2018-05-24, 10:52
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Vet inte om jag missar det i analysen men man kan inte säga att det är så många moderater som kommer till SD vid valet 2014. Vill kalla dom moderater ja.
M har historiskt inte varit ett 30%s parti. De moderater som gick till SD 2014 var i majoritet sossar som 2006 var skittrötta på Persson och M hade de till låns en kort tid.
SD består till störst del av gamla sossar.
Eller så har jag bara fel...

Jag tror du har helt rätt i din analys. Väljarströmmen såg ut såhär då kanske: S -> M > SD. Det kommer det göra svårt att få tillbaka röster för socialdemokraterna på deras ekonomiska politik(partieffekt). Sedan valet 2014 har dock M fortsatt blöda till SD. SD består ju också lokalt (aktiva medlemmar) av gamla moderater. En av de första att gå som var en kändis från ett "vanligt" riksdagsparti till SD var ju också en moderat.
2018-05-24, 11:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nu underskattar du väljarna. Medias försök att sänka SD med avslöjanden är så många att man tappat räkningen för länge sedan. Järnrör, spelskulder och Wigh är kanske topp 3 vad gäller ambition men det finns många glömda godingar också, som t ex när de försökte dra växlar på en fulcitering av Bojerud (“Jag är en stolt rasist...”).

Jag tror att de allra flesta SD-väljare förväntar sig att Baas eller någon annan ska försöka stoppa SD med att spränga en bro, och att väljarna skrattande kommer att passera förbi som inget hänt, i en lastbil märkt HELIKOPTER.

Om media slår till med en "skandal" precis innan valet som sist att Åkesson spelar på nätet (?! Den behöver nog vara allvarligare nu!) Så kanske SD förlorar 5 % väljare som stod och vägde om de skall rösta SD eller inte; men istället får de 2 nya % förbannade väljare som aldrig kommer gå till ett medie-gullat sjuparti igen. SD kan förlora några väljare kortsiktigt i valet men i ev. extra val eller valet 2022 kommer de istället att ha ännu fler röster på grund av att fler kommer hata media.
2018-05-24, 11:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nu underskattar du väljarna. Medias försök att sänka SD med avslöjanden är så många att man tappat räkningen för länge sedan. Järnrör, spelskulder och Wigh är kanske topp 3 vad gäller ambition men det finns många glömda godingar också, som t ex när de försökte dra växlar på en fulcitering av Bojerud (“Jag är en stolt rasist...”).

Jag tror att de allra flesta SD-väljare förväntar sig att Baas eller någon annan ska försöka stoppa SD med att spränga en bro, och att väljarna skrattande kommer att passera förbi som inget hänt, i en lastbil märkt HELIKOPTER.
Att det kommer att dyka upp "avslöjanden" under valrörelsen kan man vara helt övertygad om.
Frågan är bara vad som kommer att dyka upp.

Rimligtvis brände man allt krut man hade 2014, vad gäller "sparade" skandaler. Så frågan är om man har lyckats hitta så mycket nytt? Givetvis kommer man att mala på med någon suppleant i en fritidsnämnd som har sagt "neger", det pågår ju kontinuerligt.

Egentligen borde vi ordna någon slags vadslagning om vad man kan tänkas hitta på för smutskastning.
2018-05-24, 12:05
Medlem
Novus har släppt en mätning om invandringsopinionen där första frågan är en kunskapsfråga om hur många som sökte asyl förra året. Resultatet förvirrar Torbjörn Sjöström.
Citat:
Flest svarar rätt på kunskapsfrågan om hur många asylsökande som kom 2017. Något som förvånade mig då jag trodde att anledningen till varför en majoritet svarat att de vill ta emot färre asylsökande/flyktingar är pga att man inte förstått hur kraftigt det minskat sedan toppen 2015.

När man fick reda på antalet ansåg ändå 56 % att vi skulle ta emot färre, något som förvånade mig ännu mer med tanke på att det är långt ifrån den nivå vi hade vid toppen 2015. Men när jag såg de öppna svaren så förstod jag. Det är lätt att utifrån den politiska retoriken tro att väljarna inte är så insatta. Denna undersökning visar att det är tvärtom, man är mer insatt än den politiska retoriken i debatterna verkar påskina.
https://novus.se/nyhet/novus-undersokning-om-orsaken-till-installningen-till-asyl/
2018-05-24, 12:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Novus har släppt en mätning om invandringsopinionen där första frågan är en kunskapsfråga om hur många som sökte asyl förra året. Resultatet förvirrar Torbjörn Sjöström.

https://novus.se/nyhet/novus-undersokning-om-orsaken-till-installningen-till-asyl/
Om det är en web-enkät så fattar han väl för satan att folk sitter & googlar samtidigt som dom svarar på frågorna.
2018-05-24, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om det är en web-enkät så fattar han väl för satan att folk sitter & googlar samtidigt som dom svarar på frågorna.
Jag tänkte inte på det, men att Novus inte tänkte på det visar väl just hur seriöst det institutet är. En mätning helt utan värde, fake news.
2018-05-24, 12:46
Medlem
Citat:
Lika korkat är det väl att förvånas av att folk ville minska mottagandet trots att det sjunkit från 2015 års nivåer. Den största immigrationen per capita i modern tid, vad är det för jävla benchmark?

Om det snöar 10 cm i veckan under lång tid och sedan plötsligt snöar 1 meter per dygn under en vecka så att man inte har en chans att röja undan, så är en återgång till 10 cm/vecka inget att jubla över. Varje millimeter som faller ovanpå de 7 metrarna som redan ligger är en millimeter för mycket.
2018-05-24, 13:06
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:

På NOVUS-sidan så hittade jag en fin liten blänkare:

Blekinge Läns Tidning (oberoende liberal enligt Wikipedia)
http://www.blt.se/ledare/s-gar-mot-ett-katastrofval/
Citat:
Oavsett vad man tycker om SD:s respektive M:s politik är det tydligt att dessa två partier åtminstone har en klar uppfattning. Enligt SD ska välfärdsstaten vara fortsatt stark, men endast medborgare ska inkluderas i den, och invandrare ska assimileras. M håller en hyfsat konsekvent borgerlig kurs, med bidragstak och arbetslinje. S har dock inga förslag alls på hur framtidens välfärd ska finansieras i ett läge där allt färre ska försörja allt fler – förutom fortsatta skattehöjningar på arbete, då.

Det imponerar inte i ett läge då vårdköerna växer dramatiskt och människor börjar ifrågasätta vad man egentligen får för sina skattepengar.

S har inte längre monopol på makten. Frågan är om de ens har monopol på att vara socialdemokrater.
2018-05-24, 13:52
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Sant, det blev inte alls så.
precis,som vanligt med andra ord.
Citat:
När jag skrev det i höstas så var SD i full panik och hade tappat ca 3 % efter en illa skött Hanna Wigh affär som du minns.
jag vet inte vad som var illa skött i Wighffären förutom att media exponerade en person med problem?,ENBART för att kunna smutskasta SD. Men det small ju av i käften ,speciellt när Meetoo kom igång.

Citat:
Jag hade spådde 15% till SD i valet och att valdebatten skulle handla mycket om miljö. Har inte sett ett piss av det sistnämnda heller.
Att spå en nedgång för SD när dom äger väljarnas viktigaste frågor kanske inte var speciellt listigt?

Citat:
Och som du förstår är det gissningar och inget annat. Inte direkt några faktafel jag slänger mig med.
Fraia fantasier med andra ord,våra gissningar däremot vilar på historiska fakta,vilket brukar stämma hyfsat.

Citat:
Men jag har vart med förr, jag vet att vindar kan vända fort. Rekomenderar att vänta lite med den här typen av inlägg så att de inte kommer tillbaka och biter dig i röven.
[/quote] I teorin ja. men vette sjutton om SD ens skulle minska om det kom fram att Jimmie drack barnblod i det här läget?
2018-05-24, 15:15
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg utbrutna:
(FB) Aftonbladets Lena Mellin har givit upp: "det kan vara för sent nu"

Inlägg även flyttade hit:
(FB) Hur mycket kan SD påverka Sverige om de får makten?

Försök hålla er till ämnet.

// mod
Senast redigerad av Tinuviel 2018-05-24 kl. 15:24.
2018-05-24, 16:47
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Sant, det blev inte alls så.

När jag skrev det i höstas så var SD i full panik och hade tappat ca 3 % efter en illa skött Hanna Wigh affär som du minns.

Jag har kollat samtliga institut och det var bara Demoskop som drog stora växlar på denna nyhet. Det blev en stor nedgång under augusti månad år 2017 i Demoskops mätning och samtidigt en ökning i Sentio. Det skilde runt 11 procentenheter mellan Demoskop och Sentio under den månaden.

Det var säkert Expressen och TV4 som drog igång drevet mot SD under den tiden och då är det inte så konstigt om det blev ett ras i Demoskop.
2018-05-24, 17:32
Avslutad
Citat:
Att det kommer att dyka upp "avslöjanden" under valrörelsen kan man vara helt övertygad om.
Frågan är bara vad som kommer att dyka upp.

Rimligtvis brände man allt krut man hade 2014, vad gäller "sparade" skandaler. Så frågan är om man har lyckats hitta så mycket nytt? Givetvis kommer man att mala på med någon suppleant i en fritidsnämnd som har sagt "neger", det pågår ju kontinuerligt.

Egentligen borde vi ordna någon slags vadslagning om vad man kan tänkas hitta på för smutskastning.
Genom sitt envetna jagande av SD, så har media "tvingat" partiet till en upprensning i leden. Det kan bli svårt att hitta skandaler. Media har s a s grävt en grop åt sig själva.

Jag skulle tippa på att man letar "vanliga" skandaler. Nån som haft svartjobbare inne (ha, var det inte SD som värnade Folkhemmet, hur går det ihop med skattesmitning?? Va, va va?) och liknande. Kanske nåt sextrakasseri som krydda.

Jag hoppas att SD den här gången har tryckt upp en banderoll med "Sveriges största parti" till valnatten...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in