2018-05-29, 17:00
Medlem
Snorkelbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
Du kan ha en god poäng där i att jag överskattar hans insatser med att han är någorlunda ung och lirade i division 2 förra säsongen. Men tycker ändå någonstans att han varit en positiv överraskning sätt till, de visserligen lågt satta, förväntningarna jag hade. På tal om unga spelare vore det skoj att se Deprem eller Bark få göra allsvenska debuter. Känns som ÖSK är relativt dåliga på inmatching av ungdomare, speciellt de som kommer från de gna leden.

Har i övrigt svårt att hitta de där spelarna som stuckit ut rejält positivt vi visste ju alla att Besara och Rogic skulle göra det jävligt bra, att Igbo skulle göra ungefär fem mål under våren och att Gerzic skulle balansera bra på mitten.

Kanske kan man plussa Brendan som en positiv överraskning också då han känns mycket stabilare denna säsong. Han har raderat ut de där supermisstagen som han alltid bjöd på förra säsongen.

Det har du rätt i. Själv hoppades jag mycket på att boye skulle vara den som slog igenom. Men där finns mer att önska. (Om än sparsamt med chanser)
Ja verkligen!! Men det har mer eller mindre alltid varit så i ÖSK, tränaren har sin 11a och den ruckar man inte på om det verkligen inte är nödvändigt. Då finns ingen plats för talangerna. Det är bara att titta på spelare vi "missat" genom åren. Hamad, durmaz, Bengtsson, kise thelin med fler... Trist!

Ja precis, egentligen hela backlinjen. Det har sett fruktansvärt mycket stabilare ut bakåt. Givetvis är det en effekt av att kjäll/axen inte spelar fotboll likadant. Almebäcka har kravlat ur vaken och ser bättre ut, och lorentzon är stabil som vanligt. Hoppas på att Granlund kan slå sig in och göra att vi tar nästa steg där. En positiv effekt av det är att vi slipper ring!
2018-05-29, 17:15
Medlem
KimpaKepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Tack.

Har Fotbollskanalen rättigheterna till samtliga matcher i Allsvenskan? Vad jag har sett på Fotbollskanalen annars är att de har videor på enstaka mål men inte sammandrag.

Dom har sammandrag, brukar ligga i gröten av alla enstaka mål-klipp, så kan vara lite sisådär att hitta..
2018-05-29, 17:29
Medlem
Headshrinkers avatar
Lite drygt 1/3 del av säsongen är avklarad. Hur känner ni blåvittare så här långt? Är det ungefär i fas med vad man hade förväntat sig? Jag menar man har ju skruvat ner mål och förväntningar inför denna säsongen för att ge Poya tid på sig att få göra en ordentlig nystart. För en som sett lite matcher sporadiskt så kan jag tycka att spelidén finns där men inte spelarmaterialet. Hur går funderingarna och tankarna är man beredd att låta Poya köra på eller kommer det höjas kritiska röster om man ligger nära kval en bit in på hösten? Vill inte alls vara dryg, bara nyfiken.
2018-05-29, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Headshrinker
Lite drygt 1/3 del av säsongen är avklarad. Hur känner ni blåvittare så här långt? Är det ungefär i fas med vad man hade förväntat sig? Jag menar man har ju skruvat ner mål och förväntningar inför denna säsongen för att ge Poya tid på sig att få göra en ordentlig nystart. För en som sett lite matcher sporadiskt så kan jag tycka att spelidén finns där men inte spelarmaterialet. Hur går funderingarna och tankarna är man beredd att låta Poya köra på eller kommer det höjas kritiska röster om man ligger nära kval en bit in på hösten? Vill inte alls vara dryg, bara nyfiken.

Nu är jag varken blåvit eller någon som sett alla Götets matcher hittils så ta min synvinkel med en nypa salt.

Men vad jag sett hittils verkar det vara väldigt tamt sett till spelar prestationer och t.o.m truppdjup.

Annars gillar jag Poya och tycker man är löjligt kortsiktig / färgad om man answer att han är problemet och måste ryka.
2018-05-29, 20:32
Medlem
Keldons avatar
11 av 30 omgångar och Kalmar parkerar på en trygg sjundeplats i tabellen.
De flesta trodde nog att Kalmars inledande schema åtminstone fram till BP och Dalkurd skulle vara väldigt hårt men som MFF och IFE har floppat i år så kan det inte vårt schema anses vara så svårt. De flesta lagen vi mött och speciellt de fem lag vi vunnit mot är tryggt parkerade bland de sju sista i tabellen. De enda lagen på övre halvan som vi mött, har vi kryssat eller förlorat mot.

Men poängskörden är sett till förra årets kris stabil och det finns en framtidstro i föreningen KFF igen. Om någon inför säsongen hade erbjudit 17p efter 11 omgångar hade jag gladeligen accepterat det erbjudandet. Förutom att hänga kvar så är väl egentligen största målet denna säsong att gå om Öster i maratontabellen. När Nanne debuterade med KFF i allsvenskan som tränare 1999 så låg vi 637 poäng efter Östers IF i maratontabellen, men det finns en god chans att vi går om dem vid denna säsongens slut!

Sedan starten på säsongen 1999 har KFF tagit 674 poäng i allsvenskan och omkörningen i maratontabellen är möjlig för Östers IF har bara tagit 64 poäng under samma period. Nanne har coachat vårt lag till 528 av dessa 674p vilket motsvarar 78,3 % av våra poäng i allsvenskan under perioden. Totalt har Nanne coachat KFF i 339 av dess sammanlagt 799 allsvenska matcher 42.5 % men har tagit hjälpt oss ta 528 av våra 1089p i allsvenskan d.v.s. 48.5% av den inspelade totalen enligt 3p-systemet. Fan vad man måste sysselsätta sig med när allsvenskan är på paus. Är inte VM över snart?

Jag tror för övrigt inte att Sirius gör en Kalmar a la 2017 och spenderar de summor som krävs för att hålla sig kvar, Sirus är nog mer eller mindre klara för nedflyttning redan.

När det gäller resterande schema så blir det inte lätt men KFF undviker nog värsta bottenstriden och kommer nog bättre än 11a som var mitt tips inför säsongen. Hur ser ni andra på era klubbars resultat 1/3 in i serien?
2018-05-29, 21:32
Medlem
Som elfsborgare är jag förbannad på hur klubben skötts senaste åren. På tre säsonger har vi gått från att vara ett topplag som alla fruktade att möta till ett lag som hotas av degradering. Orsakerna är många men den absolut största orsaken är den kultur som råder i klubben. I dagens Elfsborg ställs det inte längre krav på varandra, både vad gäller spelare och ledare. Det har infunnit sig en kompiskultur där man dunkar varandra i ryggen och blundar för problem. Det märks tydligt på matcherna där Elfsborg oftast uppträder väldigt passivt. Att inte ställa krav på varandra gör det omöjligt att utveckla klubben i en positiv riktning. Det medför till och med en negativ utveckling där spelare slutar kämpa som den yttersta konsekvensen. Varför har då denna kultur infunnit sig? Det finns flera orsaker som jag ser det 1.) Många personer på ledande positioner inom klubben har befunnit sig så länge i klubben att de blivit maktkåta och kommit varandra så nära att de inte längre klarar av att lägga kompisband åt sidan när det gäller att sköta om klubben. 2.) Elfsborg har förlorat karaktärsstarka spelare som Anders Svensson, Andreas Klarström och Andreas Augusstson dom senaste åren 3.) Magnus Haglund tränade Elfsborg 2004-2011 och sedan 2015-2017. En tränare som jag sett har en tendens att efter ett par år i klubben tappa gnistan vilket givetvis påverkar spelarna.

Det är inte bara en dysfunktionell kultur som skadat klubben, det är också korkade satsningar och ett ihåligt försvarsspel. Elfsborg hade stundtals ett dåligt försvarsspel redan som topplag men det överskuggades av andra faktorer som fungerade väldigt bra. Det dåliga försvarsspelet var Magnus Haglunds fel som är en väldigt offensivt lagd tränare som inte hade kompetensen nog att inse att det inte går att storma sig igenom allsvenskan utan ett tryggt försvarsspel.

En sista bidragande faktor till Elfsborgs problem är den satsning som klubben gjorde 2013. Elfsborg hade vunnit allsvenskan säsongen innan och skulle kvala till Champions League. Klubben ville värva och värvade för så mycket pengar att Elfsborg var tvungna att nå gruppspelet i Champions League för att inte gå minus ekonomiskt. Det var en något av en "kvitt eller dubbelt" satsning. Enligt mig en riktig idiotsatsning att punga med mer pengar än vad man kanske inte kommer ha råd med. Champions League uteblev och Elfsborg gick 20 miljoner back vilket sköt ekonomin i sank. Konsekvensen blev att Elfsborg inte kunde värva de spelare klubben ville ha och fick förlita sig på sina unga spelare (t.ex. Rhoden och Claesson). Förvisso spelare som håller väldigt hög nivå men när de stack utomlands fanns det fortfarande inte pengar till att värva spelare av hög klass och kvalitén på värvningarna blev därefter.

Sammantaget en rad faktorer som ligger bakom Elfsborgs kris. Tycker dock att det sakta börjat vända i år Nya tränaren Jimmy Thelin börjar få ordning på försvarsspelet och kämpaglöden i spelarna har börjat komma tillbaka. Jag ser försiktigt fram emot resten av säsongen.
2018-05-29, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
När det gäller resterande schema så blir det inte lätt men KFF undviker nog värsta bottenstriden och kommer nog bättre än 11a som var mitt tips inför säsongen. Hur ser ni andra på era klubbars resultat 1/3 in i serien?
Svårt att klaga. Har gått på moln större delen av säsongen när allt har gått vår väg och vi har spelat en fotboll som har båda varit fantastiskt fin precis som den gett fantastiska resultat.

Smolken i bägaren är att vi avslutar med en derbytorsk och ett poängtapp mot Kalmar. Förvisso förtjänade vi inte segern i någon av matcherna men det smakar bittert i munnen när vi åker på två i mina ögon felaktiga straffar som blir matchavgörande.

Även om speluppehållet kom lägligt på så sätt att vi inte verkar vara i toppform befarar jag att vi kommer vara försvagade när serien drar igång igen efter VM. Blir tufft att knipa guldet men en toppstrid ska vi åtminstone vara fullt delaktiga i året ut och skulle bli ruggigt besviken om vi missar Europa efter denna vår.

Står nog mellan oss, gnaget och Peking med dif som lite uppstickare.
2018-05-30, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Så är det, Engvall var på det sättet en onödig värvning. Hans ankomst skapade en del osämja i leden och med tanke på hur han presterat hade det varit bättre att undvika det helt genom att inte ta in honom alls.
Svårt att se varför vi ska behålla honom nu mer än numerärt isf.

Nej, som sagt kval tror jag inte heller på men rent poängmässigt är det nära och jag använde det mest för att folk som kritiserar allt och inget använder det som argument.
Om vi skulle hamna där vore det givetvis ett misslyckande, men som man sagt flera gånger innan när vi har tyngre perioder hamnar vi 10-12a (kvalet 02 var undantaget som bekräftar regeln) medan andra lag åker ner.
Seb är givetvis svagaste länken i trebackslinjen men vi har inget alternativ där egentligen, visst kan vi slänga DBW där men det känns inte som en optimal spelare till vänster i en trebackslinje, isf krävs det mycket mer av Wernersson defensivt.
Mix är ofta bra ja men jag tror det blir på tok för svårt att behålla honom, det lär finnas klubbar som vill betala City dom pengar dom kräver och jisses vad det kommer märkas hos oss när han försvinner.

Kraven är galna ja, naturligtvis blir det så hos många men samtidigt är det snart 25 år sedan vi vann den där enkla cl-gruppen med Utd, Barca och Gala och över 20 år sedan vi hade partyt mot Rangers när vi tog oss till cl senast. Det är givetvis minnen som alla vi som var med minns men det har liksom vuxit upp en generation på läktarna som inte ens sett oss i cl överhuvudtaget, vissa minns ju knappt senast guldet.
Där är rimligen kravbilden en annan eftersom framgångarna inte är självupplevda även om historien visar på enorm framgång.

Kraven är inte obefintliga, kraven är bara realistiska. Ifjol kom vi alltså tia med en trupp som får klassas som bättre än årets. Dessutom bygger vi om egentligen hela klubben. Vad skall man då kräva efter en halv säsong?
Vi har dessutom gjort dom flesta av dom tuffaste matcherna i serien via bortakamper mot Östersundshem FK, AIK, MFF, Ellos och Sundsvall (där vi ofta genom åren haft otroligt svårt). Hemma har vi mött Bajen, Peking och DIF... Det har inte varit ett lätt schema direkt.

Att tycka att Poya skall få gå är helt enkelt med alla kort på bordet ren galenskap.
Och som alltid i dylika lägen har förespråkarna för ett avsked inget vettigt alternativ.

Men är truppen så dålig då? Och prata om spelschema är det alldeles för sent för att göra. Speciellt när vi pratar om allsvenskan där alla kan slå alla.

Men truppen ska ju vara stark nog för övre halvan tycker jag. Engvall, Mix, Eriksson, Salomonsson, Dahlberg, Calisir, Starfelt, Boo Wiklander, Hysén osv är ju spelare som håller ganska bra allsvensk nivå ändå. 13 poäng är iallafall alldeles för lite. Inte så att det kryllar av toppspelare i Kalmar, Örebro och Sundsvall till exempel.

Sedan att spelare som Engvall och Salomonsson inte har kommit upp i nivå är ju någonstans tränarens ansvar också. Har någon i Göteborg tagit ett kliv i sin utveckling sedan förra året? Till stor del en ny trupp absolut men ingen av spelare som Nordström, Sakor och Ohlsson har ju växlat upp sedan flera året.

Finns enormt många frågetecken kring Poya enligt mig men tror han får sitta kvar ett par år hur dåligt det än går i princip med hjälp av hans prat om processer och visioner.
2018-05-30, 07:12
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Men är truppen så dålig då? Och prata om spelschema är det alldeles för sent för att göra. Speciellt när vi pratar om allsvenskan där alla kan slå alla.

Men truppen ska ju vara stark nog för övre halvan tycker jag. Engvall, Mix, Eriksson, Salomonsson, Dahlberg, Calisir, Starfelt, Boo Wiklander, Hysén osv är ju spelare som håller ganska bra allsvensk nivå ändå. 13 poäng är iallafall alldeles för lite. Inte så att det kryllar av toppspelare i Kalmar, Örebro och Sundsvall till exempel.

Sedan att spelare som Engvall och Salomonsson inte har kommit upp i nivå är ju någonstans tränarens ansvar också. Har någon i Göteborg tagit ett kliv i sin utveckling sedan förra året? Till stor del en ny trupp absolut men ingen av spelare som Nordström, Sakor och Ohlsson har ju växlat upp sedan flera året.

Finns enormt många frågetecken kring Poya enligt mig men tror han får sitta kvar ett par år hur dåligt det än går i princip med hjälp av hans prat om processer och visioner.

Ja, truppen får ju anses vara sämre men betydligt mer utvecklingsbar än ifjol. Det innebär dels att den kan ha en betydligt större utväxling vid lyckade säsonger för gubbarna men samtidigt finns det en osäkerhet i ett yngre garde där man inte kan veta hur långt dom når eller om dom "enbart" når dit ren talang tagit dom.

Av spelarna du räknar upp har ju knappast Engvall hållit allsvensk klass iår (han dansade en vår i DIF och en kort period hos oss innan han stack till Bristol, jag tror inte det blir något speciellt av honom), DBW har ju knappt spelat och även om jag gillar honom skarpt som person har jag svårt att se hans kvalitéer i en trebackslinje där han i nuläget skulle ersätta Seb.
Seb har redan avhandlats i tråden och han varierar katastrofala insatser med lysande kämpaglöd och även om några inte ser det ibland lysande pass.
Tobbe har inte fått spela så mycket som man önskar men har gjort det bra när han väl fått chansen, men man får inte heller glömma att han faktiskt bara gjort en balja denna säsong vilket givetvis gör att det inte blir riktigt godkänt som forward.
Salomonsson är fortsatt bra men han har ändå stagnerat/gått bakåt mot sina bästa år och för sin egen del skulle han må bra av ett litet ombyte.
Dahlberg, Calisir och Starfelt har varit bra även om försvarsspelet på sluttampen varit sämre än i inledningen.

Sedan nämner du att ingen av spelarna Nordström, Sakor och Ohlsson har växlat upp från ifjol. Om man inte tycker att Ohlsson växlat upp från att ha suttit på läktaren ifjol till en startplats allt som oftast nu ser man ju på det väldigt konstigt.
Nordström håller inte bättre klass helt enkelt även om vi var många som önskade det när han kom fram. Han har ju varit utlånad till lägre serie men inte direkt dominerat där heller. Det är svårt att få ut mer av honom när han efter flera års försök och chanser visat att han inte klarat mer.
Sakor är det ju lite samma sak med om än under kortare tid än Billy, det har tappats boll alltför många gånger från hans fötter för att det ska vara vettigt att ge honom så många fler chanser (se bara på 0-3 målet mot dif).

Hade man önskat fler poäng? Självklart.
Att man inte får "skylla" på spelschemat åtminstone delvis? Alla slår ju uppenbarligen inte alla i allsvenskan isf hade inte Bajen varit i ledning och Sirius och Dalkurd sladdat...

Det är så lätt för många att kritisera Poya och hela klubbens sätt att nu ömsa skinn för att om ett tag (1,2,3 säsonger måhända) komma ut med en vackrare skrud.
Vad ska vi göra istället? Gå bankrutt genom att plocka in dyra legoknektar igen som ändå inte ger oss guld? Sätta in Lennartsson igen?
2018-05-30, 13:34
Medlem
Men att en spelare som Engvall inte har kommit upp i nivå kan ju även vara en tränarfråga. Vi kom trea med honom som striker förra året, bevisligen har han ju kvaliteer.

Må hända att Ohlsson ser bättre ut spelmässigt men 0 poäng på nio starter kan ju inte ge honom ett godkänt betyg än så länge.

Resten av det du skrev köper jag då du säkerligen har betydligt bättre koll än vad jag har.
2018-05-30, 15:13
Bannlyst
Dagens bästa nyhet: En av Sveriges sämsta domare, Jonas Eriksson slutar. Mer överskattad sopa får man leta efter. Skrattretande att tönten anser att han borde fått döma VM Noll självinsikt.

Nu ska bara Al-Hakim och några fler sopor lägga ner så blir det bra
2018-05-30, 17:02
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pensionsraddare
Dagens bästa nyhet: En av Sveriges sämsta domare, Jonas Eriksson slutar. Mer överskattad sopa får man leta efter. Skrattretande att tönten anser att han borde fått döma VM Noll självinsikt.

Nu ska bara Al-Hakim och några fler sopor lägga ner så blir det bra
Vilket trams. Han har fått så otroligt mycket oförtjänt kritik här i hemlandet. I verkligheten är han och har varit Sveriges bästa domare ett bra tag, och även en av Europas främsta. Flertalet matcher i EM, VM, och en mängd EL- och CL-matcher talar emot att han skulle vara dålig.

Den kritik han tar upp i samabnd med det här beskedet är också väldigt rimlig. Knäppt att det är så dålig kommunikation från domarbasens håll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in