Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-06, 19:23
  #1357
Medlem
Bertil85s avatar
Vilken förvirring det blir när varje film ska få sin nummerordning.
Det kanske är utmärkande för star wars ?
Citera
2018-01-03, 22:14
  #1358
Medlem
En effekt av TLJs magplask är att jag återsett Ep.2 och faktiskt sett den i ett helt nytt ljus. Effekterna är sämre och tempot är lågt, men det finns i alla fall en vilja att berätta en historia. Ingen av de inblandade gjorde narr av serien eller skämtade på fel ställen. Lukas är förlåten. Han är ointressant som film director, men som manusförfattare har han en del att ge.
Citera
2018-01-03, 23:01
  #1359
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha-UMi
En effekt av TLJs magplask är att jag återsett Ep.2 och faktiskt sett den i ett helt nytt ljus. Effekterna är sämre och tempot är lågt, men det finns i alla fall en vilja att berätta en historia. Ingen av de inblandade gjorde narr av serien eller skämtade på fel ställen. Lukas är förlåten. Han är ointressant som film director, men som manusförfattare har han en del att ge.

Ja, prequeltrilogin har onekligen fått utstå en hel del obefogad kritik, men i jämförelse med de miserabla episod 7 & 8 börjar den allt mer framstå som fullt godtagbar. Visst lämnar den styltiga dialogen och vissa tramsiga delar lite övrigt att önska, men de är åtminstone inte bleka karbonkopior av någon annan film i serien eller respektlös mot sin egen mytologi eller gestaltar vedertagna och omtyckta karaktärer helt felaktigt.
__________________
Senast redigerad av Svampspor 2018-01-03 kl. 23:32.
Citera
2018-01-06, 12:12
  #1360
Avstängd
Mertillens avatar
Sådant här är kul. En massa produktions-datum beträffande de tre första filmerna.

http://www.audiori.net/starwars/timeline1979.html
Citera
2018-01-21, 04:55
  #1361
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampspor
Ja, prequeltrilogin har onekligen fått utstå en hel del obefogad kritik, men i jämförelse med de miserabla episod 7 & 8 börjar den allt mer framstå som fullt godtagbar. Visst lämnar den styltiga dialogen och vissa tramsiga delar lite övrigt att önska, men de är åtminstone inte bleka karbonkopior av någon annan film i serien eller respektlös mot sin egen mytologi eller gestaltar vedertagna och omtyckta karaktärer helt felaktigt.
Japp, han är ordentligt förlåten för sina mediokra filmer. Han pissade inte i sin egen mun iaf och hånade hela skapelsen, vilket verkar vara den nya nivån för filmskapande i nutiden.

Jag tror han ångrar ordentligt att han sålde SW till Disney, som skapade Social Justice Wars.
Citera
2018-01-21, 19:35
  #1362
Medlem
Jonipoons avatar
Det enklaste är helt enkelt att inbilla sig själv att Disney's sequel trilogy utspelar sig i en alternativ tidslinje som uppstod någon gång efter Return of the Jedi. Jag vägrar att erkänna The Force Awakens och The Last Jedi som canon, de är helt avskyvärda filmer som pissar på allt som har med Star Wars att göra.

Rogue One däremot, den ser jag som en värdig del av det universum som George Lucas skapade.
Citera
2018-01-21, 19:58
  #1363
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Japp, han är ordentligt förlåten för sina mediokra filmer. Han pissade inte i sin egen mun iaf och hånade hela skapelsen, vilket verkar vara den nya nivån för filmskapande i nutiden.

Du har alltså inte sett Special Edition-versionerna av originalfilmerna? Där kan man snacka hån, och att pissa på ens egna skapelse.
Citera
2018-02-08, 10:16
  #1364
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scuz
Du har alltså inte sett Special Edition-versionerna av originalfilmerna? Där kan man snacka hån, och att pissa på ens egna skapelse.

En del av "förbättringarna" tillförde onekligen inte mycket, men enligt Lucas lade han ju bara till eller förbättrade effekter som inte var tekniskt möjliga när filmerna ursprungligen spelades in. Jag störde mig inte i närheten på dessa förbättringar i jämförelse med i stort sätt allt i de vedervärdiga Episod 7 och 8. Är man sedan puritan kan man ju dessutom alltid ladda hem Despecialized Editions. Någon har förresten gjort en The Last Jedi: De-Feminized Fanedit, med förbättringar utifrån ursprungsmaterialet. Denna version blev dock lite kortare (46 minuter totalt) mot originalets 2 timmar 32 minuter...

Eländet verkar dock inte ha någon ände. Nu ska manusförfattarna till The Game of thrones (inte George R.R. Martin) göra ytterligare en Star Wars Trilogi... (utöver Rian Johnsons på förhand dödsdömda fiasko) https://movieweb.com/star-wars-movie...ioff-db-weiss/ . David Benioff och D.B. Weiss är alltså de som skrivit den bleka TV-filmatiserade fortsättningen på George R.R. Martins böcker om Game of thrones. Som jag tidigare skrivit är det nog dags att begrava Star Wars; här finns inget kvar för oss gamla fans.
Citera
2018-02-08, 10:30
  #1365
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scuz
Du har alltså inte sett Special Edition-versionerna av originalfilmerna? Där kan man snacka hån, och att pissa på ens egna skapelse.
Hur då? Ge mig några exempel på hur Special Edition-versionerna pissade på originalfilmerna. Mestadelen av SE-versionerna har endast uppdaterade effekter, de ändrade inte på storyn eller hur filmerna är klippta. Puritaner verkar avsky dessa versioner endast pga att de tycker att CGI:n förstör den gamla nostalgiska känslan, och att det pga detta skulle vara någon slags "skymf" mot de specialeffektmakare som la ner sin själ på de gamla practical effects.

Den enda scenen jag tycker är löjlig i SE-versionerna är den nya musikscenen i Jabbas palace i ROTJ. Den är väldigt cringeworthy.

Citat:
Ursprungligen postat av Svampspor
Eländet verkar dock inte ha någon ände. Nu ska manusförfattarna till The Game of thrones (inte George R.R. Martin) göra ytterligare en Star Wars Trilogi... (utöver Rian Johnsons på förhand dödsdömda fiasko) https://movieweb.com/star-wars-movie...ioff-db-weiss/ . David Benioff och D.B. Weiss är alltså de som skrivit den bleka TV-filmatiserade fortsättningen på George R.R. Martins böcker om Game of thrones. Som jag tidigare skrivit är det nog dags att begrava Star Wars; här finns inget kvar för oss gamla fans.
Ja, detta bådar inte gott. Inte pga att det är just Benioff och Weiss, utan för att Disney spottar ur sig för många projekt på en och samma gång vid helt fel tidpunkt. Efter den massiva kritiken av The Last Jedi borde Disney förstått (eller Kathleen Kennedy rättare sagt) att de borde låta stormen lugna sig innan de annonserar ut nästa projekt.
__________________
Senast redigerad av Jonipoon 2018-02-08 kl. 10:32.
Citera
2018-02-08, 21:27
  #1366
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Hur då? Ge mig några exempel på hur Special Edition-versionerna pissade på originalfilmerna. Mestadelen av SE-versionerna har endast uppdaterade effekter, de ändrade inte på storyn eller hur filmerna är klippta. Puritaner verkar avsky dessa versioner endast pga att de tycker att CGI:n förstör den gamla nostalgiska känslan, och att det pga detta skulle vara någon slags "skymf" mot de specialeffektmakare som la ner sin själ på de gamla practical effects.

Den enda scenen jag tycker är löjlig i SE-versionerna är den nya musikscenen i Jabbas palace i ROTJ. Den är väldigt cringeworthy.


Jag har ingen koll på eran diskussion men HAN SHOT FIRST!!!
Citera
2018-02-09, 13:15
  #1367
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Jag har ingen koll på eran diskussion men HAN SHOT FIRST!!!

Det har ältats i all oändlighet, så det finns nog inte mycket mer att säga om det... Fans gillar originalet där Han skjuter Greedo först. George Lucas ville göra så att Han Solo framstår som mer godhjärtad och mindre kallblodig mördare. Jag bryr mig inte nämnvärt om just den scenen, men håller med om att musikscenen i Jabbas palats är den sämsta förändringen. Ingen av förbättringarna/förändringarna påverkar dock filmerna i helhet och jag har ingenting emot att se dem i dessa versioner heller.
Citera
2018-05-26, 16:12
  #1368
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampspor
Det har ältats i all oändlighet, så det finns nog inte mycket mer att säga om det... Fans gillar originalet där Han skjuter Greedo först. George Lucas ville göra så att Han Solo framstår som mer godhjärtad och mindre kallblodig mördare. Jag bryr mig inte nämnvärt om just den scenen, men håller med om att musikscenen i Jabbas palats är den sämsta förändringen. Ingen av förbättringarna/förändringarna påverkar dock filmerna i helhet och jag har ingenting emot att se dem i dessa versioner heller.

Greedo didn't shoot at all.

https://www.spreadshirt.com/han+shot...hirt-D12058081

Med tanke på hur pass många omredigeringar av originalfilmerna som gjorts så tycker jag inte att ett musikalnummer i den Disnifierade versionen är så mycket att bråka om egentligen heller. Det fyller dock en funktion och det är att det tar udden av dekadensen.

Originalet ser dock ut lite som en rökig strippklubb på skid row.
https://www.youtube.com/watch?v=k1sF9veTzuU

Disney tog det man hade och broderade ut det.
Nu är det snarare ett broadway nummer.

https://www.youtube.com/watch?v=PiDRgDmXGi4




Sprang på filmen Cromwell efter att ha kört ett Star-Wars race inför Solo.

https://youtu.be/bQUAo7mjs3Q?t=148

Jag undrar om inte George Lucas hade Alec Guinness roll som Charles 1 som inspiration till Obi Wan Kenobi.
Fick rysningar när jag hörde talet på balustraden. Det måste ju vara det här han såg och ville ha med i sin saga. Rollen Guinnes gör i Star Wars är bara till för att ha med de bevingade orden.

Man kan döda en människa men inte vad de står för.

Att Darth Vader (ett äldre Engelskt ord för mörk och Holländska för far) bodde på planeten Mustafar (Finska musta och Svenska far för mörk far) får mig dels att tänka att George Lucas har daddy issues men också att han har taskig fantasi, eller så är det en Ljungiansk historia han vill berätta genom att rulla den i ordböcker från olika språk skall göra den exotisk.

Att protagonisten i de kronologiskt första tre filmerna heter Luke efter hans efternamn Lucas gör ju att man börjar undra.

Obi Wan Kenobi är typ en minnesramsa för hur man skulle minnas hur man ritar ett japanskt kanji.
Tecknet finns inte men det skulle bli typ Bälte + Svärd = Svärdsbälte.

Alltså i praktiken.
obi 帯
(wa ワ)
ken 剣

Det blir dock inte kenobi utan kentai 剣帯.

Boss Nass (Nass på Tyska betyder våt).

De språkliga referenserna är oändliga.
Det som verkar exotiskt och fantasifullt är bara en översättning bort i Lucas universum.
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2018-05-26 kl. 16:51.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback