Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-14, 21:56
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Då är det klarlagt om Japan.
Det kan dock aldrig jämföras med Sverige. Så vad gör en till biologisk svensk?

Den haplogrupp som spred sig genom Europa och tillslut hamnade i Skandinavien och sen isolerade sig. Svenskar har ganska låg spridning vad gäller haplogrupp till skillnad från kontinenten som naturligt haft fler influenser.

Kyrkböckerna går tillbaka till 1600-talet, och som exempel för mig så är det enbart svenskar hela vägen vilket jag vet tack vare farfars släktforskning. Vid ett DNA test skulle jag få höga värden på haplogrupp I1, precis som alla andra etniska svenskar.
Citera
2018-04-14, 21:58
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Den haplogrupp som spred sig genom Europa och tillslut hamnade i Skandinavien och sen isolerade sig. Svenskar har ganska låg spridning vad gäller haplogrupp till skillnad från kontinenten som naturligt haft fler influenser.

Kyrkböckerna går tillbaka till 1600-talet, och som exempel för mig så är det enbart svenskar hela vägen vilket jag vet tack vare farfars släktforskning. Vid ett DNA test skulle jag få höga värden på haplogrupp I1, precis som alla andra etniska svenskar.
Man får inte "höga värden" på en haplogrupp. Antingen har man den eller så har man den inte. Cirka 40% av svenska män har haplogrupp I1. De flesta andra har någon R-variant.
Citera
2018-04-14, 22:16
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Man får inte "höga värden" på en haplogrupp. Antingen har man den eller så har man den inte. Cirka 40% av svenska män har haplogrupp I1. De flesta andra har någon R-variant.

Mycket möjligt att jag blandat ihop haplogrupp med ett annat mätvärde, men var säker på att ens DNA kunde bestå av flera olika haplogrupper (ex 40% a och 60% b). Vilket var vad jag menade med "höga värden". Möjligt att det i så fall handlar om subgrupper av de större haplogrupperna.

Nån biolog får gärna komma in i tråden och reda ut. Annars får jag helt enkelt dra tillbaka mitt påstående.
Citera
2018-04-14, 22:39
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Kasselstrand var väldigt snabbt på bollen efter den Åkesson intervjun:
http://www.friatider.se/kasselstrand-till-kesson-varf-r-erk-nner-du-inte-svenskarnas-existens

Citat:
– Jag vänder mig emot att man inte ens erkänner svenskarnas existens. Jag tycker man ska vara öppen med att det finns etniska svenskar men att man självklart kan bli kulturell svensk och leva i harmoni med det svenska samhället, säger Gustav Kasselstrand till SR.
Citera
2018-04-14, 22:46
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
AfS är riktiga rasister och nazister. Enligt dom sitter svenskheten i biologin och genetiken, alltså hudfärg. Det påminner om raslagarna i USA och apartheid i Sydafrika. En adopterad bebis från Indien som kom till Sverige vid två års ålder kan inte vara svensk 20 år senare. Detta är riktigt sjukt.
anser att det är du som är rasisten då du tar bort arvet från en indier. Vad är det fel på indier som gör att man måste klassa honom/henne som etnisk svensk.
Om en svensk tvååring flyttar med sina föräldrar till Japan blir ju inte barnet japan för det. OCH japanerna ser inte den 22 åriga svensken som japan heller. OCH vet du vad, den svenske 22 åringen ser heller inte sig själv som japan.
Ska jag tala om varför? För att han är svensk.
Citera
2018-04-14, 22:54
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Kasselstrand var väldigt snabbt på bollen efter den Åkesson intervjun:
http://www.friatider.se/kasselstrand-till-kesson-varf-r-erk-nner-du-inte-svenskarnas-existens

Japp han hugger direkt när Åkesson ger han chansen .

En sak behöver förbättras dock; termerna etnisk svensk och kulturell svensk är helt okej på en sida som Fria Tider men när man talar med vanligt folk behövs nåt annat. Dessutom är det termer förknippade med SD och som aldrig används annars.

"abo, jag är kulturell svensk, mannen!"
Citera
2018-04-14, 22:57
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau

En sak behöver förbättras dock; termerna etnisk svensk och kulturell svensk är helt okej på en sida som Fria Tider men när man talar med vanligt folk behövs nåt annat. Dessutom är det termer förknippade med SD och som aldrig används annars.

Förstår inte varför man som invandrare måste kalla sig svensk i huvudtaget.
Citera
2018-04-14, 23:12
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Nej precis för ingen invandrare jag mött kallar sig svensk. Möjligtvis "svenskbosnier" eller "bosnisk svensk".
Citera
2018-04-14, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau

Svensk etnicitet är inte konstigare än någon annan etnicitet. Om SD t ex hävdar att det finns ett judiskt folk bortom medborgarskap, religionsutövande eller det hebreiska språket, så är det inte med nödvändighet rasism.

När de däremot hävdar detta och samtidigt förnekar samma folkrätt och definition för svensk nation - ja, då är man rasister. Och borde förlora sina kärnväljare på kuppen.

Vilken enda invandrare eller minoritet kommer våga kritisera Kasselstrand för dennes uttalande om att det förstås finns etniska svenskar? Hade Göran Rosenberg vågat hävda att det är skillnad på svensk eller judisk etnicitet, om Åkesson stillsamt frågat honom?

Allt detta hymlande och skrapande kring svenskhet har varit helt onödigt. När det väl sägs att vi är ett folk som alla andra, finns inga anständiga invändningar.
Citera
2018-04-14, 23:30
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
anser att det är du som är rasisten då du tar bort arvet från en indier. Vad är det fel på indier som gör att man måste klassa honom/henne som etnisk svensk.
Om en svensk tvååring flyttar med sina föräldrar till Japan blir ju inte barnet japan för det. OCH japanerna ser inte den 22 åriga svensken som japan heller. OCH vet du vad, den svenske 22 åringen ser heller inte sig själv som japan.
Ska jag tala om varför? För att han är svensk.

Jag vill inte ta bort någonting eller klassa indier som etniska svenskar. Det är ni rasbiologer som vill klassa människor som svenskar och ickesvenskar genom biologiska skillnader som hudfärg.
Citera
2018-04-14, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag vill inte ta bort någonting eller klassa indier som etniska svenskar. Det är ni rasbiologer som vill klassa människor som svenskar och ickesvenskar genom biologiska skillnader som hudfärg.

Så du anser att man inte ska klassificera kön pga biologiska skillnader?
Citera
2018-04-14, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Förstår inte varför man som invandrare måste kalla sig svensk i huvudtaget.
Allt annat är rasism. Att låta någon få fortsätta vara tex Nigerian är en skymf och nära på nazism. En nigerian måste få kalla sig etnisk svensk (om hen vill), allt annat är ren helvetisk ondska (rasism).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in