Citat:
Ursprungligen postat av
Pansarvecket
Tycker du att den frågan har något existensberättigande?
Varandet och medvetandet är beroende av en observatör, kanske?
I kombination med det han avslutar sitt svar med, en gud behöver inte vara något man kan stoppa i en låda. Detta är filosofi och ingen av dem på scenen påstår sig ha svaret på alla frågor då filosofins uppgift är att hitta på nya frågor att försöka besvara.
Det finns en sida till. Den Matt faktiskt kommer fram till, att vi utgår ifrån vår egen inlärda hållning och får svårt att förstå saker, när vi varken kan bekräfta eller förneka svaret.
Det är därför Matt och JBP intresserar oss. De rider på giganters axlar, som Isaac Newton sa...
Vi har massor att lära oss, men en del saker kanske vi själva behöver besvara för oss själva.
Matts hållning till bibeln och evolutionen av tro är rent aidspiggery. "Deliberate Use Mention Bungle".
https://youtu.be/R-aKyci8PMQ
Frågan om gud finns om mänskligheten upphör? Den är givetvis ställd för att försöka tvinga ur karln ett svar på vad han menar med gud egentligen. Och han inser det och vägrar därför svara, för om han svarar så kommer en del av hans fans ogilla svaret oavsett vilket det blir, det är bättre att fortsätta med vaga tomma ord som kan tolkas som man önskar.
Eller menar du Matts fråga? den tycker jag är bättre motiverad. Jag har ingenting emot filosofi om du trodde det, eller något emot när folk erkänner att de inte vet något, det är bara galningar som tror att de vet allt. Vad jag har något emot är när folk svamlar på ett sätt som kan verka intelligent för de otränade, jag ser det som bedrägeri. Det finns förmodligen idéer som inte är dåliga som samtidigt kräver ett besvärligt språk för att uttrycka men som grundregel gäller att "det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta".
Att Jordan inte vet vad han pratar om när det gäller religion säger ingenting om hur trovärdig han är i andra sammanhang (jag har en fråga förresten, du som förstår dig på vad han tänker kanske kan hjälpa mig med den?: Om vi ponerar att det är möjligt att vara ateist, Jordan har visserligen sagt att religion är det man gör och det finns förstås ingen levande som inte gör något, men samtidigt har han gett exempel på vad en riktig ateist skulle vara (Raskolnikov) så jag väljer ändå att tro att han inte utesluter möjligheten till ateism (vad det nu kan tänkas betyda för honom). Är det möjligt att vara mördare och troende? Han verkar antyda att huruvida man är troende eller ej avgörs av hur moraliskt korrekt man beter sig, inget som verkar stryrkas av verkligheten förvisso men han brukar ju inte använda sig av vardagliga definitioner när han pratar om saker så det är svårt att säga. Tror du han skulle säga att det är möjligt att vara mördare och religiös? (Då syftar jag på den mindre moraliskt försvarbara varianten av mord, inte sånt som i krig eller i försvar av sig själv eller andra.)
Jordan intresserar mig endast för att det finns massor av folk som lyssnar på honom. Jag är ganska övertygad om att hans popularitet beror på motståndet till politisk korrekthet och det har jag inget problem med. Det som jag uppfattar som lustigt är den mentala gymnastik som många tycks ägna sig åt för att lyckas förena sånt som Jordan har sagt med vad de själva tycker och aldrig är det fenomenet tydligare än när man tittar på hans ateistiska fans. Samma personer som hånade andra kristna apologeter med exakt samma trötta argument försvarar nuförtiden JBP. Är det där man kallar kognitiv dissonans?