Citat:
Ursprungligen postat av
LOE2
Med psykopatfiltret emellan kan man ju i princip inte veta någonting. Han är dock den ende som skulle kunna ha en minnesbild (av en subjektiv upplevelse). OM han i detta speciella fall är uppriktig, så bidrar det till förklaringen av ett hat.
Det kan hända att vi talar om varandra så jag gör en beskrivning av vad jag ser.
Hans uppgifter via boken - långt innan RPU - är att han snarare upplevde det mycket roligare att vara med sin far. Han är favoriserad och hans särintresse får flöda fritt.
Gubben gör allt för honom och som jag skrev verkar hemmet gränslöst. Han kör honom ofta till tivoli för att han ska erhålla ämnen till ballonger och raketer. Han köper illegala ämnen så att han ska göra raketer och de delar på inkomsten. Det brinner i inredning och möbler via experimenten enligt hans bror. PM beskriver att han och farsan bygger modeller (båtar) och de sitter uppe till midnatt och dricker kaffe. Raketerna far över byn och säkerhet verkar inte vara nåt att bry sig om.
Där ligger nog en hel del sanning ur ett barns perspektiv om pappan som
förvisso var väldigt snedvriden (kvinnosyn, rasist, nazivänlig, våldsam osv) enligt PM men den han säger sig stå närmast enligt RPU.
En psykopat har ingen känslomässig bindning till nån person - de ses som objekt.
Han beskriver sin mor i termer som rent av tråkig, nämner henne mer som en biprodukt. Hon fattar ingenting då han beskriver raketer, han kunde lika gärna prata med katten.
Man anser att psykopati är medfött och påverkas av uppväxt. PM är således redan predisponerad att njuta av gränslöshet, skita i lagar, normer och säkerhetsregler. Han jagar spänning (eufori) via raketer.
Det har redan diskuterats att han växt upp med en hatisk far.
Jag tror således ett kvinnohat grundläggs via hans fars snedvridna synsätt och pappans egna hat mot modern.
Att han sen preparerats med att det var bättre hon försvann, att all skuld läggs på henne betvivlar jag inte en sekund. Pappan blir lattjolajban och mamman tonar bort i hans tillvaro.
Hon blir misshandlad och kanske vore det rent av bra om hon skjutits?
Alltså - hur fjärran är detta synsätt jämfört med det han har på hårddisken? Kvinnor torteras och blir avrättade?