Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Saken är att det här främst är ett problem för de användare som rörs av dessa hot till den grad att de helt enkelt väljer bort att diskutera här.
Vilket är en fiktiv grupp, som Enoch påpekade så är det en schrödingers katt
Citat:
Vad jag vill? Jag vill infoga en liknelse som visar på det absurda i att vänta på att människor beter sig som att en regel existerar innan man inför själva regeln. Som med alla liknelser implicerar den inte att de ting som liknas vid varandra är jämförbara i alla avseenden. Jesus menade inte att folk var som olivträd i alla avseenden. Varför blir moderna människor så jävla förvirrade av det här?
Den funkade inte för att det redan är kriminellt att döda människor. Båda dina liknelser visar att du inte förstår problemet.
Om jag påstår att det är jättemånga som drar sig för att kritisera kvinnlig kultur eftersom kvinnor blir som fräsande kattor som rivs med klorna vid minsta kritik, då har vi samma Scrödingers katt. Det kanske är så, det kanske inte är så. Det vet vi inte förrän vi tar reda på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Det som är förvirrande är att du väljer att jämföra taskiga ord med att avsluta någons liv. Det visar bara på en total brist på perspektiv. Det framstår som att du tycker att dom här taskiga PM:en är att jämföra med mord. Det går så klart inte att ta dig på allvar då.
Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Men det här är bara ett jävla svepskäl. Det finns inget som säger att "vi måste ha bevis för att problemet påverkar si eller så många människor innan vi gör något".
Såklart det gör, du är en av 1 milljon användare, det går inte att göra som en miljon olika användare vill, då blir det 1 miljon olika regler som kommer ta ut varandra och sedan är det djävligt tyst
Citat:
Ja, om man är helt obekant med hur liknelser fungerar så förstår jag att det blir svårt att ta till sig.
en liknelse är nåt annat, du menar en parabel eller en allegori, parabeln skall påminna om något annat.
Det funkar inte att jämföra mord med pm, för alla vet att det är ett problem med mord.
Det som skulle kunna funka som liknelse vore om folk blev mördade här via att någon hackade användarbasen.
Något liknande har ju hänt researchgruppen kom åt folks email och
hängde ut dom
Både mord och att bli uthängd förstår folk att det är ett problem, men det går inte att hindra det man inte ser komma i förväg. Givetvis hade man då redan från början avstått e mailadresser vid reggandet.
Citat:
Ja, men poängen med liknelserna är som sagt, återigen, att det är totalt jävla orimligt att förvänta sig att människor ska agera på ett sådant sätt som att en regel är på plats innan den införs. Det fungerar liksom inte alls i praktiken.
Det kallas kommunikation - man säger jag ser det som ett problem. Liksom den här tråden - jag ser det här som ett problem,, uhum ok det var tydligen bara 3 pers som gjorde det, alla tre är lite knasiga på sitt sätt. Så nej ockhams razor säger att Schrödingers katt är död.
Citat:
Jaha... fast hur menar du att att majoriteten som varken skickar eller tar emot PM måste "böja sig" efter minoritetens behov om vi tar åtgärder mot den här typen av PM?
Du kräver att flashback skall bete sig som katten lever trots att allt tyder på att den är död.
Du är minoriteten som uppfattar den som levande, du tvingar alla andra att uppfatta den så och anpassa sig till dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Det verkar snarare som du inte riktigt förstår liknelser. Dom måste vara jämbördiga, annars blir det ingen liknelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Ny liknselse: 2010 införde Flashback en regel mot spridning av datorvirus och skadlig kod. Föregicks det här av en långdragen debatt där någon var tvungen att leda i bevis att var tionde användare tankat en trojan via Flashback, eller räckte det med att man etablerade att problemet förekom?
jag gissar att man blev varse problemet på ett annat sätt än att någon med bestämdhet hävdade att Schrödingers katt är levande och utgör ett hot mot hela forumet, och att man därför skall förbjuda alla som har en katt på avataren.
Citat:
Jag vet inte, men jag föreställer mig att man kunde enas om att det var dåligt att användare skickade datorvirus på forumet, alldeles oavsett hur många som påverkades.
Nu har du likställt mord, sabbad dator men obehag. Det är inte utan att mina tankar går till en nippertippa.
Det är rimligt att man skall kunna besöka flashback och klara livhanken
Det är rimligt att man skall kunna besöka flashback utan att ens dator skall bli kontaminerad.
Det är
inte rimligt att man skall kunna besöka flashback utan att känna obehag.
Citat:
Nej, det är något märkligt missförstånd från din sida. Återigen, titta på bibeln:
Lär er nu något från fikonträdet. När saven stiger i grenarna och löven börjar spricka ut, då vet ni att sommaren snart är här.
På samma sätt kan ni veta att min återkomst är nära. Ja, den står för dörren när ni ser att allt detta börjar hända.
Matt. 24:32-33
I denna passage liknar Jesus förödelsens styggelse som föregår messias återkomst, med löven som spricker på ett fikonträd. Det betyder inte att han anser att de tecken som föregår återkomsten är jämbördiga med fikonträdets årliga lövspringning.
WOOT
Det finns ingen jämförbart med förödelsens styggelse och sav som stiger.
Det är som jag säger du har ingen läsförståelse
De två verserna före den
Citat:
And then at last, the sign that the Son of Man is coming will appear in the heavens, and there will be deep mourning among all the peoples of the earth. And they will see the Son of Man coming on the clouds of heaven with power and great glory.[h] 31 And he will send out his angels with the mighty blast of a trumpet, and they will gather his chosen ones from all over the world[i]—from the farthest ends of the earth and heaven.
Med andra ord ränn inte runt på jorden efter Messias, leta efter honom i himlen, och änglar med trumpeter kommer att samla in de utvalda från hela jorden.
Kollade på svenska också för säkerhetsskull
36. Men om den dagen och den stunden vet ingen något, icke ens änglarna i himmelen, ingen utom Fadern allena.
Med andra ord man vet inte att sommaren är här förrän den redan har börjat. Det hela handlar ju om att inte tro på falska profeter, när messias kommer så VET du, innan dess lev ditt liv eller nåt sånt.
Om du är troende så föreslår jag liknelsen om lerkruset... just saying.... annars får du nog inte hänka på domens dag.
Du kan också tänka på Älska din nästa som dig själv, Vänd andra kinden till osv osv osv.
och som du vet (eller kanske inte) Guds rike är i ditt hjärta.
jag betecknar mig inte själv som religiös men eftersom du tar upp bibeln så...
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Liknelser har bokstavligt talat fungerat så här i tusentals år, så du får nog bara acceptera det.
Haha ja det har dom, men du verkar inte först dem eftersom du inte har simpel läsförståelse.
Citat:
Saken är, som jag nämnde ovan, att huruvida en procent eller alla användare påverkas av det här inte borde vara av central betydelse för om beteendet i sig är ett problem eller inte. Att hota och trakassera andra användare borde vara precis lika förkastligt oavsett.
Vilket det är, det är inte tillåtet att hota.
Någonstans måste man dra gränsen för vad som är ett hot.
Det funkar inte att någon som inte har läsförståelse eller alla hästar i kanoten upplever sig hotad.
Citat:
Jag är konsekventialistiskt lagd.
Jupp
Citat:
Olika konsekventialistiska teorier skiljer sig åt i synen på utfall för vem (mig eller kollektivet) och vad är det som ska maximeras (exempelvis lycka, lust (hedonism) eller önskeuppfyllande (preferentialism)). Utilitarismen menar att det är det totala utfallet ("ur universums synvinkel") som ska räknas, medan egoismen menar att det är utfallet för mig (den handlande agenten) som är det relevanta. All konsekventialism har dock vissa nackdelar och förtjänster gemensamma.
Du är sinnebilden för egoismen.
Citat:
För mig är frågan enkel. Genom att tillåta hot
Man tillåter inte hot.
Citat:
genom att tillåta trakasserier riskerar man att folk blir obekväma med att uttrycka avvikande åsikter, och man riskerar att bli av med användare som blir obekväma av detta.
Ja
Citat:
Vad riskerar man att bli av med genom en striktare regeltolkning?
Yttrandefriheten
Eftersom trakasserier är subjektivt och subtilt, jag har redan förklarat det.