2018-06-11, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Jag har ingenting emot Appleprylar i sig, folk får spendera sina pengar på vad de vill.
Jag gillar dock inte hur Apple säljer sina prylar dvs att allt de producerar endast fungerar till deras egna saker och tar jävligt mycket betalt för det också.

Alla deras nya telefoner till exempel har alltid en ny sorts laddare som endast fungerar till en specifik modell av telefon, på Android så fungerar EN typ av laddare till ALLA typer av telefoner.

Det är ett uselt sätt att kräva att ens kunder ska betala flera hundra kronor för en laddare som endast fungerar till en specifik modell av telefon bara för att de vill vara unika.

Jag skrattade högt när de annonserade att de tog bort hörlursuttaget på sina Iphone 7 för att sedan annonsera att de släpper sina otroligt fula Airpods som de säljer för den nätta summan av 2000 kr och som folk faktiskt köper.

Jag kan säkert komma på x antal fler anledningar men kort sagt, jag ogillar inte deras produkter, jag ogillar hur de bedriver sitt företag och hur de behandlar sina kunder.

Det som är så pinsamt är att dina åsikter om Apple grundar sig på ren okunskap. I princip alla dina påståenden är direkta sakfel.

Apple släpper inte nya laddare så som du påstår.

Allt Apple producerar funkar inte alls enbart med deras egna saker, det är galet fel det du påstår.

Apples laddare till deras mobiler funkar att ladda alla andra mobiltelefoner med, ha allt som kan laddas med en USB-laddare. Däremot kan det behövas olika kablar.

Vad man tycker om AirPods design är högst individuellt. Det finns dock få konkurrerande lurar av samma typ som kan konkurrera och är lika bra eller bättre på allt och kostar mindre. Det pris du påstod stämmer inte heller.

Så, folk får gärna tycka vad de vill om Apple, men om de gör det för de helt enkelt tror och påstår saker som inte ens stämmer, som du nu gjorde, så är det mest pinsamt...
2018-06-12, 00:28
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det som är så pinsamt är att dina åsikter om Apple grundar sig på ren okunskap. I princip alla dina påståenden är direkta sakfel.

Apple släpper inte nya laddare så som du påstår.

Allt Apple producerar funkar inte alls enbart med deras egna saker, det är galet fel det du påstår.

Apples laddare till deras mobiler funkar att ladda alla andra mobiltelefoner med, ha allt som kan laddas med en USB-laddare. Däremot kan det behövas olika kablar.

Vad man tycker om AirPods design är högst individuellt. Det finns dock få konkurrerande lurar av samma typ som kan konkurrera och är lika bra eller bättre på allt och kostar mindre. Det pris du påstod stämmer inte heller.

Så, folk får gärna tycka vad de vill om Apple, men om de gör det för de helt enkelt tror och påstår saker som inte ens stämmer, som du nu gjorde, så är det mest pinsamt...

Med tanke på att varenda jävel jag känner måste köpa en ny laddare varje gång de köper en ny Iphone så tar jag det som att mitt påstående stämmer, kan inte säga att jag bryr mig speciellt mycket om vilket dock då jag själv inte någonsin har ägt en Iphone., det är min upplevelse om det.

"Däremot kan det behövas olika kablar"...som Apple säljer och tar överpriser för, kolla bara hur "världen" skrattar åt Apple för att det säljer sina dongles dyrt för att de väljer att ta bort alla sina uttag ur telefoner och datorer som gör att alla måste skarva varenda pryl med deras kablar för att få det att fungera.

Självklart förstår jag att Apple gör allt detta för att tjäna pengar (och de gör de) men hade de vart ett schysst företag så hade de använt samma kablar som alla annat använder sig av

Jag Googlade snabbt "Airpods" och får fram att de i runda slängar kostar ca 1800kr alltså nästan 2000 kr som jag skrev innan, överpriserat skit är vad det är de prackar på sina kunder...MEN som jag skrev innan, folk får köpa vafan dom vill, jag köper det inte iallafall.
2018-06-12, 01:33
Medlem
Citat:
Med tanke på att varenda jävel jag känner måste köpa en ny laddare varje gång de köper en ny Iphone så tar jag det som att mitt påstående stämmer, kan inte säga att jag bryr mig speciellt mycket om vilket dock då jag själv inte någonsin har ägt en Iphone., det är min upplevelse om det.

"Däremot kan det behövas olika kablar"...som Apple säljer och tar överpriser för, kolla bara hur "världen" skrattar åt Apple för att det säljer sina dongles dyrt för att de väljer att ta bort alla sina uttag ur telefoner och datorer som gör att alla måste skarva varenda pryl med deras kablar för att få det att fungera.

Självklart förstår jag att Apple gör allt detta för att tjäna pengar (och de gör de) men hade de vart ett schysst företag så hade de använt samma kablar som alla annat använder sig av

Jag Googlade snabbt "Airpods" och får fram att de i runda slängar kostar ca 1800kr alltså nästan 2000 kr som jag skrev innan, överpriserat skit är vad det är de prackar på sina kunder...MEN som jag skrev innan, folk får köpa vafan dom vill, jag köper det inte iallafall.

Då måste dina polare vara idioter om det måste köpa nya laddare när de köper ny iPhone, det medföljer liksom laddare och kabel när man köper en iPhone... Eller så sitter du helt enkelt och hittar på en massa skit.

Fakta är att Apple haft i princip samma laddare, den grunkan man stoppar i vägguttaget, de senaste ca 15 åren. Jag kan ladda alla iPhones även med den äldsta iPhone-laddaren jag har som är från 2003, t o m ladda iPad med lika gamla Apple-laddare. Och inte nog med det utan jag kan ladda alla andra mobiler ficklampor kameror och fan vet allt med samma laddare. Bara att stoppa i aktuell grunkas kabel i denna laddare och man kan ladda. Apple har i mer än 15 år haft samma USB-kontakt på sina laddare, och bytt laddkontakt på sina iPhone en gång sen 2007 när de gick från 30-pin dockkontakt till nuvarande Lightning. Så ditt påståenden om att de skulle byta laddare och kontakter stup i kvarten har du av okunnighet dragit ur röven, det stämmer helt enkelt inte.

Nu kastade du fram fler felaktiga påståenden, duger inte verklighet och fakta för dig?
Sant är att Apple tar väl bra betalt för sina kablar, och laddare. Men laddarna håller hög kvalitet inte minst säkerhetsmässigt. Kablarna har de ibland lite varierande kvalitet på. Men generellt sett håller de bra. Jag har fortfarande felfria laddkablar från 2003 och lyckats få slitage på bara ett par av mina Apple-kablar efter många års hård tjänstgöring.

Nej, Apple har inte valt att tag bort alla sina uttag på sina telefoner och datorer. Du har helt enkelt fel igen. De har tagit bort hörlurskontakten på mobilerna, och vissa av kontakterna på sina datorer men istället ersatt dessa med en ny och generellt sett bättre och mer flexibel kontakt som klarar mycket mer. Men nu när bytet är färskt så blir det ju en period med div övergångsvärkar för vissa användare, det är surt men naturligt. Personligen gillar jag inte att de slopade MagSafen.

Vad gäller AirPods så hade du helt enkelt fel om priset. Du får såklart tycka att de är överprisade, men då det inte finns några konkurrerande likvärdiga lurar som erbjuder mer för en klart billigare peng så ligger ju Airpodsen bra till i konkurrens och pris... Dessutom måste du inte ha en iPhone för att kunna lyssna och prata med dem, de funkar även på t ex Androidmobiler.... https://support.apple.com/sv-se/ht208718

Sen hade du ju såklart fetfel i ditt påstående att allt Apple gör bara funkar med Apples egna grejor. Varför sitter du och påstår en massa som inte stämmer, och dessutom verkar grunda dina åsikter om Apple och deras produkter på rena felaktigheter....?
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-06-12 kl. 01:39.
2018-06-12, 07:46
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Jag har ingenting emot Appleprylar i sig, folk får spendera sina pengar på vad de vill.
Jag gillar dock inte hur Apple säljer sina prylar dvs att allt de producerar endast fungerar till deras egna saker och tar jävligt mycket betalt för det också.

Alla deras nya telefoner till exempel har alltid en ny sorts laddare som endast fungerar till en specifik modell av telefon, på Android så fungerar EN typ av laddare till ALLA typer av telefoner.

Det är ett uselt sätt att kräva att ens kunder ska betala flera hundra kronor för en laddare som endast fungerar till en specifik modell av telefon bara för att de vill vara unika.

Jag skrattade högt när de annonserade att de tog bort hörlursuttaget på sina Iphone 7 för att sedan annonsera att de släpper sina otroligt fula Airpods som de säljer för den nätta summan av 2000 kr och som folk faktiskt köper.

Jag kan säkert komma på x antal fler anledningar men kort sagt, jag ogillar inte deras produkter, jag ogillar hur de bedriver sitt företag och hur de behandlar sina kunder.

Bra skrivet om Airpods! Vem fan vill gå omkring med något som ser ut som gamla cigarettfimpar i öronen? Troligen endast crapple fanboys!
2018-06-12, 14:17
Medlem
För att de har mycket sämre byggkvalitét och tappar prestanda extremt fort jämfört med andra mobiltelefoner för samma prisklass gjorda av andra företag?
2018-06-12, 14:26
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kcylsb
För att de har mycket sämre byggkvalitét och tappar prestanda extremt fort jämfört med andra mobiltelefoner för samma prisklass gjorda av andra företag?
Okej men Apples andra grejer då? Visst kan man sura över att allt sitter fast på moderkortet på en Macbook men att säga att dom har dålig byggkvalitet är ju bara lögn.
2018-06-12, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kcylsb

Fast det du påstår stämmer ju inte vare sig för deras mobiler eller datorer.

Byggkvalitet är inte enbart detsamma som hur bra nåt håller för att tappas, om det nu var det du tänkte på. Dessutom så säger faktiskt inte alla dessa tapp-tester på YT-videos särskilt mycket då de inte sker i stor skala som kan ge en mer säker statistisk signifikans, utan sker enbart med ett eller nåt enstaka exemplar och då mest visar hur slumpartat det hela kan vara.

Byggkvalitet handlar vanligen i första hand om materialval och hur bra design och finish i montering det är på grejorna och där ligger Apples produkter oftast i toppskiktet.

Prestandatappet vet jag inte heller var du fått ifrån, men tippar på att du kommer med den vanliga skrönan om att Apple minsann avsiktligt slöar ner sina lurar med uppdateringar för att locka folk att köpa deras nya modeller....?
2018-06-12, 18:36
Medlem
nordicwraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Stämmer inte för mig då jag klira en imac pro för 64K. Drog visa kortet rakt av i apple butiken. Försäljaren fick sig en chock då jag är halv rik. Har ett par millar under madrassen här hemma tack vare bitcoin som jag fick nästan gratis 7år sen. Köpte även en LG Oled G7 för 46K på samma gång. Över 100papp på en eftermiddag

Precis, apple är produkter för de allra mest priviligierade i samhället.
2018-06-12, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Precis, apple är produkter för de allra mest priviligierade i samhället.

Stämmer inte heller då i princip alla kan köpa Apple-produkter om de vill. Finns ju från inte allt för dyra till sketadyra. Bara att välja om man vill, eller köpa nåt annat om man vill det.
2018-06-13, 01:44
Medlem
Fojoss avatar
Det enda jag kan säga är att om jag ser någon med apple-produkter, så vet jag ganska snabbt att de inte vet vad de håller på med.

Människor som är lika korkade som sådana som skulle köpa en bil som är värd 400 000 för 1 000 000 i stället. Vem betalar betydligt mer för sämre hårdvara?

edit: retorisk fråga; hipsters.
Senast redigerad av Fojos 2018-06-13 kl. 01:52.
2018-06-13, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Det enda jag kan säga är att om jag ser någon med apple-produkter, så vet jag ganska snabbt att de inte vet vad de håller på med.

Människor som är lika korkade som sådana som skulle köpa en bil som är värd 400 000 för 1 000 000 i stället. Vem betalar betydligt mer för sämre hårdvara?

edit: retorisk fråga; hipsters.

Argumentet du kommer med är ett av de absolut pinsammaste, och visar endast på dina fördomar och okunnighet.

Om det du påstår skulle vara sant så skulle stora delar av t ex NASA och Google inte veta vad de håller på med, ja med tanke på att de inom företagen har många tusentals Apple-datorer t ex. Ja det är t o m så att Googles chef Eric Schmidt uppmanade företagets anställda att använda Mac före Windows-PC av bl a säkerhetsskäl.

Sen är det ju så att det inte enbart är själva hårdvaran (och då menar du såklart bara själva datorkomponenterna) som man betalar för, utan även support, materialval, byggkvalitet, design etc etc etc.

Dessutom stämmer det heller inte att man alltid skulle få sämre hårdvara i Apple-produkter. Det finns flera exempel på saker där Apple erbjuder bättre hårdvara än konkurrenterna. T ex Touch-ID, Face-ID, läshastigheten i deras laptops SSD. Kikar vi så på mobilsidan har Apple under flera år nu haft processorer som är ett par år före konkurrenterna i utveckling, vilket även mångamer välkända Androidanhängare vittnar om.

Apple säljer dessutom bra av i princip alla sina produkter, håller bra statistik på datorsidan t ex.

Jag anser att de som är emot Apples produkter ofta är det av ren okunnighet, och att de har en massa fördomar. Många kan såklart tycka priset är högre än vad de tycker de vill betala för t ex en dator, men premium är vanligen dyrare oavsett produkter.
2018-06-13, 04:42
Medlem
Fruitballens avatar
De betalar premium inte bara för hårdvaran utan designen och de är vana vid layouten och tjänsterna. Big deal, orka bry sig om vad folk lägger pengar på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in