2018-06-21, 01:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
På tal om fara för allmenheten, jag tror Madsen var vid en "crossroad" nu. Raketverksamheten var på många sett över för honom.( iallafall för några år framöver) VonB och hans team blev för starka. Nu tror jag det hadde blivit ubåt för alla pengarna i lång tid framöver.
"RaketMadsen er död", nu var det nog kapten Nemo som skulle stå i fokus.
Bingo. Han går från den ena ytterligheten till den andra. Blogginlägget beskriver att byggande av raketer inte alls ger samma tillfredsställelse mer än för stunden (men det förtas av bekymmer likaväl). Här ligger det nog mer på drömmen om Karmanlinjen men den är fjärran att uppleva; "supersonisk psykopat upplevelse" som han använder som uttryck vid bl.a raketuppskjutning och på bloggen:
Citat:
"Til en start tager jeg Karman linjen helt roligt. Et hop pr. raket til 22 km vil være en supersonisk psykopat oplevelse...en tur til 40 km lidt federe, og en tur til 120 km ultimativ."
https://ing.dk/blog/raketmadsens-laboratorium-her-rumplanen-169100

Han har mer extatiska upplevelser med luftballonger och ubåten (förutom sex).
Det här finner jag i sig intressant med tanke på hans kriminella visioner vi diskuterat.
18 mars 2013 skriver han melodramatiskt om ett luftskepp på bloggen: The silver airship.
Senare samma år (29 juli) börjar han diskutera att bygga nån sorts luftballong på bloggen; ett projekt där då nån Cameron ska testa rymddräkter.
Han är i CS regi och sett till kommentarerna möts det med blandade känslor. En del hejar på, andra rynkar på näsan och är skeptiska och andra ser det som slöseri med resurser, tid och pengar.
En del är drypande ironiska. Det ses kommentarer om luftskeppet även framöver.
10 juni 2014:
MW:
"Peter kan få sit eget værksted og eksperimentere. Med luftballoner, peroxid og flødeost hvis det er det han har lyst til. CS kan så fortsætte målrettet i det spor vi har lagt: at få 2X i luften, bygge flere store væskemotorer, færdigudvikle turbopumper og en computerplatform der er standardiseret og gennemprøvet."

KA: "Er du helt gået over til luftskibe eller vil der stadig være liv i raketprojektet?"
KEN: "Jeg kan anbefale dig at gøre som mig: se RML som Peters legeplads hvor han kan lege med alle de ting der interesserer ham. Så længe det sker i konstruktivt samspil med omgivelserne er det vel ikke noget problem."

I media beskrivs separationen i ordval av instabilitet, håller inte avtal, agerar egenmäktigt, får koleriska anfall, brister i säkerhetsfrågor. Det finns även irritation att han inte håller sig till projekt som har längre tidsfokus, han tycks tröttna lätt och är ofokuserad. Han hittar på andra sidoprojekt.

Detta är alltså strax innan seperationen med CS och det är mycket diskussioner om luftballonger.
Sex månader efter kraschen med CS beskriver han fantasier om att inleda en kriminell bana, kanske i en luftballong - han har inte riktigt bestämt sig. Stor polisjakt rör det sig om hur som haver dvs samma som han diskuterar på våren 2017.
Senast redigerad av develi 2018-06-21 kl. 01:50.
Citera
2018-06-21, 01:17
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det har du missförstått Trollet. Jag tror att du sett för många stereotypa film psykopater.
"Bufallo Bill" finns inte på riktigt tex.
En seriemördare i Japan som nyligen greps. Som mördade kvinnor och styckade dem i sin lägenhet tex
Han dolde sitt ansikte i händerna och om jag inte missminner mig nu så bröt han helt ihop och grät.
Alla som gör förfärliga saker är inte psykopater.

Du har psykopater omkring dig. Åtminstone med antisociala störningar och låg empati. Det har vi alla. De är inte så trevliga (kan vara om de tjänar på det).
Men de är inga monster som du blir rädd för. Du pratar nog helt omedvetet med dem i vardagen.

Våldspsykopater är väldigt skrämmande däremot. Men jag tror inte kill seven var det. Inte Alieen Wuornos heller. (Hon hade inte den diagnosen men hon bedömdes som psykiskt frisk dagen innan hon avrättades. Trots att alla kan se/höra att hon är GALEN. Hennes pappa hade schizofreni. Och hon låter så.) Det finns annat som kan få folk att begå onda gärningar än psykopati faktiskt.
Och den ena våldspsykopaten är inte den andra lik. Annars hade vi inte behövt ha rättegångar så klart.
Ps Jag vill skaka dig åxå.
Du skriver många inlägg som handlar om helt andra saker än trådens ämne - mordet på Kim Wall. I detta inlägg handlar inte en rad om det och vad jag ser har ingen ställt några frågor om allt du tar upp i ditt "svar". Kanske dags att starta en blogg eller något där du kan uttrycla dina känslor och åsikter om allt och ingenting, precis vad som faller dig in - precis som du ofta gör här.
Där kan du också ta upp en massa andra fall som du alltid gör här - trots att det inte har någon relevans. Håll dig till trådens ämne när du skriver här, blir så myclet onödig utfyllnad annars.
Det är heller ingen - vad jag vet - som bett om några av dina personliga amatöranalyser och egna förklaringar till olika störningar. Ändå så drar du det om och om igen. Det du skriver handlar om dina egna åsikter och känslor och baseras inte på fakta. Det kanske inte är alla som tänker på det när du självsäkert påstår massa saker, som om du håller jättelånga lektioner för okunniga.
Det är skillnad på fakta och åsikter och åsikter skall inte presenteras som fakta.
Håll dig till trådens ämne och skippa "lektionerna" du har något behov av att upprepa.
Mordet på Kim Wall - det är ämnet.
Citera
2018-06-21, 01:27
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
När det gäller barn så invänder jag väldigt mot att säga att de har noll empati så länge det är ett barn.

Barns hjärnor är outvecklade, ej mogna hjärnor. Barn är nyfikna,har fantasi samt testar gränser.
Om vuxna glömmer en tändsticksask framme, ja då sitter barnet i garderoben i mörkret och tänder tändstickor.
Väldigt spännande. Att gör det samma som vuxna gör fast man vet att man inte får.
Att det börjar brinna i garderobskläderna och slutar med att huset brinner ner. Är det barnets fel?

Om vuxna lämnar ett höghusfönster på vid gavel med en liten 5 -åring som springer och leker med katten som ett flygplan.
Så kanske katten kastas ut genom fönstret. För att 5-åringen fick en impuls helt plötsligt i leken att se om katten kunde flyga. Eller bara för att se vad som händer? Är det barnets fel?

Om ett barn blir utsatt för våld och övergrepp ,vill det kanske sätta sig själv in i den situationen.
Att själv vara den vuxna med makt och göra det samma mot ett mindre och svagare barn eller ett djur. Vi har väl alla lekt mamma-pappa-barn som små när vi härmat vuxna. Är det ens säkert att det förstår vad konsekvenserna av våld/övergrepp kan bli? Ibland spårar barns lekar ur. Särskilt om de är flera som triggar varandra.
Barn förstår inte alltid var gränsen mellan lek och allvar går. Är det barnet oempatiskt?
Är det barnets fel?
På vilket sätt är mördaren Madsen eller offret Kim Wall inblandade i detta inlägg? Eller handlade inte inlägget om mordet på Kim alls utan dina egna teorier om hur du tycker att barn med olika störingar ska fostras?
Citera
2018-06-21, 01:37
Medlem
develis avatar
Citat:
På tal om fara för allmenheten, jag tror Madsen var vid en "crossroad" nu. Raketverksamheten var på många sett över för honom.( iallafall för några år framöver) VonB och hans team blev för starka. Nu tror jag det hadde blivit ubåt för alla pengarna i lång tid framöver.
»Jeg håber, at jeg på sigt får en kriminel løbebane.(..)»Jeg vil gerne i al hemmelighed bygge en kæmpestor brintballon og flyve ind over København i den, mens et hav af politibiler jagter mig nede på jorden."(...) mens politiet står klar til at fange mig.
Jeg ved ikke, om det bliver lige præcis det, jeg kommer til at gøre, men jeg vil gerne lave en happening af gigantiske dimensioner,« siger han og smiler."
Citera
2018-06-21, 01:50
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
»Jeg håber, at jeg på sigt får en kriminel løbebane.(..)»Jeg vil gerne i al hemmelighed bygge en kæmpestor brintballon og flyve ind over København i den, mens et hav af politibiler jagter mig nede på jorden."(...) mens politiet står klar til at fange mig.
Jeg ved ikke, om det bliver lige præcis det, jeg kommer til at gøre, men jeg vil gerne lave en happening af gigantiske dimensioner,« siger han og smiler."

Hm, Det var tydligen en poäng att denna brintballon skulle byggas i hemlighet. Jag har inte lagt merke till just den detaljen. Et hemligt projekt altså.
Citera
2018-06-21, 02:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Hm, Det var tydligen en poäng att denna brintballon skulle byggas i hemlighet. Jag har inte lagt merke till just den detaljen. Et hemligt projekt altså.
Det var ditt Jules Verne Jorden runt på 80 dagar som fick mig att fundera kring detta med luftballonger och hur tiden innan hans uttalande såg ut, om han funderat kring luftballonger likaväl och fann ut att det verkar ha varit en idé, ett delprojekt i CS som inte föll i god jord. Det rör sig inte om en "brintballon" i de dimensionerna men högflygande planer verkar han ha.

Över till Jules Verne igen. Kapten Nemo och Nautilus har slående likheter (anarki, bortom världsliga lagar, dold under ytan och lever sitt eget liv) men även i fantasin om luftballongen fanns snardrag:
" Ikke at jeg vil røve en bank."
Phileas Fogg misstänktes ju ha rånat Bank of London men så var inte fallet.

Det är som ett sammelsurium av pojkdrömmar, böckernas fantasivärld, kriminella fantasier, gränslöshet och extasjakt som sen mixas med hans perversa sida.

Edit.
Hemligt projekt kanske sammanfaller med hans "behørigt censurede liste" om extas?
Senast redigerad av develi 2018-06-21 kl. 02:11.
Citera
2018-06-21, 02:26
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Det var ditt Jules Verne Jorden runt på 80 dagar som fick mig att fundera kring detta med luftballonger och hur tiden innan hans uttalande såg ut, om han funderat kring luftballonger likaväl och fann ut att det verkar ha varit en idé, ett delprojekt i CS som inte föll i god jord. Det rör sig inte om en "brintballon" i de dimensionerna men högflygande planer verkar han ha.

Över till Jules Verne igen. Kapten Nemo och Nautilus har slående likheter (anarki, bortom världsliga lagar, dold under ytan och lever sitt eget liv) men även i fantasin om luftballongen fanns snardrag:
" Ikke at jeg vil røve en bank."
Phileas Fogg misstänktes ju ha rånat Bank of London men så var inte fallet.

Det är som ett sammelsurium av pojkdrömmar, böckernas fantasivärld, fantasier, gränslöshet och extasjakt som sen mixas med hans perversa sida.

Edit.
Hemligt projekt kanske sammanfaller med hans "behørigt censurede liste" om extas?

Det är ju något pojkdrömsaktigt över det hela. Allt han drev med var ju på många sätt utdaterat.
Han sökte kickar och gud vet vad som stod på toppen av hans lista. Det kan nog ha varit nåt jävligt märkligt, antagligen en rätt stor grej.
Citera
2018-06-21, 02:38
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Absolut,
det tror jag är helt riktigt.
"RaketMadsen er död" var inte en släng av ångest (som han ändå inte kan få).
Det han uttryckte var ordagrannt exakt det han menade. Han ville avskilja den delen från sig.

"RaketMadsen" död och begraven så att han skulle slippa att erkänna sig som den looser han var inom det området. POFF! Borta! Ordet "Raket" ska ej sammankopplas med Madsen mer. Kapten Nemo och ubåtar gällde f.r.o.m då. Raketer är trist och tråkigt och det blir det alltid för psykopaten när han inte vinner utan får känna av avundsjukan istället. Den förlorade rymdkapplöpningen, avundsjuka, förlorad kontroll, då är det dags att radera det som har med raketer att göra.
Ta tillbaka makt, kontroll och få en riktigt stark ny kick - genom att utföra sadistmordet han så intensivt tänkt på nu.

Sen, återuppstå ur havet som en äkta kapten Nemo - nu fylld av energi, en rusig känsla av härligt välbefinnande, styrka och makt. RaketMadsen är borta och då stiger Kapten Nemo med styrka upp ur havet, som en havsgud. Härlig känsla för Madsen då, helt uppfylld av sin onda gärning, som gett honom kontrollen och självbilden åter. Känslan av att nästan vara en gud. Men den varade ju inte så länge.
Citat:
Bingo. Han går från den ena ytterligheten till den andra. Blogginlägget beskriver att byggande av raketer inte alls ger samma tillfredsställelse mer än för stunden (men det förtas av bekymmer likaväl). Här ligger det nog mer på drömmen om Karmanlinjen men den är fjärran att uppleva.
Han har mer extatiska upplevelser med luftballonger och ubåten (förutom sex).
Det här finner jag i sig intressant med tanke på hans kriminella visioner vi diskuterat.
18 mars 2013 skriver han melodramatiskt om ett luftskepp på bloggen: The silver airship.

Citat:
Senare samma år (29 juli) börjar han diskutera att bygga nån sorts luftballong på bloggen; ett projekt där då nån Cameron ska testa rymddräkter.
Han är i CS regi och sett till kommentarerna möts det med blandade känslor. En del hejar på, andra rynkar på näsan och är skeptiska och andra ser det som slöseri med resurser, tid och pengar.
En del är drypande ironiska. Det ses kommentarer om luftskeppet även framöver.
10 juni 2014:
MW:
"Peter kan få sit eget værksted og eksperimentere. Med luftballoner, peroxid og flødeost hvis det er det han har lyst til. CS kan så fortsætte målrettet i det spor vi har lagt: at få 2X i luften, bygge flere store væskemotorer, færdigudvikle turbopumper og en computerplatform der er standardiseret og gennemprøvet."

KA: "Er du helt gået over til luftskibe eller vil der stadig være liv i raketprojektet?"
KEN: "Jeg kan anbefale dig at gøre som mig: se RML som Peters legeplads hvor han kan lege med alle de ting der interesserer ham. Så længe det sker i konstruktivt samspil med omgivelserne er det vel ikke noget problem."

I media beskrivs separationen i ordval av instabilitet, håller inte avtal, agerar egenmäktigt, får koleriska anfall, brister i säkerhetsfrågor. Det finns även irritation att han inte håller sig till projekt som har längre tidsfokus, han tycks tröttna lätt och är ofokuserad. Han hittar på andra sidoprojekt.

Detta är alltså strax innan seperationen med CS och det är mycket diskussioner om luftballonger.
Sex månader efter kraschen med CS beskriver han fantasier om att inleda en kriminell bana, kanske i en luftballong - han har inte riktigt bestämt sig. Stor polisjakt rör det sig om hur som haver dvs samma som han diskuterar på våren 2017.
Måste ha varit otroligt jobbigt för seriösa personer att ha arbetat med honom. och det verkar ju som att det är vid dessa misslyckanden, som raketkapplöpningen och separationen med CS som han får griller i huvudet, att han måste ha något som en "ventil".
Undrar vad han egentligen tänkte när han pratade om luftballong, kriminalitet och att bli jagad av polisen? Och vad han menade ( egentligen tänkte på) med kriminell bana?

Kanske han funderade på att begå ett sadistmord i en luftballong och njöt av bara tanken, därför också att prata om det, utan att gå in på detaljerna om "kriminell bana". Med det storhetsvansinne han har och samtidigt tydligt påverkad av Jules Vernes berättelser om olika farkoster m.m, så skulle inte jag direkt förvånas om hans ultimata plan var att sadistmörda både under vatten och i luften, i ubåt och luftballong.
Inte för att jag förstår hur det skulle gå till i en luftballong, men Madsens sadistiska fantasi har nog ingen begränsning.
Citera
2018-06-21, 02:59
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Nu är jag trött på ärekränkningar,inbillning och antaganden.
Skäll ut Niclas Långström och Sten Levander istället.

Vad ska du göra om du får ett barnbarn som bär på arvet?
Det är en intressant tanke som jag tycker att alla ska tänka sig in i.
Svara kort. Och i sak.
Ärekränkningar, inbillning? Vad fan dillar du om? Vad har detta med mitt inlägg att göra? Och Långström och Levander, hur kom de in här? Och eventuella framtida barnbarn?
Du blir mer och mer obegripligt konstig och dina svar på inläggen har inget med inlägget att göra.
Senast redigerad av magiciadehex 2018-06-21 kl. 03:03.
Citera
2018-06-21, 03:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Måste ha varit otroligt jobbigt för seriösa personer att ha arbetat med honom. och det verkar ju som att det är vid dessa misslyckanden, som raketkapplöpningen och separationen med CS som han får griller i huvudet, att han måste ha något som en "ventil".
Han är all over the place. För vissa var han säkert lattjolajban äventyrsfarbror. Han beskriver hur de tävlar i team om att bygga små luftballonger och tävla vem som kan bära mest last (PET-flaskor med vatten), flyga högst och längst. Det var väl det samma han sysslade med som barn antar jag.
Dittes team vinner. Ett annat event är det barn som bygger ballonger. Det känns helt absurt att se PM bland alla dessa barn på filmen.
Han höll föredrag och var driftig.
Fantasin och entusiasmen var det nog inget fel på men det lär ha varit påfrestande för de som tog raketbyggandet mer seriöst. Vissa såg väl det paradoxala och drog öronen åt sig.
Det sammanfaller helt med den psykopatiska personligheten. Det talas mycket om detta kalla fokus de förmår, risktagandet - men det tycks hamna i skymundan vad det beträffar nyckfullhet, lätt att bli uttråkad, humörsvängningar.
Uthålligheten beror helt på intresset likaväl eftersom de ständigt är på jakt ur ett egoistiskt syfte och utnyttjar andra. Ett egentligt hänsynslöst ledarskap.
Jag tror hans närmsta krets nu kan se ett mönster de aldrig reagerade på och uppvaknandet är nog smärtsamt. Det sitter nog hårt bakom alla inledande bortförklaringar och försök att släta över:
Det handlar ju om att vara grundlurad. Man har svårt att se den här sidan parallellt med ett dåraktigt försvar.
... och därav, väldigt nära ett sånt här makabert uppvaknande, blir nog vittnesmålen rätt instabila inledningsvis för att sen övertid skapa ett annan bild via pusselbitar.
Det verkar som många av dem behövt terapi.
Citat:
Undrar vad han egentligen tänkte när han pratade om luftballong, kriminalitet och att bli jagad av polisen? Och vad han menade ( egentligen tänkte på) med kriminell bana?

Kanske han funderade på att begå ett sadistmord i en luftballong och njöt av bara tanken, därför också att prata om det, utan att gå in på detaljerna om "kriminell bana". Med det storhetsvansinne han har och samtidigt tydligt påverkad av Jules Vernes berättelser om olika farkoster m.m, så skulle inte jag direkt förvånas om hans ultimata plan var att sadistmörda både under vatten och i luften, i ubåt och luftballong.
Inte för att jag förstår hur det skulle gå till i en luftballong, men Madsens sadistiska fantasi har nog ingen begränsning.
Ja, det ter sig som "Murder in making"; en process. Fantasierna är nog storsvulna men han ska få det att gå ihop också. Han blir knappast lika osynlig som i en ubåt..
Att kasta likdelar från en luftballong blir ju något omständigt.
Hans dröm var ju att bli jagad av polis till sjöss, på land och i luften. Om det är ett enskilt event kan man ju undra över men att denna var klar kan jag då aldrig tro.
Senast redigerad av develi 2018-06-21 kl. 03:28.
Citera
2018-06-21, 03:16
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Absolut,
det tror jag är helt riktigt.
"RaketMadsen er död" var inte en släng av ångest (som han ändå inte kan få).
Det han uttryckte var ordagrannt exakt det han menade. Han ville avskilja den delen från sig.

"RaketMadsen" död och begraven så att han skulle slippa att erkänna sig som den looser han var inom det området. POFF! Borta! Ordet "Raket" ska ej sammankopplas med Madsen mer. Kapten Nemo och ubåtar gällde f.r.o.m då. Raketer är trist och tråkigt och det blir det alltid för psykopaten när han inte vinner utan får känna av avundsjukan istället. Den förlorade rymdkapplöpningen, avundsjuka, förlorad kontroll, då är det dags att radera det som har med raketer att göra.
Ta tillbaka makt, kontroll och få en riktigt stark ny kick - genom att utföra sadistmordet han så intensivt tänkt på nu.

Sen, återuppstå ur havet som en äkta kapten Nemo - nu fylld av energi, en rusig känsla av härligt välbefinnande, styrka och makt. RaketMadsen är borta och då stiger Kapten Nemo med styrka upp ur havet, som en havsgud. Härlig känsla för Madsen då, helt uppfylld av sin onda gärning, som gett honom kontrollen och självbilden åter. Känslan av att nästan vara en gud. Men den varade ju inte så länge.

Ja på så sett kan man ju nestan se hela fallet Kim Wall som nån slags kick-off happening från helvetet.
Det skulle nog ha blivit en ny tid för Madsen och han skulle letat nya offer.
Citera
2018-06-21, 03:38
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ja på så sett kan man ju nestan se hela fallet Kim Wall som nån slags kick-off happening från helvetet.
Det skulle nog ha blivit en ny tid för Madsen och han skulle letat nya offer.
Ja, en riktigt sadistisk och blodig kick-off-happening från helvetet, det var en passande beskrivning. Är som att han via dådet skall transformeras till en ny Nemo-Madsen, starkare, bättre och med nya krafter. Han hade nog känslan av att han växte som person, i kraft och styrka, efter dådet.
Nya tider, ny Madsen - kapten Nemo, söka nya offer, få ännu mer makt och styrka, känslan av att vara oövervinnerlig. Får mig att tänka på monstret i Alien-filmerna, från början så litet och hur det växer i storlek och styrka i takt med föda/offer. Alien-Madsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in