2018-06-19, 13:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Dina hormoner är kanske än värre än PM. Detta är ju inte sunt längre, du är allt för känslosam.
Härligt att du varierar dig lite och drar in hormoner.
Började tröttna på dina patetiska attacker där känslor ständigt är i fokus.
Adrenalinnivån funkar fint utifrån begreppet fight, men flight or freeze lär du inte uppleva hur du desperat du än försöker provocera.
Citat:
Det här fallet är inte mer försvårande än många andra mord i DK. Madsen kommer, i fall han inte får ner åren i Landsret överklaga till højesteret. Lite fler prövningstillstånd ges i Danmark mot Sverige. Men först Landsret.
Rättsfallet bedöms inte i relation till andra mord. Det är där du misslyckas och går vilse:

Det bedöms utifrån aktuell förövare och vad offret har behövt uppleva och det finns försvårande omständigheter så det räcker till och blir över:

Kim var i en arbetssistuation med en person som knappast kunde tolkas som en pervers psykopat utifrån de uppgifter som fanns tillgängliga om PM och han hade intervjuats många gånger innan av andra.
Den rädsla hon upplevde behöver man inte ens fundera över med tanke på brottsplats där hon inte kunde ta sig nån vägen. Han nöjer sig inte med rymningssäker plats då teknisk bevisning samt skador på Kim indikerar att hon varit fastbunden.
Några dagar innan har PM skrivit sms som handlar om hot, att skrämma en annan människa till vanvett som helt sammanfaller med mordet.
Bunden, hotad och med en fullständigt störd person framför sig som blir kåt på döden och döendet gör att det är väldigt enkelt att förstå den skräck hon kände.

Hans nedladdade dokument och filmer visar hans perversa tändningsmönster. Han säger själv att sädesvätskan i kalsongerna beror på upphetsning i sådana situationer; han njuter av att se ett offers dödsskräck, att torteras och mördas.
Hans sökord förstärker vad han är ute efter:
Agony; vånda, dödskamp, själskval, svåra plågor, smärta, lidande.

Kim har skador som indikerar att hon haft huvudet fastbundet; att hon är helt fixerad och inte ens kan vända bort ansiktet från förövaren.
PM beskriver att han har sin hobbykniv. Han letar efter halspulsådern, han pratar samtidigt om det som komma skall för att skapa en skrämmande situation. Det är inte svårt att föreställa sig Kims ögon. Hon är helt hjälplös i händerna på en svårt sexuellt avvikande psykopat som är sadist.

Kim var i skyddslös ställning, hon hade inte bara svårt att värja sig - det var fullständigt omöjligt.
Hon utsattes för ett svårt lidande.

Som du ser har jag inte ens gått över till den fysiska delen än - detta är "endast" den psykiska terrorn hon upplever. Vi vet inte hur lång tid det rör sig om, den kan handla om timmar.
Via den psykologiska delen av vad som klassas som sexuell sadism finns alla termer som handlar om försvårande omständigheter vid bedömning av påföljdsfråga:
PM har planerat denna sadism, han har agerat med särskild förslagenhet och han har visat stor hänsynslöshet.

Han övergår sen till att genomborra henne med en tillspetsad skruvmejsel på en halvmeter i buk och underliv. Han hugger henne flera gånger i samma stickkanal som perforerar bukhinna och vagina att det inte ens går att räkna huggen, det klassas som en skada via rättsmedicin. Den perversa jäveln sticker henne 14 gånger i vagina och avrundar sen med att kapa henne i sex delar. Han njuter säkert och han försöker dölja mordet för att utföra det perfekta brottet som han fantiserat om.

Danmarks högsta instans Retslægerådet rekommenderar att han ska låsas in i på obegränsad tid utifrån den svårt störda psykopatens mentalerklæring. Han är för farlig för allmänheten.

Må han ruttna bort i fängelset.
Citera
2018-06-19, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Härligt att du varierar dig lite och drar in hormoner.
Började tröttna på dina patetiska attacker där känslor ständigt är i fokus.
Adrenalinnivån funkar fint utifrån begreppet fight, men flight or freeze lär du inte uppleva hur du desperat du än försöker provocera.

Rättsfallet bedöms inte i relation till andra mord. Det är där du misslyckas och går vilse:

Det bedöms utifrån aktuell förövare och vad offret har behövt uppleva och det finns försvårande omständigheter så det räcker till och blir över:

Sluta se spöken, du skulle må bättre av det i dina svar. Ett svar jag nu kortar ner eftersom du upprepar dig.

Nej då jag går inte vilse.

https://danskelove.dk/retsplejeloven/912

§ 912 gäller i "högsta domstolen" Däremot faller punkt 4 och stk.3 bort.

Läs även § 932.

https://danskelove.dk/retsplejeloven/932
Citera
2018-06-19, 14:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Sluta se spöken, du skulle må bättre av det i dina svar. Ett svar jag nu kortar ner eftersom du upprepar dig.
Nej då jag går inte vilse.
https://danskelove.dk/retsplejeloven/912
§ 912 gäller i "högsta domstolen" Däremot faller punkt 4 och stk.3 bort.
Läs även § 932.
https://danskelove.dk/retsplejeloven/932
Jo, du går helt vilse och det har du gjort sen den dag du började älta att ÅK yrkat fel gällande livstid.
Du inbillade dig att han inte hade rätt att yrka livstid utifrån rättsliga rådets rekommendationer om förvaring.
ÅK yrkade i första hand på livstid och om rätten dömt tidsbegränsat så yrkade han på förvaring.
Du visste inte ens att livstid är lagens strängaste straff:
Citat:
Det strängaste straffet är inte livstid i danmark. Förvaring och livstid är lika juridiskt-. Du tror däremot livstid är det strängast men både Jakob och jag vet att så inte är fallet.
Så dålig koll har fejk-dansken som leker jurist. Så det spelar ingen roll hur många paragrafer du skickar för att verka belevad inom området.

Pajas.
Citera
2018-06-19, 15:00
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jo, du går helt vilse och det har du gjort sen den dag du började älta att ÅK yrkat fel gällande livstid.
Du inbillade dig att han inte hade rätt att yrka livstid utifrån rättsliga rådets rekommendationer om förvaring.
ÅK yrkade i första hand på livstid och om rätten dömt tidsbegränsat så yrkade han på förvaring.

Så dålig koll har fejk-dansken som leker jurist. Så det spelar ingen roll hur många paragrafer du skickar för att verka belevad inom området.

Pajas.

Ja, fy fan vad patetiskt att sitta och ljuga på flashback för att vinna någon form av sympati, helt djävla sanslöst barnsligt och omoget.

Undrar om "dansken" har något gott kaffe hemma om det kommer oväntat besök?

Madsen är så djävla skev i skallen att han aldrig mer ska vistas ute bland människor, hur danskarna löser det problemet lägger jag mig inte i men ut bland folk ska han inte.

Oavsett vad fanskapet döms till i nästa rätt så ska hans frigivning benhårt kollas, någon tidsbegränsning finns inte på kartan, Sverige får väl i värsta fall förklara krig mot arvfienden.
Citera
2018-06-19, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Du skrev b,la detta till mig:Varför hoppas du på en förvaringsdom med behandling/terapi där tanken finns hos dig att han ska kunna anses rehabiliterad och få tidsbestämt när psykopater är obotbara?
Förutom de grava störningarna i personligheten så är han också en sexualsadist som mördat och en sexualsadist som passerat gränsen och dödat brukar också räknas till de obotbara för de har för alltid präglat in i minnet den oerhört euforiska känslan av sin sadistiska slakt så de kommer att sträva efter att upprepa en liknande slakt för att uppleva känslan igen. Det har blivit som en extremt stark drog, starkare än något annat. Beroendet går aldrig över.

Jag har aldrig hört talas om att en psykopat blivit botad/rehabiliterad och jag har heller aldrig hört talas om att mördande sexualsadister botats/rehabiliterats. Har heller inte hört några fantasiska visioner från psykiatrin om att det skulle vara troligt att både psykopater och mördande sexualsadister skulle kunna botas i framtiden.
Om chansen att en psykopat skulle bli botad är noll så kan man tänka på Madsen är mycket värre än "bara" psykopat, han är en sexualsadist som passerat gränsen och gjort verklighet av sin sadistfantasi. Han är förutom psykopat också en sexualsadistisk mördare.

Sammanfattningsvis kan man då säga att han ligger så jävla mycket minus han kan ligga när det gäller möjligheter till att bli rehabiliterad. Han ligger på ett negativt tal med så många decimaler att det omöjligt går ens att skriva. Det behöver inte ens diskuteras. Han är den han är och så kommer han att förbli. Möjligtvis fortsätter hans ondskefulla delar i personligheten att utvecklas ännu mer, till något ännu värre. Svårt att tänka mig någon med värre personlighet än Madsen just nu, men vem vet, han kanske siktar på att bli "den ondskefullaste ever", finslipa ondskan liksom.

Peter Madsen kan matas med hur mycket terapi och samtal som helst, mot psykopati och mot sitt sexualsadistiska behov att att döda. Detta rinner av Madsen som vatten från en gås. In genom ena örat, ut genom det andra. Han kan nog sitta med och låtsas att vara intresserad och lyssna, spela mottaglig - men i själva verket så sitter han där och deltar endast fysiskt.
Mentalt passar han på att fly in i sina fantasier där han torterar, hugger, sticker och slaktar Kim, om och om igen och han njuter så att han ryser. Det blir alldeles verkligt för honom igen, de gånger han kan fantisera riktigt intensivt. Det mår han gott av, det är hans terapi.
Vad andra menar med terapi och behandling skiter han fullständigt i. De är fjantar, dårar, inkompetenta. Madsen är nog ungefär lika intresserad av någon behandlingshjälp som jag är intresserad av raketbrändsle, d.v.s noll, noll, noll, absolut inget intresse för det alls.
Det är vad jag tror. Obs! Tror. Samtidigt kan jag känna en stark känsla som säger mig att jag har rätt till 100%. Rätt i att Madsen aldrig kan botas och han vill inte botas heller.
Är ju för fan världen det är fel på och inte på honom, säger nog hans inre självgoda tankar till egot som tacksamt tar emot.

Och du, #ottoplommon, nu behöver du inte komma med något snack om att utvecklingen kommer att gå framåt "för att för hundra år sen fanns inga kylskåp men nu finns t.o.m frys. Och det trodde ingen på då", typ sånt. Skippa det helt nu för jag vill inte höra om ditt hopp för Madsen för i verkligheten så finns det inget hopp för honom.

Vill ej höra mer av sådant eller dina stora förhoppningar om att PM blir botad/rehabiliterad och frisläppt i förtid. Som den allra första psykopaten som blivit botad och som den första mördande sexualsadisten som blivit botad - den allra första som botats sen tidernas begynnelse - Peter Madsen? Tanken är inte bara oändligt naiv, den doftar mycket starkt av enfaldighetens becksvarta envishet också. Då blir det alltid upprepningar, omtagningar och allt där tillhörande. Istället för att ta in det rätta, det enkla - ingen har någonsin rehabiliterats från det Madsen lider av. Om någon sa att denne trodde att PM skulle bli den förste i världshistorien att bli rehabiliterad från sina grava störningar - det skulle jag ta som ett infantilt försök till skämt som inte har någon humor alls i sig, enbart enfaldighet och brist på verklighetsförankring.

Om en människa klarar av att göra något så ondskefullt som det PM gjorde mot Kim så är den människan inte mänsklig längre utan jämförbar med ett galet blodtörstigt odjur, ett odjur som löpt amok. Mår illa över allt vurmande, gullande och fjäskande över hans person, som hörs från ett fåtal i tråden. Det ligger som en tjock, brutalt sjuk dimma över det resonemanget.

För min del så har Madsen förverkat sin rätt att bli betraktad som en människa.
Att någon skulle sitta här och tycka synd om honom ger mig ett själsligt illamående.
Han är inte värd någon uppmärksamhet alls, eller att någon skulle bry sig.
Jag struntar fullständigt i hur det kommer att gå för honom som inlåst.
Bortglömd och utraderad vore det bästa. Släck lampan.
Lås dörren.
Då räddas kvinnoliv.
DET är det viktiga.
Nu är jag trött på ärekränkningar,inbillning och antaganden.
Skäll ut Niclas Långström och Sten Levander istället.

Vad ska du göra om du får ett barnbarn som bär på arvet?
Det är en intressant tanke som jag tycker att alla ska tänka sig in i.
Svara kort. Och i sak.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-06-19 kl. 15:26.
Citera
2018-06-19, 15:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, fy fan vad patetiskt att sitta och ljuga på flashback för att vinna någon form av sympati, helt djävla sanslöst barnsligt och omoget.

Undrar om "dansken" har något gott kaffe hemma om det kommer oväntat besök?

Madsen är så djävla skev i skallen att han aldrig mer ska vistas ute bland människor, hur danskarna löser det problemet lägger jag mig inte i men ut bland folk ska han inte.

Oavsett vad fanskapet döms till i nästa rätt så ska hans frigivning benhårt kollas, någon tidsbegränsning finns inte på kartan, Sverige får väl i värsta fall förklara krig mot arvfienden.
Ja, det är rätt genomskinligt.
Ska man försöka manipulera och ljuga kan man iaf göra det bra.

Madsen har begått ett så oerhört vedervärdigt brott så att obestämd tid på livstid eller förvaring som ÅK yrkar på - ryggad av en skarp RPU om vilket perverst psykopathelvete han är - är enda alternativet.
Citera
2018-06-19, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Orkar inte scrolla igenom alla inlägg, finns FUP:en i tråden?
DK lämnar ej ut FUP som i Sverige. Det finns en sökruta här på sidan, längst upp till höger. Sök på domslut.
Domslutet är nog det som säger mest tror jag.
Citera
2018-06-19, 15:59
Bannlyst
Citat:

Pajas.

Jag kan inte tvingas umgälla dansk rätt. De paragrafer du får är gällande. Bättre att bemöta de paragraferna istället för att skifta fokus till mig.

Landsretten gäller i första hand och där gäller skuldfrågan och för att få inverkan där kommer både försvar och åklagare att rikta fokus på andra domar.
Senast redigerad av don.t 2018-06-19 kl. 16:03.
Citera
2018-06-19, 16:20
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Jag kan inte tvingas umgälla dansk rätt. De paragrafer du får är gällande. Bättre att bemöta de paragraferna istället för att skifta fokus till mig.

Landsretten gäller i första hand och där gäller skuldfrågan och för att få inverkan där kommer både försvar och åklagare att rikta fokus på andra domar.

Å herregud, och det ska komma från dig. Du har ju inte gjort annat en att kommentera negativt om andra här i tråden.
Madsen är dömd till livstid, lagens strengaste straff i Danmark. Hur fan kan det vara ett problem för dig?
Citera
2018-06-19, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Å herregud, och det ska komma från dig. Du har ju inte gjort annat en att kommentera negativt om andra här i tråden.
Madsen är dömd till livstid, lagens strengaste straff i Danmark. Hur fan kan det vara ett problem för dig?

Nu blandar du nog ihop mig med någon annan. Kan vara lätt hänt i en lång tråd så du är givetvis ursäktad.

Du som norsk kan eller borde kunna de flesta danska paragrafer då norsk och dansk lag är (rätt) lika. Ni i Norge har ju tex inte livstid utan ert strängaste straff är förvaring. Ni har valt bort livstid t förmån av förvaring som anses högre. Breivik är väl inte jämförbar med Madsen?
Citera
2018-06-19, 16:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Om chansen att en psykopat skulle bli botad är noll så kan man tänka på Madsen är mycket värre än "bara" psykopat, han är en sexualsadist som passerat gränsen och gjort verklighet av sin sadistfantasi. Han är förutom psykopat också en sexualsadistisk mördare.
Tack för ett mycket bra inlägg. Jag har med flit centrerat det mest väsentliga i relation till diskussioner om bot, terapi och rehabilitering.
Allt han gjort, sexuellt och perverst, alla hans patologiska lögner utgår från svår psykopati vilket i sig är en av de i särklass största riskfaktorerna för recidiv. Hans sexualitet kan inte separeras från hans grundpersonlighet.
Citat:
Robert D. Hare, Ph.D."Many, if not most, of these sexually violent predators would qualify for a diagnosis of antisocial personality disorder or, more particularly, psychopathy. The latter has emerged as one of the most potent risk factors for violence in general, and for sexual violence in particular, and is the topic of this paper."
http://demo.openeclass.org/modules/document/file.php/DEMO-A685/%CE%BA%CE%B5%CE%AF%CE%BC%CE%B5%CE%BD%CE%B1%20%CF%8 0%CF%81%CE%BF%CF%82%20%CE%BC%CE%B5%CE%BB%CE%AD%CF% 84%CE%B7/psycopathy%20as%20a%20risk%20factor%20for%20violen ce.pdf
Citat:
Psykopati konstaterar forskarna är den omständighet som bättre än någon annan förutsäger återfall i kriminellt beteende och farlighet. Det starka sambandet mellan psykopati och återfall i brott har även i svenska studier av Martin Grann och hans svenska kollegier."
Lär känna psykopaten, Görel Kristina Näslund.
Citat:
" Tre avhandlingar från rättspsykiatriska sektionen vid Huddinge sjukhus, alla tillkomna av professor Gunnar Kullgren, har psykopati i fokus för forskningen. Psykolog Martin Grann fann att psykopati hade samband med återfall i våldsbrott. Även Niklas Långström, som utgick från unga sexualförbrytare, kunde visa att psykopati innebar risk för återfall för brott av olika slag."Psykiatrin i Sverige; Jan-Otto Ottosson
Sten Levander, förord i Psykopatens värld av Robert Hare:
Citat:
" Oavsett orsakerna är det uppenbart att psykopaterna ställer till mycket elände.
Det skulle ställa till mycket mindre elände om människor i allmänhet
var bättre orienterade om tillståndet och de uttryck som detta tar sig.
Psykopater lurar oss därför att vi inte förväntar oss att folk ska uppträda på det sätt de gör.
Vet vi att det finns individer som uppträder på detta sätt kan vi bättre känna igen situationer där vi blir manipulerade av en psykopat.
Det är nämligen inte särskilt svårt att undvika sådan manipulation när man väl förstått hur en psykopat fungerar."
"Boken är brottspreventiv."
Citera
2018-06-19, 16:41
Medlem
Citat:
Du skrev b,la detta till mig:Varför hoppas du på en förvaringsdom med behandling/terapi där tanken finns hos dig att han ska kunna anses rehabiliterad och få tidsbestämt när psykopater är obotbara?
Förutom de grava störningarna i personligheten så är han också en sexualsadist som mördat och en sexualsadist som passerat gränsen och dödat brukar också räknas till de obotbara för de har för alltid präglat in i minnet den oerhört euforiska känslan av sin sadistiska slakt så de kommer att sträva efter att upprepa en liknande slakt för att uppleva känslan igen. Det har blivit som en extremt stark drog, starkare än något annat. Beroendet går aldrig över.

Jag har aldrig hört talas om att en psykopat blivit botad/rehabiliterad och jag har heller aldrig hört talas om att mördande sexualsadister botats/rehabiliterats. Har heller inte hört några fantasiska visioner från psykiatrin om att det skulle vara troligt att både psykopater och mördande sexualsadister skulle kunna botas i framtiden.

Sammanfattningsvis kan man då säga att han ligger så jävla mycket minus han kan ligga när det gäller möjligheter till att bli rehabiliterad. Han ligger på ett negativt tal med så många decimaler att det omöjligt går ens att skriva. Det behöver inte ens diskuteras. Han är den han är och så kommer han att förbli. Möjligtvis fortsätter hans ondskefulla delar i personligheten att utvecklas ännu mer, till något ännu värre. Svårt att tänka mig någon med värre personlighet än Madsen just nu, men vem vet, han kanske siktar på att bli "den ondskefullaste ever", finslipa ondskan liksom.

Peter Madsen kan matas med hur mycket terapi och samtal som helst, mot psykopati och mot sitt sexualsadistiska behov att att döda. Detta rinner av Madsen som vatten från en gås. In genom ena örat, ut genom det andra. Han kan nog sitta med och låtsas att vara intresserad och lyssna, spela mottaglig - men i själva verket så sitter han där och deltar endast fysiskt.
Mentalt passar han på att fly in i sina fantasier där han torterar, hugger, sticker och slaktar Kim, om och om igen och han njuter så att han ryser. Det blir alldeles verkligt för honom igen, de gånger han kan fantisera riktigt intensivt. Det mår han gott av, det är hans terapi.
Vad andra menar med terapi och behandling skiter han fullständigt i. De är fjantar, dårar, inkompetenta. Madsen är nog ungefär lika intresserad av någon behandlingshjälp som jag är intresserad av raketbrändsle, d.v.s noll, noll, noll, absolut inget intresse för det alls.
Det är vad jag tror. Obs! Tror. Samtidigt kan jag känna en stark känsla som säger mig att jag har rätt till 100%. Rätt i att Madsen aldrig kan botas och han vill inte botas heller.
Är ju för fan världen det är fel på och inte på honom, säger nog hans inre självgoda tankar till egot som tacksamt tar emot.

Och du, #ottoplommon, nu behöver du inte komma med något snack om att utvecklingen kommer att gå framåt "för att för hundra år sen fanns inga kylskåp men nu finns t.o.m frys. Och det trodde ingen på då", typ sånt. Skippa det helt nu för jag vill inte höra om ditt hopp för Madsen för i verkligheten så finns det inget hopp för honom.

Vill ej höra mer av sådant eller dina stora förhoppningar om att PM blir botad/rehabiliterad och frisläppt i förtid. Som den allra första psykopaten som blivit botad och som den första mördande sexualsadisten som blivit botad - den allra första som botats sen tidernas begynnelse - Peter Madsen? Tanken är inte bara oändligt naiv, den doftar mycket starkt av enfaldighetens becksvarta envishet också. Då blir det alltid upprepningar, omtagningar och allt där tillhörande. Istället för att ta in det rätta, det enkla - ingen har någonsin rehabiliterats från det Madsen lider av. Om någon sa att denne trodde att PM skulle bli den förste i världshistorien att bli rehabiliterad från sina grava störningar - det skulle jag ta som ett infantilt försök till skämt som inte har någon humor alls i sig, enbart enfaldighet och brist på verklighetsförankring.

Om en människa klarar av att göra något så ondskefullt som det PM gjorde mot Kim så är den människan inte mänsklig längre utan jämförbar med ett galet blodtörstigt odjur, ett odjur som löpt amok. Mår illa över allt vurmande, gullande och fjäskande över hans person, som hörs från ett fåtal i tråden. Det ligger som en tjock, brutalt sjuk dimma över det resonemanget.

För min del så har Madsen förverkat sin rätt att bli betraktad som en människa.
Att någon skulle sitta här och tycka synd om honom ger mig ett själsligt illamående.
Han är inte värd någon uppmärksamhet alls, eller att någon skulle bry sig.
Jag struntar fullständigt i hur det kommer att gå för honom som inlåst.
Bortglömd och utraderad vore det bästa. Släck lampan.
Lås dörren.
Då räddas kvinnoliv.
DET är det viktiga.
Jag håller med i sakfrågan, men är kanske något mera känslomässigt (men inte intellektuellt) tolerant i diskussionen.

Äkta tro på alla människors förmåga att kunna bli goda är väl i och för sig inte klandervärd, men den är inget avgörande argument i ett sådant här fall. I praktiken avgörs saken av några kontrollfrågor vid tidpunkten för en frågeställning om utskrivning:
• Vem kan ställa ut en 100 %-ig garanti för denna person (ingen) ?
• Är det moraliskt godtagbart att utsätta hela eller halva befolkningen för ens en mycket liten risk för nya mord (nej) ?
• Är det rätt att ta en aldrig så liten risk för att ge en mördare av denna kaliber en chans till ett bättre liv (nej) ?

För mig är svaren självklara: även om mördaren skulle börja uppföra sig som Jesus, så fär man inte utsätta någon för en liten risk att bli mördad. Har någon begått ett så fasansfullt brott, har han förbrukat rätten till mänsklig frihet och måste tolerera evig misstro. Inom fängelsets väggar kan han få bli väl behandlad för goda gärningar, men ut ska han aldrig komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in