2018-05-10, 12:27
Medlem
nickomyras avatar
Har mild ADD och är utmattad . .
Började med medicin i höstas . Först Ritalin . Blev lite piggar typ 3e dagen . Men sedan bara ännu tröttare . Åt dem ett par månader .
Slutade sedan helt .. och mådde skit några dagar .. men sedan så blev jag nog lite piggare & gladare igen.
Men eftersom jag är utmattad / stressad så har jag blivit otroligt intryckskänslig , svårt fokusera .. jättelåg energi . Så vill ändå gärna hitta en medicin som hjälper mig .
Nu har jag sedan dec ätit elvanse . Jättetrött av den i början .. humöret väldigt upp och ned .. ledsen , irriterad . Ångest på kvällarna ..
höjde till 50 mg .. hade några veckor efter insättning när jag började känns lite mer enegi iallfall på fm . Och fick då tillbaka ett driv .. nästan lite för på och stressad . Nästan manisk ( kan det bli mer av vin ? Drack nåt glas då och då , men kvällstid även om jag tagit morgondos )
Men nu är all enegi som bortblåst !
Kan göra nåt en dag .,, och sedan är som helt utslagen . Orkar / vill inte nånting . Mentalt slut så jag vill inte ens läsa lr se film.
De vill nu att jag ska ta en till dos vid lunch 20 mg .. gjort det några dar .

Hur fan ska man veta vad som är vad ? Är jag så utmattad igen bara pga medicinen ? Skulle jag må bättre utan ?!
Känns som jag bränner ut mig gång på gång !
Och vad ska man orka jobba med när man e så intryckskönslig ?
Önskar jag kunde komma på något man kan göra mkt hemifrån .

Känner mig helt uttorkad oxå . Är det pga elvanse ?
Nån som lärt sig knep hur medicin funkar bäst och vad som gör att det blir tvärtom ?

Har kosten jättestor påverkan ? Kan vara dålig på att äta regelbundet .

Har druckit vin nån kväll .. och dagen efter känner jag mig nästan full .. vinglig , helt slut . Yr . Kanske att man blir helt uttorkad ?

Äter imovan till natten .., den kanske gör mig såhär trött ? Men är så skönt att få sova ordentligt ! Får annars stress och ångest på kvällarna .
Och melatonin ska jag ge en chans när livet könns mer stabilt .

Just nu ör jag för utmattad & stressad . Och oro över ekonomi . Och måste hitta ett jobb. Och det är inte det lättaste . Förr hade jag kunnat ta vilket som helst . Men funkar inte än .

Vill inte gnälla . Men blir bara så less . Trodde inte medicin var nåt mirakel .. men trodde den skulle hjälpa mig med en liten skjuts ur utmattningen .
Sen att man ofta blir utmattad av stress pga alla intryck ., inte kunna fokusera .. men könner ju inte att den hjälper mot det heller .
Antingen blir jag introvert och i en bubbla och glor på fb . Eller så har jag noll filter och tar in allt .
Citera
2018-05-10, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickomyra
Har mild ADD och är utmattad . .
Började med medicin i höstas . Först Ritalin . Blev lite piggar typ 3e dagen . Men sedan bara ännu tröttare . Åt dem ett par månader .
Slutade sedan helt .. och mådde skit några dagar .. men sedan så blev jag nog lite piggare & gladare igen.
Men eftersom jag är utmattad / stressad så har jag blivit otroligt intryckskänslig , svårt fokusera .. jättelåg energi . Så vill ändå gärna hitta en medicin som hjälper mig .
Nu har jag sedan dec ätit elvanse . Jättetrött av den i början .. humöret väldigt upp och ned .. ledsen , irriterad . Ångest på kvällarna ..
höjde till 50 mg .. hade några veckor efter insättning när jag började känns lite mer enegi iallfall på fm . Och fick då tillbaka ett driv .. nästan lite för på och stressad . Nästan manisk ( kan det bli mer av vin ? Drack nåt glas då och då , men kvällstid även om jag tagit morgondos )
Men nu är all enegi som bortblåst !
Kan göra nåt en dag .,, och sedan är som helt utslagen . Orkar / vill inte nånting . Mentalt slut så jag vill inte ens läsa lr se film.
De vill nu att jag ska ta en till dos vid lunch 20 mg .. gjort det några dar .

Hur fan ska man veta vad som är vad ? Är jag så utmattad igen bara pga medicinen ? Skulle jag må bättre utan ?!
Känns som jag bränner ut mig gång på gång !
Och vad ska man orka jobba med när man e så intryckskönslig ?
Önskar jag kunde komma på något man kan göra mkt hemifrån .

Känner mig helt uttorkad oxå . Är det pga elvanse ?
Nån som lärt sig knep hur medicin funkar bäst och vad som gör att det blir tvärtom ?

Har kosten jättestor påverkan ? Kan vara dålig på att äta regelbundet .

Har druckit vin nån kväll .. och dagen efter känner jag mig nästan full .. vinglig , helt slut . Yr . Kanske att man blir helt uttorkad ?

Äter imovan till natten .., den kanske gör mig såhär trött ? Men är så skönt att få sova ordentligt ! Får annars stress och ångest på kvällarna .
Och melatonin ska jag ge en chans när livet könns mer stabilt .

Just nu ör jag för utmattad & stressad . Och oro över ekonomi . Och måste hitta ett jobb. Och det är inte det lättaste . Förr hade jag kunnat ta vilket som helst . Men funkar inte än .

Vill inte gnälla . Men blir bara så less . Trodde inte medicin var nåt mirakel .. men trodde den skulle hjälpa mig med en liten skjuts ur utmattningen .
Sen att man ofta blir utmattad av stress pga alla intryck ., inte kunna fokusera .. men könner ju inte att den hjälper mot det heller .
Antingen blir jag introvert och i en bubbla och glor på fb . Eller så har jag noll filter och tar in allt .
Det låter ju inte alls bra det här du upplever.

Mycket riktigt som du har gissat så är det MYCKET viktigt att äta och dricka ordentligt. Allra helst bör du få till en så fast rutin som möjligt där du äter fast att du inte är hungrig. Både frukost, lunch och kvällsmat. Då Elvanse/ritalin osv minskar de känslorna blir det ju lätt att man bara... struntar i att äta om man inte är van med rutiner kring mat. Samma gäller såklart med att dricka vatten ordentligt.

Testa det till att börja med, fortsätter samma så skulle jag nästan råda dig att ta upp det med en läkare om det inte är något annat fel på dig också. Vad jag har förstått det som så kan även symptom du beskriver vara vissa indikationer på besvär med sköldkörteln, men beroende på hur noggrann din läkare var innan du började med ADHD-medicinering så borde du ha fått ta blodprov där dom undersökte bland annat just detta.

Generellt råd brukar ju vara att inte dricka alkohol de dagar man tar sin ADHD medicin. Min läkare rekommenderade mig att inte ta medicinen de dagar jag visste att jag skulle dricka(typ fest osv).
Citera
2018-05-10, 22:29
Medlem
Jag har ätit Elvanse i 4 dagar nu. Hämtar mina mediciner på en mottagning varje dag och ska fortsätta i 4 veckor med det. Började med 30mg i 2 dagar sen höjde dom till 50mg och imorgon så ska jag börja på 70mg.
Jag har ett amfetamin missbruk bakom mig så dom ökar väll så snabbt pga tollerans? Var dock 6 månader sedan jag använde det sist. Nu jobbar jag och har ett hyffsat stabilt liv med drogfrihet. Har dock känt att det fattats något och att min sociala klumpighet varit ett enormt hinder för mig nu i drogfriheten.

När jag började i måndags så kände jag en knappt märkbar effekt på 30mg, lite mer social, lite gladare o lite piggare. Jag kände av det i bakgrunden bara. På tisdag var det samma sak.

Igår så ökade jag till 50mg och då kändes det helt annorlunda. Först så kom det familjära amfetamin ruset men gick snabbt över i social ångest, svårt att se folk i ögonen, nedstämd, osäker m.m.

Är det möjligt att det är så jag mår egentligen när ADHDn får en paus och jag lyckas känna på riktigt?
Jag funderar på att sjukskriva mig ett tag, har ett väldigt socialt jobb där jag måste vara med i matchen hela dagen.
Här ni några tips på hur jag kan hantera situationen på bästa sätt?
Citera
2018-05-11, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sambasanna
Jag har ätit Elvanse i 4 dagar nu. Hämtar mina mediciner på en mottagning varje dag och ska fortsätta i 4 veckor med det. Började med 30mg i 2 dagar sen höjde dom till 50mg och imorgon så ska jag börja på 70mg.
Jag har ett amfetamin missbruk bakom mig så dom ökar väll så snabbt pga tollerans? Var dock 6 månader sedan jag använde det sist. Nu jobbar jag och har ett hyffsat stabilt liv med drogfrihet. Har dock känt att det fattats något och att min sociala klumpighet varit ett enormt hinder för mig nu i drogfriheten.

När jag började i måndags så kände jag en knappt märkbar effekt på 30mg, lite mer social, lite gladare o lite piggare. Jag kände av det i bakgrunden bara. På tisdag var det samma sak.

Igår så ökade jag till 50mg och då kändes det helt annorlunda. Först så kom det familjära amfetamin ruset men gick snabbt över i social ångest, svårt att se folk i ögonen, nedstämd, osäker m.m.

Är det möjligt att det är så jag mår egentligen när ADHDn får en paus och jag lyckas känna på riktigt?
Jag funderar på att sjukskriva mig ett tag, har ett väldigt socialt jobb där jag måste vara med i matchen hela dagen.

Bra jobbat med drogfriheten, starkt jobbat!
För mig låter det som att du kanske ska ligga kvar på 30mg ett tag. För det är så den här medicinen ska verka. Den är som sagt en medicin som ska hjälpa dig i din vardag. Den ska värka i bakgrunden.

Lycka till
Citera
2018-05-11, 15:01
Medlem
justinsane420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sambasanna

Jag tycker att en kortare sjukskrivning under insättning av medicinen låter som en bra ide.

Mvh
Justin
Citera
2018-05-11, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melonkaka
Då får du hydrolysera lisdexamfetaminet. Jävligt ovärt.

Nej, det tas upp bra oralt. Måste ut i blodet först i vilket fall innan det "aktiveras". Speedad av 150 mg blir du kanske, men inte som av 150 mg dexamfetamin direkt in i blodet.

Från FASS:

"Kapslar 30*mg: En kapsel innehåller 30*mg lisdexamfetamindimesylat, motsvarande 8,9*mg dexamfetamin
Kapslar 50*mg: En kapsel innehåller 50*mg lisdexamfetamindimesylat, motsvarande 14,8*mg dexamfetamin
Kapslar 70*mg: En kapsel innehåller 70*mg lisdexamfetamindimesylat, motsvarande 20,8*mg dexamfetamin"

Så 150 mg lite mer än 42 mg dexamfetamin. Utsöndrat över en hel dag.

Kontenta: Köp tjack.

om det stämmer borde man kunna ta minst 5st 70mg och se vad som händer om en timme
Citera
2018-05-11, 21:25
Medlem
Bluepants avatar
Har på senare tid blivit överdrivet svettig av elvanse ibland. Vet ej vad det kan bero på, får inte så av pulvertjack. Någon som upplevt samma sak?
Citera
2018-05-12, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluepant
Har på senare tid blivit överdrivet svettig av elvanse ibland. Vet ej vad det kan bero på, får inte så av pulvertjack. Någon som upplevt samma sak?

Kan det vara pga det faktum att det har blivit SOMMAR?!
Citera
2018-05-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluepant

Skämt åsido.. Ja, det är vanligt att man svettas mer.
Citera
2018-05-13, 21:47
Medlem
Hade tänkt åka till Thailand i sommar och försöker kolla upp ifall jag kan ta med mina mediciner men det verkar luddigt.

Någon här som rest till Thailand med Elvanse?
Citera
2018-05-15, 16:16
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBenny
Kan det vara pga det faktum att det har blivit SOMMAR?!

Citat:
Skämt åsido.. Ja, det är vanligt att man svettas mer.

Nja tycker jag svettas överdrivet mycket av just elvanse på senaste bara. Har inte haft så tidigare och får fortfarande inte så av annat tjack. Inget problem egentligen bara lite störande.
Citera
2018-05-17, 16:43
Medlem
Citat:
Hade tänkt åka till Thailand i sommar och försöker kolla upp ifall jag kan ta med mina mediciner men det verkar luddigt.

Någon här som rest till Thailand med Elvanse?

Hittade detta,

"However, lisdexamfetamine is another alternative. Lisdexamfetamine is classified as
medical preparations according to the Drug Act B.E. 2510 (1967). A patient under
treatment can carry those medications into Thailand for personal use in a quantity
NOT EXCEEDING 30 DAYS OF PRESCRIBED USAGE."

Källa vet inte hur pålitlig källan är dock.

Edit: Hittade även detta från samma sida,

"Examples of the medications that Travellers are forbidden from transporting into/out
of Thailand:
Narcotic drugs:
Narcotic drugs of Category 1 and 5 under The Narcotics Act B.E. 2522 (1979), e.g.
Amphetamine, Dexamphetamine, Cannabis, etc. These substances are prohibited
and have been determined to have no medical use in Thailand. "

Alltså får man ta in Elvanse (som bryts ned till dexamfetamin), men inte Attentin som har samma verksamma ämne?
Senast redigerad av Etskimor 2018-05-17 kl. 17:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in