2018-05-28, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Farhågorna om närheten till kval besannades.
Nu tror jag dock fortsatt inte att vi hamnar där men likväl.
Nu ska man inte läsa vad diverse gaphalsar skriver på sociala medier men kritiken och avgå-ropen är sannerligen där. Några är dessutom så infernaliskt korkade att dom tycker vi ska köpa in gubbar för pengar vi inte har för att komma högre upp.

Det där med att det är lätt att klara av oss när vi ligger under är ack så sant, vi är inte direkt starka på att kontrollera lag som kontrar på oss och backlinjen har gått ner en del dom senaste matcherna tycker jag.

Det finns även en stor oro hos mig i att vi nu tappar Dahlberg och Seb, troligen även Engvall, Mix och kanske även Emil. Det innebär att 5 av 11 i vår vanligaste startuppställning försvinner till omstarten. Det blir lite av en omstart igen och med tanke på att en del redan tappat tålamodet så är jag orolig över hur stark klubben är om avgå-ropen kommer.
Det sämsta vi kan göra nu som klubb är att kicka Poya och ta in en ur det gamla gardet igen.

Sedan får man dock ge Giffarna att dom helt enkelt vann rättvist igår, man kan kritisera Dahlberg för första målet men samtidigt räddade han oss kvar i matchen via räddningarna på två frilägen så det blir ju lite missriktad kritik om man klandrar honom för torsken p.g.a. insatsen vid första målet.
Visst kunde vi återigen fått ett domslut med oss som kunde förändrat mycket men det finns andra bitar vi främst ska fokusera på sett till hur det såg ut.

Jag kommer med en dåres envishet hävda att den där j-a frisparken Engvall tar mot Ellos är det enskilt dyraste hjärnsläppet vi får iår.
Hade vi vunnit där hade vi direkt studsat tillbaka efter torsken mot Peking varvid pekingmatchen bara blivit ett hack i en rad med tre segrar på fyra matcher men nu blev det via att Engvall tog den frisparken som ledde till målet istället bara en del i en segerlös svit på 4 matcher innan uppehållet.

Den var väldigt onödig ja, bara styr ut eller blocka inlägg.

Kval är jag inte orolig för, skall bli intressant att se vad som händer i sommar, Emil vill man ju inte tappa, att få hit Mix på ett riktigt kontrakt hade varit riktigt bra, men lär ju inte hända, han är en väldigt bra spelare.

Engvall känns ju inte som någon gigantisk förlust i nuläget, Seb skulle man sakna för hans karaktär och inställning, men jag tycker fortfarande han är vår svaga länk defensivt, inställningen från Seb är alltid härlig dock och det tycker jag att vi saknar lite i år, vi behöver bli mer aggressiva det har ju nästan alltid varit vårt signum, Mix är den jag tycker sätter presspelet bäst, så ännu en egenskap som vi förlorar med han.

Edit: Angående tålamodet hos supportrar, kravbilden hos en del blåvita är ju oöverträffbar, kanske skulle vara gnagare och MFFare som är mer krävande... men dom som ropar på Poyas avgång får man tysta ner så gått det går.

Arvet förpliktar
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-05-28 kl. 22:33.
2018-05-28, 22:50
Medlem
Tycker snarare tvärtom att kraven verkar vara obefintliga i år bland Götet-fansen. Hur kan inte Poya få mer kritik efter en vårsäsong där man ligger tre poäng från kvalplats?

Så dålig är inte truppen att ni ska ligga därnere och skvalpa. Han har ju underpresterat rejält hittills med det materialet. Om det vore Jögge eller någon tråkig Svensson-tränare hade han fått sparken under uppehållet tror jag. Nu har jag dock Poya fina visioner och är en ung tränare som gillar processer. Lite sexigare än Jögge och därför blir han kvar.

Verkar vara extremt lätt att sol och våra allsvenska fans överlag. Prata om framtidstro och visioner så har du jobbet säkrat ett bra tag framöver.
2018-05-28, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Tycker snarare tvärtom att kraven verkar vara obefintliga i år bland Götet-fansen. Hur kan inte Poya få mer kritik efter en vårsäsong där man ligger tre poäng från kvalplats?

Så dålig är inte truppen att ni ska ligga därnere och skvalpa. Han har ju underpresterat rejält hittills med det materialet. Om det vore Jögge eller någon tråkig Svensson-tränare hade han fått sparken under uppehållet tror jag. Nu har jag dock Poya fina visioner och är en ung tränare som gillar processer. Lite sexigare än Jögge och därför blir han kvar.

Verkar vara extremt lätt att sol och våra allsvenska fans överlag. Prata om framtidstro och visioner så har du jobbet säkrat ett bra tag framöver.

Historielöst inlägg.

Låt mig påminna om Mikael Stahres första säsongen igen, där "höjdpunkten" var Gefles utklassning av oss(slutade 5-0).

Edit:
Citat:
Gefle, som innan matchen bara gjort nio mål på 15 omgångar, exploderade genom att göra 5-0 (1-0) mot IFK Göteborg på Strömvallen.

Göteborg har nu spelat nio raka matcher utan att vinna.
2018-05-28, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Edit: Angående tålamodet hos supportrar, kravbilden hos en del blåvita är ju oöverträffbar, kanske skulle vara gnagare och MFFare som är mer krävande... men dom som ropar på Poyas avgång får man tysta ner så gått det går.

Arvet förpliktar
Är det sedan 2015 ni har väntat tålmodigt på framgång, eller från när räknar ni?

Vad har hänt med Ingebrigtsen? Jag trodde ni skulle ha lite mer tålamod med honom.
2018-05-28, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Är det sedan 2015 ni har väntat tålmodigt på framgång, eller från när räknar ni?

Vad har hänt med Ingebrigtsen? Jag trodde ni skulle ha lite mer tålamod med honom.

2015 var ju ett ganska bra år, tyvärr var ju Peking lite bättre, framförallt var det enligt mig matcherna mot just Peking som ställde till det, jag tycker vi var lite bättre än dom i de mötena men det blev ju X i båda, hade vi fått med oss fler poäng där hade vi vunnit... finns säkert delade åsikter om det dock.

2016 hade väl varit ok om vi lyckats ta Qarabag, Europaspelet tog en del kraft den säsongen och sedan lyckades vi ju ändå inte ta oss förbi sista hindret. 2016 var väl egentligen även den första riktiga Jörgen-säsongen.

Ingebrigtsen har haft en del problem med sjukdomar och skavanker så det har nog delvis påverkat hans speltid, men vi får väl se hur det blir efter uppehållet.
2018-05-29, 00:32
Medlem
Citat:
Historielöst inlägg.

Låt mig påminna om Mikael Stahres första säsongen igen, där "höjdpunkten" var Gefles utklassning av oss(slutade 5-0).

Edit:

Han hade fortfarande ett bättre poängsnitt än Poya...

Intressant det där att en hel klubbs supportrar bara kan få för sig att en tränare är duktig utan att egentligen ha någon riktiga indicier om det. Något skrevs säkert från Noa Bachner eller någon på Expressen som hyllade Poya efter att han bragdartat (nåja) höll kvar Gefle i Superettan, efter det var det bara att köra på honom för Gren.

Var lite samma sak från oss djurgårdare under MP-tiden, mycket snack om visioner och processer. Sedan blev det bara sämre.

Som sagt, supportrar till de allsvenska lagen verkar överlag vara väldigt lättlurade enligt mig.
2018-05-29, 00:52
Medlem
Citat:
Han hade fortfarande ett bättre poängsnitt än Poya...

Intressant det där att en hel klubbs supportrar bara kan få för sig att en tränare är duktig utan att egentligen ha någon riktiga indicier om det. Något skrevs säkert från Noa Bachner eller någon på Expressen som hyllade Poya efter att han bragdartat (nåja) höll kvar Gefle i Superettan, efter det var det bara att köra på honom för Gren.

Var lite samma sak från oss djurgårdare under MP-tiden, mycket snack om visioner och processer. Sedan blev det bara sämre.

Som sagt, supportrar till de allsvenska lagen verkar överlag vara väldigt lättlurade enligt mig.

Och inför säsongen var vi typ guldfavoriter.

Att en journalist skriver något om någon tror jag ju har rätt så marginell betydelse i rekryteringsprocessen. Men om du tror det var avgörande får du givetvis vara av den åsikten.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-05-29 kl. 01:04.
2018-05-29, 08:41
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Förlåt, visste inte att det var förbjudet.

Medhåll, dessutom har Engvall inte alls motsvarat förväntningarna i övrigt.

Så är det, Engvall var på det sättet en onödig värvning. Hans ankomst skapade en del osämja i leden och med tanke på hur han presterat hade det varit bättre att undvika det helt genom att inte ta in honom alls.
Svårt att se varför vi ska behålla honom nu mer än numerärt isf.

Citat:
Den var väldigt onödig ja, bara styr ut eller blocka inlägg.

Kval är jag inte orolig för, skall bli intressant att se vad som händer i sommar, Emil vill man ju inte tappa, att få hit Mix på ett riktigt kontrakt hade varit riktigt bra, men lär ju inte hända, han är en väldigt bra spelare.

Engvall känns ju inte som någon gigantisk förlust i nuläget, Seb skulle man sakna för hans karaktär och inställning, men jag tycker fortfarande han är vår svaga länk defensivt, inställningen från Seb är alltid härlig dock och det tycker jag att vi saknar lite i år, vi behöver bli mer aggressiva det har ju nästan alltid varit vårt signum, Mix är den jag tycker sätter presspelet bäst, så ännu en egenskap som vi förlorar med han.

Arvet förpliktar

Nej, som sagt kval tror jag inte heller på men rent poängmässigt är det nära och jag använde det mest för att folk som kritiserar allt och inget använder det som argument.
Om vi skulle hamna där vore det givetvis ett misslyckande, men som man sagt flera gånger innan när vi har tyngre perioder hamnar vi 10-12a (kvalet 02 var undantaget som bekräftar regeln) medan andra lag åker ner.
Seb är givetvis svagaste länken i trebackslinjen men vi har inget alternativ där egentligen, visst kan vi slänga DBW där men det känns inte som en optimal spelare till vänster i en trebackslinje, isf krävs det mycket mer av Wernersson defensivt.
Mix är ofta bra ja men jag tror det blir på tok för svårt att behålla honom, det lär finnas klubbar som vill betala City dom pengar dom kräver och jisses vad det kommer märkas hos oss när han försvinner.

Kraven är galna ja, naturligtvis blir det så hos många men samtidigt är det snart 25 år sedan vi vann den där enkla cl-gruppen med Utd, Barca och Gala och över 20 år sedan vi hade partyt mot Rangers när vi tog oss till cl senast. Det är givetvis minnen som alla vi som var med minns men det har liksom vuxit upp en generation på läktarna som inte ens sett oss i cl överhuvudtaget, vissa minns ju knappt senast guldet.
Där är rimligen kravbilden en annan eftersom framgångarna inte är självupplevda även om historien visar på enorm framgång.

Citat:

Kraven är inte obefintliga, kraven är bara realistiska. Ifjol kom vi alltså tia med en trupp som får klassas som bättre än årets. Dessutom bygger vi om egentligen hela klubben. Vad skall man då kräva efter en halv säsong?
Vi har dessutom gjort dom flesta av dom tuffaste matcherna i serien via bortakamper mot Östersundshem FK, AIK, MFF, Ellos och Sundsvall (där vi ofta genom åren haft otroligt svårt). Hemma har vi mött Bajen, Peking och DIF... Det har inte varit ett lätt schema direkt.

Att tycka att Poya skall få gå är helt enkelt med alla kort på bordet ren galenskap.
Och som alltid i dylika lägen har förespråkarna för ett avsked inget vettigt alternativ.
2018-05-29, 10:12
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorkelben
Håller givetvis med om att våren är över förväntan. Samtidigt visar det just efter Bajen matchen vilken tunn trupp vi faktiskt har, avstängningar och utvisningar har blivit extremt kännbara. Något oflyt att åka på allt samtidigt. Men där är det så klart lika för alla.

Nahir som poängspelare och rogic tjaa... Jävligt bra överlag och ett par ruggigt viktiga baljor på det.

Måste dock ifrågasätta amin, vad har du sett där egentligen? Enligt mig valpig, dräller med boll och överlag noll wow-faktor. Visserligen ung, men ändå

Du kan ha en god poäng där i att jag överskattar hans insatser med att han är någorlunda ung och lirade i division 2 förra säsongen. Men tycker ändå någonstans att han varit en positiv överraskning sätt till, de visserligen lågt satta, förväntningarna jag hade. På tal om unga spelare vore det skoj att se Deprem eller Bark få göra allsvenska debuter. Känns som ÖSK är relativt dåliga på inmatching av ungdomare, speciellt de som kommer från de gna leden.

Har i övrigt svårt att hitta de där spelarna som stuckit ut rejält positivt vi visste ju alla att Besara och Rogic skulle göra det jävligt bra, att Igbo skulle göra ungefär fem mål under våren och att Gerzic skulle balansera bra på mitten.

Kanske kan man plussa Brendan som en positiv överraskning också då han känns mycket stabilare denna säsong. Han har raderat ut de där supermisstagen som han alltid bjöd på förra säsongen.
2018-05-29, 16:02
Medlem
BarryHeros avatar
Var (på internet) kan man se sammandrag ifrån allsvenska matcher (helst utan massa reklam)?
2018-05-29, 16:09
Medlem
paras0nics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Var (på internet) kan man se sammandrag ifrån allsvenska matcher (helst utan massa reklam)?

http://highlights.allsvenskan.se

Brukar dock ta typ en dag innan de hamnar där. Vill du se highlights direkt efter matchen får du gå in på Fotbollskanalen.
2018-05-29, 16:13
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paras0nic
http://highlights.allsvenskan.se

Brukar dock ta typ en dag innan de hamnar där. Vill du se highlights direkt efter matchen får du gå in på Fotbollskanalen.
Tack.

Har Fotbollskanalen rättigheterna till samtliga matcher i Allsvenskan? Vad jag har sett på Fotbollskanalen annars är att de har videor på enstaka mål men inte sammandrag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in