Citat:
Ursprungligen postat av
Undrande87
Jag är fast anställd sedan 9 år tillbaka typ. På det här företaget. Stort företag, det är inte socialen eller vården.
Men arbetsgivaren har rätt att juridiskt sparka mig utan att erbjuda mig hjälp alltså? Eller rättare sagt vård, även om jag säger att jag gärna fortsätter lämna urinprov i framtiden.
De kommer att fråga dig varför provet var positivt för kokain. Ett större företag kommer även skicka dig till företagshälsovården för flera tester och en rehabiliteringsplan.
Om du ex säger att du fick smaka något av någon på festen "en kille ville bjuda på en uppiggande drink" och jag var full och trött så jag tog emot drinken kan du ju försöka med.
Om du sedan testar negativt på efterföljande kontroller så lär inget hända mer än att du kommer ha ögonen på dig ett tag. I början förmodligen via prov hos företagshälsovården.
Arbetsgivaren kan även komma att kolla upp din frånvaro, om du stjäl eller på annat sätt missköter dig. Men testar du rent fortsättningsvis så var det en "engångshändelse i samband med festen"
och dit story blir omöjlig att motbevisa.