2018-05-24, 15:43
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Det är knappast hållbart i längden såvida du inte tar till åtgärder för att få i dig näring utan allt för stor arbetsbörda.

Näringsdrycker med extra kalorier är något jag rekommenderar. Knappast något man vill sippa på hela livet, men om det rör sig om en kortare period så är det riktigt bra.

Jo jag har hört om såna, men aldrig riktigt sett dem. Får hålla utkik.
Citera
2018-05-26, 17:08
Medlem
Ni som klagar på aptit, sömnstörningar och dylikt.
Äter ni er rekommenderade dos dagligen?. Eller käkar ni massa extra skit/ käkar mer elvanse än va ni ska vissa dagar?. Laborerar lite som ni själva vill?

För jag har varken problem med sömn eller aptiten.
Det va enbart vid doshöjningarna de problemen kom. Käkar man sin rekommenderade dos dagligen samt tvingar i sig mat på fasta tider så kommer ni må bra/ vänja kroppen vid detta.
Allt handlar om rutiner likadant med sömnen. Kan va svårt i början men ta medicin tidigt på morgonen. Gå o lägg er samma tid varje kväll så ni får in rutinen.

Meningen är inte att man ska bli flummig på pillrerna heller utan de ska bara va lite ”stimulerande” så man kan klara av vardagen enklare.
Blir ni ”tjackade” på dom så har ni garanterat för hög dos och bör sänka.
Citera
2018-05-27, 12:08
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoones
Ni som klagar på aptit, sömnstörningar och dylikt.
Äter ni er rekommenderade dos dagligen?. Eller käkar ni massa extra skit/ käkar mer elvanse än va ni ska vissa dagar?. Laborerar lite som ni själva vill?

För jag har varken problem med sömn eller aptiten.
Det va enbart vid doshöjningarna de problemen kom. Käkar man sin rekommenderade dos dagligen samt tvingar i sig mat på fasta tider så kommer ni må bra/ vänja kroppen vid detta.
Allt handlar om rutiner likadant med sömnen. Kan va svårt i början men ta medicin tidigt på morgonen. Gå o lägg er samma tid varje kväll så ni får in rutinen.

Meningen är inte att man ska bli flummig på pillrerna heller utan de ska bara va lite ”stimulerande” så man kan klara av vardagen enklare.
Blir ni ”tjackade” på dom så har ni garanterat för hög dos och bör sänka.
Jag kan inte uttala mig angående detta med säkerhet då jag ej har det på recept och enbart använt under veckor inför tentor.

Kör alltid låga doser då jag inte vill bli alltför påverkad och börja fippla med annat som är lätt när det gäller centralstimulantia. Alla biverkningar inklusive insomnia försvinner efter bara några dagar. Aptiten är alltid noll även om jag kan trycka i mig mat när det behövs. Då har jag dålig aptit från början vilket säkert påverkar. Men aptitförlusten verkar kvarstå, om inte alltid så längre än de andra biverkningarna.
Citera
2018-05-28, 22:59
Medlem
Har gått på elvanse 70 mg i lite mer än två månad nu. Senaste veckorn har jag sparat min vardagsdoser, då jag har en lugn period i mitt liv där jag inte behöver fokusera på något. Så nu dra jag i mig 200-300 mg om dagen för att krydd till helgen.
Hur lång tid tar det att bygga en tolerans och hur långtid tar det att få ner toleransen?

Jag har ingen tidigare erfarenhet av amfetamin.
Citera
2018-05-29, 02:42
Medlem
MatsMyrmans avatar
Måste bara fråga, slår er medicin "fel" ibland också? En del dagar känner jag absolut INGENTING förutom bieffekter, hjärtat kan rusa, jag blir dimmig i huvudet och inte ett uns av någon positiv effekt. Det intressanta är att det verkar ske på måfå, har en vän som haft samma sak.

Ätit nästan varje dag i 2-3 månader och känner inte så mycket, oftast 1-2 timmar gott humör, motivation och fokus för att sen bli något av en zombie under dagen. Jag skulle vilja ha Attentin till hands när jag känner att jag behöver en boost, är det svårt att få? när man börjar känna sig utbränd i huvudet och halva dan gått med mycket jobb kvar är det inte alltid det räcker att köra IV på koffein.

Amfetamintolerans, den har både tak och golv, du kan inte sänka den helt och du kommer aldrig kunna hålla dig på toppen. Därför har jag börjat tagit DXM för att försöka hindra toleransuppbyggnad, alternativt sänka den. Har någon erfarenhet med detta? Fungerar något annat? Jag tänkte pausa helt en vecka samtidigt som jag doserar 30-45 mg DXM en gång om dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tuggas
Har gått på elvanse 70 mg i lite mer än två månad nu. Senaste veckorn har jag sparat min vardagsdoser, då jag har en lugn period i mitt liv där jag inte behöver fokusera på något. Så nu dra jag i mig 200-300 mg om dagen för att krydd till helgen.
Hur lång tid tar det att bygga en tolerans och hur långtid tar det att få ner toleransen?

Jag har ingen tidigare erfarenhet av amfetamin.

Tolerans byggs nästan OMEDELBART. Den mentala aspekten av de första gångerna du fick ett amfetmainrus är omöjlig att uppnå igen. Amfetamin är nog den drog med absolut drygast tolerans, NMDA-antagonister verkar hjälpa med att stoppa tolerans, men det är tveksamt om det kan sänka det rakt av. Magnesium är en NMDA-antagonist och ALLA i denna tråd som äter amfetamin bör äta detta, det är det enda kosttillskottet du behöver nästan.
Senast redigerad av MatsMyrman 2018-05-29 kl. 02:47.
Citera
2018-05-29, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MatsMyrman
Tolerans byggs nästan OMEDELBART. Den mentala aspekten av de första gångerna du fick ett amfetmainrus är omöjlig att uppnå igen. Amfetamin är nog den drog med absolut drygast tolerans, NMDA-antagonister verkar hjälpa med att stoppa tolerans, men det är tveksamt om det kan sänka det rakt av. Magnesium är en NMDA-antagonist och ALLA i denna tråd som äter amfetamin bör äta detta, det är det enda kosttillskottet du behöver nästan.

Hur länge bör jag då avstå att ta något, tills jag kan gå tillbaka till 70mg/dag?
För det täcker för att jag ska kunna hantera min adhd
Citera
2018-05-29, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickomyra
Har mild ADD och är utmattad . .
Började med medicin i höstas . Först Ritalin . Blev lite piggar typ 3e dagen . Men sedan bara ännu tröttare . Åt dem ett par månader .
Slutade sedan helt .. och mådde skit några dagar .. men sedan så blev jag nog lite piggare & gladare igen.
Men eftersom jag är utmattad / stressad så har jag blivit otroligt intryckskänslig , svårt fokusera .. jättelåg energi . Så vill ändå gärna hitta en medicin som hjälper mig .
Nu har jag sedan dec ätit elvanse . Jättetrött av den i början .. humöret väldigt upp och ned .. ledsen , irriterad . Ångest på kvällarna ..
höjde till 50 mg .. hade några veckor efter insättning när jag började känns lite mer enegi iallfall på fm . Och fick då tillbaka ett driv .. nästan lite för på och stressad . Nästan manisk ( kan det bli mer av vin ? Drack nåt glas då och då , men kvällstid även om jag tagit morgondos )
Men nu är all enegi som bortblåst !
Kan göra nåt en dag .,, och sedan är som helt utslagen . Orkar / vill inte nånting . Mentalt slut så jag vill inte ens läsa lr se film.
De vill nu att jag ska ta en till dos vid lunch 20 mg .. gjort det några dar .

Hur fan ska man veta vad som är vad ? Är jag så utmattad igen bara pga medicinen ? Skulle jag må bättre utan ?!
Känns som jag bränner ut mig gång på gång !
Och vad ska man orka jobba med när man e så intryckskönslig ?
Önskar jag kunde komma på något man kan göra mkt hemifrån .

Känner mig helt uttorkad oxå . Är det pga elvanse ?
Nån som lärt sig knep hur medicin funkar bäst och vad som gör att det blir tvärtom ?

Har kosten jättestor påverkan ? Kan vara dålig på att äta regelbundet .

Har druckit vin nån kväll .. och dagen efter känner jag mig nästan full .. vinglig , helt slut . Yr . Kanske att man blir helt uttorkad ?

Äter imovan till natten .., den kanske gör mig såhär trött ? Men är så skönt att få sova ordentligt ! Får annars stress och ångest på kvällarna .
Och melatonin ska jag ge en chans när livet könns mer stabilt .

Just nu ör jag för utmattad & stressad . Och oro över ekonomi . Och måste hitta ett jobb. Och det är inte det lättaste . Förr hade jag kunnat ta vilket som helst . Men funkar inte än .

Vill inte gnälla . Men blir bara så less . Trodde inte medicin var nåt mirakel .. men trodde den skulle hjälpa mig med en liten skjuts ur utmattningen .
Sen att man ofta blir utmattad av stress pga alla intryck ., inte kunna fokusera .. men könner ju inte att den hjälper mot det heller .
Antingen blir jag introvert och i en bubbla och glor på fb . Eller så har jag noll filter och tar in allt .

Hej!
Ursäkta för ett låååångt och lätt förvirrat svar här. Har velat svara dig i säkert över en vecka nu för att jag känner igen mig i det du skriver, men inte haft energi tidigare. Idag dubblade jag dosen Elvanse och känner att jag kan skriva, men är lite lätt speedad och förvirrad istället. Så ber om ursäkt i förväg!

Känner som sagt igen mig i det du skriver, har också ADD och är samtidigt utmattad och sjukskriven på heltid. Då jag har blivit otroligt stressintolerant så var jag väldigt skeptisk till att testa att medicinera ADD:n igen (testat tidigare för många år sedan med Concerta och Ritalin, det var en hemsk upplevelse) var rädd för att bara bli speedad. Jag tål inte något med koffein i längre, kan knappt ens dricka svart té i perioder, blir alldeles för speedad och får jobbig hjärtklappning. Är även väldigt känslig för alla möjliga intryck, är otroligt trött och slut hela tiden och inser väl nu att jag i princip varit sängliggande i flera år. Efter jobbet har jag stupat i säng och hela helgerna har jag vilat i ett mörkt, tyst rum. Jag har slutat höra av mig till släkt och vänner för att det tar för mycket energi. Så jag var väldigt skeptiskt till att börja testa Elvanse nu.

Men jag började iaf med Elvanse 20 mg, fick ha många uppehåll för att kroppen inte orkade med riktigt. Men en dag på typ 3:e försöket så märkte jag helt plötsligt att jag hade vaknat till i hjärnan, jag orkade göra saker, orkade vara uppe ur sängen. Jag blev rätt speedad i början och lite manisk. Efter några veckor la sig mycket att den verkan och jag blev rätt slut igen, orkade komma upp ur sängen, men sen blev det inte så mycket mer. Nu har jag ökat till 40 mg idag. Upplever i övrigt att vissa dagar går bra, vissa blir jag bara speedad och vissa är jag bara trött (lite som det var även utan medicin). Men väljer att fortsätta testa medicinen då jag ändå märkt av positiva saker (till skillnad från Concerta och Ritalin).

Nu till dina frågor: Ja, jag blir väldigt uttorkad av Elvanse och försöker tvinga mig att dricka vatten, men det är svårt. Jag försöker få i mig 1,5 l vatten per dag, men känns inte som att det räcker. När det gäller maten så har jag inga problem att äta, men glömmer ibland, speciellt vid doshöjningar då jag är lite extra speedad och fastnar i projekt. Då mår jag oftast sämre och får mer biverkningar, har märkt att jag måste äta nåt iaf var 3:e timme för att få bäst effekt. När jag väl äter kan biverkningar som uppkommit för att jag inte ätit avta. Blir mer speedad, men samtidigt trött, får mer tics och blir mer manisk när jag inte har ätit.

Jag tror också att det är viktigt att tillåta sig att vila när man är utmattad, att man kanske inte behöver ta tabletterna precis varje dag. Jag behöver iaf vilodagar för att kroppen ska få hämta sig mellan varven. Jag har förstått att det är rätt vanligt att personer med ADHD/ADD blir utmattade. Jag har ofta samma funderingar som dig, om typ medicinen gör så att utmattningen förvärras och vad som egentligen är bäst just nu nu, med eller utan medicin, för kroppen mår ju inte bra om den blir mer stressad som den ibland blir av Elvanse. Har gjort uppehåll när jag brutit ihop, när kroppen sagt ifrån, sen tagit upp medicineringen efter någon vecka igen. Men man vill ju inte bli värre i sin utmattning heller.

Men kanske kan det vara idé att ändå testa en till dos om du känner att kroppen orkar det? Man vet ju aldrig, det KAN ju faktiskt bli bättre Det där med jobb funderar jag också mycket på, måste också söka jobb här snart, har en del utbildningar, men vet inte vad jag klarar av. Har svårt för ljud, mycket människor, bullrig miljö, när jag utsätts för detta så blir jag så slut så jag måste hem och vila sen, kan ta flera dagar att repa sig. Det är otroligt frustrerande. Kan inte komma på något jobb som passar.

Jag vet att det måste finnas fler där ute med ADHD/ADD och samtidigt har en utmattning, skulle vara intressant at höra hur det går för er. Fungerar medicinering? Några andra tips?
Citera
2018-05-30, 19:54
Medlem
Äter elvanse nu för första gången. Jag skulle egentligen intagit det på morgonen, men jag ville inte vänta. Hade ritalin utskrivet för ca 12 år sedan.
Citera
2018-05-31, 22:35
Medlem
Resanhems avatar
Jag och kvinnligt sällskap hade tänkt ta denna imorgon. Vi har fått tag på ca 500mg. Hur mycket ska vi ta om vi vill bli "ordentligt" påtända? Vi båda har erfarenhet av diverse olika CS-droger sedan tidigare och är långt ifrån nytt.

Förövrigt känns det rätt skevt att man diskuterar medicinsk användning och pundande i samma tråd .
Citera
2018-05-31, 22:47
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resanhem
Jag och kvinnligt sällskap hade tänkt ta denna imorgon. Vi har fått tag på ca 500mg. Hur mycket ska vi ta om vi vill bli "ordentligt" påtända? Vi båda har erfarenhet av diverse olika CS-droger sedan tidigare och är långt ifrån nytt.

Förövrigt känns det rätt skevt att man diskuterar medicinsk användning och pundande i samma tråd .
Sluta smutsa ner tråden med erat pundande då.
Rekommendera maxdosen inom vården är ju 70mg. Börja på 100mg kanske då om ni är vana göra sånt dära. Ni kan ju bara fylla på om ni vill ha mer. Men ett tips är väl att fylla på inom max 2-3 timmar efter första dosen. Elvanse är ju långtidsverkande så det rekommenderas inte att fylla på under ruset. Så Attentin är väl bättre att "punda" på av den anledningen.
Senast redigerad av Ranndall 2018-05-31 kl. 22:50.
Citera
2018-06-01, 11:41
Medlem
MatsMyrmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resanhem

Utan tolerans räcker 80-100 bra, med tolerans någonstans kring 150.

Däremot rekommenderar jag inte att fylla på. Elvanse fungerar mycket sämre om man tar påfyllningsdoser gentemot amfetamin, det bästa är att ta allt i en stöt. Sen kan en stor dos hålla i en hel dag. 100 mg Lisdexamfetamin motsvarar 40 mg d-amfetaminsalt vilket är en rätt stor mängd (tänk 100% rent gatutjack på 80 mg).

Har 50 mg förskrivet, tar jag 100 dagen efter jag tagit 50, vilket nästan aldrig händer för ironiskt nog är jag inget fan av stimulantrus, är skillnaden knapp.
Citera
2018-06-01, 17:04
Medlem
kamouflagekorvs avatar
Märklig drog denna. Har tagit 100mg och 150mg tidigare och fått betydligt bättre / starkare effekt än jag har nu på 250mg. Har ingen tolerans. Trist, då jag gillade denna mer än amfetamin under mina två första gånger. Nå väl, rätt schyst att veta exakt vad man får kontra gatutjack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in