2018-05-22, 23:38
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Frågan om gud finns om mänskligheten upphör? Den är givetvis ställd för att försöka tvinga ur karln ett svar på vad han menar med gud egentligen. Och han inser det och vägrar därför svara, för om han svarar så kommer en del av hans fans ogilla svaret oavsett vilket det blir, det är bättre att fortsätta med vaga tomma ord som kan tolkas som man önskar.

Eller menar du Matts fråga? den tycker jag är bättre motiverad. Jag har ingenting emot filosofi om du trodde det, eller något emot när folk erkänner att de inte vet något, det är bara galningar som tror att de vet allt. Vad jag har något emot är när folk svamlar på ett sätt som kan verka intelligent för de otränade, jag ser det som bedrägeri. Det finns förmodligen idéer som inte är dåliga som samtidigt kräver ett besvärligt språk för att uttrycka men som grundregel gäller att "det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta".

Att Jordan inte vet vad han pratar om när det gäller religion säger ingenting om hur trovärdig han är i andra sammanhang (jag har en fråga förresten, du som förstår dig på vad han tänker kanske kan hjälpa mig med den?: Om vi ponerar att det är möjligt att vara ateist, Jordan har visserligen sagt att religion är det man gör och det finns förstås ingen levande som inte gör något, men samtidigt har han gett exempel på vad en riktig ateist skulle vara (Raskolnikov) så jag väljer ändå att tro att han inte utesluter möjligheten till ateism (vad det nu kan tänkas betyda för honom). Är det möjligt att vara mördare och troende? Han verkar antyda att huruvida man är troende eller ej avgörs av hur moraliskt korrekt man beter sig, inget som verkar stryrkas av verkligheten förvisso men han brukar ju inte använda sig av vardagliga definitioner när han pratar om saker så det är svårt att säga. Tror du han skulle säga att det är möjligt att vara mördare och religiös? (Då syftar jag på den mindre moraliskt försvarbara varianten av mord, inte sånt som i krig eller i försvar av sig själv eller andra.)

Jordan intresserar mig endast för att det finns massor av folk som lyssnar på honom. Jag är ganska övertygad om att hans popularitet beror på motståndet till politisk korrekthet och det har jag inget problem med. Det som jag uppfattar som lustigt är den mentala gymnastik som många tycks ägna sig åt för att lyckas förena sånt som Jordan har sagt med vad de själva tycker och aldrig är det fenomenet tydligare än när man tittar på hans ateistiska fans. Samma personer som hånade andra kristna apologeter med exakt samma trötta argument försvarar nuförtiden JBP. Är det där man kallar kognitiv dissonans?
Det kan mycket väl vara så. Det kan också vara så att frågan är omöjlig att svara på precis som den om ljuset är vågor eller partiklar, när båda faktiskt kan bevisas.

Jag ser det inte som svammel utan mer som "såhär tänker jag om detta nu". Inte som facit utan vart man befinner sig i mediterandet över frågan.
Det är den som kräver ett slutgiltigt svar som inte förstår att det är en högst hypotetisk fråga.
Det är liksom där tron tagit över, eller inte.
Senast redigerad av Pansarvecket 2018-05-22 kl. 23:41.
Citera
2018-05-23, 09:04
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Så du har svårt för "å ena sidan och å andra sidan"-dilemman man kan hamna i ibland?

Du menar om jag är rendered subject to an intolerable conflict, as a consequence of the perceived (affective) incompatibility of two or more apprehended outcomes of a given behavioral procedure?
Tja, vi är ju alla subject to the affective dysregulation inevitably produced by interpersonal interaction.
Citera
2018-05-23, 09:26
Medlem
Flickfotografs avatar
Felpost
Citera
2018-05-23, 17:11
Medlem
Citat:
Ja, och det är inte heller på det enda sättet han påminner om postmodernister, han skepsis mot vad man kan kalla etablerade sanningar, hans relativiserande av verklighet etc. Han är postmodern eller metamodern, naturligtvis inte med hans egna lustiga variant av vad postmodernism innebär men i en mer sann betydelse. (Återigen, inte med hans version av sanning som ju är att det som är bra för mänskligheten är det som är sanning, med den varianten går det inte att uttala sig om särskilt mycket sanningar.) Just det är inget dåligt dock, postmodernismen har haft ett värde.

Ehh.. Du missförstår honom. Postmodernister har inga hirarkier. Det har Dr Peterson. Nämligen välj det som är sant och det gör gott för oss. Postmodernister hatar ju hirarkier, de tycker ju att man inte kan säga vad som är bättre än något annat eftersom strukturerna förhåller sig till varandra på ett sådant sätt att det ena inte kan finnas utan det andra, därför är de lika mycket värda som alla andra ting i språket som du använder. Och vips! så blir resultatet menskonst. Peterson är den som då säger att kejsaren är naken och därför populär av många.. dock inte av etablissemanget eller vänstern (suprise).
Citera
2018-05-23, 17:43
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Du menar om jag är rendered subject to an intolerable conflict, as a consequence of the perceived (affective) incompatibility of two or more apprehended outcomes of a given behavioral procedure?
Tja, vi är ju alla subject to the affective dysregulation inevitably produced by interpersonal interaction.
Nej vi är inte alla samma och jada jada. Du låter som en kommunistisk papegoja vars mentala fokus ligger kring en floskel.
Citera
2018-05-23, 20:50
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ja, vi rycker två helt random lite "besvärliga meningar ur sina sammanhang" och låtsas som att de hänger ihop!

Då kanske folk inte fattar något?
Det ska nog inte vara ett subjekt före rendered där.
Eller har du blivit föremål för en oacceptabel konflikt?

Kan vi vara inne på kognitiv dissonans här?
En uppfattad inkompatibilitet mellan två eller flera möjliga resultat av ett visst beteendemönster?

Om jag inte hade vetat att det var från maps of meaning, som fick kritik för sitt väl akademiska språk och heller inte blev den omedelbara komet bland självhjälpsböcker som 12 Steps är, så hade jag också varit bekymrad över det onödigt krångliga språket.

Jag kommer inte läsa den. Av den anledningen.
Det finns tillräckligt att meditera över i hans sista nämligen, så att det räcker för en livstid för en normal enkel man.
Citera
2018-05-24, 10:41
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ja, vi rycker två helt random lite "besvärliga meningar ur sina sammanhang" och låtsas som att de hänger ihop!

De var ur samma text som jag citerade i inlägget tidigare.

Citat:
Det ska nog inte vara ett subjekt före rendered där.
Eller har du blivit föremål för en oacceptabel konflikt?

Subjektet är "an individual" i originaltexten.
Citera
2018-05-24, 10:45
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Nej vi är inte alla samma och jada jada. Du låter som en kommunistisk papegoja vars mentala fokus ligger kring en floskel.

Vad menar du? Texten var citerad från Jordan Peterson.
Citera
2018-05-24, 10:58
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
De var ur samma text som jag citerade i inlägget tidigare.

Subjektet är "an individual" i originaltexten.
Jag hoppas inte att du tar detta som ett försök att försvara hur Jordan B Peterson uttrycker sig, för det finns det miljoner åsikter om idag.
Det jag vill ha sagt är att ju mer sammanhang man får till texten, desto tydligare upplever i alla fall jag det.
Citera
2018-05-24, 19:22
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Det kan mycket väl vara så. Det kan också vara så att frågan är omöjlig att svara på precis som den om ljuset är vågor eller partiklar, när båda faktiskt kan bevisas.

Jag ser det inte som svammel utan mer som "såhär tänker jag om detta nu". Inte som facit utan vart man befinner sig i mediterandet över frågan.
Det är den som kräver ett slutgiltigt svar som inte förstår att det är en högst hypotetisk fråga.
Det är liksom där tron tagit över, eller inte.

Att svara på frågan om gud försvinner ifall människan gör det är omöjligt, men frågan var huruvida han tror att det är så vilket borde vara lättare. Jag kan ändå gå med på att det finns fler svarsalternativ än "ja" eller "nej", utan att för den saken tycka att svaret han ger är särskilt vettigt. Om vi jämför det med våg-partikeldualiteten så tycker åtminstone jag att en relevant skillnad är att vi inte har något skäl att utesluta att något kan vara både våg och partikel samtidigt (även om det förstås inte är intuitivt och inget man hade gissat sig till utan observationer), däremot är det svårt att föreställa sig fler alternativ än att något finns eller inte finns. Det finns inget mellanting, inget både och. Inte som jag kan se åtminstone. Och inget som Jordan beskriver heller utan han säger att frågan är för hypotetisk för att han ska kunna svara på den.

Jag kan bara se det som att han flyr ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av tarzano
Ehh.. Du missförstår honom. Postmodernister har inga hirarkier. Det har Dr Peterson. Nämligen välj det som är sant och det gör gott för oss. Postmodernister hatar ju hirarkier, de tycker ju att man inte kan säga vad som är bättre än något annat eftersom strukturerna förhåller sig till varandra på ett sådant sätt att det ena inte kan finnas utan det andra, därför är de lika mycket värda som alla andra ting i språket som du använder. Och vips! så blir resultatet menskonst. Peterson är den som då säger att kejsaren är naken och därför populär av många.. dock inte av etablissemanget eller vänstern (suprise).

Jag är inte alls övertygad om att postmodernister inte har hierkarkier, inte ens om vi begränsar oss till postmodern filosofi vilket jag antar att vi gör.
Att kritisera "sanningar" som är etablerade, som exempel kan vi ta att det är bra med lagstiftningar som skyddar utsatta minoriteter eller postkolonialism eller teorin om "vitt privilegium" och så vidare är ganska postmodernt. Inte att specifikt kritisera de fenomenen naturligtvis men att det inte finns heliga ämnen som inte får ifrågasättas. Det är inte konstigt att Jordan är färgad av postmodernismen för det är svårt att undgå som nutida tänkare. Men jag tror att han har en dålig idé om vad postmodernism är, en alldeles för snäv definition. Jag kan föreslå vad hans motiv kan tänkas vara, nämligen att när han säger "neo-marxistisk postmodernism" så menar han egentligen "kulturmarxism", så är vi tillbaka på ruta ett.
Citera
2018-05-24, 19:31
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Att svara på frågan om gud försvinner ifall människan gör det är omöjligt, men frågan var huruvida han tror att det är så vilket borde vara lättare.
Samma fråga baklänges?
Citat:
Jag kan ändå gå med på att det finns fler svarsalternativ än "ja" eller "nej", utan att för den saken tycka att svaret han ger är särskilt vettigt.
Han säger ju faktiskt också varför han kommer fram till det. Något du till och med citerar.
Citat:
"Jordan säger att frågan är för hypotetisk för att han ska kunna svara på den".
Jag kan bara se det som att han flyr ämnet.[quote]Det var din tolkning.
Han är faktiskt inte skyldig dig svaret på en sån fråga.

Mitt är mycket enklare om jag bara utgår ifrån amygdala, men så är jag heller inte investerad i det storverk Bibeln faktiskt är för mänsklighetens bästa och vilka samhällen råden i boken gett oss.

Dualiteten handlar kanske mer om tolkningen av bibeln? Tar man den bokstavligt kan naturvetenskapen "debunka" den på nolltid, men om man tar den mer filosofiskt och tillåter sig fundera på de underliggande budskapen blir frågan genast svårare.
Citera
2018-05-24, 20:46
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Samma fråga baklänges?Han säger ju faktiskt också varför han kommer fram till det. Något du till och med citerar.

Han är faktiskt inte skyldig dig svaret på en sån fråga.

Mitt är mycket enklare om jag bara utgår ifrån amygdala, men så är jag heller inte investerad i det storverk Bibeln faktiskt är för mänsklighetens bästa och vilka samhällen råden i boken gett oss.

Dualiteten handlar kanske mer om tolkningen av bibeln? Tar man den bokstavligt kan naturvetenskapen "debunka" den på nolltid, men om man tar den mer filosofiskt och tillåter sig fundera på de underliggande budskapen blir frågan genast svårare.

Nej det är inte samma fråga, den ena är omöjlig att ärligt svara på och den andra är inte det. Han är naturligtvis inte skyldig att svara på frågan men om han helt enkelt inte vill så hade han väl kunnat säga det. Om han hade sagt att det är en för personlig sak eller dylikt så hade jag visserligen inte imponerats av det svaret heller men jag hade haft större respekt för det. Det är inte heller den enda gången i samtalet som han ger icke-svar, Matt ställer någon fråga som jag inte minns hur den var exakt, han vill att Jordan ska ge ett exempel på någon sak han påstår är möjlig. Jordan svarar att "oh that's easy, are you sure you wanna go there?" för att sedan aldrig svara på frågan. I det fallet är det dock Matts fel som byter ämne istället för att pressa honom.

Är bibeln faktiskt ett storverk för mänsklighetens bästa? Det är jag fantastiskt skeptisk till. Jag kan ge dig rätt i att det är svårt att avfärda den som osann om man inte utvärderar huruvida den är sann eller ej. På samma sätt är det svårt att "debunka" idén om en platt jord om man inte tar den bokstavligt utan istället tittar på de underliggande filosofiska budskapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in