Citat:
De budskap och lärdomar som finns i bibeln går från "du ska inte stjäla, du ska inte mörda osv, till budskapet om tolerans och hjälpa de svagare. De samhällen som anammat dessa budskap har utvecklats överlägset längst, men givetvis inte utan ganska mycket lidande i de maktkamper och ideologiska doktriner en del "tolkare" tagit på sig.Nej det är inte samma fråga, den ena är omöjlig att ärligt svara på och den andra är inte det. Han är naturligtvis inte skyldig att svara på frågan men om han helt enkelt inte vill så hade han väl kunnat säga det. Om han hade sagt att det är en för personlig sak eller dylikt så hade jag visserligen inte imponerats av det svaret heller men jag hade haft större respekt för det. Det är inte heller den enda gången i samtalet som han ger icke-svar, Matt ställer någon fråga som jag inte minns hur den var exakt, han vill att Jordan ska ge ett exempel på någon sak han påstår är möjlig. Jordan svarar att "oh that's easy, are you sure you wanna go there?" för att sedan aldrig svara på frågan. I det fallet är det dock Matts fel som byter ämne istället för att pressa honom.
Är bibeln faktiskt ett storverk för mänsklighetens bästa? Det är jag fantastiskt skeptisk till. Jag kan ge dig rätt i att det är svårt att avfärda den som osann om man inte utvärderar huruvida den är sann eller ej. På samma sätt är det svårt att "debunka" idén om en platt jord om man inte tar den bokstavligt utan istället tittar på de underliggande filosofiska budskapen.
Är bibeln faktiskt ett storverk för mänsklighetens bästa? Det är jag fantastiskt skeptisk till. Jag kan ge dig rätt i att det är svårt att avfärda den som osann om man inte utvärderar huruvida den är sann eller ej. På samma sätt är det svårt att "debunka" idén om en platt jord om man inte tar den bokstavligt utan istället tittar på de underliggande filosofiska budskapen.
Som det blir med för mycket makt oavsett religion, för att människan tar över och visar sig från sina sämsta sidor.
Ett bevis om något att vi aldrig kommer undan oss själva, hur "upplysta och progressiva" en del än vill utmåla sig. MP, veganer, feminister och vänsterfolk är naturligtvis lika illa som extremhögern, men skillnaden är också nån miljon medlemmar i nån form av sekt.
En del klarar inte av att tänka själv, helt enkelt.