2018-05-29, 22:12
Medlem
8711s avatar
Gör en notering här så jag vet var jag ska titta nästa gång efter tips.

Alla hittills medtagna i listan som jag nu uppdaterat.

93 mottagna tips hittills till SCB-mätningen den 5 juni.
2018-05-29, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
SD får 19,3% i en sammanvägning som TV4 låtit göra: https://www.tv4play.se/program/nyheterna/10000651

Det kan inte uteslutas att SD kan växa ytterligare några procentenheter till valet.

Sedan återstår förstås eventuell Bradley, de osäkra väljarna och hur partierna lyckas mobilisera från soffan.

De skriver "Nya succe siffror för Sverige demokraterna" under inslaget. Gäller att välja ett positivt anslag när viktiga nyheter presenteras. Vinden vänder på TV4 det är helt uppenbart

Dessutom "Kan vara på väg mot ett läge där SD blir störst" så ingen missar vad som håller på att hända.
2018-05-29, 22:14
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
När kommer SCB då?

5 juni kommer den. SCB:s mätning kommer två gånger om året. I början av juni och december varje år.
2018-05-29, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
De skriver "Nya succe siffror för Sverige demokraterna" under inslaget. Gäller att välja ett positivt anslag när viktiga nyheter presenteras. Vinden vänder på TV4 det är helt uppenbart

Dessutom "Kan vara på väg mot ett läge där SD blir störst" så ingen missar vad som håller på att hända.
Men jag saknade "stor ökning av kvinnor som väljer SD"..
2018-05-29, 22:18
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Men jag saknade "stor ökning av kvinnor som väljer SD"..

Med en sån svärmorsdröm som Jimmie Åkesson så är det underförstått. Äldre kvinnor förbannar sina döttrar som inte väljer rätt man
2018-05-29, 22:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Och det låter inte ens som en varning. Nej, man kunde helt säkert ha gjort andra rubriker och betoningar.

Men, intressant i sammanhanget är att Anders Pihlblad presenterar opinionsresultatet ungefär som om han presenterat vädret. Han är nästan helt utan värderingar i sin framtoning. Undras om inte detta sätt att behandla alla partier med likartad saklighet gynnar SD.
2018-05-29, 22:24
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
5 juni kommer den. SCB:s mätning kommer två gånger om året. I början av juni och december varje år.

De kör den dagen före nationaldagen så folket kan fira och hinna leta fram flaggan. Mycket sympatiskt.
2018-05-29, 22:28
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Som jag precis skrev i en annan tråd om detta: Jag ser inte detta som ett strategiskt riktigt beslut av SD. Allt för mycket nedsida att ta denna debatt, och ge Löfvén möjlighet att bryta sitt momentum. Privatiseringsfrågan är toxisk.

Tror att det kan vara minst lika mycket nedsida för Löfven. Det räcker att Åkesson får in ett par klockrena fullträffar så kan Löfven börja svamla bort sig totalt i debatten. Nej, det är helt rätt av SD och Åkesson att ta fighten, man vinner sällan nåt i livet om man tackar nej, tvekar och inte vågar ta strider. Fast Åkesson måste vara vass och på sin vakt.
2018-05-29, 22:29
Medlem
Citat:
Och det låter inte ens som en varning. Nej, man kunde helt säkert ha gjort andra rubriker och betoningar.

Men, intressant i sammanhanget är att Anders Pihlblad presenterar opinionsresultatet ungefär som om han presenterat vädret. Han är nästan helt utan värderingar i sin framtoning. Undras om inte detta sätt att behandla alla partier med likartad saklighet gynnar SD.
Han kanske vill karva ut en nisch som den allvarliga/seriösa kommentatorn av opinionsläget, eftersom Oscarsson har paxat den mer spexiga rollen. Jag tror faktiskt TV4 har ett av de största stallen av politiska kommentatorer: Gissén, Kristofersson, Oscarsson, Pihlblad.
SVT har... Mats Knutson. (Pensionerade: Silberstein, Bergström, Höglund).
Övriga, t ex Marmorstein, är såvitt jag vet reportrar bara.
2018-05-29, 22:30
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Tror att det kan vara minst lika mycket nedsida för Löfven. Det räcker att Åkesson får in ett par klockrena fullträffar så kan Löfven börja svamla bort sig totalt i debatten. Nej, det är helt rätt av SD och Åkesson att ta fighten, man vinner sällan nåt i livet om man tackar nej, tvekar och inte vågar ta strider. Fast Åkesson måste vara vass och på sin vakt.
”Vass. Och på sin vakt” Men hallå det är Löfven hans ska debattera mot, knappast något geni, Åkesson kan gå på snoozelåge och vinna klart.

Vad åkesson borde göra är att prata om något annat för i en mening eller två, vilket kommer få löfven i helt obalans resten av debatten.
Som vi alla veta är löfvens kommentarer helt förprogrammerade, så dyker något oväntat upp blir det kortslutning där uppe.
Senast redigerad av Mycatisonfire 2018-05-29 kl. 22:32.
2018-05-29, 22:31
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:

Finns det något som inte gynnar SD idag kan man ju undra.
2018-05-29, 22:31
Medlem
Citat:

Det kan ju vara det kommande uppköpet som fått PK-Pilen på bättre tankar Finnarna ska nog få ordning på PK-härden Tv4. Svenska staten måste nog, om uppköpet ska kunna bli av, sälja av sina aktier i Telia (förhoppningsvis till finnarna).

Jag blir nästan orolig, allt verkar gå SDs väg, sossarna måste ju kontra med något, det är trots allt 2,5 månader till valet. Blir det valfläskets moder, en sjätte semestervecka? Kanske Jimmie ska agera proaktivt här, och själv föreslå det innan sossarna hinner före? Å andra sidan kan (bör) det ju ses som ekonomiskt oansvarigt vem det än är som föreslår det (om det görs).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in