utan vettig konkurrens. Men tiden går och nu börjar det komma andra alternativ som kan konkurrera bra på flera punkter.
Är det någon som har subjektiva åsikter så är det du. Spelar ingen roll vad det handlar om, har Apple någonting överhuvudtaget som konkurrerar, oavsett hur bra eller dåligt det är, så är Apple också bäst. Att sedan inte Apples produkter riktar sig till alla precis som andras produkter inte riktar sig till alla fokuserar du mycket på, detta är självklarheter som överhuvudtaget inte behöver diskuteras. Om det funnits en produkt som passat helt perfekt för alla, vore all form av konkurrens totalt överflödig.

Apple Pippin vore ju intressant att se din predikan om. "Passar kanske inte alla, men det är en förbannat allsidig multimediakonsol, med kvaliteten på topp. Men jag prackar ju inte på någon att köpa en"

Jabra äger ju sönder, men å andra sidan finns det också mycket bättre konkurrens, såsom Garmins motsvarighet (tror de heter Snüvi eller liknande.)
Senast redigerad av avc 2018-06-14 kl. 22:28.
2018-06-15, 10:04
Medlem
Problemet med apple är att många som köper apple produkter är helt VILSNA då de tror apple produkter ligger långt före än de andra märken pga priserna. Apples marknadsföring är vilseledande. Men visst, det fungerar och har gjort de senaste 10åren tack vare första iphonen 2007.

Många i min bekantskap tror de springer runt med det absolut fetaste som går att köpa för tillfället men måste tyvärr förklara verkligheten för dom då de fastnat i en bubbla och att deras produkter kommer inte ens på plats 1-5 utan längre bak på listan. Dyrast är inte alltid bäst har jag förklarat. När iphone X kom i november så var den bäst men redan efter nyår så hade förlorat den platsen och så här 8mån senare är den inte längre bland top 5

Apple produkter är mediokra med andra ord.
2018-06-15, 11:50
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Problemet med apple är att många som köper apple produkter är helt VILSNA då de tror apple produkter ligger långt före än de andra märken pga priserna. Apples marknadsföring är vilseledande. Men visst, det fungerar och har gjort de senaste 10åren tack vare första iphonen 2007.

Många i min bekantskap tror de springer runt med det absolut fetaste som går att köpa för tillfället men måste tyvärr förklara verkligheten för dom då de fastnat i en bubbla och att deras produkter kommer inte ens på plats 1-5 utan längre bak på listan. Dyrast är inte alltid bäst har jag förklarat. När iphone X kom i november så var den bäst men redan efter nyår så hade förlorat den platsen och så här 8mån senare är den inte längre bland top 5

Apple produkter är mediokra med andra ord.
Exakt. Den senaste produkten en tillverkare/märke släppt brukar vara det bästa de själva släppt. Åtminstone när det rör sig om flaggskepps-linjen. Men det betyder inte att det är det absolut bästa på marknaden. Även en nysläppt flaggskepptstelefon behöver inte vara bättre än konkurrentens flaggskepp som släpptes ett par månader bakåt. Ofta är nytt=bättre, men inte alltid. Och INGET, absolut INGET, företag har stått med en och samma telefon på plats 1 i mer än ett par månader.

När jag köpte min samsung var den det bästa jag kunde hitta, men månaden efter släppte sony en bättre, och så givetvis kom apple och slog dem båda, bara för att själv förlora när nästa tillverkare släppte sin. Apple brukar ha litne längre då de hamnar på topp då de brukar släppa på hösten och därmed hamna långt bak i kön över nya telefoner. Men det fungerar inte att tänka att Apple alltid är toppen eller på toppen.

Sen släpper apple en funktion som tar ett tag för de andra att komma med egna versioner av, och ibland släpper andra en funktion som tar ett tag för de andra att komma med egna versioner av.

Det enda apple har gjort som skiljer ut dem är att de begränsat sig till att bara ha ett par fåtal linjer. Samsung och Sony har flaggskepp, mediumsegment, och budgetsegment. 3 nivåer med olika pris, funktioner, och utrustning. Utifrån behov. Apple har 1, först nu på senare tid de börjat släppa 2 direkt (som så många andra redan gjort, Samsung Galaxy S6 och S6 Edge för att ta ett gammalt exempel)
2018-06-15, 12:45
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast det du påstår stämmer ju inte vare sig för deras mobiler eller datorer.

Byggkvalitet är inte enbart detsamma som hur bra nåt håller för att tappas, om det nu var det du tänkte på. Dessutom så säger faktiskt inte alla dessa tapp-tester på YT-videos särskilt mycket då de inte sker i stor skala som kan ge en mer säker statistisk signifikans, utan sker enbart med ett eller nåt enstaka exemplar och då mest visar hur slumpartat det hela kan vara.

Byggkvalitet handlar vanligen i första hand om materialval och hur bra design och finish i montering det är på grejorna och där ligger Apples produkter oftast i toppskiktet.

Prestandatappet vet jag inte heller var du fått ifrån, men tippar på att du kommer med den vanliga skrönan om att Apple minsann avsiktligt slöar ner sina lurar med uppdateringar för att locka folk att köpa deras nya modeller....?

Inte så mycket myt
http://money.cnn.com/2018/01/12/technology/apple-iphone-slow-battery-lawsuit/index.html
2018-06-15, 12:45
Medlem
Det fattiga med apple är att de är så otroligt SNÅLA fast att deras produkter kostar 1/3 del mer än vad de bör kosta. Köper man deras värsting laptop som går på 33K så får man inte ens en hub som man kan koppla in vanliga usb kontakter, hdmi och sd kort. Nej, allt säljs separat till ytterligare 2/3 dels över priser.

Köper man deras värsting mobil X för 11495:- så ingår inget i förpackningen. Vem vill ha deras trådade hörlurar för 99kr på netonet som är sämst i test. Sen ingen snabbladdare där alla konkurrenter skickar med en då det är standard hos alla andra märken 2018 utom apple. Heller ingen ladd platta på köpet. Absolut inget. Har man gjort sin telefon utan kontakter så kompenserar man det med något annat. De har ju sina trådlösa Airpods men icke. Det e så in helvetes snålt av ett företag som tar 60% ren vinst per produkt
2018-06-15, 12:53
Medlem
Föresten jag lämna tillbaka min iMac Pro för 64 tusen dagen efter då jag insåg mitt misstag när man kom hem. Tur var att man fick tillbaka sina pengar utan massa strul. Köpte en Msi Vortex för mer än halva pris som gör jobbet lika bra som Pro modellen. Har kvar 2 laptops från apple men de börjar bli gamla nu. Air model 2012 och macbook pro 15 2014. De ligger o dammar för tillfället. Funderar på lägga ut skitet på blocket för ett par tusen lappar då de inte är värd mer. Jag vill inte lura köparen så som butiken gör

https://www.msi.com/product/vortex/Vortex-G65VR-7RF.html
2018-06-15, 13:02
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Föresten jag lämna tillbaka min iMac Pro för 64 tusen dagen efter då jag insåg mitt misstag när man kom hem. Tur var att man fick tillbaka sina pengar utan massa strul. Köpte en Msi Vortex för mer än halva pris som gör jobbet lika bra som Pro modellen. Har kvar 2 laptops från apple men de börjar bli gamla nu. Air model 2012 och macbook pro 15 2014. De ligger o dammar för tillfället. Funderar på lägga ut skitet på blocket för ett par tusen lappar då de inte är värd mer. Jag vill inte lura köparen så som butiken gör

https://www.msi.com/product/vortex/Vortex-G65VR-7RF.html
Dude. Köper du en dator för 64K så är du lurad oavsett om det är Apple eller något annat.
2018-06-15, 13:09
Medlem
halberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Dude. Köper du en dator för 64K så är du lurad oavsett om det är Apple eller något annat.

jo då men apple köper man ju "cool" swag om halva priset om man inte köper den "min idol säljer den i reklamer" tillörigheten
blev lurad måste ha apple för att klippa film vilket skit snack men jag gick på det .
2018-06-15, 13:12
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halbert
jo då men apple köper man ju "cool" swag om halva priset om man inte köper den "min idol säljer den i reklamer" tillörigheten
blev lurad måste ha apple för att klippa film vilket skit snack men jag gick på det .
Haha! Det måste man ju verkligen inte, det var till och med rätt länge sen det var så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in