Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-06-06, 12:48
Medlem
För några år sedan rusade Beppe Grillos parti med 20% på bara några månader innan val. Det lyckades trots - eller på grund av - att de medvetet bojkottade tidningarna. Det lyckades från Beppes blogg, sociala medier och aktivism.

Vi lever i den virala tidsåldern då saker kan hända snabbt. Inte måste, förstås - men kan.
Citera
2018-06-06, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Att Fria tider skulle ha en miljon unika läsare per månad, betvivlar jag. Det är väl deras egna uppgifter, men de har ju en benägenhet att plocka ut valda delar av en intervjuad persons uttalanden, för att därigenom förvränga det denne sagt. Till exempel. De är m.a.o. inte så noga med att hålla sig till sanningen. Sedan är väl deras läsare till största delen redan övertygade SD-/AfS-väljare.

Att AfS skulle komma in i riksdagen tack vare webbtidningars publicitet, tror jag inte på. Det är ni inbitna anhängare, som överskattar möjligheterna.
Vi förväntar oss inte att nå precis alla väljare. Alla väljare ör heller inte intressanta då de inte delar vår politik. Men väldigt många läser alt-media, och de som läser dem är vår målgrupp. Så ni kan fortsätta sitta här och försöka snacka ner vårt parti. Det tar vi som stt ni ser oss som ett hot, och det har vi inget emot. Ni ör ett kvalitetskvitto! Tack!
Citera
2018-06-06, 12:58
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
För några år sedan rusade Beppe Grillos parti med 20% på bara några månader innan val. Det lyckades trots - eller på grund av - att de medvetet bojkottade tidningarna. Det lyckades från Beppes blogg, sociala medier och aktivism.

Vi lever i den virala tidsåldern då saker kan hända snabbt. Inte måste, förstås - men kan.

Lite skillnad på ett populistiskt parti som verkar i ett land där förtroendet för vanliga politiker, statens institutioner och massmedia är nästan noll med ett ideologiskt nationalistiskt parti som verkar i en helt annan kontext. Kanske om 20 år kommer vi ha en italiensk situation om det fortsätter i den här riktningen, vi får en ekonomisk kris och EU tar bort vår bestämmande rätt.
Citera
2018-06-06, 13:00
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Att Fria tider skulle ha en miljon unika läsare per månad, betvivlar jag. Det är väl deras egna uppgifter, men de har ju en benägenhet att plocka ut valda delar av en intervjuad persons uttalanden, för att därigenom förvränga det denne sagt. Till exempel. De är m.a.o. inte så noga med att hålla sig till sanningen. Sedan är väl deras läsare till största delen redan övertygade SD-/AfS-väljare.

Att AfS skulle komma in i riksdagen tack vare webbtidningars publicitet, tror jag inte på. Det är ni inbitna anhängare, som överskattar möjligheterna.

Det finns objektiva källor som kan bekräfta att Fria Tider har unika besökare i miljonklassen varje månad. Som SIFO och Alexa. Sen är det ju närmast komiskt att beskylla Fria Tider för att förvränga intervjuer med tanke på den MSM Sverige har.

Man måste ha legat i cryo-vac under flera år för att inte fatta hur medialandskapet förändrats. Titta bara på Donald Trumps valseger. Och den här trenden kommer INTE att upphöra utan fortsätta. Alternativ media är på väg att konkurrera ut MSM.
Citera
2018-06-06, 13:07
Medlem
tclaessons avatar
Citat:
Vilken tur då att partiet når ut med sin politik i betydligt fler kanaler än så. Det är inte 1995 längre. Facebook, Twitter, alternativa medier o.s.v. når ut till oerhört många. Partiet har ju dessutom fått uppmärksamhet i MSM vid ett flertal tillfällen.

Jag förstår inte riktigt kritiken att AfS inte skulle nå ut tillräckligt. Tvärtom tycker jag att AfS fått bra med publicitet under de tre månader som partiet existerat.
Citera
2018-06-06, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Lite skillnad på ett populistiskt parti som verkar i ett land där förtroendet för vanliga politiker, statens institutioner och massmedia är nästan noll med ett ideologiskt nationalistiskt parti som verkar i en helt annan kontext. Kanske om 20 år kommer vi ha en italiensk situation om det fortsätter i den här riktningen, vi får en ekonomisk kris och EU tar bort vår bestämmande rätt.

Jämförelsen är inte så mycket med Italiens inrikespolitiska landskap, som det faktum att det inte krävdes tillgång till media för att nå folket med sitt budskap.

Om AfS har något som förespråkas av entusiatiska, självgående människor i sociala medier, så är det guld värt ur ett marknadsföringsperspektiv. Viral spridning är bättre än den i traditionella media. Bäst av allt är förstås synergin mellan att uppmärksammas i media för att sedan bli en snackis på egna villkor på nätet.

För det finns väl inget som tyder på att italienare är mer uppkopplade än svenskar?
Citera
2018-06-06, 14:02
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Det återstår att se. Det krävs ungefär 250 000 röster för att komma in i riksdagen. Fria Tider hade 4,5 miljoner sidovisningar totalt under April i år. Fria Tider är den högst rankade alternativa nyhetssidan enligt Alexa, om jag förstått det rätt. Åtminstone ligger de högre än Samnytt och Nyheter Idag.
https://www.similarweb.com/website/friatider.se
https://www.alexa.com/siteinfo/friatider.se

"Enligt Sifos medie- och målgruppsundersökning Orvesto Konsument uppgick trafiken vid enskilda tillfällen under augusti och september månad 2014 till mellan 400 000 och en halv miljon unika besökare om dagen."
Man kan ju anta att det är fler idag.

Jag är själv tveksam till att AfS tar sig in, men detta val blir extra intressant. Kommer AfS in i riksdagen redan nu i höst så är det ett tecken på ett paradigmskifte som vi inte har sett på över 100 år i och med arbetarrörelsen intåg i politiken. Det skulle bli ett bevis på hur man kan ta sig in riksdagen utan att gå via MSM, utan enbart via alternativa och sociala medier. MSM skulle få totalpanik.

SD nämndes i stort sett varje dag i MSM innan valet 2010, och det tog SD 18 år innan de fick över 2 %, och det var mest tack vare ett gediget arbete på lokalnivå i Skåne, bland annat. Klarar AfS det på en sommar, så är mycket vunnit bara på det. Jag skulle säga att om AfS ens får över 2 % är mycket vunnit.
Citera
2018-06-06, 14:37
Medlem
StillaHavets avatar
Jag tror alla underskattar kraften hos AfS. Redan i första mätningen fick man nästan två procent i YouGov. Det betyder runt 100 tusen väljare. Det här är väljare som ofta till fullo insett vad som pågår och står på spel, inte någon som valt SD för att man ogillar byggjobbare från Baltikum eller retar sig på slöjor i gatubilden. Vi talar om hängivna och medvetna väljare som kommer påverka sina närmaste.

Jag har redan omvänt hälften av gamla SDare och resten är på god väg. Vi talar om redan fem i släkt och bekantskapskrets. Det lär bli tio innan valet. Dessa i sin tur har familj och vänner. Flera står nu och väger. Det är överraskande med tanke på hur länge SD funnits och hur kort tid AfS existerat.

Har svårt att se hur något ska kunna stoppa AfS nu när man redan har ett så starkt stöd hos de mest hängivna. Det är de mest hängivna som vinner, inte de som från början är flest till antalet.
Citera
2018-06-06, 15:08
Medlem
AFS utveckling är väldigt positiv det ändas som fattas är att de kräver statisik på etnicitet så vi verkligen vet hur många procent är svenskar ocg sedan säga hur många procent av befolkningen som ska vara svenskar istället för att säga hur många som ska ut. Bra att de har tagit upp minoritetsfrågan. Jag tror också att de kommer komma in i riksdagen i valet frågan är bara med hu många procent.
Citera
2018-06-06, 15:21
Medlem
r4ll3s avatar
Förespråkar Alternativ för Sverige en politik byggd på etnisk eller kulturell nationalism, där det förra lägger tyngd på ens etnicitet medan det senare välkomnar en form av assimilation av olika folkgrupper?
Citera
2018-06-06, 15:26
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Förespråkar Alternativ för Sverige en politik byggd på etnisk eller kulturell nationalism, där det förra lägger tyngd på ens etnicitet medan det senare välkomnar en form av assimilation av olika folkgrupper?
I AFS politik ligger tyngdpunkten på det du kallar "etnisk nationalism" vilket i min vokabulär helt enkelt är nationalism. AFS tar tydligt avstånd från den andra ståndpunkten som du nämner, till exempel i följande utdrag ur partiprogrammet:

Citat:
Alternativ för Sverige vill avveckla integrationspolitiken. Svensk integrationspolitik genomsyras av föreställningen att invandrare på en och samma gång ska integreras i det svenska samhället och samtidigt få stöd för att upprätthålla sin egen kultur. Det har hävdats att detta ska skapa ett jämlikt och harmoniskt samhälle där svenskar och invandrare deltar i samhällslivet på lika villkor. Efter 40 år av storskalig invandring vet vi att integrationen har misslyckats, något som också erkänns av de flesta politiska partier idag.

Integration är omöjlig på politisk väg. Integrationen har inte misslyckats i brist på politiska ansträngningar, utan på grund av att premisserna är felaktiga. Det är inte möjligt att sammanföra vitt skilda folkgrupper i ett och samma land och förvänta sig goda resultat. Den historiska erfarenheter av mångkulturella samhällen pekar på raka motsatsen. Missämja och konflikter, inte ett harmoniskt samhällsliv där olika grupper kontinuerligt bekräftar varandra i ett ömsesidigt kulturellt utbyte, är resultatet av mångkultur och massinvandring.
https://alternativforsverige.se/atervandring/
Senast redigerad av Kwato 2018-06-06 kl. 15:29.
Citera
2018-06-06, 15:30
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jämförelsen är inte så mycket med Italiens inrikespolitiska landskap, som det faktum att det inte krävdes tillgång till media för att nå folket med sitt budskap.

Om AfS har något som förespråkas av entusiatiska, självgående människor i sociala medier, så är det guld värt ur ett marknadsföringsperspektiv. Viral spridning är bättre än den i traditionella media. Bäst av allt är förstås synergin mellan att uppmärksammas i media för att sedan bli en snackis på egna villkor på nätet.

För det finns väl inget som tyder på att italienare är mer uppkopplade än svenskar?

nej, men större dragningskraft till andra typer av källor är ju det väsentliga. Tror absolut att partier och rörelser som använder internet på ett vettigt sätt får en skjuts, men det är i slutändan bara ett verktyg. Samma funktion hade ju arbetarrörelsens press i början av 1900talet. Kommunisterna hade ofta rubriker "läs det du inte får läs i vanliga tidningar här". Men själva grunden till det sökandet beror ju inte på tekniska framsteg enbart utan samverkar med en rad andra parametrar.
Senast redigerad av Kattenx 2018-06-06 kl. 16:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in