• 1
  • 2
2018-06-11, 12:45
Medlem
Hej.
Lite nyfiken på två saker.

Bakgrundshistoriken är att jag fick lämna ett prov efter att en lördag varit påverkad på jobbets sommarfest som vi hade på kontoret.
Vi var ungefär 500 personer och jag och 15-20 pers till drog kokain på festen.

Jobbet tvingade mig att lämna urinprov redan på måndagmorgon och jag är naturligtvis rykt. Därav så kommer nu 2 frågor. Till saken hör att jag har kontorsjobb och att jag aldrig under just jobb varit påverkad (däremot på jobbets sommarfest så det är kanske samma sak då det var på kontoret).

Mina 2 frågor :

1: Hur stor sannolikhet är att jobbet polisanmäler och är jag då rykt bums eller har jag rätt att kräva ett nytt test, eller går dom helt enkelt på jobbets prov och säger detta räcker nu dömer vi dig?

2: Denna säger alla olika om MEN- Kan jobbet sparka mig DIREKT eller MÅSTE dom erbjuda mig hjälp? Alla här säger olika, jag kommer naturligtvis gå med på ALLT jobbet vill för att få behålla jobbet. Nya prov, behandling etc. MEN kan jobbet säga "Vi har noll tolerans tack och adjö"

Vad gäller juridiskt?

PS: Förstår att tråden kan placeras både här och under juridik men även drogakuten men provar att börja här
Citera
2018-06-11, 12:57
Medlem
Mintafs avatar
Inte helt säker men tror det är upp till jobbet att bestämma det. Vet att mitt jobb och många andra större erbjuder hjälp och att man får behålla jobbet. Men vet andra som har blivit sparkade från lite mindre företag.
Citera
2018-06-11, 13:08
Medlem
Vad har du för anställningsform?
Arbetar du inom socialen eller vården?

Det finns en liten chans att provet är negativt om det bara var kokain. Eller fick du veta direkt att det var positivt?
Citera
2018-06-11, 13:09
Medlem
ZyClaves avatar
Att ni var så pass många är nog positivt i detta fall, åtminstone om alla dessa har testats.

De lär inte göra sig av med så många samtidigt, så varning är det troligaste.
Polisanmälan tror jag är mycket ovanligt som följd av sådana här jobbtester.
Är inte helt säker på om det kan användas som bevisning i rättegång heller.

Skulle de dock redan ha andra anledningar att vilja bli av med någon kan detta säkert nyttjas i detta syfte, och nya test lär vänta om så många pissar positivt.

Vilket typ av jobb du har kommer nog att ha viss betydelse också.

Skulle de ha skrivit i något anställningsavtal att okonventionella berusningsmedel leder till avsked lär de ha rätt att göra det på direkten åtminstone, men troligast är att ni får varning och något test på nytt i framtiden, samt att ni (om det inte redan finns i avtalen) tvingas skriva på att ni inte gör om det med hot om avsked om så sker.
Citera
2018-06-11, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsukahara
Vad har du för anställningsform?
Arbetar du inom socialen eller vården?

Det finns en liten chans att provet är negativt om det bara var kokain. Eller fick du veta direkt att det var positivt?

Jag är fast anställd sedan 9 år tillbaka typ. På det här företaget. Stort företag, det är inte socialen eller vården.

Men arbetsgivaren har rätt att juridiskt sparka mig utan att erbjuda mig hjälp alltså? Eller rättare sagt vård, även om jag säger att jag gärna fortsätter lämna urinprov i framtiden.
Citera
2018-06-11, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Jag är fast anställd sedan 9 år tillbaka typ. På det här företaget. Stort företag, det är inte socialen eller vården.

Men arbetsgivaren har rätt att juridiskt sparka mig utan att erbjuda mig hjälp alltså? Eller rättare sagt vård, även om jag säger att jag gärna fortsätter lämna urinprov i framtiden.
Dom är tvungna erbjuda behandling framförallt när det icke arbetstid.
Citera
2018-06-11, 13:28
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87

Du har begått ett brott på ditt arbete, och ses det som grov misskötsamhet ryker du förmodligen direkt. Däremot om du gråter ut för arbetsgivaren och säger att händelsen är symptom av en längre tids missbruk som orsakats av stress, psykisk ohälsa etc, kanske du får behandling. Beror på hur det bedöms alltså.
Citera
2018-06-11, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Du har begått ett brott på ditt arbete, och ses det som grov misskötsamhet ryker du förmodligen direkt.

Även om det skedde utanför officiell arbetstid?
Jobbar ju inte lördagar.
Citera
2018-06-11, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Dom är tvungna erbjuda behandling framförallt när det icke arbetstid.

Är du säker på detta?
Citera
2018-06-11, 13:49
Moderator
Trixtons avatar
Det känns som att det finns mer bakom den här händelsen än vad som kommer fram i trådstarten... Varför ville arbetsgivaren att just du skulle lämna urinprov, just då? Man måste ha en makalös otur om man vid ett enstaka tillfälle råkar knarka lite, och sedan åker man på ett slumpmässigt drogtest nästa arbetsdag.

Så varför testade de dig?
Citera
2018-06-11, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det känns som att det finns mer bakom den här händelsen än vad som kommer fram i trådstarten... Varför ville arbetsgivaren att just du skulle lämna urinprov, just då? Det känns som att man måste ha en makalös otur om man vid ett enstaka tillfälle råkar knarka lite, och sedan åker man på ett slumpmässigt drogtest nästa arbetsdag.

Så varför testade de dig?

Vi var flertalet som testades, kan ju varit vad som helst. Att jag betedde mig högljutt, att någon såg mig lämna toan 10 gånger med mera.
Det var inte slumpmässigt utan snarare tror jag någon utav kollegorna tjallade.
Citera
2018-06-11, 14:00
Medlem
paras0nics avatar
Jag hade nog börjat söka lite jobb om jag var du.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in