• 6
  • 7
2018-06-13, 01:47
Medlem
Hittade en länk --- Ber om ursäkt ifall moderatorn tycker det är för mycket juridik men
resonemanget kan ha relevans ..och det råder delade meningar här på forumet
TS kan vara hjälpt av länken
Okänt Ambitionsnivån .. kvalitet ???
https://lawline.se/answers/10714

Alkohol- och drogbruk - saklig grund för uppsägning?

För att sammanfatta mitt svar gäller alltså följande:
• En person som är alkoholberoende jämställs med en sjuk person, och skall i första hand få hjälp av
arbetsgivaren att lämna sitt missbruk.
• En person som, utan att ha missbruksproblem, är alkoholpåverkad på arbetet, anses ha misskött sitt
arbete. Om detta leder till uppsägning eller inte beror på en bedömning i det enskilda fallet, där
man framförallt lägger vikt vid om personen kan antas missköta sig även i framtiden.
• Narkotikapåverkan är att anse som en värre form av misskötsamhet än alkoholpåverkan, och risken
är betydligt större att personen anses olämplig och därmed sägs upp även vid ett enstaka
fall.
Citera
2018-06-13, 09:33
Medlem
Har TS fått någon mer info om detta?
Citera
2018-06-13, 16:29
Medlem
Fick lämna nytt prov igår.
Det första var positivt.
Arbetsgivaren var förbannad som fan, satt med typ 4-5 chefer i rummet nu.
Nu sa dom att såvida jag inte brukat något så kommer det inte att synas då får jag behandling.
Skulle även omprovet visa kokain så blir det svårt att behålla jobbet.

MEN varit i möte med facket 3-4 gånger också och såvida du inte har ett "riskjobb" (säg lastbilschafför eller pilot eller vad fan vet jag) då ska det OERHÖRT mycket till för att ge dig kicken.
Citera
2018-06-28, 11:01
Medlem
Någon update på hur det har gått för dig?
Citera
2018-06-28, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Fick lämna nytt prov igår.
Det första var positivt.
Arbetsgivaren var förbannad som fan, satt med typ 4-5 chefer i rummet nu.
Nu sa dom att såvida jag inte brukat något så kommer det inte att synas då får jag behandling.
Skulle även omprovet visa kokain så blir det svårt att behålla jobbet.

MEN varit i möte med facket 3-4 gånger också och såvida du inte har ett "riskjobb" (säg lastbilschafför eller pilot eller vad fan vet jag) då ska det OERHÖRT mycket till för att ge dig kicken.

Ja, det stämmer.

Oftast brukar man hamna i en situation där man vet att arbetsgivaren inte vill ha kvar en som anställd men facket sätter sig på tvären och då får företaget köpa ut dig.

Uppsagd och arbetsbefriad under uppsägningstiden men betalt - oftast lite längre än den vanliga tiden - kanske 6 månader.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in