Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-06-21, 14:08
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Tänker afs legalisera cannabis?

Jag har den uppfattningen att cannabis kommer legaliseras, men det kommer ta ett tag innan legaliseringen blir en verklighet i Sverige.

I första steg kommer förmodligen cannabis i medicinskt syfte legaliseras/tillåtas även om inte AfS kommer till makten.

AfS ska sätta Sverige och det svenska folket i första prioritet, stoppa globaliseringen osv.
Så ett ja för cannabis i medicinskt syfte kommer gynna den drabbade svensken och missgynna utländska företag. Cannabis inkl industrihampan kan odlas i Sverige även i norra delen utav Sverige vilket ger arbetstillfällen. Industrihampan kan även användas som plast, virke, olja, bränsle m.m

Så fördelarna är stora både för Sverige och det svenska folket.

Finns många andra intressanta användningsområden för cannabis så att säga ett NEJ utan att verkligen ta reda på fakta vore dumt.

Dock är detta en icke fråga just nu.
Citera
2018-06-21, 14:10
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Jag vill inte heller att Israel-Palestina frågan ska dominera debatten. Men...AfS måste lik förbannat ha en utrikespolitisk hållning i frågan. Det neutrala relativt världssamfundet är faktiskt en tvåstatslösning. Varje människa med sunt förnuft fattar också att det är det enda realistiska. Således är det bara Torsell o Co som kan beskrivas som ”extremister”.
Tycker jag inte alls!
Det skadar bara Sverige att ta ställning i en konflikt som inte har med vår säkerhet att göra. Margot Wallström är persona non grata i Israel och nekades tala inför Arabförbundet när hon besökte deras möte för ett par år sen. Fick stå och titta på i bakgrunden som ett utmobbat skolbarn. Mycket hårda diplomatiska markeringar mot Sverige från BÅDA sidorna i konflikten. För att Sveriges regering lägger sig i nånting som de varken vet nånting om eller har med att göra. Snacka om att skada svenskt anseende och svensk utrikeshandel!

F.ö. har man väl slutat tala om en tvåstatslösning nu. Kanske att Jordanien och Egypten annekterar de palestinska områdena för att upprätthålla gränssäkerhet och bekämpa terrorism på ett ordnat sätt med gulfstaternas finansiella stöd. Palestinierna är ju ett failed people och kan därför på egen hand bara ha en failed state. Lösningen är upp till Donald Trump. Diktatorernas demokrati FN har ju gjort totalfiasko med allt ända sedan grundandet.

Jag tycker att UD ska läggas ned helt och hållet. Alla ambassader stängas och alla beskickningar i Sverige förlorar all immunitet och särregler. De kan vara här på vanligt arbetsvisum. Behöver en myndighet kontakter i utlandet (t.ex. försvarsattachéer och polisiärt samarbete) så kan den myndigheten sköta den saken själv utan UD som inkompetent dyr mellanhand. UD är en barock kvarleva från historiska tider och fyller ingen funktion alls längre. De är inte bra för Sverige på något sätt.
Senast redigerad av Fri 2018-06-21 kl. 14:13.
Citera
2018-06-21, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Jag måste säga att jag delar din oro. Känner mig inte bekväm med att man nu backat i frågan och kör med ignorera. Min tolkning är att denna debatt i SamNytt är en liten kupp. Thorssell går ut stenhårt och lägger sig all-in sionist och sedan svarar Ahl med, ignorera, icke-fråga, vi tar inte ställning. Alternativet med att stödja internationell rätt och FN:s resolution föll liksom bort utan att någon tänkte på det. Almqvist på SamNytt verkar nöjd. Nästa gång Kasselstrand får frågan kommer han att svara, vi tar inte ställning. Ställning till vad?

Detta är min personliga syn och jag inbillar mig att många från AfS har rötterna i sionist-SD, varför det mer eller mindre blir konflikter internt och att man inte klarar att hantera frågan på annat sätt än att stoppa huvudet i sanden. En linje jag förstår men inte tror är vinnande och på sikt riskerar att föra AfS i samma riktning som SD.

Vad händer nästa gång USA gör ett Libyen, ett Irak, o.s.v. kommer AfS då köra en Jimmie ”vi vet inte” och helt enkelt inte ta ställning? Nu är jag inte längre alls säker på vad AfS har för grundsyn. Det är nog det som stör mest.

Vill inte överdriva frågan och det fungerar kanske hjälpligt med ignorera men uppenbarligen har man funnit sig nödgade att gå ifrån Kasselstrands artikel från 2011. Det tolkar jag som en seger för Thorssell-gänget där på SamNytt.

Hur mycket enklare och smartare hade det inte varit att stödja internationell rätt? Ja, vi stödjer internationell rätt. Kontroversiellt? Knappast.

Förhoppningsvis så reflekteras inte partiledningens israel vurm på medlemmarna. Förövrigt så kan du få svar på AfS utrikespolitik på denna video : https://youtu.be/YhDTQqF2T-o?t=6810
Citera
2018-06-21, 14:21
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPAD-SWE
Det här (fetade) är ju faktiskt ett vinnande argument att använda sig utav (som även baggebo1 var inne på) för att få fler att vilja stödrösta på AfS dvs. se till nu rösta rätt genom att mota DÖ i grind och se till att SD + AfS= blir det vinnande största blocket, genom att stödrösta IN AfS!

Man ska inte snacka om att man lärt sig av Trump, om man alls inte tänker göra som Trump.

Idén som ni presenterar för mycket av SD-mentalitet, om man jämför hur de vill "sminka grisen" så att den ska få sitta i knät på Moderaterna. Här är tydligen idén att AfS ska kunna glida in i riksdagen genom att sitta i knät på SD.

Hela AfS' existensberättigande bygger på en massiv kritik av SD - ja, att det är så illa att partiet behöver bytas ut! Om man inte ordentligt motiverar sitt existensberättigande, så börjar man sakta men säkert undergräva det. Att gulla med SD är en livsfarlig linje. AfS ska vara en blåslampa i röven på hela 8-klövern.

Trump har visat att negativt kampanjande funkar (och bättre än annat). Det var så han vann. Sen får man lämna New York-touchen och anpassa konceptet till Sverige. Och killarna i AfS har ju redan visat att man kan. Kolla in Jeff Ahls avhyvling av Stefan Torssell! Torssells varumärke föll ju pladask där i vida kretsar, efter ett enda välriktat slag. Sådana där avhyvlingar borde de göra av SD-representanter varje dag. För SD är mycket viktigare att kritisera än Torssell.

Och här kommer det fina. Jag repeterar vad Jeff Ahl skrev:
Jeff Ahl: Jag tycker Torsell vanligtvis är vettig, men detta var ett känsloutbrott som jag inte begriper mig på. Är så spyless på Israel/Palestina-frågan.

Alltså inget hat eller hämndlystnad, bara en total sågning. På samma sätt ska man skruva bollen mot SD. Man kan s.a.s. både ha kakan och äta upp den. Och Jeff Ahl och killarna behöver inte ens taktisera om detta. De är rena och kloka själar som bara säger rakt av vad de tänker och känner. Och detta gör det ännu starkare.

Men det är dags att de på allvar börja angripa SD nu, annars tappar de sitt existensberättigande. Man kan inte bara sitta och vänta på att bli angripen först, som i fallet Torssell. För SD's taktik kommer att vara att ignorera deras existens.
Citera
2018-06-21, 14:25
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Tycker jag inte alls!
Det skadar bara Sverige att ta ställning i en konflikt som inte har med vår säkerhet att göra. Margot Wallström är persona non grata i Israel och nekades tala inför Arabförbundet när hon besökte deras möte för ett par år sen. Fick stå och titta på i bakgrunden som ett utmobbat skolbarn. Mycket hårda diplomatiska markeringar mot Sverige från BÅDA sidorna i konflikten. För att Sveriges regering lägger sig i nånting som de varken vet nånting om eller har med att göra. Snacka om att skada svenskt anseende och svensk utrikeshandel!

F.ö. har man väl slutat tala om en tvåstatslösning nu. Kanske att Jordanien och Egypten annekterar de palestinska områdena för att upprätthålla gränssäkerhet och bekämpa terrorism på ett ordnat sätt med gulfstaternas finansiella stöd. Palestinierna är ju ett failed people och kan därför på egen hand bara ha en failed state. Lösningen är upp till Donald Trump. Diktatorernas demokrati FN har ju gjort totalfiasko med allt ända sedan grundandet.

Jag tycker att UD ska läggas ned helt och hållet. Alla ambassader stängas och alla beskickningar i Sverige förlorar all immunitet och särregler. De kan vara här på vanligt arbetsvisum. Behöver en myndighet kontakter i utlandet (t.ex. försvarsattachéer och polisiärt samarbete) så kan den myndigheten sköta den saken själv utan UD som inkompetent dyr mellanhand. UD är en barock kvarleva från historiska tider och fyller ingen funktion alls längre. De är inte bra för Sverige på något sätt.

Har du legat i en frysbox i några år? Den senaste omröstningen i FN förra året gav 176 länder FÖR en tvåstatslösning och blott 7 länder emot. Förutom USA, Kanada och Israel så var det några mikroskopiska ö-nationer i Stilla havet som röstade emot. Det är INTE neutralt att vara emot en tvåstatslösning och Torsell är en bindgalen extremist i klass med pingstpastorn Stanley Sjöberg.
Citera
2018-06-21, 14:29
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Man måste hålla koll på "övriga" när man jämför över tid, för ibland är FI (och en gång AfS) särredovisade, ibland ingår de i övriga.
Har din kommentar möjligtvis även att göra med Viktor Södermarks tweet (som jag tidigare använde som källa, eftersom DN artikeln var låst) när han påstod att ÖVRIGA gått från 3%...till 5% i Ipsos juni mätning?
(FB) Alternativ för Sverige (AfS) - samlingstråd

Viktor har nämligen deletat den tweeten...verkar det som...
Citera
2018-06-21, 14:33
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Jag vill inte heller att Israel-Palestina frågan ska dominera debatten. Men...AfS måste lik förbannat ha en utrikespolitisk hållning i frågan. Det neutrala relativt världssamfundet är faktiskt en tvåstatslösning. Varje människa med sunt förnuft fattar också att det är det enda realistiska. Således är det bara Torsell o Co som kan beskrivas som ”extremister”.

Fine. Du tänker mer som Kasselstrand, jag mer som Jeff Ahl. Det är som sagt högt i tak inom partiet. Man kan faktiskt vara såväl israelvän som israelhatare. It's a big tent. Problemet uppstår när man låter frågan inta för mycket plats i ens sinne (åt ena eller andra hållet), och avviker från linjen om att vi inte ska lyfta ett finger för att läggas oss i den där konflikten, och f.ö. är det bästa att vi slutar att ens prata om det.
Citera
2018-06-21, 14:38
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPAD-SWE
Har din kommentar möjligtvis även att göra med Viktor Södermarks tweet (som jag tidigare använde som källa, eftersom DN artikeln var låst) när han påstod att ÖVRIGA gått från 3%...till 5% i Ipsos juni mätning?

Viktor har nämligen deletat den tweeten...verkar det som...

Det är sånt här man kan ha unv.is till (bl.a.):

https://unv.is/dn.se/nyheter/politik/sd-utmanar-m-om-andraplatsen

Står inget om det där. Inte här helller:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsm%C3%A4tningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_ Sverige_2018#Ipsos

EDIT: Ska man gissa (enligt tabellen ovan) har dock Fi 2% och AfS minst 2.5%. Kan vara precis därför de inte redovisar "övriga" ordentligt just den här gången.
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2018-06-21 kl. 14:40.
Citera
2018-06-21, 14:43
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Min bedömning för AfS utsikter skiljer sig mellan de taktiska och strategiska nivåerna.

På det taktiska planet, valrörelsen 2018 är framgången inte säker - men möjlig. Man BÖR vara tillräckligt kända via alternativmedia och ha tillräckligt mycket energi i sociala medier för att ett opinionsmässigt blixtnedslag ska vara möjligt. Når man viralkritisk massa är ingenting omöjligt och det kan gå mycket fort uppåt.

På det längre, strategiska planet är behovet av ett riksdagsparti som AfS å andra sidan helt säkert och det är svårt att se hur någon ska kunna konkurrera med ett uthålligt AfS om den positionen. På samma sätt som SD när man väl satt i vinnarhålet bara hade att vänta, kan AfS göra det om man överlever till valet efter detta.

Hur stort SD än blir och hur mycket inflytande de än får så kommer deras politik inte ses som tillräcklig av alla nuvarande väljare. Besvikelse och svekdebatt kommer - även om den mot all förmodan skulle vara helt eller delvis orättvis.

Jag vet inte var den lägre gränsen för överlevnad går, men ett AfS som får 2% ser jag som ett givet riksdagsparti vid extraval eller om fyra år.

I samma stund SD omfamnade öppen svenskhet och gav sig in i integrationsträsket, så uppenbarade sig en tom plats på den politiska parkeringsplatsen. Lika säkert som att en tom p-ruta i innerstaden blir tagen, så kommer denna plats att fyllas. Om Kasselstrand få ha hälsan så blir det AfS, om inte i detta val så i nästa.

Två saker är värda att komma ihåg:

Detta valet ställer endast AfS upp till riksdagen och partiet är etablerat med buller och bång bara ca ett halvår före valet. Nästa val kommer man ha en partiorganisation klar. Parallellt med rikspolitiken kommer kommunpolitiken att löpa. Konkurrensen i kommunerna kommer från SD - och SD är i stort sett stendöda i kommunpolitiskt hänseende. SD är dess riksdagsgrupp. Det är SD-adeln, själva aristokratin under kungafamiljen i VU. All annan organisation i SD är blott för syns skull. I kommunerna finns endast lismande, fega ryggdunkare i SD. Fogliga, loja. Inkapabla till politisk dådkraft. (Visst, några få undantag finns). Och medelåldern är hög. Skyhög.

Tittar vi istället på AfS, så strömmar det till unga människor. Sub 30 år gamla. Inte sällan killar runt de tjugo. Pausa en stund och tänk på en tjugoåring idag. Han eller hon var 12 år gammal när SD valdes in i riksdagen. För en tjugoåring har SD funnits där "hela tiden". Dessa tjugoåringar ser sig omkring i sitt sammanhang och gillar inte vad de ser. Landsbygdsortens asylboende. Centralortens resecentrum med sina knarklangande afghaner och somalier. Storstadens indelning i det säkra offentliga rummet, respektive no go. Dessa kilar och tjejer går inte till SD. De går till AfS. När farbror Björn tjafsar med moster Åsa på julafton om SD:s förträfflighet framför Stefan Löfven, så höjder den unge nevön insatsen och säger: AfS.

Framtiden går till AfS.
Citera
2018-06-21, 15:00
Medlem
baggebo1s avatar
Torssell svarade Ahl, och var inte helt nöjd. Samnytt raderade artikeln:
Citat:
I sin replik svarar Jeff Ahl inte på mina frågor, men svarar ändå med en viss tydlighet som med en välvillig tolkning är tillfyllest. Så här skriver Jeff Ahl:

”Vad palestinier och israeler har för otalt med varandra är fullkomligt oviktigt och kommer aldrig vara en fråga som Alternativ för Sverige tar ställning i.”

Det är ännu mer klargörande än vad jag hade vågat hoppas på. AfS kommer aldrig att ta ställning. Frågan är därmed avgjord.

Bra, basta, à la bonheur, jag kan vara nöjd. Det här är en israelisk/palestinsk fråga där AfS inte lägger sig i. Under de närmaste 20 åren kan AfS driva sin nationella, svenska politik med gillande från mig.

Eller?

Den 8 mars i år skrev Alternativ för Sverige så här till bloggerskan Ann-Britt Alexdotter:

”Rörande Israel/Palestina-konflikten förordar vi en tvåstatslösning. Vänligen, Alternativ för Sverige (AfS)”

Att till antiisraeliska bloggerskor skriva att man förordar en sorts politik och på Samhällsnytt skriva att det är en fråga som Alternativ för Sverige aldrig tar ställning i, är att tala med två tungor.

Ordet ”aldrig” tycks för AfS betyda tre och en halv månad mellan två oförenliga ställningstaganden.

Nu ber jag AfS att inte kludda till det ännu mer utan göra ett tydligt ställningstagande. Den palestinska terrorismen har i sitt program att mörda människor därför att de tillhör en viss etnicitet. AfS måste klargöra. Allmänheten har rätt att få veta.

Det var Gustav Kasselstrand som en gång tog strid i denna fråga som tillsammans med en del andra frågor förde fram till en partisplittring. Att nu le lite snett och försöka säga att frågan är oviktig, när den tidigare verkade vara viktigast av allt, och dessutom tala med dubbla tungor, duger inte.
https://theworldnews.net/se-news/stefan-torssell-aldrig-tycks-for-afs-betyda-tre-och-en-halv-manad

Min gissning är att AfS med "inte ta ställning", menade just en tvåstatslösning, eftersom det är den neutrala positionen. Torssell tror med rätta samma sak och är inte nöjd.
Citera
2018-06-21, 15:04
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Det är sånt här man kan ha unv.is till (bl.a.):

https://unv.is/dn.se/nyheter/politik/sd-utmanar-m-om-andraplatsen

Står inget om det där. Inte här helller:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsm%C3%A4tningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_ Sverige_2018#Ipsos

EDIT: Ska man gissa (enligt tabellen ovan) har dock Fi 2% och AfS minst 2.5%. Kan vara precis därför de inte redovisar "övriga" ordentligt just den här gången.
Om du klickar på den bifogade länken i min förra kommentar så har jag –de facto - använt unvis.it.
MEN då kommer ju inte ev. bilder & grafik med.

Så varifrån kommer siffran 5% övriga?
Det måste väl ha varit från ngn bild tänker jag.
Och framförallt, varför ändrar man i sådanafall presentationen? Skumt...
Men som jag tidigare flera ggr sagt, de där OU kan och ska man inte lita på.
Senast redigerad av IPAD-SWE 2018-06-21 kl. 15:14.
Citera
2018-06-21, 15:12
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Jag måste säga att jag delar din oro. Känner mig inte bekväm med att man nu backat i frågan och kör med ignorera. Min tolkning är att denna debatt i SamNytt är en liten kupp. Thorssell går ut stenhårt och lägger sig all-in sionist och sedan svarar Ahl med, ignorera, icke-fråga, vi tar inte ställning. Alternativet med att stödja internationell rätt och FN:s resolution föll liksom bort utan att någon tänkte på det. Almqvist på SamNytt verkar nöjd. Nästa gång Kasselstrand får frågan kommer han att svara, vi tar inte ställning. Ställning till vad?

Detta är min personliga syn och jag inbillar mig att många från AfS har rötterna i sionist-SD, varför det mer eller mindre blir konflikter internt och att man inte klarar att hantera frågan på annat sätt än att stoppa huvudet i sanden. En linje jag förstår men inte tror är vinnande och på sikt riskerar att föra AfS i samma riktning som SD.

Vad händer nästa gång USA gör ett Libyen, ett Irak, o.s.v. kommer AfS då köra en Jimmie ”vi vet inte” och helt enkelt inte ta ställning? Nu är jag inte längre alls säker på vad AfS har för grundsyn. Det är nog det som stör mest.

Vill inte överdriva frågan och det fungerar kanske hjälpligt med ignorera men uppenbarligen har man funnit sig nödgade att gå ifrån Kasselstrands artikel från 2011. Det tolkar jag som en seger för Thorssell-gänget där på SamNytt.

Hur mycket enklare och smartare hade det inte varit att stödja internationell rätt? Ja, vi stödjer internationell rätt. Kontroversiellt? Knappast.
Mmm, jag skulle bra gärna vilja veta hur diskussionerna bakom_kulisserna gick till när AfS – plötsligt – ändrade Kasselstrands tidigare ställningstagande för en tvåstatslösning, till att backa ett steg.
Skulle spekulera och gissa att det främst varit Jeff Ahl som varit pådrivande till ändringen? Eftersom han också tog debatten?

Vore intressant att få reda på vad var och en i partiledningen och därefter åtminstone de 20 första på riksdagslistan har för - personligt - ställningstagande, om någon, i frågan. Svaret brukar nämligen vara rätt så talande…

Notera vidare hur Jeff Ahl i kommentarsfältet, sedan utvecklade sin egen inställning:

Jeff Ahl: Vad de (Kasselstrand & Hahne) skrev då var väl i någon mån för att balansera upp det enorma Israelvurm som alltid dominerat i SD - är min uppfattning, jag hade personligen under min tid i SD oerhört svårt för att frågan diskuterades ö.h.t. av någondera sida. Det är dock historia nu. Nu är AfS ett parti som är större än två företrädare och där partiet kollektivt valt att ta den enda rätt ställningen, det vill säga ingen ställning alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in