Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-25, 08:50
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Har roat mig med att studera vad som händer på facebook bland allmogen, med anledning av lanseringen av Afs.

Det kan sammanfattas med att det är en orkan av flaggviftande vindtygsoveraller som försvarar SD med slagkraftiga utsagor som "SD 2018!", "Heja Jimmie!" och "Afs kommer aldrig att...".

Den intressanta observationen är att genomtänkta - intellektuella - ställningstaganden för SD helt saknas. Därför postulerar jag att om Afs kommer in i riksdagen så kommer SD helt dränneras på intellektuella. De som blir kvar är de som redan har en plats vid soppskålen respektive husvagnssemestrande f.d. sossar.
Citera
2018-03-25, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Instämmer. Sedan lanseringen för snart en månad sedan har AFS inte gjort något spektakulärt uttalande som ger rubriker, inte bra, inte bra alls.

De kan inte tro att de kommer få röster genom att bara luta sig tillbaka och vänta, som SD.

Folk måste börja tala om dem

Shocka oss Kasselstrand! Gör gammelmedia upprörd!

De har ju i och för sig haft den internationella insamlingen, som var en bra grej men som jag är osäker på hur den verkligen föll ut.

Det är en fin gräns mellan att säga saker som bara upplevs som provocerande och sådant som har bäring framåt för partiet. Men det finns ju ett otal trådar att dra i. Varför t ex inte göra något kring de förbannade böneutropen som de efterblivna muslimerna försöker pracka på oss? Gå ut och säg att AfS vill verka för ett totalförbud för böneutrop, ett stopp av all utländsk finansiering av moskéer och att tillstånd för nya moskébyggen ska föregås av bindande folkomröstningar, om man över huvud taget ska tillåta sådana byggen. Och varför inte börja driva opinion för att vita i Sydafrika, på flykt undan en folkmordsregim, ska få automatiska permanenta uppehållstillstånd i Sverige, precis som syrierna tidigare fick? Eller en kampanj mot svenskhatet bland icke-vita invandrare?

Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Utan att alls ha insyn, så misstänker jag att det kommer. Lanseringen av partiet förlades mycket skickligt till precis rätt datum för att dra nytta av interna problem i SD. Det vore konstigt om det inte finns en mer omfattande plan. En handlingsstrategi för sociala medier måste vara sådan att den räcker ända in i mål och tittar man på de andra partierna så har de inte kommit igång ännu. Öht känns det som en väldigt märklig början på ett valår. Sen är det förstås viktigast för Afs att ta rygg på SD och SD gör just inget alls. Det är riktigt obehagligt dött i SD oh har så varit sedan Åkesson kom tillbaka. Många hoppades nog att reklamfilmen som lanserades i samband med landsdagarna skulle vara början på en rejäl ansträngning, men så blev det inte. Det känns alltmer som att det inte är en fråga om, utan när, SD imploderar.

Jag tror som du att det finns en plan, och mycket av kommunikationen känns onekligen professionell. Det som bekymrar är kanske att man inte gör mer av den faktiska kapacitet man har. De ska vara ettriga och taggiga och jävliga, inte framstå som bara ett "SD med lite mer udd" (det är inte min bild av partiet, men skulle kunna bli hur det uppfattas om man inte tar vara på läget). AfS bör ha fokus på alla de områden dit SD inte törs gå, av rädsla för att inte verka samarbetsdugliga för Moderaterna eller för att Expo kommer att kalla dem för rasister. Det har aldrig tidigare varit lättare att nischa sig inom svensk politik.

Citat:
Har roat mig med att studera vad som händer på facebook bland allmogen, med anledning av lanseringen av Afs.

Det kan sammanfattas med att det är en orkan av flaggviftande vindtygsoveraller som försvarar SD med slagkraftiga utsagor som "SD 2018!", "Heja Jimmie!" och "Afs kommer aldrig att...".

Den intressanta observationen är att genomtänkta - intellektuella - ställningstaganden för SD helt saknas. Därför postulerar jag att om Afs kommer in i riksdagen så kommer SD helt dränneras på intellektuella. De som blir kvar är de som redan har en plats vid soppskålen respektive husvagnssemestrande f.d. sossar.

Jag vet inte i vilken mån det har med Facebook att göra, och det klientel som hänger där. Jag har fått en delvis annan bild i kommentarsfältet på Samnytt. Där är ändå påfallande många positivt inställda till AfS och klagar på att SD gått för mycket mot mitten.
Citera
2018-03-25, 11:07
Medlem
MrWins avatar
SD stod en gång i tiden något till vänster. De ville bevara välfärden genom att begränsa invandringen. Efter ett kompakt motstånd från S, V och MP rörde de sig mot höger i hopp om att kunna samarbeta med M. Det har dock inte gått så bra.

Efter att ha läst om AfS på deras hemsida så framgår det att detta parti är ännu mer till höger än SD. Man vill minska både skatter och bidrag.

Tror det var fel av AfS att inte utnyttja den lucka på vänsterkanten som uppstod när SD rörde sig mot höger. Nu framstår AfS som ett "brunt" parti, särskilt som att de vill repatriera invandrare. Vad är nästa steg? Börja bygga gasugnar?
Citera
2018-03-25, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Tror det var fel av AfS att inte utnyttja den lucka på vänsterkanten som uppstod när SD rörde sig mot höger. Nu framstår AfS som ett "brunt" parti, särskilt som att de vill repatriera invandrare. Vad är nästa steg? Börja bygga gasugnar?

Ja, jag har hört att Kasselstrand bland annat vill bygga en toppmodern gaskammar- och krematorieanläggning i närheten av barndomshemmet i Valdemarsvik. Sen är det ju inte så långt till Finspång heller, så det kan ju ha logistiska fördelar.
Citera
2018-03-25, 11:30
Medlem
Citat:
SD stod en gång i tiden något till vänster. De ville bevara välfärden genom att begränsa invandringen. Efter ett kompakt motstånd från S, V och MP rörde de sig mot höger i hopp om att kunna samarbeta med M. Det har dock inte gått så bra.

Efter att ha läst om AfS på deras hemsida så framgår det att detta parti är ännu mer till höger än SD. Man vill minska både skatter och bidrag.

Hahaha AFS är inte alls brunt. Det finns en stor skillnad mellan den höger AFS lutar sig mot och den SD gör. SD har gått med mot liberalism det har inte AFS.
Citera
2018-03-25, 12:08
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
De har ju i och för sig haft den internationella insamlingen, som var en bra grej men som jag är osäker på hur den verkligen föll ut.

Det är en fin gräns mellan att säga saker som bara upplevs som provocerande och sådant som har bäring framåt för partiet. Men det finns ju ett otal trådar att dra i. Varför t ex inte göra något kring de förbannade böneutropen som de efterblivna muslimerna försöker pracka på oss? Gå ut och säg att AfS vill verka för ett totalförbud för böneutrop, ett stopp av all utländsk finansiering av moskéer och att tillstånd för nya moskébyggen ska föregås av bindande folkomröstningar, om man över huvud taget ska tillåta sådana byggen. Och varför inte börja driva opinion för att vita i Sydafrika, på flykt undan en folkmordsregim, ska få automatiska permanenta uppehållstillstånd i Sverige, precis som syrierna tidigare fick? Eller en kampanj mot svenskhatet bland icke-vita invandrare?

Jag tror som du att det finns en plan, och mycket av kommunikationen känns onekligen professionell. Det som bekymrar är kanske att man inte gör mer av den faktiska kapacitet man har. De ska vara ettriga och taggiga och jävliga, inte framstå som bara ett "SD med lite mer udd" (det är inte min bild av partiet, men skulle kunna bli hur det uppfattas om man inte tar vara på läget). AfS bör ha fokus på alla de områden dit SD inte törs gå, av rädsla för att inte verka samarbetsdugliga för Moderaterna eller för att Expo kommer att kalla dem för rasister. Det har aldrig tidigare varit lättare att nischa sig inom svensk politik.

Jag vet inte i vilken mån det har med Facebook att göra, och det klientel som hänger där. Jag har fått en delvis annan bild i kommentarsfältet på Samnytt. Där är ändå påfallande många positivt inställda till AfS och klagar på att SD gått för mycket mot mitten.

Tror du missförstod mig. Den bild du förmedlar överenstämmer med vad jag själv sett: det finns vältaliga och intellektuellt sinnade försvarare av Afs, men dito för SD lyser med sin frånvaro. Däremot finns det horder av det jag kallar för vindtygsoveraller, som hetsar mot Afs.

Ska kolla diskussionerna på Samtiden.
Citera
2018-03-25, 12:55
Medlem
KarlXII.s avatar
Undra när dom har tänkt skicka ut medlemskorten. Är det någon som har fått sitt medlemskort än?
Citera
2018-03-25, 13:34
Medlem
-Valhalls avatar
Citat:
Det känns alltmer som att det inte är en fråga om, utan när, SD imploderar.

Knappast troligt att SD skulle implodera, men om Åkesson skulle bestämma sig för hoppa av som partiledare, och det inte finns någon lika kunnig och duktig debattör som skulle kunna ta över rodret, så kan resultatet bli att partiet tappar många röster.
Citera
2018-03-25, 13:35
Medlem
Baertlings avatar
Citat:

Utnyttja luckan till vänster om SD? AfS är höger och inte sossar, och som högerparti kan man väl knappast börja föra sossepolitik bara för att någon tycker att det finns en ledig lucka där?
(sen finns det folk som tycker höger/vänster-skalan spelat ut sin roll...fair enough, men ni fattar)
Citera
2018-03-25, 13:38
Medlem
Citat:

AfS handlar inte om att utnyttja några luckor i partipolitiken utan om att förändra landet i en viss riktning. Vad är det som är "brunt" med att repatriera invandrare?
Citera
2018-03-25, 13:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
AfS verkar inte ha någon egentlig strategi för sociala medier. Det är alldeles för lite aktivitet, och aktiviteter av fel typ. Kasselstrand borde komma med en allmän uppmaning till alla i styrelsen att skriva minst 3 tweets (eller vad som kan anses rimligt) om dagen och ge dem någon typ av ramar att förhålla sig till. Varför inte utse en person som sociala medier-ansvarig, som ständigt uppdaterar med saker? (Ja, jag vet att det låter bögigt, men nu är det ju Nuvarande År...)

När det gäller Kasselstrand själv behövs det också mycket mer. Ser nu när jag går in på hans Twitter att han inte lagt upp något sedan i fredags. Verkar som att han tagit helg. Föreställ er att Trump skulle ha tagit helg under presidentvalskampanjen...

Det behövs också mer verkligt innehåll. Både sådant som är lättsamt, där folk får lära känna personerna bakom (har man hört Den kokta grodan vet man att Kasselstrand har en vinnande personlighet), och sådant som är mer seriöst: rikta polemiska frågor till makthavare, interagera med sympatisörer, häckla medierna. Nu är det ju också väldigt smidigt att lägga upp inbäddade videoklipp och göra livesändningar med exempelvis Periscope. Det bör man ju göra. AfS måste ligga i framkant vad gäller allt tekniskt (det bör också gå att donera till dem i Bitcoin och andra kryptovalutor).

Även på Facebook är det ganska slött. Instagram verkar man uppdatera nån gång i veckan.

Jag förstår att AfS inte har resurser att verkligen satsa på sådant här, och att det inte rör sig om enkla saker, men det borde ändå kunna göras mer utifrån den kapacitet man har. I synnerhet med tanke på att man vill in i riksdagen. Väljare älskar offensiva partier, då bör det avspeglas över hela linjen.

Deras kommunikationsstrategi är definitivt undermålig, och kanske det främsta hindret för att de ska kunna ta sig in i riksdagen. Några exempel:

• När partiet lanserades höll Kasselstrand ett brandtal som säkert gick hem hos dem som samlats i lokalen. De tusentals personer som tittade på Youtube led dock av undermålig teknik (folk som stod i vägen för kameran och dåligt fokus på Kasselstrand). Dessutom var talet fattigt på politiskt innehåll, även om det var bra. Kasselstrand skulle ha gripit chansen att presentera AfS politik när han för en gångs skull hade tusentals åhörare.

• När AfS för första gången diskuteras i Den Kokta Grodan några dagar efter lanseringen uteblev också en övergripande presentation av AfS politiska program. I stället ägnade de sig åt det andefattiga gnäll på andra partier och politiker som alltmer kommit att prägla deras podd.

• Partiprogrammet är rörigt och svåröverskådligt. Samma saker diskuteras under olika punkter och man får leta sig fram.

• Olle Feltens avhopp från SD hanterades klantigt. Att SD skulle hindra AfS från att använda riksdagens presscenter kunde man ju räkna ut med öronen. AfS borde i stället ha hyrt en lokal där de själva kunnat framträda tillsammans med Felten och sända presskonferensen live över Youtube. Då hade de också kunnat gripa tillfället att återigen presentera sitt program inför en stor publik.

• Aktiviteten på sociala media är som redan påpekats på tok för låg. Om de inte orkar twittra själva borde de hyra in ett troll som gör det åt dem.

De skulle vinna mycket på att anlita en professionell mediastrateg. Tiden fram till valet är kort och kan liknas vid ett hinderlopp. Då duger det inte att vara passiv. Tvärtom måste de gripa varje tillfälle att föra fram sitt politiska budskap om de ska ha någon chans att lyckas.
Citera
2018-03-25, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Deras kommunikationsstrategi är definitivt undermålig, och kanske det främsta hindret för att de ska kunna ta sig in i riksdagen. Några exempel:

• När partiet lanserades höll Kasselstrand ett brandtal som säkert gick hem hos dem som samlats i lokalen. De tusentals personer som tittade på Youtube led dock av undermålig teknik (folk som stod i vägen för kameran och dåligt fokus på Kasselstrand). Dessutom var talet fattigt på politiskt innehåll, även om det var bra. Kasselstrand skulle ha gripit chansen att presentera AfS politik när han för en gångs skull hade tusentals åhörare.

• När AfS för första gången diskuteras i Den Kokta Grodan några dagar efter lanseringen uteblev också en övergripande presentation av AfS politiska program. I stället ägnade de sig åt det andefattiga gnäll på andra partier och politiker som alltmer kommit att prägla deras podd.

• Partiprogrammet är rörigt och svåröverskådligt. Samma saker diskuteras under olika punkter och man får leta sig fram.

• Olle Feltens avhopp från SD hanterades klantigt. Att SD skulle hindra AfS från att använda riksdagens presscenter kunde man ju räkna ut med öronen. AfS borde i stället ha hyrt en lokal där de själva kunnat framträda tillsammans med Felten och sända presskonferensen live över Youtube. Då hade de också kunnat gripa tillfället att återigen presentera sitt program inför en stor publik.

• Aktiviteten på sociala media är som redan påpekats på tok för låg. Om de inte orkar twittra själva borde de hyra in ett troll som gör det åt dem.

De skulle vinna mycket på att anlita en professionell mediastrateg. Tiden fram till valet är kort och kan liknas vid ett hinderlopp. Då duger det inte att vara passiv. Tvärtom måste de gripa varje tillfälle att föra fram sitt politiska budskap om de ska ha någon chans att lyckas.

Många bra poänger för en gångs skull.

Gustav Kasselstrand vill bli Sveriges motsvarighet till Donald Trump. Hur agerar då Alternativ för Sverige? Jo, man blir jätteglada över att globalisternas medier gör reportage om AfS. Donald Trump hade ställt sig och pissat på Thomas Mattsson, David Baas, Lars Lindberg och Jan Helin. Dessutom hade han sänt det live genom periscope på Twitter.

Så nej, Gustav Kasselstrand är inte en svensk Donald Trump. Blott Donald Trump är Donald Trump.

Och överlag så lyser frånvaron om de insikter som Trump förmedlat i AfS:s partiprogram. Det känns som att det gamla SDU-gänget plockade upp handsken där den låg senast. Alltså man har gått tillbaka i tiden till 2015 och där börjar man om från början.

Nästan så att Jan Sjunnesson kunde ha presenterat AfS revolutionära återvandringspolitik för alla som kommit hit efter 2001! Och jag skämtar inte. Det är den typ av åsikter som Sjunnesson torgförde 2015 som är dagens AfS-politik. Ni hör hur illa det är ställt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in