2018-05-29, 20:35
Medlem
Någon som har länk till debatten mellan Åkesson och Löfvén idag i SVT. Finns den på you Tube?
2018-05-29, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Någon som har länk till debatten mellan Åkesson och Löfvén idag i SVT. Finns den på you Tube?
Skulle inte den vara 30/5? Det är imorgon...
2018-05-29, 20:36
Medlem
Svennehuras avatar
19,2%
2018-05-29, 20:38
Medlem
Det här lär ju komma att påverka opinionen: Första debatten någonsin mellan Åkesson och Löfven

Märkligt skriven artikel men imorgon onsdag kväll blir det "debatt" mellan statsministern och JÅ. Utifrån den luddiga rapporteringen kan jag utläsa att S på riktigt går för strategin "flytta fokus i debatten". Håll i hattar och skor för snart är det många såna som ska ätas.

Citat:
Varför väljer Löfven då att mötas nu?
– Sverigedemokraterna har ju tagit väljare från både Socialdemokraterna och Moderaterna men den här mandatperioden har de enligt Novus tagit flest väljare från Socialdemokraterna. Därför finns ett klart motiv från Löfvens sida att ta den här debatten. Han måste bromsa väljarflykten till SD och helst vända strömmen tillbaka till det egna partiet. Han har redan signalerat att S vill ha en stramare flyktingpolitik, men kommer i den här duellen också att lyfta välfärden.

Hur tror man mötet kommer att bli?
– Det kommer ju att handla om välfärd och Löfven kommer att anklaga Åkesson för att ha bytt åsikt gällande vinster i välfärden, men hur det kommer att gestalta sig är svårt att veta. Jag tror att Löfven kommer att försöka utmåla Sverigedemokraterna som ett högerparti och det kommer han göra för att han vill tala om för väljarna att om man röstar på SD så röstar man också för en borgerlig regering. Tanken är att försöka skrämma LO-väljare från att rösta på SD. Om det är en strategi som fungerar kan inte jag bedöma men tiden håller på att rinna ut för Löfven. Ska han få till en vändning i opinionen så måste han få igång den nu.

GLHF Stefan!
2018-05-29, 20:39
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Du har inte drömt:

DN/Ipsos förtroendemätning maj 2014: Åkesson 13%.
Ok, tack. Det är också intuitivt rimligt kan jag tycka.
2018-05-29, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Skulle inte den vara 30/5? Det är imorgon...

Tack! Då har jag i alla fall inte missat den!
2018-05-29, 20:41
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Det här lär ju komma att påverka opinionen: Första debatten någonsin mellan Åkesson och Löfven

Märkligt skriven artikel men imorgon onsdag kväll blir det "debatt" mellan statsministern och JÅ. Utifrån den luddiga rapporteringen kan jag utläsa att S på riktigt går för strategin "flytta fokus i debatten". Håll i hattar och skor för snart är det många såna som ska ätas.

GLHF Stefan!
Som jag precis skrev i en annan tråd om detta: Jag ser inte detta som ett strategiskt riktigt beslut av SD. Allt för mycket nedsida att ta denna debatt, och ge Löfvén möjlighet att bryta sitt momentum. Privatiseringsfrågan är toxisk.
2018-05-29, 20:52
Medlem
Allt för mycket information, för mycket att bevaka. Mycket starkt tal av Jimmie idag gör att medvinden fortsätter för SD. Just hans framtoning gör intryck och det känns som om det är kvinnorna nu som går över till SD.

Det surras om framgångar, anonym källa säger att Inizio ger SD 18,2% nu, en ökning med 1,3% men det kan vara atmosfäriskt brus eller vad som helst.

Men något ligger i luften, detta blir mer och mer intressant. Jag har lagt min gissning tidigare på SCB som blir 18,6% men egentligen är 18,4% mer korrekt.

Snart blir man själv det enda Instituten man kan lita på.... ....
2018-05-29, 21:01
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi kan inte räkna med att Löfvén gör bort sig en gång till men SD kan inte vägra ta debatten. Jimmie kan säkert få fram hur dåligt välfärden fungerar trots alla skattepengar och ju mer SD syns desto bättre är det enligt min bedömning.
Jo, visst kan de det. S har tackat nej till SD otaliga gånger. Det som folk minns är det som kommer att sägas i debatten, inte att en programledare säger att x har avböjt deltagande.
2018-05-29, 21:33
Moderator
Strix m/94s avatar
SD får 19,3% i en sammanvägning som TV4 låtit göra: https://www.tv4play.se/program/nyheterna/10000651

Det kan inte uteslutas att SD kan växa ytterligare några procentenheter till valet.

Sedan återstår förstås eventuell Bradley, de osäkra väljarna och hur partierna lyckas mobilisera från soffan.
2018-05-29, 21:54
Medlem
I och med att TV4 kablade ut en sammanvägning
där SD ökade till 19,3% hamrades det säkert ut till TV-tittarna att SD är det parti som går framåt.

Tveksamma väljare söker sig till ett vinnande parti. Därför bör denna framgång föda en ny framgång. Man uteslöt inte att SD faktiskt kan bli största parti i valet.

Det surrar på så snabbt nu att det är svårt att hänga med. För dom som starkt ogillar SD väntar en dyster tid, kanske gravöl.
2018-05-29, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Det är dock inte topic i deras debatt. Den isolerade frågan om vinster i välfärden har Åkesson väldigt mycket att förlora på och väldigt lite att vinna på. Och som sagt riskerar han att bryta både sitt eget och Löfvéns momentum.
Om han gör bort sig fullständigt finns det en sådan risk, tex om Lövfen kommer med en bomb, samtidigt som Lövfen lyfter sig själv 10 våningar, men det är knappast troligt. Det kommer att bli världshisiorens trstaste debatt, med två herrar som moget ska aspirera på statsministerposten, fullsmockade av talepunkter och floskler (ja i alla fall garanterat från Lövfens sida). Men Jimpans bästa kort är fortfarande att peka på "oansvarighet". "Först ta hit 100 000-tals "flyktingar" så att alla system brakar samman (inklusive sjukvården), och sen har fräckheten att be att få mandat att lösa de problem som man genom sin egen inkompetens skapat? Hade S inte förmågan att förutse någonting? Är de inte vad de har betalt för att göra, förutse och handla innan det onda sker?" Det räcker som talepunkt för mig.

Om nu Jimpan lyckas få in det mellan de förväntade dödgrävarfrågan "Vinster.."
Senast redigerad av Fnysington 2018-05-29 kl. 22:13.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in