Jag svarar i denna tråd, för att undvika att gå off-topic i
(FB) Frågor om olika batchar av Ecstasypiller
Citat:
Ursprungligen postat av
Regentia
MDMA är neurotoxiskt i sig självt och metaboliserar till MDA utan att du tar något slags 'överskott'.
Ja - det ska dock understrykas att MDA är
mer neurotoxiskt än MDMA, vilket beskrivs i
Methylenedioxyamphetamine (MDA) and methylenedioxymethamphetamine (MDMA) cause selective ablation of serotonergic axon terminals in forebrain: immunocytochemical evidence for neurotoxicity (O'Hearn E et al.), J Neurosci. 1988;8(8):2788-803:
Citat:
At short survivals, visualization of greatly swollen, fragmented 5-HT axons provides anatomic evidence for degeneration of 5-HT projections. The results establish that MDA and MDMA produce structural damage to 5-HT axon terminals followed by lasting denervation of the forebrain. Both drugs have similar effects, but MDA produces a greater reduction of 5-HT axons than does MDMA at the same dosage.
En tydlig skillnad i hjärnans nivå av 5-HT en vecka efter intag av lika doser MDMA respektive MDA hos råttor visas i
The hyperthermic and neurotoxic effects of 'Ecstasy' (MDMA) and 3,4 methylenedioxyamphetamine (MDA) in the Dark Agouti (DA) rat, a model of the CYP2D6 poor metabolizer phenotype (Colado MI et al.), Br J Pharmacol. 1995 Aug;115(7):1281-9:
Citat:
Seven days after a single dose of MDMA (10 mg kg-1, i.p.) there was a substantial loss in the concentration of 5-HT and 5-hydroxyindoleacetic acid (5-HIA) in cortex and hippocampus. [3H]-paroxetine binding was also decreased by 27% in the cortex, indicating that the amine loss reflected a neurodegenerative change. MDMA (5 mg kg-1, i.p.) was without effect on brain 5-HT content.
7. A single dose of MDA (5 mg kg-1, i.p.) produced a major (approximately 40%) loss of 5-HT content of cortex and hippocampus 7 days later.
Citat:
Ursprungligen postat av
Regentia
Jag vet inte varifrån denna gräns för hur mycket MDMA kroppen kan tillgodogöra sig kommer från, men skicka gärna ett PM om var du hittat den informationen.
Jag lyckas ej finna en lämplig vetenskaplig källa för ökad metabolism till MDA över denna gräns vid en snabb sökning, men jag kan åtminstone hänvisa till följande två citat av MDMA-forskaren Matthew Baggot:
Citat:
I trained in an MDMA neurotoxicity lab (Lewis Seiden’s) and then went on to do human studies (giving MDMA to volunteers to understand its emotional effects). I think MDMA may well be neurotoxic at the higher end of recreational doses. I wouldn’t personally take/give more than 1.5-1.7 mg/kg and would never take/give a booster dose, unless there was strong reason to think the person would have some clear benefit (as in MDMA-assisted psychotherapy) to offset the added risks.
Citat:
In studies such as this [1],
we sometimes see bigger effects on heart rate than I would want and people frequently say they feel close to maximal effects.
As a result, I tend to think 1.5 mg/kg is high enough and I would worry that 120 mg is too high for many smaller people.
[1]
http://europepmc.org/articles/pmc4161650
Dessa citat avhandlar ej just neurotoxiciteten och stärker således ej mitt påstående, men kan ändå tjäna som goda argument för att hålla doserna på lägre nivåer än vad som förespråkas av somliga skribenter.
Mitt råd kvarstår - vill man uppleva den trippiga effekt som infinner sig vid överdoser av MDMA, så gör man bättre i att istället ta en rimlig bruksdos MDMA och komplettera denna med lämplig psykedelisk tryptamin.