Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Min bedömning för AfS utsikter skiljer sig mellan de taktiska och strategiska nivåerna.
På det taktiska planet, valrörelsen 2018 är framgången inte säker - men möjlig. Man BÖR vara tillräckligt kända via alternativmedia och ha tillräckligt mycket energi i sociala medier för att ett opinionsmässigt blixtnedslag ska vara möjligt. Når man viralkritisk massa är ingenting omöjligt och det kan gå mycket fort uppåt.
På det längre, strategiska planet är behovet av ett riksdagsparti som AfS å andra sidan helt säkert och det är svårt att se hur någon ska kunna konkurrera med ett uthålligt AfS om den positionen. På samma sätt som SD när man väl satt i vinnarhålet bara hade att vänta, kan AfS göra det om man överlever till valet efter detta.
Hur stort SD än blir och hur mycket inflytande de än får så kommer deras politik inte ses som tillräcklig av alla nuvarande väljare. Besvikelse och svekdebatt kommer - även om den mot all förmodan skulle vara helt eller delvis orättvis.
Jag vet inte var den lägre gränsen för överlevnad går, men ett AfS som får 2% ser jag som ett givet riksdagsparti vid extraval eller om fyra år.
Precis så är det. Jag tänker precis likadant, i varje leda av resonemanget. De som tror att AfS skulle tröttna vid ett bakslag har inte förstått. Och 2.5% kan väl i stort sett ses som fixat.
Men jag blir jävligt frustrerad om man missar 4% genom en kombination av övermod och slarv. Innan Almedalen kan man ju faktiskt inte veta (det kan bli viralkritisk massa de luxe då). Men just nu ser det lite för mycket ut så. Helt onödigt. Man väntar i 2.5 år och startar partiet först den 5:e mars. Övermod eller smart plan? Just nu ser det ut som övermod. Man hade tydligen inte koll på att den generella regeln hos opinionsinstituten är att man särredovisas efter att ha legat på 1.5% i tre påföljande undersökningar (vilka som regel sker en gång per månad). Man startade alltså partiet försent för att kunna dra nytta av dessa viktiga hävstångseffekter. Om man hade startat partiet bara några månader tidigare så hade folk redan kunnat se AfS på 2% svart på vitt, lite här och där, vilket skulle ha funkat som en kraftig viralkatalysator. Det enda vi har idag är kanske-nästan-2%-hos-yougov-fast-ingen-vet-men-hoppas. Inte alls sexigt i jämförelse. Om man haft 2.5 år på sig att planera, så borde man ha planerat bättre.
Det som går under rubriken slarv har vi redan avhandlat igår, så det behöver inte sägas mer, bortsett från att även det nog beror på övermod. Men visst, om det nu är så att man bara bäddat för 2.5% och missar 4%, då får vi tacka för den fina insatsen. Och så kommer den stora skrällen 2019 istället. Så är det.
Men vi ska som sagt vänta med vårt delårsbokslut till efter Almedalsveckan. Lyssnar man på senaste Kokta Grodan framgår det att Kasselstrand & Co har planerat att vara mycket aktiva varje dag. Och det här är sånt de är riktigt duktiga på. Som om de bara får ordning på "medielogistiken" så att klippen
finns på många platser på nätet, hemsidan osv. så kan detta smälla till rejält.