2018-06-15, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
Inte så mycket myt
http://money.cnn.com/2018/01/12/technology/apple-iphone-slow-battery-lawsuit/index.html

Om du inte har högre krav på fakta och bevis än en artikel som berättar att folk påstår att Apple minsann gjort det, så säger det en hel del om din naivitet...

Dessutom är det tämligen korkat att tro att ett företag i avsikt att få kunderna att vilja köpa deras nya produkter/modeller, skulle välja att göra sina nuvarande långsamma så kunderna får en dålig upplevelse. Det skulle snarare minska lusten radikalt för att köpa samma märke igen...

Så du kanske skulle invänta ev. dom i saken först innan du själv dömer på ren okunnighet..

Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Föresten jag lämna tillbaka min iMac Pro för 64 tusen dagen efter då jag insåg mitt misstag när man kom hem. Tur var att man fick tillbaka sina pengar utan massa strul. Köpte en Msi Vortex för mer än halva pris som gör jobbet lika bra som Pro modellen. Har kvar 2 laptops från apple men de börjar bli gamla nu. Air model 2012 och macbook pro 15 2014. De ligger o dammar för tillfället. Funderar på lägga ut skitet på blocket för ett par tusen lappar då de inte är värd mer. Jag vill inte lura köparen så som butiken gör

https://www.msi.com/product/vortex/Vortex-G65VR-7RF.html

Bra där, jämför Apples allt-i-ett-dator iMac Pro med en mer konventionell dator av typen separat datorlåda och skärm....?

Säger inte att det är fel av dig att köpa MSIn istället om du tycker den passar dig bättre, viktigast är att du blir nöjd.

Men att skylla dina egna misstag och okunnighet på Apple blir rätt fånigt. Läser vi dina skriverier och skryt om hur du köpte en iMac Pro så får man mest känslan av att du trollar om det hela så jag är benägen att tro att du hittat på det hela....

Dessutom så gjordes flera försök i media att plocka ihop en annan liknande dator (allt i ett) för att se om det gick att få en dator med samma prestanda och matchande komponenter men för ett mycket lägre pris. Det man kom fram till då var att det skulle bli ungefär lika dyrt som Apples iMac Pro. Att det sen kommer att ändra sig med tiden är ju som det alltid är så utvecklingen på elektronik går fort och ny bättre och billigare teknik kommer i en jämn ström.

Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Det fattiga med apple är att de är så otroligt SNÅLA fast att deras produkter kostar 1/3 del mer än vad de bör kosta. Köper man deras värsting laptop som går på 33K så får man inte ens en hub som man kan koppla in vanliga usb kontakter, hdmi och sd kort. Nej, allt säljs separat till ytterligare 2/3 dels över priser.

Köper man deras värsting mobil X för 11495:- så ingår inget i förpackningen. Vem vill ha deras trådade hörlurar för 99kr på netonet som är sämst i test. Sen ingen snabbladdare där alla konkurrenter skickar med en då det är standard hos alla andra märken 2018 utom apple. Heller ingen ladd platta på köpet. Absolut inget. Har man gjort sin telefon utan kontakter så kompenserar man det med något annat. De har ju sina trådlösa Airpods men icke. Det e så in helvetes snålt av ett företag som tar 60% ren vinst per produkt

Nu far du med raljerande osanningar. Köper du en X så är det inte bara just en mobil i asken, utan det medföljer även laddare, laddkabel, hörlurar. Så varför du formulerar dig som det skulle vara helt tomt i asken förutom bara själva luren, kan man ju undra....

Däremot håller jag helt med dig att de borde skicka med en kraftigare laddare då den som nu följer med är för klen och ger onödigt långa laddtider.
Men jag håller inte med dig att de borde skicka med en laddplatta eller AirPods t ex. Detta för att alla kanske inte vill ha en laddplatta eller inte trivs med AirPods, och de skulle då gnälla på att de måste betala för nåt de inte vill ha och bli emot Apple för den saken. Bättre då om Apple justerade ned priset en del för luren, skickar med standardladdare och standardlurar, och sen kan folk själva välja att köpa de extra prylar de verkligen vill ha.

Apples medföljande lurar är inga superba HiFi-lurar, men efter att ha hört och läst massor om att de skulle låta så dåligt så testade jag faktiskt dessa själv för nån månad sen (har under många år kört med mer påkostade lurar) och blev rätt förvånad för de lät inte alls så illa som man kunde tro av allt gnäll man läser om dem. De lät enligt mig helt ok sett till vad det är, billiga medskickade lurar. Men givetvis inte alls lika bra som mer påkostade och dyrare lurar.

Sämst i test säger inte heller särskilt mycket utan det gäller ju bara det testet och vad man jämförde med och varför.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-06-15 kl. 17:37.
2018-06-15, 18:37
Medlem
halberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Haha! Det måste man ju verkligen inte, det var till och med rätt länge sen det var så.

absolut HAHAHAAH är man trög så är man sen är det inte kul deras ständiga förslöningar för att man ska handla nytt
http://www.dagensps.se/it-innovation/prylar/apple-erkanner-vi-gor-gamla-iphones-langsamma/

samma med datorena slöare och slöare dock har det inte sakt något erkännade i alla fall men tyngre och tyngre osx så man MÅSTE ha en ny dator
absolut sista gången jag köper en apple läser linux nu ... lönar sig i längen dubbla det med windows i den mån man behöver -- är det apple personal på den här forumet ? en skriver noveller om andvändar felet om man inte köper apple . attakerar hej vilt med person angrepp .. liten obervation ....
ps tänk dig en bil som tappar 30 Kmh lite då och då slutar att man står still
Senast redigerad av halbert 2018-06-15 kl. 18:39.
2018-06-16, 17:00
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Dessutom så gjordes flera försök i media att plocka ihop en annan liknande dator (allt i ett) för att se om det gick att få en dator med samma prestanda och matchande komponenter men för ett mycket lägre pris. Det man kom fram till då var att det skulle bli ungefär lika dyrt som Apples iMac Pro. Att det sen kommer att ändra sig med tiden är ju som det alltid är så utvecklingen på elektronik går fort och ny bättre och billigare teknik kommer i en jämn ström.
Vilka tester är det du pratar om?

Det som blir väldigt bakvänt med iMac är just skärmen om du frågar mig. Visserligen får man räkna med att ge ett par tusenlappar för en motsvarande dedikerad bildskärm (som dock lär ha betydligt fler reglage för kalibrering än en iMac som verkar vara beroende av profilering), men varför lägga så stor vikt i en medföljande skärm som du bara kan använda till datorn...? Personligen skulle jag inte ge en enda krona för det.

Utöver det stör jag mig på att de lägger så mycket krut på att skärmarna ska kunna visa DCI-P3. Det är ju bara om man gör grade för biofilm som det ens är tillämpbart, och gör man det så lär man använda en bildskärm som också är lämpad för det (typ en Trimaster EL). I överkant för konsument och underkant för proffsbruk...
2018-06-16, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
Vilka tester är det du pratar om?

Det som blir väldigt bakvänt med iMac är just skärmen om du frågar mig. Visserligen får man räkna med att ge ett par tusenlappar för en motsvarande dedikerad bildskärm (som dock lär ha betydligt fler reglage för kalibrering än en iMac som verkar vara beroende av profilering), men varför lägga så stor vikt i en medföljande skärm som du bara kan använda till datorn...? Personligen skulle jag inte ge en enda krona för det.

Utöver det stör jag mig på att de lägger så mycket krut på att skärmarna ska kunna visa DCI-P3. Det är ju bara om man gör grade för biofilm som det ens är tillämpbart, och gör man det så lär man använda en bildskärm som också är lämpad för det (typ en Trimaster EL). I överkant för konsument och underkant för proffsbruk...

Lycka till med att hitta en likvärdig skärm som iMac Pro har för ett par tusenlappar, men ge mig gärna några exempel på skärmar som är minst lika bra på alla punkter och kostar bara ett par tusenlappar.

Om iMac Pro inte passar dina önskemål så köp nåt annat. Så kan de tycker den passar och som förstår hur kompetent iMac Pro är köpa och uppskatta de fördelar den kan ge.

Man måste liksom förstå att konceptet allt-i-ett-dator kan passa vissa användare alldeles utmärkt, men inte passa andras behov alls. Därför bör alla välja det som passar dem bäst.

De tester jag syftar på är lätta att hitta med en enkel googling

https://www.digitaltrends.com/computing/maxed-imac-pro-costs-over-13k-but-what-can-you-get-on-pc/

https://www.cultofmac.com/485914/imac-pro-pricetag/

https://www.fastcompany.com/40506881/the-new-imac-pro-is-really-expensive-and-really-worth-it-early-reviewers

https://www.imaging-resource.com/news/2017/12/14/as-expensive-as-a-fully-loaded-imac-pro-is-its-actually-well-priced

http://www.knowyourmobile.com/devices/24792/why-apples-new-imac-pro-costs-4999

https://www.pcgamer.com/apples-new-imac-pro-costs-5000-but-is-it-overpriced/

Nu verkar ju du om än inte positiv till Apple, ändå vara mer sansad i argumentationen varför du är emot Apple än många andra i tråden är.

Men läs gärna länkarna ovan och begrunda varför så pass många sakkunniga säger att iMac Pro inte är överprisad och andra tjoar om att det bara är skräp, typ. Vilka tror du har mest kunskap i ämnet och torraste fossingarna...?
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-06-16 kl. 19:39.
2018-06-16, 20:43
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Lycka till med att hitta en likvärdig skärm som iMac Pro har för ett par tusenlappar, men ge mig gärna några exempel på skärmar som är minst lika bra på alla punkter och kostar bara ett par tusenlappar.
Det är faktiskt inte så svårt, eftersom alla som är lite insatta i hur färg och bildkalibrering fungerar och till vilka ändamål olika färgstandarder är till för vet att man inte kan dra särskilt stor nytta av en skärm med DCI-P3 i traditionella datorsammanhang.

Eller för den delen, de vet att det blir fel. På samma sätt som du får fel bild om du sträcker ut sRGB till Adobe RGB får du också en påtagligt felaktig när du kör DCI-P3, inte minst i täckningen av rött. Varför skulle jag då vilja betala för en sådan funktion, som bara funkar på den specifika datorn jag köper och som i praktiken inte går att nyttja utan endast framkallar fel i 99,9% av alla användningsområden? Och den lilla ynka tusendelen, där DCI-P3 faktiskt är nödvändigt, finns det också långt mer lämpliga alternativ.

Däremot uppskattar jag att MacBookarna från ca 2015 följer sRGB i tämligen hög utsträckning när det kommer till tonkurvan men vitbalansen går inte att få till utan att skapa ICC-profil tyvärr, till skillnad från Windows-baserade laptops där man kan styra skärmens RGB-balans via IntelHD (om man använder Intel förstås).

Går det ens att kalibrera en iMac-skärm eller är det endast profilering som gäller?

Skulle personligen mycket hellre köpa mig t.ex. en Eizo ColorEdge CS2420. Visserligen får jag en lägre upplösning än 5K (vilket jag ändå inte behöver) men jag får också ett mycket bredare användningsområde och dessutom långt bättre integrering med CalMAN. LG:s 5K-skärm, vilken rekommenderas i dina länkar, skulle jag själv inte köpa pga dess bristande bitprecision och undermåliga uniformitet. Har kalibrerat en sådan åt min kollega (som använder den med sin iMac) och i mörkare scener är bristen tyvärr tydlig.

Citat:
Om iMac Pro inte passar dina önskemål så köp nåt annat. Så kan de tycker den passar och som förstår hur kompetent iMac Pro är köpa och uppskatta de fördelar den kan ge.
Folk får köpa vad de vill. Jag kan inte se något skäl till varför en ny Mac skulle vara något för mig. Gillar själv Apples äldre burkar, på den tiden då de baserade arkitekturen på Motorolas 68 000-processorer och faktiskt erbjöd innovativa lösningar. Skulle också väldigt gärna köpa mig en Apple II vid tillfälle.

Jag tror inte heller att någon som har behov av att få DCI-P3 återgett korrekt köper en iMac just för att den har stöd för den färgrymden. Möjligt dock att man i så fall ser det som en trevlig bonus.

Tack för länkarna.

Citat:
Nu verkar ju du om än inte positiv till Apple, ändå vara mer sansad i argumentationen varför du är emot Apple än många andra i tråden är.
Nej, det är jag inte. Jag kan förstå att man väljer att köpa en dator från Apple för att man vill ha viss programvara eller uppskattar MacOS. Men som gammal Linux-användare som numer endast jobbar i Windowsmiljöer känner jag att det hela blir dagisnivå på något sätt så fort jag sätter mig vid en Mac. Allt är dolt och allt ska bara funka på det sättet Apple själva vill. Om datorn krånglar är det helt omöjligt för dig att laga den på egen hand och de är själva helt oförmögna att hjälpa dig såvida du inte har gjort allt precis på det sättet de själva vill att du ska. Jag upplever att datorn och operativsystemet endast ska finnas där för att fungera utan att du tänker på det. Med andra ord, jag får inte möjligheten att konfigurera något eller lära mig något heller om datorn i fråga. Det, plus priserna och avsaknad av mycket programvara, gör att Apple är helt uteslutet för mig i vardagligt bruk. Men de äldre datorerna är som sagt lite charmiga.

För de arbetsuppgifter jag har i min yrkesroll använder jag endast Windows-baserade workstations då Apple inte erbjuder tillräckligt bra lösningar för den programvaran jag arbetar med om man lägger samman pris, prestanda, tidsåtgång och användningsområde. De flesta av mina kollegor kör MacOS då de är Apple-fantaster, men det jobbet jag gör hade aldrig kunnat gå på en iMac.

EDIT: Ultra-fine skärmen från LG är f.ö. avsedd för bruk med MacOS. Visserligen går det att använda den med Windows men då förlorar du också mycket av dess potential. Lämpligt val? Nej, jag tror inte det.
Senast redigerad av Dobbels 2018-06-16 kl. 20:50.
2018-06-16, 22:52
Medlem
Citat:
Det är faktiskt inte så svårt, eftersom alla som är lite insatta i hur färg och bildkalibrering fungerar och till vilka ändamål olika färgstandarder är till för vet att man inte kan dra särskilt stor nytta av en skärm med DCI-P3 i traditionella datorsammanhang.

Eller för den delen, de vet att det blir fel. På samma sätt som du får fel bild om du sträcker ut sRGB till Adobe RGB får du också en påtagligt felaktig när du kör DCI-P3, inte minst i täckningen av rött. Varför skulle jag då vilja betala för en sådan funktion, som bara funkar på den specifika datorn jag köper och som i praktiken inte går att nyttja utan endast framkallar fel i 99,9% av alla användningsområden? Och den lilla ynka tusendelen, där DCI-P3 faktiskt är nödvändigt, finns det också långt mer lämpliga alternativ.

Däremot uppskattar jag att MacBookarna från ca 2015 följer sRGB i tämligen hög utsträckning när det kommer till tonkurvan men vitbalansen går inte att få till utan att skapa ICC-profil tyvärr, till skillnad från Windows-baserade laptops där man kan styra skärmens RGB-balans via IntelHD (om man använder Intel förstås).

Går det ens att kalibrera en iMac-skärm eller är det endast profilering som gäller?

Skulle personligen mycket hellre köpa mig t.ex. en Eizo ColorEdge CS2420. Visserligen får jag en lägre upplösning än 5K (vilket jag ändå inte behöver) men jag får också ett mycket bredare användningsområde och dessutom långt bättre integrering med CalMAN. LG:s 5K-skärm, vilken rekommenderas i dina länkar, skulle jag själv inte köpa pga dess bristande bitprecision och undermåliga uniformitet. Har kalibrerat en sådan åt min kollega (som använder den med sin iMac) och i mörkare scener är bristen tyvärr tydlig.

Folk får köpa vad de vill. Jag kan inte se något skäl till varför en ny Mac skulle vara något för mig. Gillar själv Apples äldre burkar, på den tiden då de baserade arkitekturen på Motorolas 68 000-processorer och faktiskt erbjöd innovativa lösningar. Skulle också väldigt gärna köpa mig en Apple II vid tillfälle.

Jag tror inte heller att någon som har behov av att få DCI-P3 återgett korrekt köper en iMac just för att den har stöd för den färgrymden. Möjligt dock att man i så fall ser det som en trevlig bonus.

Tack för länkarna.

Nej, det är jag inte. Jag kan förstå att man väljer att köpa en dator från Apple för att man vill ha viss programvara eller uppskattar MacOS. Men som gammal Linux-användare som numer endast jobbar i Windowsmiljöer känner jag att det hela blir dagisnivå på något sätt så fort jag sätter mig vid en Mac. Allt är dolt och allt ska bara funka på det sättet Apple själva vill. Om datorn krånglar är det helt omöjligt för dig att laga den på egen hand och de är själva helt oförmögna att hjälpa dig såvida du inte har gjort allt precis på det sättet de själva vill att du ska. Jag upplever att datorn och operativsystemet endast ska finnas där för att fungera utan att du tänker på det. Med andra ord, jag får inte möjligheten att konfigurera något eller lära mig något heller om datorn i fråga. Det, plus priserna och avsaknad av mycket programvara, gör att Apple är helt uteslutet för mig i vardagligt bruk. Men de äldre datorerna är som sagt lite charmiga.

För de arbetsuppgifter jag har i min yrkesroll använder jag endast Windows-baserade workstations då Apple inte erbjuder tillräckligt bra lösningar för den programvaran jag arbetar med om man lägger samman pris, prestanda, tidsåtgång och användningsområde. De flesta av mina kollegor kör MacOS då de är Apple-fantaster, men det jobbet jag gör hade aldrig kunnat gå på en iMac.

EDIT: Ultra-fine skärmen från LG är f.ö. avsedd för bruk med MacOS. Visserligen går det att använda den med Windows men då förlorar du också mycket av dess potential. Lämpligt val? Nej, jag tror inte det.

Intressant och i huvudsak sansat svar, det uppskattas.

Men jag noterar att du inte visade några exempel på skärmar som är minst likvärdiga den på iMac Pro och ändå bara kostar ett par tusenlappar.
2018-06-17, 02:03
Medlem
Dobbelss avatar
Jag kan lika gärna kontra med att fråga vad du ska använda DCI-P3 till, som iMac Pro följer? Varför värdesätta en funktion som bara kan nyttjas i väldigt, väldigt få sammanhang?

Och vad är det med Eizon du saknar, bortsett från upplösningen och eventuellt storleken?
Senast redigerad av Dobbels 2018-06-17 kl. 02:05.
2018-06-17, 04:05
Medlem
Citat:
Jag kan lika gärna kontra med att fråga vad du ska använda DCI-P3 till, som iMac Pro följer? Varför värdesätta en funktion som bara kan nyttjas i väldigt, väldigt få sammanhang?

Och vad är det med Eizon du saknar, bortsett från upplösningen och eventuellt storleken?

Ok, jag noterar att du inte verkar vilja styrka ditt eget påstående utan väljer att försöka göra mig skyldig att svara på nåt jag aldrig ens påstått nåt om.

Du kan alltså inte styrka ditt påstående att man får en likvärdig skärm för ”ett par tusenlappar”. Bra då vet vi det.

Om du personligen inte förstår Apples val för färgomfång etc och tycker det inte är nåt bra val, och det inte är värdefullt för så många, så är det helt ok. Likaså om det då skulle vara en av anledningarna till att du är emot Apple. Men det betyder ju inte att Apple siktar på just den kundgruppen du tillhör med sin iMac Pro, och det kan finnas andra som den passar bättre för. Vilket igen landar i det att man har ett ansvar att se till att välja de produkter man anser passar sina egna behov, vilket inte nödvändigtvis alltid måste vara Apple-produkter.
2018-06-17, 08:02
Medlem
offthechains avatar
Har en känsla av att folk som inte har råd med Apple, har en tendens att säga att Apple inte är bra. Gäller givetvis långt ifrån alla kritiker!
2018-06-17, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offthechain
Har en känsla av att folk som inte har råd med Apple, har en tendens att säga att Apple inte är bra. Gäller givetvis långt ifrån alla kritiker!

Jag delar inte den känslan, även om det såklart finns sådana exempel.

Vill man köpa Apples grejor, så kan de flesta göra det om de vill, även om de ofta har ett högre pris än konkurrensen. Det handlar mest om vad man vill prioritera.

Men även om många kanske skulle vilja köpa Apple, så kan man ju ändå tycka att det är mer än man vill lägga på sådana teknikprylar, utan att man därför måste tycka grejorna är dåliga. Det är en smaksak, och det finns nog lika många åsikter om varför man är för eller emot, gillar/inte gillar, vill eller inte vill köpa, som det finns människor.
2018-06-17, 10:16
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Ok, jag noterar att du inte verkar vilja styrka ditt eget påstående utan väljer att försöka göra mig skyldig att svara på nåt jag aldrig ens påstått nåt om.

Du kan alltså inte styrka ditt påstående att man får en likvärdig skärm för ”ett par tusenlappar”. Bra då vet vi det.
När vi pratar rena konsumentsammanhang, så har jag väldigt svårt att tro att en iMac-skärm har särskilt mycket att erbjuda framför Eizon jag tog fram bortsett från möjligtvis upplösningen.
Citat:
Om du personligen inte förstår Apples val för färgomfång etc och tycker det inte är nåt bra val, och det inte är värdefullt för så många, så är det helt ok. Likaså om det då skulle vara en av anledningarna till att du är emot Apple. Men det betyder ju inte att Apple siktar på just den kundgruppen du tillhör med sin iMac Pro, och det kan finnas andra som den passar bättre för. Vilket igen landar i det att man har ett ansvar att se till att välja de produkter man anser passar sina egna behov, vilket inte nödvändigtvis alltid måste vara Apple-produkter.
Om man gör bildskärmar som följer DCI-P3 så siktar man på en mycket, mycket liten kundgrupp. Den enda som kan dra nytta av det är colorister som jobbar med filmproduktioner av högre klass (är själv osäker på om det ens har använts i någon svensk film någonsin), och på den nivån av iMac-skärmen av lågt värde faktiskt. P3 är ju inte ens en konsumentstandard och du lär aldrig kunna få något ur den.

Det hela blir ett slags mellanting och jag kan inte se vad som skulle göra det bra eller öht vettigt, då i princip allt du kollar på med den skärmen bortsett från möjligtvis användargränssnittet i MacOS kommer att bli knas. Om man då gör att kunden sitter fast i fel färgomfång och använder det som ett försäljningsknep, så tycker åtminstone inte jag att det är särskilt svårt att hitta en mer lämplig bildskärm för 99.99% (om inte ännu fler) av alla datoranvändare för några tusenlappar.

Och om man inte ens kan kalibrera skärmen med RGB-reglage, vilket inte verkar gå på en iMac, då är den inte värd mycket om man frågar mig åtminstone.

Citat:
Ursprungligen postat av offthechain
Råd och råd... Jag känner kanske inte för att skänka bort 15-20 000 kr på en MacBook med halvdan prestanda kontra en PC i samma prisklass och samtidigt få en dator som gör mig låst i Apples egna tänk och varken går att modifiera, serva eller reparera. Kika gärna lite på Louis Rossman om du känner för det.
https://www.youtube.com/channel/UCl2mFZoRqjw_ELax4Yisf6w
Vill också vara tydlig med att det är långt ifrån alla PC-tillverkare som jag gillar. Allt av Acer har jag dålig erfarenhet av, till exempel.
Senast redigerad av Dobbels 2018-06-17 kl. 10:28.
2018-06-17, 10:50
Medlem
Citat:
När vi pratar rena konsumentsammanhang, så har jag väldigt svårt att tro att en iMac-skärm har särskilt mycket att erbjuda framför Eizon jag tog fram bortsett från möjligtvis upplösningen.

Om man gör bildskärmar som följer DCI-P3 så siktar man på en mycket, mycket liten kundgrupp. Den enda som kan dra nytta av det är colorister som jobbar med filmproduktioner av högre klass (är själv osäker på om det ens har använts i någon svensk film någonsin), och på den nivån av iMac-skärmen av lågt värde faktiskt. P3 är ju inte ens en konsumentstandard och du lär aldrig kunna få något ur den.

Det hela blir ett slags mellanting och jag kan inte se vad som skulle göra det bra eller öht vettigt, då i princip allt du kollar på med den skärmen bortsett från möjligtvis användargränssnittet i MacOS kommer att bli knas. Om man då gör att kunden sitter fast i fel färgomfång och använder det som ett försäljningsknep, så tycker åtminstone inte jag att det är särskilt svårt att hitta en mer lämplig bildskärm för 99.99% (om inte ännu fler) av alla datoranvändare för några tusenlappar.

Och om man inte ens kan kalibrera skärmen med RGB-reglage, vilket inte verkar gå på en iMac, då är den inte värd mycket om man frågar mig åtminstone.

Råd och råd... Jag känner kanske inte för att skänka bort 15-20 000 kr på en MacBook med halvdan prestanda kontra en PC i samma prisklass och samtidigt få en dator som gör mig låst i Apples egna tänk och varken går att modifiera, serva eller reparera. Kika gärna lite på Louis Rossman om du känner för det.
https://www.youtube.com/channel/UCl2mFZoRqjw_ELax4Yisf6w
Vill också vara tydlig med att det är långt ifrån alla PC-tillverkare som jag gillar. Allt av Acer har jag dålig erfarenhet av, till exempel.

Ok, då köper jag en ny sådan Eizo-skärm då som du tjatar om, den kostar väl ”ett par tusenlappar”....? Om inte (vad jag kan se så verkar den kosta ca 250% mer....) så kan du väl sluta tjata om den kan man väl tycka... Eller faktiskt ta dig i kragen och antingen visa oss några exempel på en 27” skärm som är minst lika bra som iMac Pros på alla punkter och kostar bara ”ett par tusenlappar”. Klarar du inte det så kan du väl bara erkänna att du tog i så byxorna sprack och helt enkelt hade fel.

När det gäller Rossmann så imponerar han föga, då det handlar om en raljerande snubbe som har en sida som lever på klick, alltså raljerarhan som han gör för det ska bli clickbait, och få folk att klicka och tro på allt han säger. Men nu inte att han entré kan ha en del intressanta och bra argument. Men det är även en massa raljerande överdrivet skit han sprider bara just för att väcka uppmärksamhet och få klick vilket ger klirr i kassan för honom. Det kryllar av sånt på YT. Mycket av det han raljerar om mot Apple kan man se liknande scenarion på även hos de flesta andra tillverkare.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-06-17 kl. 10:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in