2018-06-18, 08:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
PM har inte jagat någon med en hammare! Om det var sant att PM stått med en hammare i högsta hugg och hotat slå in skallen på en praktikant så hade ÅK haft ett utmärkt vittne. Har du hört något sådant vittnesmål? Har Dorthe D också vittnat om påstådda sexuella övergrepp?
Har du nåt emot att PM beskrivs ha jagat en person med hammare?
Du reagerar rätt mycket på detta...
Varför denna inte är inkallad som vittne vet vi däremot inte, så du kan inte jämföra med DD som diskuterats i media.
Citat:
"Medarbejderen har ønsket at være anonym, men BT har dokumentation for forløbet og er bekendt med den pågældende mands fulde identitet."

"Hændelsen fandt sted torsdag d. 21 juli sidste år, hvor praktikanten var på arbejde i Peter Madsens værksted på Refshaleøen. Han havde arbejdet på værkstedet i to måneder i et praktikforløb, som han var blevet tildelt af et jobcenter i Københavns Kommune."

»Han står mindre end en meter fra mig med en hammer hævet over hovedet. Han skriger, at 'nu skal jeg fandme holde kæft, ellers smadrer han mit hovede med den her hammer',« forklarer han.
Praktikanten står på det tidspunkt med ryggen mod udgangen af værkstedet, som ligger i en hangar på Refshaleøen. Til stede er også to andre praktikanter, Peter Madsens kone og Peter Madsens private sekretær.

»Jeg siger 'Nej, det gør du ikke, Peter' og bevæger mig væk fra ham. Så råber han, at jeg skal skride ud af hans værksted omgående. Så pakker jeg mine ting sammen fra mit skab og går. På vej ud råber Peter Madsen efter mig, at han vil sige til jobcenteret, at jeg 'er sindssyg',« siger han.

Da han kommer hjem fra værkstedet, sender han kommunen en e-mail, hvor han forsøger at forklare sagen i detaljer. BT er i besiddelse af denne mail, som er sendt 21. juli sidste år. Mailen er en gengivelse af den nu tidligere praktikants fortælling. BT er desuden i besiddelse af nogle mailsvar fra kommunen, som dog ikke går på sagen, men som blot forklarer, at mailen stiles til den korrekte sagsbehandler i kommunen."

"BT ville gerne have talt med både Peter Madsens forsvarer Betina Hald Engmark og Københavns Kommune i forbindelse med denne sag, men de er ikke vendt tilbage på vores henvendelser."
https://www.bt.dk/danmark/tidligere-praktikant-peter-madsen-truede-mig-paa-livet-med-en-hammer
Citera
2018-06-18, 11:49
Medlem
Citat:
Det fetade:När det gäller forskning bör man läsa brett. Och det är lika farligt att blint TRO på en typ av forskning som det är att blint TRO på en ideologi eller religion. Och sedan ska man inte förakta praktisk arbetslivserfarenhet heller.

https://www.youtube.com/watch?v=ilb4beZ_wQo
Bedömer du denna seriemördaren som Psykopat? Enligt din Psykopatmall?

Jag är inte alls säker på att AW är en fullfjädrad psykopat. Kanske har hon en psykisk sjukdom? Hon hade i alla fall ett helvete som barn. Hon drivs av ett oresonligt hat mot både män och myndigheter, ja kanske mot det mesta, men visst fasen blir man förskräckt när man tittar och lyssnar på henne. Hennes älskarinna har dock helt andra upplevelser av AW.

Har sett videon ett par gånger tidigare. Den är skrämmande. Hon verkar inte bry sig det minsta om att hon ska avrättas några timmar senare.
Citera
2018-06-18, 12:27
Medlem
Citat:
Nej Magica. Jag funderar över allt som inte stämmer bakåt. Trots att du och andra hamrat ner fyrkantiga klossar i runda hål och runda klossar i fyrkantiga hål för att få det att stämma bakåt. Som dina påståenden om PMs barndom/uppväxt/liv som jag frågat två gånger om källor till. Men inget svar från dig. Det behövs ej, för jag vet att sådana vittnesmål inte finns. Men man kan ju alltid hitta på. Jag gillar ej historieförfalskning. Men du vet att vi på det stora taget är överens.

Du vet att jag hoppas på en förvaringsdom. Om PM efter han sonat sitt straff får tidsbestämt pga av att han anses rehabiliterad så lägger jag mig inte i det. Jag litar på att expertisen vet vad de gör.
Om han bedöms fortsatt farlig får han fortsätta sin tillvaro i fängelset. Det är inget jag bekymrar mig om.
Jag är trött nu på alla antaganden. Så du får ursäkta att jag bara svarade på slutet. Jag orkar inte läsa vad jag misstänker är inbillning/självhävdelsebehov. Ganska bedrövligt när vi alla vet var vi står utom i detaljer.

Det finns inte en enda psykopat som man har lyckats rehabilitera, vad jag känner till. De är oemottagliga för vård. I mer än 100 år har man över hela världen försökt men ingen har hittills lyckats. Så hur skulle då just PM vara mottaglig för vård? Men om du känner till något fall där man har lyckats så skulle jag gärna vilja veta det. Om du har nån länk vore det ännu bättre.
Citera
2018-06-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag är inte alls säker på att AW är en fullfjädrad psykopat. Kanske har hon en psykisk sjukdom? Hon hade i alla fall ett helvete som barn. Hon drivs av ett oresonligt hat mot både män och myndigheter, ja kanske mot det mesta, men visst fasen blir man förskräckt när man tittar och lyssnar på henne. Hennes älskarinna har dock helt andra upplevelser av AW.

Har sett videon ett par gånger tidigare. Den är skrämmande. Hon verkar inte bry sig det minsta om att hon ska avrättas några timmar senare.
Jag vet sedan tidigare att du liksom jag är intresserad av psykologin bakom. Men då får vi starta en egen tråd visst.
Men jag uppfattar AW som ett typiskt brottsoffer som blev en förövare.
AW kämpade för att inte bli benådad.
Hon ville dö så fort som möjligt. Ser man till hennes bakgrund så var hon dömd redan när hon föddes.
Hon var inte psykopat. Borderline och en massa störningar. Framförallt var hon nog barndomsskadad.
Men att diskutera GMs barndom är "snyftigt" och föskönar/föringar de "ondas", ondskefulla gärningar.
Så bäst att sluta nu annars kommer "spanska inkvisitionen" och ställer oss till svars för vårt feltänk.
Citera
2018-06-18, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det finns inte en enda psykopat som man har lyckats rehabilitera, vad jag känner till. De är oemottagliga för vård. I mer än 100 år har man över hela världen försökt men ingen har hittills lyckats. Så hur skulle då just PM vara mottaglig för vård? Men om du känner till något fall där man har lyckats så skulle jag gärna vilja veta det. Om du har nån länk vore det ännu bättre.
Jag har väl inte påstått att någon psykopat hitintills blivit botad. Har jag det? Men enligt NL kommer PM att få behandling/terapi i fängelset. Har lagt ut länk flera gånger. Sedan får man inte sluta hoppas att vi en dag finner rätt bot (psykofarmaka/behandling) mot sexualbrottslingar samt ASP.

Jag tror att om vi kan bli bättre på att ringa in barn tidigt med antisocial störning eller ADHD som utan hjälp och stöd kan utvecklas till antisocialt beteende (tex Kill seven) med självmedicinering av drogmissbruk så tror jag att många brott i framtiden kan undvikas. Man kan ju få drogutlöst psykos tex. Samt även paranoida vanföreställningar av droger. Framförallt i en påfrestande, stressfull livssituation.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-06-18 kl. 16:37.
Citera
2018-06-18, 16:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Skruvmejsel, lægtehammer och bågfil (hacksaw)
Vi diskuterade detta tidigare dvs då den svartsjuke mannen kommer till PMs hangar och jagar sin kvinna:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Jag vet inte hur i hela friden jag kunde missa vissa meningar, troligen stirrade jag blint på det PM sa om hammaren då jag upplevde hans inlevelse äcklig.
Det är den hammare han sparade då hans far dog så den har uppenbart ett visst affektionsvärde för honom och tydligen inte bara som verktyg:
Citat:
"Jeg fatter asketræsskæftet og løber tilbage ud mod porten.
Den gamle hammer med den lange hærdede spids er sammen med min smedearm et primitivt våbensystem. De er brutalt, det er groft, og det hører til i middelalderen, men det rykker magtbalancen mellem muskelbundtet og mig afgørende til min fordel. Som alle våbensystemer, så gør det at jeg kan skabe en lille magtboble rundt om mig, hvor jeg kan kontrollere voldsmænd med det eneste sprog de forstår: truslen om langt værre vold."

Citat:
"Jeg har en lægtehammer, med en lang hærdet pirk på. Jeg fik den fra min far, som et et de få værktøjer fra hans værksted. For som sekstenårig brugte jeg den til at presse sortkrudt i mine raketter. "
https://ing.dk/blog/handler-alvor-177331
Citat:
Det stämmer inte alls. Jag har läst bloggen.
Du har rätt i sak. Han hann inte. Däremot planerade han en attack och det är intressant att se hur hans störda hjärna resonerar om själva attacken, hans syn på hammaren som våldsvapen (förutom att det är en hammare efter hans far, ett av endast tre verktyg han sparade efter hans död):
Citat:
"Jeg kan næsten ikke holde på hammeren mens jeg løber. Svenden løber ned af min arm, og mit hjerte hamrer."
"Jeg kan lave destruktiv ortopæd kirurgi på hans skulder eller ben og håbe smerter og chok vil pacificere ham. Men hvis det ikke sætter han ud af spillet på et split sekund, vil han stadig være farlig og dødbringende."
"På de få sekunder når jeg at indse, kuren nødvendigvis står på psykokirurgi, hvis han skal slukkes. Jeg skal slå manden med pirken oven i hovedet. Jeg er bare en nørd, jeg taler ikke hans sprog. Hvis han tvinger mig til dialog på det sprog, bliver det grimt, blodigt og beskidt."
"Galningen er sprunget ind i sin bil og fræser afsted med åben dør mens han råber skelsord."
Senast redigerad av develi 2018-06-18 kl. 16:46.
Citera
2018-06-18, 16:47
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vi diskuterade detta tidigare dvs då den svartsjuke mannen kommer till PMs hangar och jagar sin kvinna:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Jag vet inte hur i hela friden jag kunde missa vissa meningar, troligen stirrade jag blint på det PM sa om hammaren då jag upplevde hans inlevelse äcklig.
Det är den hammare han sparade då hans far dog så den har uppenbart ett visst affektionsvärde för honom och tydligen inte bara som verktyg:

Du har rätt i sak. Han hann inte. Däremot planerade han en attack och det är intressant att se hur hans störda hjärna resonerar om själva attacken, hans syn på hammaren som våldsvapen (förutom att det är en hammare efter hans far, ett av endast tre verktyg han sparade efter hans död):

Ser nu att jag kom ihåg lite fel, det var inte en skruvmejsel, men en mejsel( chisel)
https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=SHRzfDAq&id=68338943EE77 9196564520A8863967B21BD0213E&thid=OIP.SHRzfDAq9Ang ryaQxS-_wgHaE8&mediaurl=http%3a%2f%2f4.bp.blogspot.com%2f --V-DNSbzHuw%2fUTT1paT5QPI%2fAAAAAAAAA0I%2fCjl1hSoiN9I %2fs 1600%2fNarex_Paring%2bChisel.jpg&exph=1067&expw=16 00&q=chisel&simid=608035696370847152&selectedIndex =60&ajaxhist=0
Citera
2018-06-18, 17:29
Medlem
kugutts avatar
Citat:
När det gäller Lorc så hänvisade jag till vad han sa i senaste intervjun utanför rättssalen efter att han vittnat. Har du läst det? Dubbelnatur som jag diskuterade med Kugutt vad jag minns, var att PM inte levt som en dubbelnatur. Vad vi vet är detta ju PMs debutmord. Eller har han mördat fler tidigare?
Du kanske orkar vara uppe dygnet runt. Men inte jag. Så nu ska jag iallafall sova.

Jo, jag kommer ihåg det. Jag hevdade då och hevdar det samma nu, Madsen är definitionen på en dubbelnatur.
Citera
2018-06-18, 17:48
Medlem
Citat:
Jo, jag kommer ihåg det. Jag hevdade då och hevdar det samma nu, Madsen är definitionen på en dubbelnatur.
I sin inre hemliga tankevärld så kan man mycket väl benämna det så. Men han har nog inte levt så.
Och det var väl det jag invände emot. Eller?
Jag tror inte att enskilda brottslingar alltid har en Grand master plan. (Obs. Inte yrkeskriminella ligor. De köper ju en färdig plan av någon kriminell mästarhjärna som planerat en fräck kupp.)

Ibland händer saker över tid.
Och ibland är "det tillfället som gör tjuven".
Det skulle vara intressant att läsa Steen Lorcs bok iallafall. Helst översatt.
Citera
2018-06-18, 18:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ser nu att jag kom ihåg lite fel, det var inte en skruvmejsel, men en mejsel( chisel)
https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=SHRzfDAq&id=68338943EE77 9196564520A8863967B21BD0213E&thid=OIP.SHRzfDAq9Ang ryaQxS-_wgHaE8&mediaurl=http%3a%2f%2f4.bp.blogspot.com%2f --V-DNSbzHuw%2fUTT1paT5QPI%2fAAAAAAAAA0I%2fCjl1hSoiN9I %2fs 1600%2fNarex_Paring%2bChisel.jpg&exph=1067&expw=16 00&q=chisel&simid=608035696370847152&selectedIndex =60&ajaxhist=0
Precis, det vet jag redan men det är hammaren som är intressant. Han fick den av sin far, sparade endast tre verktyg och denna har han som vapen.
Han nämner att han använder den som 16-åring till nåt med krut.
1985 är han 15 år och då sker mordet på den svenska prostituerade kvinnan (Vesterbro, Köpenhamn) som fick kraniet krossat (tolkas kunna röra sig om en hammare),fallet undersöktes i samband med Amagermannen.
Från hammare till skruvdragare:
1999 finns ett mord i Roskilde. Där PM pratar om sin kriminella luftballongsresa.
En gammal kvinna knivhöggs till döds i sitt hem när hon låg i sin säng.
Polisen funderar kring rånmord för att mördaren brutit sig in via altandörren, inget nämns dock vara stulet. Efteråt sattes eld på huset i försök att dölja mordet (Amagermanden Style..).
På platsen fann de en elektriskt skruvdragare med initialer FL eller PL.
Därav min tidigare fråga om PM hade använt namnet Peter Langkjær tidigare. Eller om en bokstav fallit bort; PLM).
Citera
2018-06-18, 19:21
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Precis, det vet jag redan men det är hammaren som är intressant. Han fick den av sin far, sparade endast tre verktyg och denna har han som vapen.
Han nämner att han använder den som 16-åring till nåt med krut.
1985 är han 15 år och då sker mordet på den svenska prostituerade kvinnan (Vesterbro, Köpenhamn) som fick kraniet krossat (tolkas kunna röra sig om en hammare),fallet undersöktes i samband med Amagermannen.
Från hammare till skruvdragare:
1999 finns ett mord i Roskilde. Där PM pratar om sin kriminella luftballongsresa.
En gammal kvinna knivhöggs till döds i sitt hem när hon låg i sin säng.
Polisen funderar kring rånmord för att mördaren brutit sig in via altandörren, inget nämns dock vara stulet. Efteråt sattes eld på huset i försök att dölja mordet (Amagermanden Style..).
På platsen fann de en elektriskt skruvdragare med initialer FL eller PL.
Därav min tidigare fråga om PM hade använt namnet Peter Langkjær tidigare. Eller om en bokstav fallit bort; PLM).

Lite konstigt om Madsen skall ha anvendt Langkjær(om han då inte fick namnet när mamman lämnade hemmet och tog med sig barnen för en period), men han kan ju också ha lånat/ stulit skruvdragaren av en av sina syskon. Heter nån av dom något på F eller P? ( om dom då kallade sig för Langkjær)
Edit: han kan ju också stulit den av en slektning till sin mor.
Senast redigerad av kugutt 2018-06-18 kl. 19:24.
Citera
2018-06-18, 21:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Lite konstigt om Madsen skall ha anvendt Langkjær(om han då inte fick namnet när mamman lämnade hemmet och tog med sig barnen för en period), men han kan ju också ha lånat/ stulit skruvdragaren av en av sina syskon. Heter nån av dom något på F eller P? ( om dom då kallade sig för Langkjær)
Edit: han kan ju också stulit den av en slektning till sin mor.
Hans riktiga namn är Peter Langkjær Madsen. Därav fundering om sista bokstaven skrivet i tusch fallit bort. Hur han använt namnet tidigare har jag inte en susning om.
Citat:
I dag klockan 13 faller domen mot danska statens fånge nummer 120171, Peter Langkjaer Madsen.
https://embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=2771495&Page=1&ThemeId=34581&overlay=fa lse
Citat:
- Vi skal starte sagen Anklagemyndigheden mod Peter Langkjær Madsen, starter dommer Anette Burkø, der ved siden af sig har de to domsmænd sidende.
https://www.seoghoer.dk/nyheder/inden-dommens-dag-overblik-over-ubaadssagen
På tal om domen och senaste diskussionen om PM som patologisk lögnare så erinrade jag mig delar ur den sammanfattade domen.
Citat:
"ikke har givet nogen troværdig forklaring"
"Der ses ikke grund"
" ikke troværdigt"
"ikke har givet nogen troværdig forklaring"
"skiftede forklaring"
"ikke troværdig"
"utroværdig."
"utroværdigt"
"utroværdig"
"ikke er givet nogen rimelig forklaring"
"ikke har givet nogen rimelig forklaring"