2018-06-11, 17:10
Medlem
BiggusDs avatar
Neka.
Är det positivt kräver du ett nytt prov, eller så spelat du bestört, och hävdar att någon har drogat dig. Gå "all in" och upprätta en polisanmälan om misshandel Lawline

Om din berusning inte påverkade ditt arbete nämnvärt, eller orsakade säkerhetsrisk, bör AG inte orka följa upp.

Nu den svåra biten, håll dig extremt ren från dödsknark i framtiden, det blir inte lika lätt att prata sig undan nästa gång
Citera
2018-06-11, 17:37
Medlem
Tyvärr är du solklart sparkad ,,med små reservationer för hur " lönsam " du är
Det finns en tidskrift som heter lag & avtal ..som beskriver vilka fula trix man kan använda.
Vad lagen säger är inget man har nytta av .. se mer nedan.
Att det har förevarit prov pekar på att det är en firma där man ser allvarligt på detta eller att det
är en verksamhet där missbruk inte fungerar ..säg att det är ett bussföretag som kör skolbarn
Firman kan inte med vett och vetskap ha en Chaufför som är stenad. Händer det ngt så riskerar man själva åka på spjället. Nu säger du kontor men det hjälper nog inte .Ett kontorsjobb har ofta aspekter som är farliga man kan räkna fel eller förolämpa kunder osv osv.
jag har inte härjat runt med detta på många år --men såhär har det varit för 10 -20 år sedan.
Såhär drar man det vanligen ..
1. Polisanmäler gör dom inte om du inte spjärnar emot ( givetvis annorlunda om det är den
typen av verksamhet som måste göra det .)
Det gör dom inte bla av samma skäl som Banker inte anmäler bedrägeri eller när deras
datorsystem hackats. Dom har affärsrisker och de flesta företag vill inte ha snuten på jobbet frågar
löntagarna kollegor om vad som händer. Rycker i pärmar ..Affärsidéer kan försvinna ut mm mm
För många företag kunde det leda käpprätt åt h..e . Då snackar vi seriösa firmor . tänk Taxi Bygg
Restaurang det går inte ringa snuten
Du kommer att bli kallad till ett möte med personalchefen ..
På det mötet sitter ni båda och vet om fakta ( torskat på provet )
han har makten / trumfen ..han vet att han kan ringa snuten och att du är " Fuckad " om han gör det. Snuten kastar säkert inte en sådan anmälan. 500 anställda det är en stor firma :Allmänintresset inte ringa .Snuten kan förutsätta att anmälan har substans eftersom en sådan firma har jurister. Frågor av typen " Vems var Kokset . ?? " Vem sålde det .. ? " det kan vad man hört bli tufft
saker som vanligt folk kan ha svårt att klara ...Kanske häktning.
Personalchefen kommer att säga .ngt i stil med
" Vi skall organisera om här lite på firman ,, lite nya kvalifikationer behövs.. " begreppet hette turordningskrets --> https://www.unionen.se/rad-och-stod/turordningskrets..
Man kan stoppa in dig i en turordningskrets där bara du finns om det behövs.
Inte för att dom behöver sparka pga av arbetsbrist utan dom kan redan nu sparka dig pga av " personliga förhållanden "
Sedan kommer Personalchefen att lägga fram det sk " förslaget " erbjudandet. Kanske med kulspetspennan framföst --med orden
" Om du tycker detta ser vettigt ut kan du skriva under där på den streckprickade linjen kan vi skiljas som vänner .. du går hem direkt efter att ha städat skrivbordet sedan skickar vi slutlönen
ett avgångsbetyg skriver vi ...sä att du kan fortsätta när dessa dina problemen är lösta ..tragiskt så klart men se det från våran synvinkel blablalbla bla detta ansvarsfulla jobbet du har blablalbla bla
på denna anrika seriösa firman blablalbla bla ..risker blblablbla "
Det får man välja själv om man tänker hävda den rätten som lagen ger en. Men det betyder vanligen att man " Köps UT"
Det gör tom staten --> http://www.arbetsdomstolen.se/upload/pdf/2008/91-08.pdf
Rubbade förtroenden ..framtida samarbete svårt etc etc etc...
Skulle det gå dit så, har du senare marginell anställningsbarhet + får inte ett avgångsbetyg du kan visa.
Du har knarkat på en arbetsrelaterad situation sedan har du bråkat om det fått 2 årslöner och pyst hem.. Så skall du förklara detta på nästa anställningsintervju.. om det ens blir en sådan.
Du får inte jobb ens i grovdisken på Alis Pizzeria.. De vet personalchefen när han kommer med erbjudandet.
Å Andra sidan kan det vara om det är så att firman har Knarkproblem ..du säger 15 -20 st ..
av 500.Personalchefen kan vara rädd för att det kanske är toppen på isberget. Kommer det fram i en process i AD att firman har 10 % knarkare som anställda Då åker han själv på att söka jobb i Grovdisken på Alis Pizzeria. Tillsammans med VD -n Fått i essens samma erbjudande beskrivet ovan.
Med 85 % sannolikhet får du sparken inte minst som signal till de 15 -20 som inte fastnade i testet som det låter.
Signalen ge fan i att knarka på jobbet på denna firman ( eller jobbrelaterade arrangemang )
Men det finns lite utrymme ... som beror på saker inte kända här. kan ju vara lönt att ligga lågt se vad som händer.Akta dig för facket som kan vara rövslickare.En arbetsrättsjurist kan vara värd pengarna. Givet att det kan vara klippt för resten av livet om det går snett. Återigen saker vi inte vet.
Citera
2018-06-11, 18:16
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Ringde facket.
Det dom säger är följande.
Rent JURIDISKT så har dom svårt att se att dom kan sparka mig om jag i 9 år skött mig prickfritt, aldrig missbrukat jobbet och aldrig tidigare visat prov på ett drogmissbruk.
Eftersom det dessutom är sjukdomsklassat att ha ett beroende så måste dom först och främst hjälpa dig eller se till att du får gå igenom företagshälsovården eller dylikt.
Men att bara sparka någon som efter arbetstid en enda gång visat prov på spår utav en drog säger han juridiskt inte hade varit gångbart även om jobbet har noll tolerans mot droger.

Så det ska bli oerhört intressant att se hur arbetsgivaren reagerar. Däremot är tydligen hela styrelsen och högre cheferna införstådda med att flertalet hade gottat sig på AW:n så man kan nog åtminstone glömma allt vad befordring heter i framtiden

Normalt ska du erbjudas hjälp. Men sen är frågan om du är mottaglig för detta. Om du har insikten att du är en pundare, eller om du tror att du använder kokain på ett respektfullt sätt.

I firman jag äger hade vi en liknande historia. Det var allmänt känt att killen använde kokain emellanåt. Vi såg inga direkta symtom som vi kan koppla till detta, han var lite hetsig i humöret men det kan alla vara.

När vi erbjudit han behandling och han godtog det var vi nöjda. Han skötte behandlingen. Men det kom snart fram att han ironiserade kring sitt missbruk och fortfarande tyckte det var coolt. Han fortsatte med sitt helgmissbruk.

Jag sa då till honom att jag inte ville ha pundare på jobbet, det var flera andra som sa samma sak. Jag sa till han att jag ville att han skulle sluta, och vara hemma utan lön under uppsägningstiden.

Det godtog han och jag hörde inget från facket som jag var rädd för. Han var en bra chef över 50 Pers, men jag vill inte ha pundare i firman

Jag tror inte att din firma vill det heller. Du verkar fortfarande tro det är tufft med droger men du blir snart varse.
Citera
2018-06-11, 19:24
Bannlyst
Citat:
Hej.
Lite nyfiken på två saker.

Bakgrundshistoriken är att jag fick lämna ett prov efter att en lördag varit påverkad på jobbets sommarfest som vi hade på kontoret.
Vi var ungefär 500 personer och jag och 15-20 pers till drog kokain på festen.

Jobbet tvingade mig att lämna urinprov redan på måndagmorgon och jag är naturligtvis rykt. Därav så kommer nu 2 frågor. Till saken hör att jag har kontorsjobb och att jag aldrig under just jobb varit påverkad (däremot på jobbets sommarfest så det är kanske samma sak då det var på kontoret).

Mina 2 frågor :

1: Hur stor sannolikhet är att jobbet polisanmäler och är jag då rykt bums eller har jag rätt att kräva ett nytt test, eller går dom helt enkelt på jobbets prov och säger detta räcker nu dömer vi dig?

2: Denna säger alla olika om MEN- Kan jobbet sparka mig DIREKT eller MÅSTE dom erbjuda mig hjälp? Alla här säger olika, jag kommer naturligtvis gå med på ALLT jobbet vill för att få behålla jobbet. Nya prov, behandling etc. MEN kan jobbet säga "Vi har noll tolerans tack och adjö"

Vad gäller juridiskt?

PS: Förstår att tråden kan placeras både här och under juridik men även drogakuten men provar att börja här

Om man säger så här: Att fräsa en räls eller två kokain är det enda du duger till. Sparken nästa...
Citera
2018-06-11, 19:24
Medlem
PW-Gerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan66
Den här informationen som Dwarf nu lägger ut om att arbetsgivaren saknar rehabansvar är felaktig. Det åligger inte en arbetsgivare att göra bedömningen om ev substanser klassas som lagliga/olagliga. Den bedömning gör den behandlande läkaren och ingen annan.
Detta är reglerat i lag och inte en tolkningsfråga.

Det som dock lämnar öppet för tolkning är om den anställde har en beroendeproblematik så pass allvarlig att en behandling är aktuell. Om den anställde blivit påkommen med att oaktsamt bruka olagliga preparat utan att för den delen ha ett missbruk eller att denne är beroende så finns inte ansvaret hos arbetsgivaren.

Skulle gissa på att de anser ditt beteende vara förtroendeskadligt och grund för uppsägning om du inte säger att du har missbruksproblem så att de tar sitt ansvar och ger dig vård. Dock måste du förmodligen för all framtid räkna med att vara misstrodd av kollegor och chefer. Det kan även påverka referenser.

Du kanske helt enkelt bara ska stå för det du har gjort, att du gillar att ladda lite ibland?
Bättre det än att vara en feg lögnhals som så många andra i tråden uppmanar till.
Citera
2018-06-11, 19:55
Medlem
JussiBs avatar
Det beror nog på om ni har kollektivavtal på arbetsplatsen. Vid kollektivavtal skall du alltid erbjudas vård innan du avskedas pga av missbruk. Detta pga av att det räknas som en sjukdom. Så du kanske kan bli sjukskriven ett tag? Vet inte hur det är nuförtiden, men förr var det standard förfarande vid missbruk som jobbet uppmärksammar. Detta har samtidigt lett till att många arbetsplatser drar sig för att rapportera missbruk, då det är företaget som får stå för en hel del av behandlingen.
Citera
2018-06-11, 20:00
Moderator
tobess avatar
Citat:
Vad gäller juridiskt?

Juridikfrågor tar vi i juridikforumet.

Arbetsliv och arbetsmarknad --> Juridik
/Moderator
Citera
2018-06-11, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JussiB
Det beror nog på om ni har kollektivavtal på arbetsplatsen. Vid kollektivavtal skall du alltid erbjudas vård innan du avskedas pga av missbruk. Detta pga av att det räknas som en sjukdom. Så du kanske kan bli sjukskriven ett tag? Vet inte hur det är nuförtiden, men förr var det standard förfarande vid missbruk som jobbet uppmärksammar. Detta har samtidigt lett till att många arbetsplatser drar sig för att rapportera missbruk, då det är företaget som får stå för en hel del av behandlingen.

Vi har kollektivavtal.
Citera
2018-06-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
massa text

Hur fan skulle det gå till om arbetsgivaren skulle gå till polisen?

Gäller ens ett drogtest utfört av tredje part för en fällande dom? Kanske för en husrannsakan men inte mer.

Ska man gå på praxis så är det ett bötesbrott.

Personligen tror jag ni kommer få en rejäl varning men inte mycket mer än så. Hade ni varit inhyrda hade ni givetvis rykt direkt.

Läs detta:

https://lawline.se/answers/avskeda-e...-arbetsplatsen

Avskeda en person som uppträtt narkotikapåverkad PÅ JOBBET flera gånger och varnats skriftligt flera gånger - OK?

Svaret:
Citat:
Att vara narkotikapåverkad är olagligt enligt 1 § 1 st. 6p. narkotikastrafflagen (1968:64) här Detta medför således att arbetstagaren som du beskriver i din fråga har begått ett lagbrott, vilket dessutom har skett på arbetsplatsen. Med tanke på detta, samt att det har skett flera gånger med skriftliga varningar som följd, är det troligen en saklig grund för uppsägning.

TROLIGEN saklig grund för uppsägning.

Vill du jobba kvar - avvakta och gå INTE med på en uppsägning/säg upp dig själv. Om du hamnar ensam i ett rum med en personalchef som "vill lösa problemet" - be om att få facket inkopplat. Det är som sagt med 99% säkerhet inte saklig grund för avsked.

Har du funderat på att gå vidare - gå med på att bli utköpt - 6 månaders uppsägningstid och arbetsbefriad.
Citera
2018-06-11, 21:49
Medlem
jorgenstorm99s avatar
Citat:
Ringde facket.
Det dom säger är följande.
Rent JURIDISKT så har dom svårt att se att dom kan sparka mig om jag i 9 år skött mig prickfritt, aldrig missbrukat jobbet och aldrig tidigare visat prov på ett drogmissbruk.
Eftersom det dessutom är sjukdomsklassat att ha ett beroende så måste dom först och främst hjälpa dig eller se till att du får gå igenom företagshälsovården eller dylikt.
Men att bara sparka någon som efter arbetstid en enda gång visat prov på spår utav en drog säger han juridiskt inte hade varit gångbart även om jobbet har noll tolerans mot droger.

Så det ska bli oerhört intressant att se hur arbetsgivaren reagerar. Däremot är tydligen hela styrelsen och högre cheferna införstådda med att flertalet hade gottat sig på AW:n så man kan nog åtminstone glömma allt vad befordring heter i framtiden
Inser du att ovan markerat i fet och kursiv inte går hand i hand? Hur ska du ha det.
Citera
2018-06-11, 22:18
Medlem
lemonzhellos avatar
Du kan nog ta det ganska lugnt om man får tro Dagens Arbete.

https://da.se/2016/10/maste-du-kissa-pa-jobbet/
Citera
2018-06-11, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Du kan nog ta det ganska lugnt om man får tro Dagens Arbete.

https://da.se/2016/10/maste-du-kissa-pa-jobbet/

Om ett test visar att någon använder droger betyder inte det att personen blir av med jobbet. Arbetsgivaren är skyldig att erbjuda rehabilitering för missbruket. Det är inte säkert att personen får fortsätta med samma arbetsuppgifter. Om man däremot inte deltar i rehabiliteringen, kan det i slut*ändan räknas som skäl  för upp*sägning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in