2018-08-04, 13:25
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han är lik PM särskilt INNAN den begynnande flinten blev så framträdande.

Innan Madsen kommer ut har han väl endast några enstaka spretiga hårstrån på stortån. Han får väl tillverka en egen Kaptensmössa i lämplig storlek för den
Minns när ubåten sjönk och Kim var försvunnen och jag läste i DN(tror jag det var) det första de skrev om fallet. Då hade de med en liten bild på Peter Madsen. På samma sida men högre upp så var en lika liten bild av Daniel Craig, i samband med en film. Jag visste ju då inte vem Madsen var men tyckte att det var ett konstigt sammanträffande hur lika varandra de var, han och Craig, på dessa två bilder. (Sorry, Daniel Craig )

Von Trier får väl förse Slaktar-Madsen med någon gammal nazi-skärmmössa om han blir flintis.
Citera
2018-08-04, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Minns när ubåten sjönk och Kim var försvunnen och jag läste i DN(tror jag det var) det första de skrev om fallet. Då hade de med en liten bild på Peter Madsen. På samma sida men högre upp så var en lika liten bild av Daniel Craig, i samband med en film. Jag visste ju då inte vem Madsen var men tyckte att det var ett konstigt sammanträffande hur lika varandra de var, han och Craig, på dessa två bilder. (Sorry, Daniel Craig )

Von Trier får väl förse Slaktar-Madsen med någon gammal nazi-skärmmössa om han blir flintis.

Ja, man undrar vad dessa märkliga herrar ska klura ut för chockerande inför framtiden? Usch!
Citera
2018-08-04, 18:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Min spontana känsla är att han gjorde något mer av "frustrationen i kroppen" av alla motgångar - än att bara bygga Freja. Min spontana reaktion när du lagt upp fakta så här, det är att jag tror att när han haft tillräckligt många motgångar - en riktig downperiod - så behöver han en blodig, sadistisk ventil för att få utlopp för frustration, ilska, maktförlust osv. Han behöver den ventilen för att ta tillbaka makt och kontroll, känna sig "hel" igen och bli pånyttfödd med ny energi för nya projekt

Jag tror att han är skyldig till andra hemskheter när han "rehabiliterat" sig från eländen.
Fler offer lär finnas. I Ubåten kan ingen höra dig skrika och sjöbegravningar har han rutin på, det är som en intränad ritual. En avslutning - och sedan en början på något nytt.
Med nya krafter.
"Mannen utan stoppknapp".

Nog för att tiden är linjär men det finns upprepande cykler kring honom vilket på ett tydligt sätt beror på herrn själv - här är det inte frågan om att bryta dåliga mönster. Han skulle kunna användas som som varnande exempel vid personlig kännedom/utveckling.
Själv saknar han självinsikt som fullblodsegoist. Hans visioner är det inget fel på, han entuiasmerar omgivningen och är medryckande och sekterisk likt en pastor med storhetsvansinne.
Sing Hallelujah..gå i trans och fall hårt till backen.
Han verkar kunna samverka ett par år - sen kommer hans riktiga jag smygande fram (dominant, grandios, egoist, narcissist) och så smäller det ordentligt: smekmånaden är över.
Han SKA köra sitt race med små puffar av framgång men som egentligen är stairway to hell vad han än företar sig.

Så vitt jag kan utröna ser det ut så här på 90-talet.
1990 går PM samman med Locht (de möttes via DARK -89 då Locht blir medlem). Det är väl i samma veva som PM blev utkastad från DARK skulle jag tro ang bråk om flytande bränsle, säkerhetsregler och samarbetsproblem.
1993 sker ett misslyckat projekt där raketmotorn exploderar - Locht och PM går skilda vägar.
1994 är PM på förhör vid politigården om brevbombsmordet på HC i Nørrebro som skedde -92.
1995 skjuter PM upp sin första raket med flytande raketbränsle.
1998 verkar de samarbeta igen men går återigen skilda vägar inom ett år pga PMs egensinniga personlighet - han ser sig som förmer än de andra, samarbetar inte.
PM och Locht blir konkurrenter i CATS-tävlingen och han hinner inte bli klar med Alpha II.
Det finns alltså en lång tid med tvister, samarbetsproblem och misslyckanden.
Han slutar med raketerna och övergår till ubåtsbyggande och nåt med en luftballong.
Freya är skapad i ren frustration enligt PM så det verkar inte vara ett självklart val.

Nu är jag på 2000-talets början:
PM har en metallverkstad i Farum, han börjar skissa på Freja i november.
Han lånar sen sin brors verkstad i mars (troligen 2000) och så är den halvfärdig i april 2001.
I juni är hans konto tomt.
Han får inte in pengar att köpa en motor så han säljer ubåten via annons, PT ringer på annonsen, de skriver avtal. Den levereras inte i tid och det leder till hot om stämning från PTs advokat på en halv miljon danska kronor. När det verkställs vet jag inte.
Sen stoltserar PM om den där svenska strippan som vidrört nån plats som blir helgonförklarad när han bygger ubåten i verkstaden i Farum och de sägs bada i vattentanken där motorer testas. Varför detta ska vara så speciellt kan man ju undra över.
Citat:
Peter Madsen bjöd in en svensk strippa till sin dåvarande ubåtsverkstad, där de badade i en av de stora tankarna när Madsen brukade testa ubåtens motorer. Det var så underbart att hon var med hemma i verkstaden. Det finns ett speciellt ställe på ubåten där hon har rört vid den. Det stället har jag alltid ett speciellt förhållande till, säger Peter Madsen i boken ”Raket-Madsen”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EoqwGK/kvinnorna-runt-peter-madsen/promo
Om han testade motorn i den där vattentanken så lär väl strippan ha varit nån gång i tidsspannet från juni 2001 då han har råd att ens köpa en motor tills den monteras i ubåten?

I april 2002 är iaf ubåten klar och sjösätts i jippot vid Kalvebods brygge. Vart specifikt kan jag inte se och ej heller varför denna plats väljs - men tvärs över kanalen ligger Islands brygge om det plingar en klocka?

Här är mer om hur svettig processen med Freya upplevdes - förutom att den byggdes i frustration enligt PM samt "et øjebliks vanvid" och passion som han också sagt.
Citat:
"Selvom den ligner en rusten jernbunke, så har han stærke følelser for hende. »Det er ligesom at få et barn. Jeg har fældet mange tårer, mens jeg lavede Freya. For det havde været så hårdt,« siger Peter Madsen."
https://ing.dk/artikel/danmarks-forste-diesel-elektriske-amator-ubad-63702
Det är mycket konstigheter kring PM kan man väl säga. Hur som helst finns det mycket material till att han skulle kunna ha reagerat triggermässigt flera ggr innan mordet på Kim.
Senast redigerad av develi 2018-08-04 kl. 18:38.
Citera
2018-08-04, 18:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, det tror jag säkert att han gör, men det blir lite så där potejto/ potato. Oavsett tyder det på att han redan har gjort nåt skumt, eller vet (omedvetet eller medvetet) att han kommer göra nåt i framtiden.

edit.
Madsen är till helvetet bunden, och han vet det själv.
På tal om helvete. Har hon hund? Den där kvinnan i ubåtsföreningen kanske retat upp PM rejält, hon verkar ha skinn på näsan.
Se spoiler.
Det är ju en förening men han kanske är ironisk med ordval "chefen"?
Jag tror det symboliserar nån han är förbannad på, även om han inte går till handling och de tolkade ju hans skrivelser till styrelsen som ett slags underliggande hot.
20 oktober 2014 skriver han blogginlägget himmel og helvede.
Jag ser att vid bråket med ubåtsföreningen om Nautilus så återkommer den där affärsmannens namn via Nørregaard dvs den som var rättmätig ägare gällande Freja och som drog honom inför rätta eller hur det nu var. När var den rättegången?
Jag må då säga att kretsen har ett något udda synsätt. Fascinerande att stendö i en ubåt för att man byggt den fel?
Citat:
»Min drivkraft har været tanken om at have min egen ubåd. En maskine fyldt med mystik og hemmeligheder. Og da jeg fik chancen for at bygge en selv, greb jeg den. Det har været sjovt, og den er ligesom mit barn. Jeg har stærke følelser for den,« siger han.

Ifølge Claus Nørregaard er det ikke meget anderledes at bygge en ubåd end at ombygge en veteranbil. Man er bare nødt til at starte fra bunden.

Men der er også andre årsager til hans forelskelse i ubåde.
»Det er slut, hvis jeg laver for mange fejl. Ingen kommer og redder mig. Det er fascinerende,« siger han.
https://ing.dk/artikel/selvbyggerubad-skal-sejle-verden-rundt-63716
Senast redigerad av develi 2018-08-04 kl. 18:26.
Citera
2018-08-04, 20:57
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
På tal om helvete. Har hon hund? Den där kvinnan i ubåtsföreningen kanske retat upp PM rejält, hon verkar ha skinn på näsan.
Se spoiler.
Det är ju en förening men han kanske är ironisk med ordval "chefen"?
Jag tror det symboliserar nån han är förbannad på, även om han inte går till handling och de tolkade ju hans skrivelser till styrelsen som ett slags underliggande hot.
20 oktober 2014 skriver han blogginlägget himmel og helvede.
Jag ser att vid bråket med ubåtsföreningen om Nautilus så återkommer den där affärsmannens namn via Nørregaard dvs den som var rättmätig ägare gällande Freja och som drog honom inför rätta eller hur det nu var. När var den rättegången?
Jag må då säga att kretsen har ett något udda synsätt. Fascinerande att stendö i en ubåt för att man byggt den fel?

Satt och kollade lite på Freya och Kraka, när jag fann det här:
sitat:
"Freya har i hele sin levetid fungeret som sejlende laboratorium for diverse ubådsteknik som siden er brugt i Claus Nørregaards meget større og mere avancerede "Kraka" projekt. Kraka kan ses andet steds på sitet"
sitat slut
Han omtalar Kraka som Claus Nørregaards projekt, och Freya som nåt som han anvende för att komma vidare. Påminner om relationen Madsen/vonB, Madsen gör allt för att ta äran för projektet, men folk har uppfattingen att han i värkligheten bara är nummer två.
Skulle tro en fullblodspsykopat som Madsen blev frustrerad av sånt...

https://www.baadgalleri.dk/galleri/789-x_ubaad_af_freya_klassen_

ps
Jag gillar Lili , men det är inte alls säkert Madsen gjorde det, nej.

edit: Nørregaard har byggd ubåtarna, vonB har byggd raketerna. Madsen är en loser.
Senast redigerad av kugutt 2018-08-04 kl. 21:04.
Citera
2018-08-04, 22:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Satt och kollade lite på Freya och Kraka, när jag fann det här:
sitat:
"Freya har i hele sin levetid fungeret som sejlende laboratorium for diverse ubådsteknik som siden er brugt i Claus Nørregaards meget større og mere avancerede "Kraka" projekt. Kraka kan ses andet steds på sitet"
sitat slut
Han omtalar Kraka som Claus Nørregaards projekt, och Freya som nåt som han anvende för att komma vidare. Påminner om relationen Madsen/vonB, Madsen gör allt för att ta äran för projektet, men folk har uppfattingen att han i värkligheten bara är nummer två.
Skulle tro en fullblodspsykopat som Madsen blev frustrerad av sånt...

https://www.baadgalleri.dk/galleri/789-x_ubaad_af_freya_klassen_

ps
Jag gillar Lili , men det är inte alls säkert Madsen gjorde det, nej.

edit: Nørregaard har byggd ubåtarna, vonB har byggd raketerna. Madsen är en loser.
Ja, Freya ser han som en prototyp för det som komma skall och PM kan inte vara herre på täppan utifrån varken ekonomi eller kunskap.
Visionerna tilltar ju iom att det går från elmotor till komplettering med diesel. Längre dyktid, större plats och snedvridna visioner om jorden-runt och nåt om Fiji men det handlar nog inte bara om resor till Långtbortistan...
Citat:
Peter opfører sig straks som en narkohund, der er sluppet løs i værkstedet. Han snuser rundt overalt og snakker med alle. Han lever i en slags Apollo-verden, i en koldkrigstid, og spørger drillende: ‘Er der nogen kommunister her?
http://www.computerdk.com/2013/12/velkommen-til-raketvaerkstedet-der-aldrig-sover/
PM skojar och är så klämkäck men jag undrar hur anti han är egentligen med tanke på att hans far byggde bunkrar och baracker åt nazisterna under kriget och fyllde honom med fascination kring nazisterna?
Kommunismen, judarna ansågs som ultrafiender till paranoida Hitlers Lebensraum.
PM går klädd i naziuniform på Kinky saloons, kallar Anj* för propagandaminster, Von Brauns porträtt hänger i hangaren. Skriver om datumet då Hilter tog självmord i bunkern 30 april 1945, tramsar i hangaren med naziinspirerade namn. De där militäroverallerna beskrivs som funktionell, ger teamkänsla - fan tro't.
Jag är förvånad över att han inte skriver lyriskt om Wagner som var Hitlers favvo..
Citat:
" It was Carl who stoked his son’s fascination with rockets, telling him, among other things, about a man who would become a hero to Madsen: Wernher von Braun, the Nazi aerospace engineer who later came to the US and helped develop the Apollo missions."

“It’s hard for us to understand what drives a madman, because we are not mad,” Falkenberg told me. He then described a recurring joke: Madsen would pretend to be a violent Nazi and would mime hitting Falkenberg, saying “Should I punch you in the kidneys?” or Madsen might joke: “What if I inject battery acid into your veins?”

"There was also a lot of joking around about Nazis in the workshop. Crewmembers called each other by Nazi-inspired nicknames. Madsen was called Kaleun, for Kapitänleutnant, a nod to the 1981 film Das Boot, about a fictional German U-boat unit during World War II, Falkenberg said. When they went out in the sub, the crew spoke German, reciting lines from the film."

"The reverence he held for the Third Reich was hard to detect as it was framed as irreverence, but it was there.
“Some of the way the Nazi regime worked, they did horrible things and they should be executed and everything. But some of the things they did, it worked,” the former workshop volunteer told me. “They built the biggest military machine in just four years. They built it almost out of nothing.”
https://www.wired.com/story/final-terrible-voyage-nautilus/
Citera
2018-08-04, 23:02
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ja, Freya ser han som en prototyp för det som komma skall och PM kan inte vara herre på täppan utifrån varken ekonomi eller kunskap.
Visionerna tilltar ju iom att det går från elmotor till komplettering med diesel. Längre dyktid, större plats och snedvridna visioner om jorden-runt och nåt om Fiji men det handlar nog inte bara om resor till Långtbortistan...

PM skojar och är så klämkäck men jag undrar hur anti han är egentligen med tanke på att hans far byggde bunkrar och baracker åt nazisterna under kriget och fyllde honom med fascination kring nazisterna?
Kommunismen, judarna ansågs som ultrafiender till paranoida Hitlers Lebensraum.
PM går klädd i naziuniform på Kinky saloons, kallar Anj* för propagandaminster, Von Brauns porträtt hänger i hangaren. Skriver om datumet då Hilter tog självmord i bunkern 30 april 1945, tramsar i hangaren med naziinspirerade namn. De där militäroverallerna beskrivs som funktionell, ger teamkänsla - fan tro't.
Jag är förvånad över att han inte skriver lyriskt om Wagner som var Hitlers favvo..

Om inte annat var han nog facinerad av tredje riket, gillade uniformer och sånt. Tror inte han var så där politiskt anlagd, men gillade nog mer "eksteriöret" av det hela. (Men jag tror helt säkert han gillade tanken på att själv vara nån fruktad diktator eller nåt.)
WW2 var nog nån slags fetisjgrej för honom.
Citera
2018-08-04, 23:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Om inte annat var han nog facinerad av tredje riket, gillade uniformer och sånt. Tror inte han var så där politiskt anlagd, men gillade nog mer "eksteriöret" av det hela. (Men jag tror helt säkert han gillade tanken på att själv vara nån fruktad diktator eller nåt.)
WW2 var nog nån slags fetisjgrej för honom.
Jag undrar dock eftersom PM kör under falsk flagg och har andra intentioner med det han överdriver kring. Kvinnornas hjälte vs sadisten.

Det du skriver är väl isf hans målsättning att folk ska tro..
Citera
2018-08-04, 23:36
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Jag undrar dock eftersom PM kör under falsk flagg och har andra intentioner med det han överdriver kring. Kvinnornas hjälte vs sadisten.

Asså, jag har tänkt tanken, då i förbindelse med attentatet mot HC och IS, men jag kom aldrig nån väg med det.
Citera
2018-08-04, 23:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Asså, jag har tänkt tanken, då i förbindelse med attentatet mot HC och IS, men jag kom aldrig nån väg med det.

Det var dit jag ville komma.
Citera
2018-08-04, 23:48
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Det var dit jag ville komma.

Å nej, du försöker locka mig ner i det kanihålet igen.
Jag har lovat magica att aldrig mer gå inn där...
Citera
2018-08-04, 23:52
Medlem
Citat:

Dr Jekyll helt skymd av den överdrivna Dr Hade (Madsen) dvs den sociala, engagerade, trevliga tekniska geniet som med experimentlusta slänger sig över spännande projekt. Mannen utan Stoppknapp.

Jojo, även Dr Jekyll hade gott om gränslös experimentlusta visade sig...

Än har vi bara ett exempel av den mörka sidan och endast för att torsoen råkade flyta upp. Han hade lika gärna kunnat gått helt Fri.
Tanken skrämmer mig fortfarande.

Detta med Nautilus var välplanerat i detalj - han ville ha mer spänning än tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in