Här har vi två väldigt intressanta kommentarer angående att Åkesson har dubblat sina förtroendesiffror under mandatperioden i DN/Ipsos. Först en kommentar från Thomas Gür:
Citat:
Hoppsan - dock ingen överraskning.
Emellertid bör man notera följande om Jimmie Åkesson:
--
"Andelen som har stort förtroende för Jimmie Åkesson (SD) har fördubblats under mandatperioden. I juni 2014 låg den på 12 procent, mot toppnoteringen 24 procent i årets majmätning. Från en klar sistaplats i förtroendeligan har SD-ledaren klättrat upp till mellanskiktet där man också hittar Jan Björklund (L) och Jonas Sjöstedt (V). Bland manliga väljare åtnjuter Jimmie Åkesson till och med större förtroende än Stefan Löfven (33 mot 30 procent).
---
Min kommentar:
Åkessons förtroendesiffror har hittills alltid varit i paritet med SD:s väljarsympatier. Så t ex också det som anges här, med 12 procent i juni 2014, att jämföra med SD:s valresultat september 2014 på 12,86%. Åkesson har hittills inte, till skillnad från Lööf eller Fridolin t ex kunnat uppvisar förtroendesiffror som har varit högre för honom själv än väljarsympatierna för hans parti SD. Detta inte minst därför att hans parti och därmed också han själv, i sin offentliga person, fungerar som en starkt polariserande faktor i väljarkåren så som partiet och därmed han uppfattas av väljarna (notera att jag skriver här, och inled därför inte meningslös polemik om huruvida SD och Åkesson verkligen agerar polariserande eller ej).
Den siffra som presenteras idag på 24 procent tyder alltså på antigen a) Att SDs väljarsympatier är i paritet med Åkessons förtroendesiffror eller b) att Åkesson gjort ett genombrott hos väljarna och förmår att locka mer i förtroende för sin person än vad hans parti lockar i väljarsympatier.
Jag har hittills inte sett något som talar för att uppfattningen om Åkesson och SD skulle ha ändrats och att Åkesson därmed skulle ha brutit genom det glastak som hans parti hittills har utgjort för honom vad gäller hans förtroendesiffror. Jag är därför mer benägen att tro att Åkessons förtroendesiffror också representerar SD:s ställning i väljarkåren.
Det är en intressant gissning, men än intressantare blev det när Chang Frick (nyheter idag) kommenterar Thomas Gürs kommentar:
Citat:
Så som jag tolkar rådatan över tid i mina Sentiomätningar talar också för det du skriver. Isåfall är är det mycket hög sannolikhet för att SD blir största parti efter valet. Smått hisnande när man tänker på det.
Väldigt intressanta kommentarer, enligt mig.
Källa