Jag har inte koll på om alla seriemördare har skyllt på modern. Säkert många. Periodvis har det väl varit på modet att skylla alla störningar i personlighetsutvecklingen på modern (snarare på relationen till modern). Detta sagt så finns det förfärliga uppväxtmiljöer och usla föräldrar av båda könen. Jag tror ju inte att enbart en dålig uppväxtmiljö kan skapa en seriemördare och omvänt är det uppenbarligen bara en bråkdel av alla psykopater som blir det - det är ett antal olyckliga omständigheter som ska föreligga. I resten av fallen blir resultatet taskiga chefer, skitstövlar, alkoholister, busar, hämmade och olyckliga o s v.
Finns ett antal böcker som porträtterar de som mördat kvinnor av ren önskan att döda just kvinnor alla uppger att det beror på deras mor antingen för att hon inte skyddat, funnits under barndomen, varit våldsam eller varit för mycket närvarande eller upplevts föredra ett syskon.
Det kan hända att vi talar om varandra så jag gör en beskrivning av vad jag ser.
Hans uppgifter via boken - långt innan RPU - är att han snarare upplevde det mycket roligare att vara med sin far. Han är favoriserad och hans särintresse får flöda fritt.
Gubben gör allt för honom och som jag skrev verkar hemmet gränslöst. Han kör honom ofta till tivoli för att han ska erhålla ämnen till ballonger och raketer. Han köper illegala ämnen så att han ska göra raketer och de delar på inkomsten. Det brinner i inredning och möbler via experimenten enligt hans bror. PM beskriver att han och farsan bygger modeller (båtar) och de sitter uppe till midnatt och dricker kaffe. Raketerna far över byn och säkerhet verkar inte vara nåt att bry sig om.
Där ligger nog en hel del sanning ur ett barns perspektiv om pappan som förvisso var väldigt snedvriden (kvinnosyn, rasist, nazivänlig, våldsam osv) enligt PM men den han säger sig stå närmast enligt RPU.
En psykopat har ingen känslomässig bindning till nån person - de ses som objekt.
Han beskriver sin mor i termer som rent av tråkig, nämner henne mer som en biprodukt. Hon fattar ingenting då han beskriver raketer, han kunde lika gärna prata med katten.
Man anser att psykopati är medfött och påverkas av uppväxt. PM är således redan predisponerad att njuta av gränslöshet, skita i lagar, normer och säkerhetsregler. Han jagar spänning (eufori) via raketer.
Det har redan diskuterats att han växt upp med en hatisk far.
Jag tror således ett kvinnohat grundläggs via hans fars snedvridna synsätt och pappans egna hat mot modern.
Att han sen preparerats med att det var bättre hon försvann, att all skuld läggs på henne betvivlar jag inte en sekund. Pappan blir lattjolajban och mamman tonar bort i hans tillvaro.
Hon blir misshandlad och kanske vore det rent av bra om hon skjutits?
Alltså - hur fjärran är detta synsätt jämfört med det han har på hårddisken? Kvinnor torteras och blir avrättade?
Jag har ju inte det minsta satt mig in i PM:s förhistoria utan mera resonerat i allmänna termer och använt detaljer plockade ur din repertoar. Jag tror att jag gör bäst i att avsluta min cykeltur nu. Det känns inte som att vi har olika syn på principerna.
Jag har ju inte det minsta satt mig in i PM:s förhistoria utan mera resonerat i allmänna termer och använt detaljer plockade ur din repertoar. Jag tror att jag gör bäst i att avsluta min cykeltur nu. Det känns inte som att vi har olika syn på principerna.
Nej, jag tror vi är inne på samma spår men PM har sin bakgrundshistoria - ovanligt mkt till och med eftersom han är en offentlig person, det finns en bok, blogg och han är en pladdrare. Det saknas mkt om mamman men desto mer finns om hans far. Grannen tillförde pusselbitar likaväl.
Jag kan tro att nåt dolt kvinnohat finns (filmer, dokument, mordets karaktär), att nåt kanske kan kopplas till mammans frånvaro men jag sätter snarare pappan i skuld till detta (hans störda kvinnosyn, aversion mot mamman och våld).
I mer allmänna termer skiljer de sig väl inte värst mkt utifrån psykopati. Perversioner och sadism har flera gemensamma nämnare gällande predatorer. Fortsättningsvis deras manipulativa MO och även perversa fantasier. Där kan forskning fylla i luckorna, både nationellt och internationellt och även utifrån seriemördare som du nämnde. Oavsett om det inte finns träffar i DNA-register så talar hans psykiatriska u.s. om en potentiell sådan; hög risk att upprepa brottet.
Den som bäst kan förklara psykopati och hur en sån som Peter Madsen tänker (inte känner) torde vara just en annan psykopat. Därför är en sån som James Fallon intressant att lyssna till. Finns flera intervjuer med honom, men i denna är han hos Skavlan. (Svaret på den sista frågan är väldigt talande där JF beskriver vad kärlek är för honom själv...)
Jag vet inte om någon refererat till den här showen med Jim Fallon inför en publik som inkluderar flera psykologiska och psykiatriska dicipliner. Generellt köper de inte alls hans självdiagnos inklusive bilden av hjärnan som passerat sitt bäst före datum. Det handlar om en enstaka bild som inte verifierats vid ett flertal tester. Han har av några psykiatriker fått omdömet att han är en Borderline Psykopat. Mja säger en professor från Cambridge på länk "psykiatri innehåller en rad olika ibland motstridiga synsätt". Fallon har som bekant gjort karriär på sitt snack och sin bok. Skavlan nosade" upp honom vilket innebar en ny show, med gissar man fett gage. När frågan kom upp om det går att lära ut empati reagerade forensikern från Forensic Psychology Centre starkt och förklarade ganska bra varför.
Personligen reagerade jag på diagnosen Borderline Psychopat. En borderlinepersonlighet har ett as-if beteende (Kernberg) dvs de är bra på att spela den roll (som-om) som sammanhanget kräver men det är inte förankrat i genuina känslor i botten brukar man säga finns bara två känslolägen - antingen vrede eller förtvivlan. För övrigt är deras värld svart-vit. De är bra på att läsa folk för att utröna om du håller med eller inte. Jag ska inte gå djupare men det doftar något av en barmhärtighetsdiagnos i dramat som befrämjar hans karriär.
Under alla omständigheter spelar han sin roll hyfsat väl.
Trovärdig?
Döm själva.
Jag vet inte om någon refererat till den här showen med Jim Fallon inför en publik som inkluderar flera psykologiska och psykiatriska dicipliner. Generellt köper de inte alls hans självdiagnos inklusive bilden av hjärnan som passerat sitt bäst före datum. Det handlar om en enstaka bild som inte verifierats vid ett flertal tester. Han har av några psykiatriker fått omdömet att han är en Borderline Psykopat. Mja säger en professor från Cambridge på länk "psykiatri innehåller en rad olika ibland motstridiga synsätt". Fallon har som bekant gjort karriär på sitt snack och sin bok. Skavlan nosade" upp honom vilket innebar en ny show, med gissar man fett gage. När frågan kom upp om det går att lära ut empati reagerade forensikern från Forensic Psychology Centre starkt och förklarade ganska bra varför.
Personligen reagerade jag på diagnosen Borderline Psychopat. En borderlinepersonlighet har ett as-if beteende (Kernberg) dvs de är bra på att spela den roll (som-om) som sammanhanget kräver men det är inte förankrat i genuina känslor i botten brukar man säga finns bara två känslolägen - antingen vrede eller förtvivlan. För övrigt är deras värld svart-vit. De är bra på att läsa folk för att utröna om du håller med eller inte. Jag ska inte gå djupare men det doftar något av en barmhärtighetsdiagnos i dramat som befrämjar hans karriär.
Under alla omständigheter spelar han sin roll hyfsat väl.
Trovärdig?
Döm själva.
Detta har jag inte sett gällande psykopati (och Fallon) och det var då en mycket intressant debatt. Tack!
Professorn beskrev även skillnaden gällande empati (kognitiv vs emotionell/affektiv) vilket utgör skillnaden mot AS och har nämnts i tråden.
Följande förvånade något:
Psykopater brukar väl ha koll på vad de är mig veterligt. Det samma hintar PM om; han nämner till olika personer att han nog är psykopat.
F ansåg sig däremot vara en "regular guy" innan hjärnscannern. Han säger "I never thought I was a psychopath". Alltså nånstans i vuxen ålder lär väl de flesta begripa att det de får härja med konstant (iaktta andra, härma och ständigt fejka) är annorlunda. Det lär vara tjatigt och tröttsamt (bära masken) om det inte handlar om situationanpassad lust/nöje att bedra folk.
F beskriver sig själv som "prosocial" psykopat (antar det ska vara en differentiering från antisocial) och sen benämningen "Borderline psykopat". Missvisande då det inte ens är en korrekt benämning diagnostiskt sett. Skillnad vore om det handlade om psykopati med drag av borderlinestörning (traits, features) vilket inte är ovanligt.
Frågan är om det snarare härrör till att han inte tog sig upp tillräckligt på skattningsskalan (borderline/gränsfall). Fallon nämner 20 poäng vid en test, 24 vid en annan. I USA är tröskelvärdet (cutoff score) vid 30 gällande PCL-r (psykopatichecklistan).
På slutet av intervjun så är Fallon betydligt klarare och pratar snarare om psykopatiska drag - vilket är en markant skillnad från diagnostiserad psykopati.
Fallon: " I don't call myself a psychopath, I'm not a categorical psychopath but I have traits that people not like, not appreciate at all but I found out how people felt about me and I honestly didn't care."
Professorn: " He is talkning about traits rather than diagnosis, and traits are common in the population and in the way what Jim is doing for us, he's highlighting the fact that you can have partial-syndroms and I think that's very refreshing part of the conversation."
Som du skriver nämner professorn (Simon Baron-Cohen, brittisk professor i psykopatologi vid universitetet i Cambridge) att ingen forskning skulle anses optimal via en enda bild på hjärnan,
vilket likaväl F bifaller och är medveten om.
F säger sig ha tänkt göra en ny scanning men var för fet för röntgentuben så på nio år har det aldrig blivit nån mer test.
F säger att han gick igenom flertal tester (instrument, checklistor)via kontakt med psykiatriker varav de kom fram till att han var Borderline psykopat. Sen säger han att PET-scanning (PET-kameraundersökning) inte görs mer, att det är MRA som används (Magnetisk resonansangiografi). Vet inte riktigt vad sistnämnda förklaring tillförde direkt.
Jag har svårt för Fallon (förutom det som en psykopat representerar) och det föll inte på plats förrän efter denna video:
Hans klämkäcka och intellektuella attityd riskerar bli missledande gällande primär psykopati och all skit de de facto representerar.
Det är skillnad på psykopatiska drag (ego asshole..) och renodlad psykopati. "I never thought I was a psychopath"
" I don't call myself a psychopath"
Senast redigerad av develi 2018-06-04 kl. 03:13.
PM har flyttats från Vestre Fængsel till Storstrøm Fængsel.
Den livstidsdømte Peter Madsen har byttet sin celle i det 123 år gamle Vestre Fængsel ud med væsentlig nyere lokaliteter i Nørre Alslev på Falster.
Han er nu varetægtsfængslet i Storstrøm Fængsel, der er Danmarks nyeste lukkede fængsel, mens han venter på, at ankesagen skal for en domsmandsret i Østre Landsret til september.
Det fremgår af Statsadvokatens ankemeddelelse, som Ekstra Bladet har fået aktindsigt i.
Og selv om Peter Madsen måske godt kan lægge nakken tilbage og drømme op mod de himmelske højder, når han er på udendørs-arealerne i fængslet, så er bevægelsesfriheden i den grad begrænset i cellen på 12,8 kvadratmeter med eget bad og toilet.
I yderste periferi er friheden omkranset af en seks meter høj og 1,3 kilometer lang betonmur, der går hele vejen rundt om fængslet.
- Ofte sidder den type indsatte som Peter Madsen, der er dømt for et kvindedrab, i Herstedvester Fængsel. Er det meningen, at Storstrøm Fængsel også skal have disse livstidsfanger?
- Det vil vi også kunne have. Vi kan rumme stort set alle. Vi vil både skulle have livstids- og forvaringsdømte. Men det er ikke at sidestille med Herstedvester. De, som man vurderer, ikke kan profitere af den behandling, Herstedvester Fængsel kan give, sætter man ud på andre institutioner, siger han og tilføjer:
- Vi har selvfølgelig et sundhedscenter med psykiater og læge, men en egentlig terapeutisk behandling sidestillet med Herstedvester kan vi ikke tilbyde.
Det vides ikke, om Peter Madsen skal afsone i Storstrøm Fængsel, når hans ankesag er afgjort.
Men detta är ju strålande nyheter! Ett nytt och toppmodernt (vitt, sterilt, omysigt) fängelse med lika toppmodern omgivning (platt och glest nyplanterade träd som växt till sig när PM är död). Bilderna är fantastiskt tråkiga. För säkerhets skull googlade jag Storström Fängsel, och alla foto var lika mördande moderna. Denna plats skulle passa PM vansinnigt bra - INGENTING från 40-talet t ex. Galen mosaik på toaletten och fönstret i cellen satt i en trevlig vinkel, så Det måste pressa sig mot väggen för att kunna se ut. Regler och själva vistelsen mer stram och ingen behandling erbjuds. Inga bilder hittade jag på något terapi/hobbyrum heller, så det finns nog inte. ☺️😀.
NU HÅLLER VI ALLA TUMMAR FÖR ATT BYFÅNEN HAMNAR HÄR PÅ STORSTRÖM FÄNGSEL och får se de nyplanterade träden växa med 5 cm om året.
Men detta är ju strålande nyheter! Ett nytt och toppmodernt (vitt, sterilt, omysigt) fängelse med lika toppmodern omgivning (platt och glest nyplanterade träd som växt till sig när PM är död). Bilderna är fantastiskt tråkiga. För säkerhets skull googlade jag Storström Fängsel, och alla foto var lika mördande moderna. Denna plats skulle passa PM vansinnigt bra - INGENTING från 40-talet t ex. Galen mosaik på toaletten och fönstret i cellen satt i en trevlig vinkel, så Det måste pressa sig mot väggen för att kunna se ut. Regler och själva vistelsen mer stram och ingen behandling erbjuds. Inga bilder hittade jag på något terapi/hobbyrum heller, så det finns nog inte. ☺️😀.
NU HÅLLER VI ALLA TUMMAR FÖR ATT BYFÅNEN HAMNAR HÄR PÅ STORSTRÖM FÄNGSEL och får se de nyplanterade träden växa med 5 cm om året.
Hahahaha!
sterilt, omysigt, platt, glest, fantastiskt tråkiga, stram.
Jag kompletterar de trögväxande träden med 36.200 m3 extremt ful betong. Hoppas det inte hunnit torka så han fastnar för evigt i nån pose. Madsen Tusseauds.
Haha, ja men eller hur. Hoppas han blir riktigt "ked af det"! Sen ligger det också längre bort från Köpenhamn så han kanske inte får lika många besök.
Så är det säkert och ska tolkas med en stor nypa salt eftersom han är lika manipulativ och söker uppmärksamhet samt vinstvinning (Hare:"så att de kan få vad de vill ostraffat") som Madsen i grunden - vilket är andemeningen i mina citat från Cleckley, pionjär inom psykopati och Hare, världsledande forskare inom samma område:
Hare beskriver sen de psykopater som fungerar ganska bra och håller sig inom lagen (det räknas upp yrken som advokater, poliser, psykiatriker, akademiker, författare, akademiker, artister, soldater osv) men säger:
Antar att du också har sett videon med James Fallon vid en middag i trädgården med hela familjen. Där märks hans psykopati ännu bättre. Mycket intressant.
Följande förvånade något:
Psykopater brukar väl ha koll på vad de är mig veterligt. Det samma hintar PM om; han nämner till olika personer att han nog är psykopat.
Visst är det lite skumt men det är inte alltid säkert att psykopaten har termenologin klart för sig men tveklöst betraktar de sig som speciella med unika egenskaper. Med tanke på Fallons yrkesinriktning tror jag nog han i grova drag vet vad han är för fisk. Min hypotes är att hjärnbilden gav honom en möjlighet, typ tillfället gör tjuven/entreprenören. USA är USA och genomsyrat av ett narcissisiskt korsdrag: "Go for it...etc". En mer vetenskaplig approach, särskilt som forskare, vore att upprepa skanningen med lämplig utrustning. Hans kroppsproportioner är en dålig ursäkt i mina ögon.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
F beskriver sig själv som "prosocial" psykopat (antar det ska vara en differentiering från antisocial) och sen benämningen "Borderline psykopat". Missvisande då det inte ens är en korrekt benämning diagnostiskt sett. Skillnad vore om det handlade om psykopati med drag av borderlinestörning (traits, features) vilket inte är ovanligt.
Huvudet på spiken. Varken i diagnosmanualerna DSM 5 eller WHO ICD-10 förekommer Borderline Psykopat. Här får han det lite svettigt under iakttagarnas lupp, iakttagarna är allt annat än stolarna hos vår vän Skavlan & Co.
[ QUOTE=develi [/quote]
Citat:
Som du skriver nämner professorn (Simon Baron-Cohen, brittisk professor i psykopatologi vid universitetet i Cambridge) att ingen forskning skulle anses optimal via en enda bild på hjärnan, vilket likaväl F bifaller och är medveten om.F säger sig ha tänkt göra en ny scanning men var för fet för röntgentuben så på nio år har det aldrig blivit nån mer test.
Som det också nämndes är Fallon en extrovert personlighet. I DSM 5 finns som bekant klustret B som innehåller utåtriktade personlighetsstörningarna som antisocial, borderline, histrionisk och inte minst narcisstisk. Vad professorn lyfter fram är att man kan ha mera och mindre samt flera symptom. På en skala skulle jag säga att Fallon är en narcissist av lightkaraktär med histrioniska (teatraliska) drag samt en borderlineådra. Det senare skulle vara hans förmåga att uppträda som om (as-if) han är presumtiv farlig psykopat med stöd av en enstaka hjärnskannad bild. Professorn uttrycker mycket talande att han själv mycket väl kan tänka sig Fallon som granne trots hans "skrämmande" bild från skannern. Det är precis som du säger en himmelvidd skillnad mellan att vara en och påminna (ha drag) om en psykopat.
Citat:
Det är skillnad på psykopatiska drag (ego asshole..) och renodlad psykopati.
"I never thought I was a psychopath"
" I don't call myself a psychopath"
Jag antar avslutningsvis att hans uppträdanden kan fascinera och upplysa en smula om personer med psykopatdrag. Han backade/anpassade sig mer och mer klädsamt på slutet till expertisen skeptiska utlåtanden. Fallon är ett ego-asshole som gör affär av sina drag och sina insikter. Det får bli också min konklusion.
Det finns verkstäder där fångarna kan arbeta med trä, metall eller färg. När arbetsdagen är över kan fångarna idrotta (spela basket eller fotboll bland annat) antingen utomhus eller i en gymnastiksal inomhus. Gymnastiksalen pryds av en väggmålning från den berömda konstnären Karner. Samma konstnär har även dekorerat kronprinsparets bostadspalats Frederik VIII:s palats i Amalienborg.
Lyxen är inte utan tanke. Storströms fängelse ska vara världens mest humana och resocialiserande slutna fängelse eftersom man menar att risken för återfall i brottslighet minskar om möjligheterna att sona sina brott förbättras.
Jag har ett tips till dig och alla andra. Seriemördarpodden på youtube.
Länken nedan handlar om seriemördaren Carl Panzram.
Jag tror att jag lyssnat på alla avsnitt av seriemördare nu. Och en sak alla psykopatiska seriemördare har gemensamt är att folk (föräldrar,lärare,fångvaktare) har försökt att piska dygder i dem. På uppfostringsanstalter och fängelser har det varit ren tortyr. Man kan ju tänka sig att ett barn som föds med ett arv med någon störning (psykopati eller ADHD tex) är en jobbig unge.
Ju mer man bestraffar dem kroppsligt för saker de faktiskt inte kan hjälpa, desto mer orättvist behandlade känner de sig. Och resultatet blir en en person fylld av hat och hämnd som vill HÄMNAS och döda,döda,döda ALLA.
En del av dem har sett fram mot sin egen avrättning. Att slutligen få frid. Och de har förbannat att de någonsin blev födda.
Så hur illa man än tycker om dessa psykopaters avskyvärda brott så kan man ändå känna ett stänk av sorg för deras bedrövliga uppväxt och de straff de har utsatts för på vägen mot avskyvärt monster.
Att PMs små barnaögon och öron upplevde våld i hemmet -skrik,gråt och kaos var och varannan dag ihar nog skadat honom. Dessutom var det väl "bödeln" själv som kom och lyfte upp honom och tröstade honom med närhet när han blev skrämd och började gråta för att hans bröder blev misshandlade av "bödeln" som var kärleksfull mot PM själv. Vilket litet barn skulle inte bli förvirrad av det??? Ett litet barn som inte kan tala har ju inga ord att minnas det de utsätts för.
Men intrycken samlas ju ändå i psyket. Men som oarbetade trauman och förvirrade känslor.
Ps. Jag tycker att Storströms fängelse har en klok tanke. Återstår att se om det fungerar som tänkt.
Det finns verkstäder där fångarna kan arbeta med trä, metall eller färg. När arbetsdagen är över kan fångarna idrotta (spela basket eller fotboll bland annat) antingen utomhus eller i en gymnastiksal inomhus. Gymnastiksalen pryds av en väggmålning från den berömda konstnären Karner. Samma konstnär har även dekorerat kronprinsparets bostadspalats Frederik VIII:s palats i Amalienborg.
Lyxen är inte utan tanke. Storströms fängelse ska vara världens mest humana och resocialiserande slutna fängelse eftersom man menar att risken för återfall i brottslighet minskar om möjligheterna att sona sina brott förbättras.
Jag har ett tips till dig och alla andra. Seriemördarpodden på youtube.
Länken nedan handlar om seriemördaren Carl Panzram.
Jag tror att jag lyssnat på alla avsnitt av seriemördare nu. Och en sak alla psykopatiska seriemördare har gemensamt är att folk (föräldrar,lärare,fångvaktare) har försökt att piska dygder i dem. På uppfostringsanstalter och fängelser har det varit ren tortyr.
Citat:
Man kan ju tänka sig att ett barn som föds med ett arv med någon störning (psykopati eller ADHD tex) är en jobbig unge.
Ju mer man bestraffar dem kroppsligt för saker de faktiskt inte kan hjälpa, desto mer orättvist behandlade känner de sig. Och resultatet blir en en person fylld av hat och hämnd som vill HÄMNAS och döda,döda,döda ALLA.
En del av dem har sett fram mot sin egen avrättning. Att slutligen få frid. Och de har förbannat att de någonsin blev födda.
Så hur illa man än tycker om dessa psykopaters avskyvärda brott så kan man ändå känna ett stänk av sorg för deras bedrövliga uppväxt och de straff de har utsatts för på vägen mot avskyvärt monster.
Att PMs små barnaögon och öron upplevde våld i hemmet -skrik,gråt och kaos var och varannan dag ihar nog skadat honom. Dessutom var det väl "bödeln" själv som kom och lyfte upp honom och tröstade honom med närhet när han blev skrämd och började gråta för att hans bröder blev misshandlade av "bödeln" som var kärleksfull mot PM själv. Vilket litet barn skulle inte bli förvirrad av det??? Ett litet barn som inte kan tala har ju inga ord att minnas det de utsätts för.
Men intrycken samlas ju ändå i psyket. Men som oarbetade trauman och förvirrade känslor.
Ps. Jag tycker att Storströms fängelse har en klok tanke. Återstår att se om det fungerar som tänkt.
Om Storströms fängelse har en klok grundidé är det inget som på något vis påverkar det Madsen är. Han är och förblir totalt obotlig som sexualsadist, psykopat, patologisk lögnare, för att nämna några av hans grava störningar.
Du skriver om barn som föds med någon störning anses jobbiga och bestraffas därför hårdare än andra barn. Att de bestraffas fysiskt för något de inte kan hjälpa. Att de känner sig orättvist behandlade och fylls av "hat och hämnd som vill HÄMNAS och döda, döda, döda ALLA."
PM bestraffades inte under sin uppväxt, tvärtom så favoriserades han av sin far. Det var PM:s halvbröder som misshandlades av PM;s far, eller "bödeln" som du kallar honom - då kanske någon av de istället skulle blivit en hatisk mördare som ville hämnas och döda? Om jag tolkar ditt resonemang rätt.
När du skriver: "Att PMs små barnaögon och öron upplevde våld i hemmet".... så får jag en lite obehaglig känsla av att du tycker synd om honom, att allt egentligen är olika omständigheters fel.
Att det han gjorde mot Kim var något han egentligen inte kunde hjälpa? Ungefär som du beskrev hur barn med störningar fick bestraffningar för att de var jobbiga, men de kunde ju inte själva hjälpa det?
Är det lite så du tänker om Peter Madsen?
Han valde själv att bo tillsammans med pappan, mamman tyckte han inte att han hade något gemensamt med. Hon var tråkig, ordentlig och han kunde lika gärna prata med katten ungefär.
Hans "små barnögon" tycks inte ha märkt allt för mycket av hur hans halvbröder pryglades av hans far, eller så var det bara en helt normal företeelse för honom. Han var ju den utvalde, pappas lilla ögonsten. Är inte förrän senare i livet som han förstått hur jobbigt hans halvbröder hade det, hur mycket stryk de fick - när de berättat det för honom.
Är du inne på tankar om att du tror att Madsen ska kunna rehabiliteras och bli "normal" så småningom? I så fall, hur skulle det gå till? Kemisk kastrering och lobotomi, typ Gökboet?
Han är ett unikum av icke behandlingsbar ondska med den kombination av grava störningar han har. Njuter av makten och spänningen att döda och förnedra offret. Helt utan samvete. Den rättspsykiatriska utredningen visar ett samvetslöst rovdjur som ser sig själv som en varelse högt stående över alla andra. Garvade, erfarna rättspsykiatriker har sällan sett ett "mörkare" utlåtande.
Självfallet skall en sådan aldrig släppas ut, han är en fara för alla och envar.
INGET kan förändra honom. Är tyvärr bara att acceptera detta.
Här, lite om en av hans mörka sidor, sexualsadismen: En analys av ondska med fokus på situation och individ
Sexualsadisten tycks leka med offret med utstuderad ondska och grymhet, de är också planerade och strukturerade och väl medvetna om vilka handlingar de begår i varje steg (Christiansson, 2010). I en studie gjord av Hill, Habermann, Berner och Briken år 2006 (Stone, 2010), kom man fram till att sexualsadisten är mer benägen att döda sina offer än personer med diagnosen sadist enbart. Detta kan också ha att göra med att offren ofta torteras i sådan grad att de avlider till följd av skadorna. Detta kallas också för lustmord. Lustmord är karakteriserat av instrumentellt våld och kännetecknas av sexuellt övervåld som utmynnar i mord med vanliga inslag av t.ex. stympning av kroppen. En parafilisk lustmördare är en person som blir sexuellt upphetsad av att begå mord. Det ritualistiska beteendet behöver inte alltid vara synligt för andra än själva gärningsmannen. Beteendet i sig syftar ofta till att öka den psykosexuella spänningen för gärningsmannen (Christiansson, 2010; Lundberg et al, 2009). Sexualsadistens självuppfattning beskrivs som grandios. Han är gud/mästare med en total kontroll och makt över sina offer (Krueger, 2009; Stone 2010; Mokros et al, 2010).http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:539485/FULLTEXT01.pdf
Senast redigerad av magiciadehex 2018-06-04 kl. 22:37.