2018-05-29, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Tror att det kan vara minst lika mycket nedsida för Löfven. Det räcker att Åkesson får in ett par klockrena fullträffar så kan Löfven börja svamla bort sig totalt i debatten. Nej, det är helt rätt av SD och Åkesson att ta fighten, man vinner sällan nåt i livet om man tackar nej, tvekar och inte vågar ta strider. Fast Åkesson måste vara vass och på sin vakt.
SD skulle ha stått på sig, och krävt att man ska diskutera både sjukvård och invandringspolitik, annars tackat nej. Men det lär nog bli båda frågorna såvida inte debattledaren är hårt PK-drillad.
2018-05-29, 22:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Han kanske vill karva ut en nisch som den allvarliga/seriösa kommentatorn av opinionsläget, eftersom Oscarsson har paxat den mer spexiga rollen. Jag tror faktiskt TV4 har ett av de största stallen av politiska kommentatorer: Gissén, Kristofersson, Oscarsson, Pihlblad.
SVT har... Mats Knutson. (Pensionerade: Silberstein, Bergström, Höglund).
Övriga, t ex Marmorstein, är såvitt jag vet reportrar bara.

Ja, kanske det. Men det kan också vara ett resultat av SD:s siffror. Om man ser framför sig ett SD på över 20%, så håller det inte att skrika okvädningsord. Kanske är uppförandet en opinionsindikator så god som någon.
2018-05-29, 22:36
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Om han gör bort sig fullständigt finns det en sådan risk, tex om Lövfen kommer med en bomb, samtidigt som Lövfen lyfter sig själv 10 våningar, men det är knappast troligt. Det kommer att bli världshisiorens trstaste debatt, med två herrar som moget ska aspirera på statsministerposten, fullsmockade av talepunkter och floskler (ja i alla fall garanterat från Lövfens sida). Men Jimpans bästa kort är fortfarande att peka på "oansvarighet". "Först ta hit 100 000-tals "flyktingar" så att alla system brakar samman (inklusive sjukvården), och sen har fräckheten att be att få mandat att lösa de problem som man genom sin egen inkompetens skapat? Hade S inte förmågan att förutse någonting? Är de inte vad de har betalt för att göra, förutse och handla innan det onda sker?" Det räcker som talepunkt för mig.

Om nu Jimpan lyckas få in det mellan de förväntade dödgrävarfrågan "Vinster.."

Citat:
Tror att det kan vara minst lika mycket nedsida för Löfven. Det räcker att Åkesson får in ett par klockrena fullträffar så kan Löfven börja svamla bort sig totalt i debatten. Nej, det är helt rätt av SD och Åkesson att ta fighten, man vinner sällan nåt i livet om man tackar nej, tvekar och inte vågar ta strider. Fast Åkesson måste vara vass och på sin vakt.
Det är inte så enkelt som vem som "vinner" debatten. Det är en fråga om risk/reward, och de båda herrarnas fallhöjd. En debatt som skulle sluta oavgjort rent objektivt är ju i detta läge en jättevinst för Löfven och ett bakslag för Åkesson.
2018-05-29, 22:36
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
”Vass. Och på sin vakt” Men hallå det är Löfven hans ska debattera mot, knappast något geni, Åkesson kan gå på snoozelåge och vinna klart.

Vad åkesson borde göra är att prata om något annat för i en mening eller två, vilket kommer få löfven i helt obalans resten av debatten.
Som vi alla veta är löfvens kommentarer helt förprogrammerade, så dyker något oväntat upp blir det kortslutning där uppe.

"Snoozeläge"
Man vet dock aldrig, även en blind höna lyckas ibland hitta kornen... Lika bra att vara på sin vakt och aldrig underskatta någon.
2018-05-29, 22:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Finns det något som inte gynnar SD idag kan man ju undra.

SD är nog sin egen risk. Ställer man till det för sig, exempelvis genom underliga utspel, interna skandaler eller obehagliga avslöjanden. SD ligger ingalunda säkert över 20%, så det hänger nog främst på dem själva.
2018-05-29, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Han kanske vill karva ut en nisch som den allvarliga/seriösa kommentatorn av opinionsläget, eftersom Oscarsson har paxat den mer spexiga rollen. Jag tror faktiskt TV4 har ett av de största stallen av politiska kommentatorer: Gissén, Kristofersson, Oscarsson, Pihlblad.
SVT har... Mats Knutson. (Pensionerade: Silberstein, Bergström, Höglund).
Övriga, t ex Marmorstein, är såvitt jag vet reportrar bara.
Det var väl en lätt överdrift? Finns det inga formela kvalitetskrav som måste uppfyllas? Men TV4 är en kanal främst inriktad på barn, vilket också avspeglar sig i deras politiska reportrar (även om Gissen har överraskat någon gång genom att tänka till). Pilblad skulle i min värld inte ens få skriva dödsrunor. Så platt och tendensiös är han.
Senast redigerad av Fnysington 2018-05-29 kl. 22:44.
2018-05-29, 22:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det kan ju vara det kommande uppköpet som fått PK-Pilen på bättre tankar Finnarna ska nog få ordning på PK-härden Tv4. Svenska staten måste nog, om uppköpet ska kunna bli av, sälja av sina aktier i Telia (förhoppningsvis till finnarna).

Jag blir nästan orolig, allt verkar gå SDs väg, sossarna måste ju kontra med något, det är trots allt 2,5 månader till valet. Blir det valfläskets moder, en sjätte semestervecka? Kanske Jimmie ska agera proaktivt här, och själv föreslå det innan sossarna hinner före? Å andra sidan kan (bör) det ju ses som ekonomiskt oansvarigt vem det än är som föreslår det (om det görs).

Funderade också på hur uppköpet skulle kunna påverka, men såg inga räta linjer där. Än.

Det kan förstås vara så att SD når formtoppen för tidigt och att de sedan tappar efter Almedalen. Men det kan vara en stigande kurva också. Om detta kan vi inte veta, men det kan inte uteslutas att det som händer i Almedalen blir avgörande i opinionshänseende.
2018-05-29, 22:41
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Självklart kommer Löfven att dra det gamla vanliga LO-tugget, till exempel att SD har röstat emot sänkt pensionärsskatt.

Jag tycker att Jimmie i det läget borde bli mer aggressiv än vanligt och förklara varför SD har röstat emot regeringens budget. Om han blir avbruten så skall han kräva att få tala till punkt.
2018-05-29, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Det är inte så enkelt som vem som "vinner" debatten. Det är en fråga om risk/reward, och de båda herrarnas fallhöjd. En debatt som skulle sluta oavgjort rent objektivt är ju i detta läge en jättevinst för Löfven och ett bakslag för Åkesson.
Håller med, jag är tveksam till om det är rätt taktiskt sett, Sossarna är ju inga duvungar, så högmod ska man nog inom SD akta sig för. Å andra sidan förstår jag Jimpan, han tror att han kan ta Lövfen, och vid en eventuell vinst kan det bli ett ytterligare hopp i opinionen. Men som sagt, jag är också tveksam. Men det ska bli intressant att se/lyssna på.
2018-05-29, 22:47
Medlem
nins avatar
Här har vi två väldigt intressanta kommentarer angående att Åkesson har dubblat sina förtroendesiffror under mandatperioden i DN/Ipsos. Först en kommentar från Thomas Gür:
Citat:
Hoppsan - dock ingen överraskning.
Emellertid bör man notera följande om Jimmie Åkesson:
--
"Andelen som har stort förtroende för Jimmie Åkesson (SD) har fördubblats under mandatperioden. I juni 2014 låg den på 12 procent, mot toppnoteringen 24 procent i årets majmätning. Från en klar sistaplats i förtroendeligan har SD-ledaren klättrat upp till mellanskiktet där man också hittar Jan Björklund (L) och Jonas Sjöstedt (V). Bland manliga väljare åtnjuter Jimmie Åkesson till och med större förtroende än Stefan Löfven (33 mot 30 procent).
---
Min kommentar:
Åkessons förtroendesiffror har hittills alltid varit i paritet med SD:s väljarsympatier. Så t ex också det som anges här, med 12 procent i juni 2014, att jämföra med SD:s valresultat september 2014 på 12,86%. Åkesson har hittills inte, till skillnad från Lööf eller Fridolin t ex kunnat uppvisar förtroendesiffror som har varit högre för honom själv än väljarsympatierna för hans parti SD. Detta inte minst därför att hans parti och därmed också han själv, i sin offentliga person, fungerar som en starkt polariserande faktor i väljarkåren så som partiet och därmed han uppfattas av väljarna (notera att jag skriver här, och inled därför inte meningslös polemik om huruvida SD och Åkesson verkligen agerar polariserande eller ej).

Den siffra som presenteras idag på 24 procent tyder alltså på antigen a) Att SDs väljarsympatier är i paritet med Åkessons förtroendesiffror eller b) att Åkesson gjort ett genombrott hos väljarna och förmår att locka mer i förtroende för sin person än vad hans parti lockar i väljarsympatier.

Jag har hittills inte sett något som talar för att uppfattningen om Åkesson och SD skulle ha ändrats och att Åkesson därmed skulle ha brutit genom det glastak som hans parti hittills har utgjort för honom vad gäller hans förtroendesiffror. Jag är därför mer benägen att tro att Åkessons förtroendesiffror också representerar SD:s ställning i väljarkåren.

Det är en intressant gissning, men än intressantare blev det när Chang Frick (nyheter idag) kommenterar Thomas Gürs kommentar:
Citat:
Så som jag tolkar rådatan över tid i mina Sentiomätningar talar också för det du skriver. Isåfall är är det mycket hög sannolikhet för att SD blir största parti efter valet. Smått hisnande när man tänker på det.

Väldigt intressanta kommentarer, enligt mig.
Källa
2018-05-29, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, kanske det. Men det kan också vara ett resultat av SD:s siffror. Om man ser framför sig ett SD på över 20%, så håller det inte att skrika okvädningsord. Kanske är uppförandet en opinionsindikator så god som någon.
Möjligt, men jag vill ha för mig att Pihlblad i alla fall tidigare har varit ganska lättsam och obrydd vad gäller SD... det kan dock även ha hängt ihop med vem den andra personen i studion är vid tillfället.

Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det var ett jäkla tjat om etnicitet.
Jag förstår inte vad detta har med opinionsundersökningar att göra?
Varför frågar du mig? Jag kommenterade en sidodebatt som pågått flera sidor. Mycket kan jag skyllas för, men nån måtta får det väl ändå vara — tjat om etnicitet är INTE mitt bord, det får du ta med någon av herrarna som är kroniskt upprörda över SD:s öppna svenskhet.
2018-05-29, 22:54
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal

Nu syftade jag inte enbart på att "vinna debatten" utan i ett vidare perspektiv. Man vinner sällan något i livet genom att dra sig undan, tacka nej och inte våga göra saker. SD ska och bör synas. Genom att vara påläst, förberedd och vass behöver Åkesson inte frukta en debatt med Löfven. Detta kommer att gå vägen, Löfven är ingen gigant på debatternas område.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in