2018-06-03, 01:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Varifrån skulle kvinnohatet härröra ?
Farsan som rent generellt hade snedvriden kvinnosyn och pratade dynga om hans mor. Sistnämnda bekräftat av en granne i Høng, det förra via PM och Djursing.
Citera
2018-06-03, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Farsan som rent generellt hade snedvriden kvinnosyn och pratade dynga om hans mor. Sistnämnda bekräftat av en granne i Høng, det förra via PM och Djursing.
Kan man verkligen få ett kvinnohat på det sättet ? Måste det inte till starka upplevelser under barndomen, t ex genom att bli övergiven fysiskt eller känslomässigt ? Eller utsättas för moderns manshat ? Faderns behandling av kvinnor kanske kunde ge honom en skev kvinnosyn, men knappast sådant fruktansvärt hat. Jag vet ingenting om den där familjen, men andra exempel finns det gott om. Modern kunde också ha upplevts svika honom i skyddandet mot en brutal far. Eller hon kanske svek hans älskade far genom promiskuitet ? Exempel ur samlingen seriemördare.
Citera
2018-06-03, 02:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Kan man verkligen få ett kvinnohat på det sättet ? Måste det inte till starka upplevelser under barndomen, t ex genom att bli övergiven fysiskt eller känslomässigt ? Eller utsättas för moderns manshat ? Faderns behandling av kvinnor kanske kunde ge honom en skev kvinnosyn, men knappast sådant fruktansvärt hat. Jag vet ingenting om den där familjen, men andra exempel finns det gott om. Modern kunde också ha upplevts svika honom i skyddandet mot en brutal far. Eller hon kanske svek hans älskade far genom promiskuitet ? Exempel ur samlingen seriemördare.

Hört talas om stereotypa mansgrisar vars förlegade synsätt förs vidare på sina söner? Som sen går ut och våldtar kvinnor? Maktutövande, en mischmasch av rätten att ta för sig, sex och hat. Eller som utövar våld i hemmet?
Det finns garanterat en mor bakom kulisserna som likaväl missat sitt ansvar som förälder. En medspelare som kanske blundar för sin gunstling? Kuvad? Nåt är jävligt galet oavsett såtillvida inte sonen rent av är personlighetsstörd, att fostran inte når fram. I kombination med en korkad far så lär det genetiska gå i full blom.

Gällande PM mer specifikt finns följande:
Pappan slog hans halvbröder och modern. PM var dock hans gunstling, han favoriserades. Han tvingades av sin far att välja honom vid skilsmässan, modern såg han endast en gång om året:

" Du kan altid besøge din mor, men så skal du ikke komme tilbage igen"

Gubben var auktoritär, rasist, ett fyllo och med gravt snedvriden kvinnosyn. Uppenbart gränslös och fyllde PM med berättelser om ww2 och nazister.
Citat:
Citat:
"En ekstrem far former Peters bizarre verdensopfattelse."
https://ing.dk/artikel/ny-bog-portraetterer-raket-madsen-laes-med-her-172417

"Carl Madsen skulle angiveligt have udtalt, at en bilist kun er ansvarlig for det, han ser. Kører han ind i ting, han ikke har set, kan han ikke pålægges noget ansvar.

Hans holdninger til parforhold og kvinder kom også til udtryk. Carl Madsen har engang udtalt, at det ville være godt at bo i Amerika, for der må man skyde sin hustru, hvis hun er utro."

https://jyllands-posten.dk/nyviden/ECE7306335/han-kan-blive-danmarks-goer-det-selvastronaut/

(..)grov, racistisk og så ned på kvinder"
https://www.avisen.dk/forfatter-peter-madsen-fandt-sin-far-doed-og-vendte_467524.aspx

"Dagligdagen var fyldt med vold. Både til Peter Madsens mor og til hendes tre ældste sønner, som hun havde fået, mens hun var først i 20’erne, med tre andre mænd end Carl."
https://www.seoghoer.dk/nyheder/raket-madsen-i-ny-bog-saa-haard-var-barndommen

"jaloux mand med et banalt syn på kvinder, racistisk og med en fantasttilgang till virkeligheten."
https://www.pressreader.com/denmark/ekstra-bladet/20171016/281711204877779

"– Sonen var märklig, men pappan var ännu märkligare, säger Madsens tidigare granne Bente, som bott i byn i nästan 50 år."
– Han berättade för mig att han var frånskild och började sedan säga en massa elaka och otrevliga saker om sin exfru, på ett sätt som jag tyckte var över gränsen, och efter det tog jag avstånd från dem, säger hon."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/ddbaWA/madsens-forandring--fran-innovator-till-misstankt-mordare/promo
Senast redigerad av develi 2018-06-03 kl. 02:27.
Citera
2018-06-03, 03:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Faderns behandling av kvinnor kanske kunde ge honom en skev kvinnosyn, men knappast sådant fruktansvärt hat.
Jag anser att en snedvriden kvinnosyn är grundläggande för ett latent kvinnohat - det är ett orsakssammanhang. Det behöver inte ha skett nåt konkret, det kan handla om indoktrinering; att växa upp i en sådan anda.
Speciellt om mottagande son är psykopat och barndomen är gränslös för övrigt. Att pappan anser att kvinnor sonika ska skjutas vid otrohet säger väl en hel del.
Om nu grannen anser pappans förtal om mamman så grovt att hon helt tar avstånd kan man lätt räkna ut vad PM fått lyssna till. För övrigt skulle jag tippa att modern klassats som svikare via hans far - det var dock han som ställde ett absurt ultimatum och som misshandlade hans mor. PM har beskrivit att om han inte gjort som pappan sagt hade helvetet brutit lös.
Det tycks PM glömma att nämna vid den psykiatriska undersökningen:
"- Observanten var meget tæt knyttet til faren, og han flyttede med denne, da forældrene blev skilt i en alder af syv år.
Kontakten med moren blev brudt. Peter Madsen føler sig svigtet af moren." live tv2

Jag skrev misogynist om fadern och du verkar intresserad av historik och språkbruk (?).
Citat:
Senast redigerad av develi 2018-06-03 kl. 04:07.
Citera
2018-06-03, 11:53
Medlem
Citat:
Jag anser att en snedvriden kvinnosyn är grundläggande för ett latent kvinnohat - det är ett orsakssammanhang. Det behöver inte ha skett nåt konkret, det kan handla om indoktrinering; att växa upp i en sådan anda.
Speciellt om mottagande son är psykopat och barndomen är gränslös för övrigt. Att pappan anser att kvinnor sonika ska skjutas vid otrohet säger väl en hel del.
Om nu grannen anser pappans förtal om mamman så grovt att hon helt tar avstånd kan man lätt räkna ut vad PM fått lyssna till. För övrigt skulle jag tippa att modern klassats som svikare via hans far - det var dock han som ställde ett absurt ultimatum och som misshandlade hans mor. PM har beskrivit att om han inte gjort som pappan sagt hade helvetet brutit lös.
"- Observanten var meget tæt knyttet til faren, og han flyttede med denne, da forældrene blev skilt i en alder af syv år.
Kontakten med moren blev brudt. Peter Madsen føler sig svigtet af moren." live tv2

Jag skrev misogynist om fadern och du verkar intresserad av historik och språkbruk (?).
Se där, en dysfunktionell familj ned extra allt ! Om man sedan grundar med några ofördelaktiga gener (från fadern verkar vara en bra gissning), så har vi a recipy for disaster. Av barn kan man inte begära någon rättvisa - han säger i undersökningen att han upplevde svek från modern (hon var säkert lika mycket ett offer).
Citera
2018-06-03, 12:01
Medlem
Citat:

Den som bäst kan förklara psykopati och hur en sån som Peter Madsen tänker (inte känner) torde vara just en annan psykopat. Därför är en sån som James Fallon intressant att lyssna till. Finns flera intervjuer med honom, men i denna är han hos Skavlan. (Svaret på den sista frågan är väldigt talande där JF beskriver vad kärlek är för honom själv...)

https://www.youtube.com/watch?v=hZZSqH4uDg0
Senast redigerad av zilvereko 2018-06-03 kl. 12:08.
Citera
2018-06-03, 15:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Den som bäst kan förklara psykopati och hur en sån som Peter Madsen tänker (inte känner) torde vara just en annan psykopat. Därför är en sån som James Fallon intressant att lyssna till. Finns flera intervjuer med honom, men i denna är han hos Skavlan. (Svaret på den sista frågan är väldigt talande där JF beskriver vad kärlek är för honom själv...)

https://www.youtube.com/watch?v=hZZSqH4uDg0
Så är det säkert och ska tolkas med en stor nypa salt eftersom han är lika manipulativ och söker uppmärksamhet samt vinstvinning (Hare:"så att de kan få vad de vill ostraffat") som Madsen i grunden - vilket är andemeningen i mina citat från Cleckley, pionjär inom psykopati och Hare, världsledande forskare inom samma område:
Citat:
"Cleckley beskrev en psykopatisk läkare och psykiatriker. Han konstaterade att den enda verkliga skillnaden mellan denna typ av psykopater och dem som hamnar i fängelse eller mentalsjukhus är att de förra är bättre att upprätthålla ett sken av normalitet. "
Hare beskriver sen de psykopater som fungerar ganska bra och håller sig inom lagen (det räknas upp yrken som advokater, poliser, psykiatriker, akademiker, författare, akademiker, artister, soldater osv) men säger:
Citat:
" Dessa personer är precis lika egocentriska, okänsliga och manipulativa som de kriminella psykopaterna; deras intelligens, familjebakgrund, sociala förmåga och de omständigheter de lever i gör det dock möjligt för dem att bygga upp en fasad av normalitet så att de kan få vad de vill ostraffat." Psykopatens värld, Hare.
Jag har själv lagt länken från Skavlan i tråden då han diskuterades för flera månader sen, men tack ändå:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Senast redigerad av develi 2018-06-03 kl. 16:10.
Citera
2018-06-03, 15:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Se där, en dysfunktionell familj ned extra allt ! Om man sedan grundar med några ofördelaktiga gener (från fadern verkar vara en bra gissning), så har vi a recipy for disaster. Av barn kan man inte begära någon rättvisa - han säger i undersökningen att han upplevde svek från modern (hon var säkert lika mycket ett offer).
Kombinationen gener och uppväxt är väl bland det tydligaste via PM, hur nåt går rejält fel när psykopati är med i bilden.
Barn? Han är 47 år när han beskriver sin barndom. Den åsikten har gått genom många filter innan den presenterades som produkt.
...från en psykopat som givetvis alltid ska tas med en nypa salt gällande upplevelser.. som sitter mitt i en mentalerklæring för att framställa sig själv i bättre dager (selektiv) pga mord. Hade dock förväntat mig ännu mer melodrama (offerroll) som man kan skåda via liknande personer som PM.
Samtidigt kanske boken och mediauppgifter förhindrar allt för stora utsvävningar i form av förskönande eller skuldbeläggande.
Senast redigerad av develi 2018-06-03 kl. 16:19.
Citera
2018-06-03, 16:05
Medlem
Citat:
Alla seriemördare som mördat kvinnor har skyllt på modern oavsett om deras mödrar avlidit när barnet varit bebis, om pappan misshandlat mor och barn och hon lyckas rädda sig och barnet, barnet levt med båda föräldrarna och pappan varit en kvinnomisshandlare, om barnet vuxit upp med en ensamstående mamma utan dåliga män i omgivningen eller med en mamma som levt med en massa dåliga män..så det krävs en personlighetsstörning och en barndom där någon lagt skuld på mamman för allt som inte fungerat för att bygga upp detta hat
Citera
2018-06-03, 17:05
Medlem
Citat:
Kombinationen gener och uppväxt är väl bland det tydligaste via PM, hur nåt går rejält fel när psykopati är med i bilden.
Barn? Han är 47 år när han beskriver sin barndom. Den åsikten har gått genom många filter innan den presenterades som produkt.
...från en psykopat som givetvis alltid ska tas med en nypa salt gällande upplevelser.. som sitter mitt i en mentalerklæring för att framställa sig själv i bättre dager (selektiv) pga mord. Hade dock förväntat mig ännu mer melodrama (offerroll) som man kan skåda via liknande personer som PM.
Samtidigt kanske boken och mediauppgifter förhindrar allt för stora utsvävningar i form av förskönande eller skuldbeläggande.
Med psykopatfiltret emellan kan man ju i princip inte veta någonting. Han är dock den ende som skulle kunna ha en minnesbild (av en subjektiv upplevelse). OM han i detta speciella fall är uppriktig, så bidrar det till förklaringen av ett hat.
Citera
2018-06-03, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Alla seriemördare som mördat kvinnor har skyllt på modern oavsett om deras mödrar avlidit när barnet varit bebis, om pappan misshandlat mor och barn och hon lyckas rädda sig och barnet, barnet levt med båda föräldrarna och pappan varit en kvinnomisshandlare, om barnet vuxit upp med en ensamstående mamma utan dåliga män i omgivningen eller med en mamma som levt med en massa dåliga män..så det krävs en personlighetsstörning och en barndom där någon lagt skuld på mamman för allt som inte fungerat för att bygga upp detta hat
Jag har inte koll på om alla seriemördare har skyllt på modern. Säkert många. Periodvis har det väl varit på modet att skylla alla störningar i personlighetsutvecklingen på modern (snarare på relationen till modern). Detta sagt så finns det förfärliga uppväxtmiljöer och usla föräldrar av båda könen. Jag tror ju inte att enbart en dålig uppväxtmiljö kan skapa en seriemördare och omvänt är det uppenbarligen bara en bråkdel av alla psykopater som blir det - det är ett antal olyckliga omständigheter som ska föreligga. I resten av fallen blir resultatet taskiga chefer, skitstövlar, alkoholister, busar, hämmade och olyckliga o s v.
Citera
2018-06-03, 17:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Med psykopatfiltret emellan kan man ju i princip inte veta någonting. Han är dock den ende som skulle kunna ha en minnesbild (av en subjektiv upplevelse). OM han i detta speciella fall är uppriktig, så bidrar det till förklaringen av ett hat.
Det kan hända att vi talar om varandra så jag gör en beskrivning av vad jag ser.

Hans uppgifter via boken - långt innan RPU - är att han snarare upplevde det mycket roligare att vara med sin far. Han är favoriserad och hans särintresse får flöda fritt.
Gubben gör allt för honom och som jag skrev verkar hemmet gränslöst. Han kör honom ofta till tivoli för att han ska erhålla ämnen till ballonger och raketer. Han köper illegala ämnen så att han ska göra raketer och de delar på inkomsten. Det brinner i inredning och möbler via experimenten enligt hans bror. PM beskriver att han och farsan bygger modeller (båtar) och de sitter uppe till midnatt och dricker kaffe. Raketerna far över byn och säkerhet verkar inte vara nåt att bry sig om.

Där ligger nog en hel del sanning ur ett barns perspektiv om pappan som förvisso var väldigt snedvriden (kvinnosyn, rasist, nazivänlig, våldsam osv) enligt PM men den han säger sig stå närmast enligt RPU.

En psykopat har ingen känslomässig bindning till nån person - de ses som objekt.

Han beskriver sin mor i termer som rent av tråkig, nämner henne mer som en biprodukt. Hon fattar ingenting då han beskriver raketer, han kunde lika gärna prata med katten.

Man anser att psykopati är medfött och påverkas av uppväxt. PM är således redan predisponerad att njuta av gränslöshet, skita i lagar, normer och säkerhetsregler. Han jagar spänning (eufori) via raketer.
Det har redan diskuterats att han växt upp med en hatisk far.
Jag tror således ett kvinnohat grundläggs via hans fars snedvridna synsätt och pappans egna hat mot modern.
Att han sen preparerats med att det var bättre hon försvann, att all skuld läggs på henne betvivlar jag inte en sekund. Pappan blir lattjolajban och mamman tonar bort i hans tillvaro.
Hon blir misshandlad och kanske vore det rent av bra om hon skjutits?
Alltså - hur fjärran är detta synsätt jämfört med det han har på hårddisken? Kvinnor torteras och blir avrättade?
Senast redigerad av develi 2018-06-03 kl. 17:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in