2018-06-11, 15:30
Medlem
Dom måste erbjuda dig hjälp.

Men det är så extremt klantigt av dig, jag menar du kan ju dra alla andra helger, men på jobbet är ju såklart inte att rekomendera.
Citera
2018-06-11, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan66
Alla arbetsgivare har idag ett rehabiliteringsansvar,oavsett substansbruk, fastställt genom lagstiftning. Detta regleras i socialförsäkringsbalken SFB för den som vill läsa mer...

Då KAN dom väl inte rent lagligt sparka mig?
Citera
2018-06-11, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
Säg inte det, i vissa kretsar är detta snarare en merit.

I wish
Citera
2018-06-11, 15:36
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Jag är fast anställd sedan 9 år tillbaka typ. På det här företaget. Stort företag, det är inte socialen eller vården.

Men arbetsgivaren har rätt att juridiskt sparka mig utan att erbjuda mig hjälp alltså? Eller rättare sagt vård, även om jag säger att jag gärna fortsätter lämna urinprov i framtiden.

De kommer att fråga dig varför provet var positivt för kokain. Ett större företag kommer även skicka dig till företagshälsovården för flera tester och en rehabiliteringsplan.

Om du ex säger att du fick smaka något av någon på festen "en kille ville bjuda på en uppiggande drink" och jag var full och trött så jag tog emot drinken kan du ju försöka med.

Om du sedan testar negativt på efterföljande kontroller så lär inget hända mer än att du kommer ha ögonen på dig ett tag. I början förmodligen via prov hos företagshälsovården.

Arbetsgivaren kan även komma att kolla upp din frånvaro, om du stjäl eller på annat sätt missköter dig. Men testar du rent fortsättningsvis så var det en "engångshändelse i samband med festen"
och dit story blir omöjlig att motbevisa.
Citera
2018-06-11, 16:06
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Då KAN dom väl inte rent lagligt sparka mig?

Lagar är inte skrivna på det viset. Arbetsgivarens rehabiliteringsansvar är inte grundat i vilken substans du är beroende av. Den är reglerad i huruvida du kan bli arbetsför igen.

Alltså du kissar positivt, de konfronterar dig och du säger att du har ett beroende behöver ha hjälp. Då avgörs ifall du kan komma tillbaka till arbetet om du är ren. Vilket du högst troligen kan. Då har de rehabiliteringsansvar och ett beroende är inte skäl för uppsägning.

Vad som sedan står i din rehabiliteringsplan det kan ingen svara för eftersom den skapas utifrån dina behov och företagets verksamhet.
Citera
2018-06-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Dom är tvungna erbjuda behandling framförallt när det icke arbetstid.

Det gäller endast missbruk av lagliga droger som t.ex alkohol. Nu är det en olaglig drog med i bilden. Då har arbetsgivaren inget rehabansvar längre.
Citera
2018-06-11, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dwarf98
Det gäller endast missbruk av lagliga droger som t.ex alkohol. Nu är det en olaglig drog med i bilden. Då har arbetsgivaren inget rehabansvar längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Hakan66
Alla arbetsgivare har idag ett rehabiliteringsansvar,oavsett substansbruk, fastställt genom lagstiftning. Detta regleras i socialförsäkringsbalken SFB för den som vill läsa mer...

Detta är förvirrande.
Citera
2018-06-11, 16:20
Medlem
Imirons avatar
Nej, du bör inte vara fucked. Att vid ett enstaka tillfälle som dessutom inte är på arbetstid ha tagit droger får nog inte ses som saklig grund. Kontakta facket om det blir strul.
Citera
2018-06-11, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dwarf98
Den här informationen som Dwarf nu lägger ut om att arbetsgivaren saknar rehabansvar är felaktig. Det åligger inte en arbetsgivare att göra bedömningen om ev substanser klassas som lagliga/olagliga. Den bedömning gör den behandlande läkaren och ingen annan.
Detta är reglerat i lag och inte en tolkningsfråga.
Citera
2018-06-11, 16:51
Medlem
Googla på "Dina rättigheter och möjligheter inom beroendevården" Där framgår exakt vad som gäller för dig som behöver hjälp med ett beroende.
Citera
2018-06-11, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Lagar är inte skrivna på det viset. Arbetsgivarens rehabiliteringsansvar är inte grundat i vilken substans du är beroende av. Den är reglerad i huruvida du kan bli arbetsför igen.

Alltså du kissar positivt, de konfronterar dig och du säger att du har ett beroende behöver ha hjälp. Då avgörs ifall du kan komma tillbaka till arbetet om du är ren. Vilket du högst troligen kan. Då har de rehabiliteringsansvar och ett beroende är inte skäl för uppsägning.

Vad som sedan står i din rehabiliteringsplan det kan ingen svara för eftersom den skapas utifrån dina behov och företagets verksamhet.
Äntligen någon som har koll... Tag del av detta inlägg,läs och begrunda. Mer tydligt än så här blir det inte kära Flashbacks...
Citera
2018-06-11, 17:07
Bannlyst
Att vara påverkad på jobbet är skäl till uppsägning men om du har tur så erbjuds du hjälp och får en varning.

Nu var ju däremot detta på en fest utanför arbetstid(gissar jag?), det kanske spelar in. Jag är förstås ingen arbetsmarknadsjuridisk expert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in