Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-05-31, 16:04
Medlem
Rosteres avatar
Så vi har alltså lyckats fastslå att Sverige har influerat Finland mycket. Du anser tydligen inte att den stora andelen svenskar som har finska släktband utgör grund för att "stå nära" Finland, eller att ha haft utbyte.

Däremot anser du att Sverige skall närma sig Tyskland, då vi är ett litet provinsiellt land och Tyskland är exempel på "civilisation" och "högkultur". Finland må vara ett litet land, men de slår över sin storlek i de flesta kategorier - läs till exempel denna sammanfattning från en FN-utredning. Tyskland är dessutom i många avseenden ett bakåtsträvande och inåtriktat land, då de till exempel insisterar på betalning med kontanter i absurd utsträckning och översätter film och datorspel för vuxna till tyska, något som brukar betraktas som ett skämt i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det här beror på att Sverige och svenskar styrde över Finland och dominerade Finland under många år. Det är alltså svenskar och svenskättlingar som lever kvar i Finland. I princip allt i Finland är ju faktiskt skapat av svenskar. Själva Finland som nation och koncept är ju ironiskt nog skapat till största delen av svenskar med svenska namn. Att vissa delar av Finland känns mer svenska än Sverige självt idag beror på att de faktiskt är mer svenska än Sverige. Det är små bitar av svenskhet som har konserverats då Finland åtminstone fram tills ganska nyligen hade en väldigt restriktiv invandringspolitik och också har varit lite mer konservativt än Sverige.

Och detta svenska utgör inte för dig ett skäl att Sverige skulle ha en koppling till Finland? Du vill hellre suga av en betydligt större "civilisation" och "högkultur" än binda band till ett land av samma storlek vi har starkare historisk koppling till? Av anledningen att du anser att vi inte har fått tillräckligt mycket tillbaka? Det låter på dig som att du helst önskade att Sverige vore en tysk koloni.

Att Finland är likt Sverige är nog för mig, det spelar ingen roll vem som gett till vem. Om du skulle mena att finnar är korkade har ju Finland högre genomsnittlig IQ och bättre PISA-resultat än Sverige (och Tyskland).

Citat:
Precis, det var en del av Sverige, eller nästan som en svensk koloni. Sverige var kolonialmakten och svenskarna var kolonialherrar över finnarna. Svenskar har skapat och format nästan allt i Finland, inklusive nationen Finland. Finns det ett enda exempel på när det har gått åt andra hållet? Har någon finne bidragit med eller skapat någonting som vi som svenskar har influerats av? Kommer du på en enda sak? Jag kommer inte på någonting även om det säkert finns några exempel.

Anders Chydenius, under upplysningstiden Sveriges mest framstående tänkare inom samhällsfrågor och författare till "Den nationnale winsten" var en finne från Finland (om du blir förvirrad över förnamnet så hade alla med anspråk på social status svenska förnamn under perioden). Och därtill var han en av de mest banbrytande tänkarna inom området ekonomisk liberalism under sin tid. Han förtjänar att nämnas bredvid Axel Oxenstierna.
Citera
2018-05-31, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja AfS har dragit till sig alla sådana personer. Nordisk Ungdom försvarar deras möten.
Man vet att det har gått åt helvete med SD:are när dom börjar anklaga andra för nazister. Var det inte ni som var emot sånt?

Vilket totalt jävla mindfuck det har blivit, Ni SD:are är precis det ni sa att ni var emot!
Citera
2018-05-31, 16:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VikingRage
Man vet att det har gått åt helvete med SD:are när dom börjar anklaga andra för nazister. Var det inte ni som var emot sånt?

Vilket totalt jävla mindfuck det har blivit, Ni SD:are är precis det ni sa att ni var emot!
Hoppas du håller dig borta från SD då så de slipper er.
Citera
2018-05-31, 16:38
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Det som räknas för en nationalist är vad som är bäst för folket. Vad är bäst för svenskarna?

Allt näringsliv utom kraftbolagen skulle förmodligen tjäna på en återreglering av elmarknaden.

Näringslivet(och i synnerhet storbolagen) har ju dessutom ofta varit anti-nationalistiskt och folkfientligt. Näringslivet är för invandring i syfte att dumpa löner. Näringslivet är för "fri rörlighet" för att kunna flytta produktionen till platser med låga löner och dålig skyddsnivå för miljö och arbetare. Näringslivet försöker dra sig undan att betala skatt till nationen. Näringslivet vill kunna importera råmaterial och färdiga produkter utan tullar. "Näringslivet" som helhet kommer med andra ord sällan eller aldrig att stödja ett genuint nationalistiskt parti. Enstaka undantag kan ju alltid finnas men överlag så verkar det vara som jag skriver. Kom gärna med aktuella exempel på motsatsen.

Det var verkligen inte sunt förnuft att avreglera elmarknaden. Det var vansinne. Alltså borde det ju vara sunt förnuft att återreglera elmarknaden?

Absolut. Fokus på en liten handull kärnfrågor och på att nå ut så mycket som möjligt, locka så många väljare som möjligt.

Jag är dåligt insatt i elmarknaden och vad som hänt där. Jag håller med om att vad som är bäst för svenska folket gäller, självklart. Frågor måste övervägas noga innan AfS börjar tala om dem annars hamnar man snabbt på hal is. Det är bara det som är min poäng.

Ta Vin & Sprit som exempel. Det såldes väl ut av Alliansen. Om man nu vill ha tillbaka det, hur gör man då? Det är ett stort problem att ta tillbaka det man redan sålt. Man kan ju betala marknadspris eller så kan man reglera marknaden så att bolagen blir värdelösa och då köpa upp dem. Allt går ju.

Samtidigt kommer man då in på större frågor som respekt för äganderätten, förutsägbarhet i lagstiftningen, investeringsklimat, o.s.v. Vem vill investera om man ser att ett land gör lite hur som helst? En investering är långsiktig och är man inte säker på att den inte helt plötsligt blir värdelös, då gör man nog den i något annat land. Min poäng är att det här är komplicerade frågor och det kan finnas enklare lösningar om man använder sunt förnuft som lika bra löser problemet.

Du måste också skilja på de som styrt organisationen Svenskt Näringsliv och svenskt näringsliv i stort. Man ska akta sig för att anklaga alla svenska företagare för att vara utsugare som enbart vill sko sig. Det får Vänsterpartiet hålla på med.

Detta löses som sagt enkelt nu genom stenhårt fokus på kärnfrågorna, partiprogrammet och att få ut det till så många som möjligt. De andra frågorna kan dryftas sedan.
Citera
2018-05-31, 16:49
Medlem
Endevils avatar
Citat:

Det är exakt den där dumdryga och servila inställningen till etablissemanget som gör att många kommer att föredra AfS framför SD. Att bara orka köra Expos och vänsterns retorik i tron att man ska bli rumsren då. Ni pissar er bara själva i ansiktet och vänstern föraktar er bara än mer.
Citera
2018-05-31, 16:50
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Kasselstrand ser sig ju ideologiskt som Sverigedemokrat säger han ju själv.

När sa han det senast?

Citat:
Ja AfS har dragit till sig alla sådana personer. Nordisk Ungdom försvarar deras möten.

För det första så tror jag inte att du kan namnge en enda medlem i Alternativ för Sverige som är nazist. För det andra så är inte Nordisk Ungdom en nazistisk organisation och för det tredje så stod denna organisation bakom Sverigedemokraterna för några år sedan.
Citera
2018-05-31, 16:57
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:

Vad har NU med nazism att göra?
Citera
2018-05-31, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Jag är till 95% säker på att ge min röst till AfS (istället för SD), men det som håller mig tillbaka är beteenden som Dulnys. Det han gjorde var definitivt övervåld, det hade räckt med att ta skylten (om ens det var nödvändigt...), att sedan dessutom hoppa aggressivt på skylten var barnsligt och omanligt. Det sänder tyvärr också riktigt negativa vibbar om vad den fascistoida svansen från NMR - som försöker profitera på AfS - är kapabla till.
Sossarna höll förr i tiden rent mot kommunisterna, det är otroligt viktigt att AfS också håller rent mot NMR (jag räknar med att Dulny egentligen ligger mycket närmre NMR än AfS). Håller inte AfS rent mot nassarna, kommer jag aldrig att rösta på dem.

Någon skrev innan att Dulny inte är med i Afs. I varje fall är han inte partiföreträdare.
Citera
2018-05-31, 17:13
Medlem
Citat:

Undercover vänsterpartister ska hålla sig hemma. Min röst går till Afs.
Citera
2018-05-31, 17:26
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VikingRage

Ja och de hämtar sin näring från partiledning som flera gånger uttryckt sig nedsättande om AfS.
Citera
2018-05-31, 17:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Ahl
Hur kan det vara rasism att erkänna att det finns biologiska svenskar/skandinaver? Det är fakta, det är så vare sig du vill det eller inte.

Fakta är att det finns små genomsnittliga skillnader i genfrekvenser mellan olika folk, men det finns ingen gen eller uppsättning gener som entydigt definierar oss som svenskar.

Det som finns är däremot en språklig och kulturell gemenskap som håller samman den svenska nationen. Den här gemenskapen är mycket viktigare för den svenska identiteten/etniciteten än vilket land dina farföräldrar kom från.

Rasism är det när man påstår att de små skillnaderna i genfrekvenser på något mystiskt sätt är viktigare än den svenskhet som man tillägnar sig genom att växa upp i Sverige och leva som en svensk bland andra svenskar.

Citat:
Sen bortser du från övriga delen av resonemanget utan du plockar ut en del och menar att det är det enda av värde som jag skrev, vilket är typiskt för MK och hans fan boys som är mer upptagna med att lyssna på DN:s ledarsida än sunt förnuft.

Om du tror att jag är en av MK:s fan boys har du inte läst särskilt många av mina inlägg. Och jag har inte heller särskilt mycket till övers för DN:s ledarsida.

Vad gäller ditt övriga resonemang så tycker jag att du formulerade dig ganska bra när du skrev:

Citat:
3. De som menar att det bara är det biologiska/blodsmässiga som spelar in förstår jag mig inte på, jag känner mer gemenskap med vårt finska brödrafolk (som tillhör folkgruppen ugrier) än tyskar som rent etniskt står oss närmare. Jag personligen känner snarare väldigt liten gemenskap med tyskar. Vår folksjäl är sammanflätad med finnarnas folksjäl, eftersom vi länge delat en ödesgemenskap med dem. Ett konkret exempel, jag skulle aldrig anmäla mig som frivillig för att slåss för tyskarnas frihet - men skulle omgående anmäla mig som frivillig om Finland, Norge eller Danmark blir angripet (förutsatt att Sverige fegar ur igen i en situation likt Vinterkriget/Fortsättningskriget och angreppet mot Danmark/Norge).

Självfallet känner vi gemenskap med vårt finska brödrafolk eftersom vi delar så mycket av vår historia med dem. Detta illustrerar också min poäng ovan om att kulturella och historiska band är viktigare än små skillnader i genfrekvenser.
Citera
2018-05-31, 18:10
Bannlyst
Citat:
Nja, AfS är inte konservativa i vanlig mening, snarare revolutionära, vilket är motsatsen till konservativ. Kasselstrand pratar själv om detta i något av radioprogrammen. Konservatism fyller ingen meningsfull funktion idag. Vad finns det som är värt att konservera? Konservativas fokus på att vara respektabla och att genomföra förändringar långsamt är inte heller något vi har någon nytta av idag.

Hela debatten om hur man ska beskriva dem är lite meningslös, men tycker nog att nationalkoservatism ligger närmast till hands. Det är inte frågan om klassisk konservatism här, utan:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nationalkonservatism
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in