2018-05-09, 18:27
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Mycket få rättskapade människor vill ut i krig och döda andra människor. De flesta människor har inbyggda spärrar mot detta. Vad pacifisterna menar är att de vill att andra skall göra smutsjobbet åt dem, medan de sitter hemma och njuter av sitt goda samvete - utan att bidra till det gemensamma skyddet. Fordom när det bjöds man ur huse gick budkavle från gård till gård. Budkavlen var repad och bränd. Repet berättade vad som hände den som inte ställde upp i farans stund, det brända om vad som skulle hända med hans gård.

Man kan arbeta för demokrati och friheter på många sätt, men inget av de sätten ersätter att stå i ledet när det gäller. Då måste var man som är vapenför hjälpa till och varje kvinna som så har håg. Det är urgammal svensk sed.
Men hjälp! Din syn på "allas plikt" har hunnit med att skada miljontals människor genom historien. Hör du inte själv hur vidrigt det är att tvinga ut män i krig genom att hota dem med hängning och eldsvådor?

Tänk om tillräckligt många människor hade haft modet att bara säga "nej" till alla krigshetsare till kungar och diktatorer. Då skulle vi ha haft en bättre värld...
Senast redigerad av Furienna 2018-05-09 kl. 18:33.
Citera
2018-05-09, 18:36
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag, tex, har svårt för auktoriteter och militären bygger på det. Militären lyckades inte straffa bort det.
Jag hade tur och hamnade i skola, där var det inte disciplin som var huvudsak.

Tillägg
Du framhärdar ivrigt att det bästa är att följa det som du anser vara det bästa.
Jag vill inte ha ditt samhälle, det är mycket bättre nu.
Jag förstår dig. Jag har också mycket svårt att följa auktoriteter bara för att man "ska" det. Så bara en sådan sak skulle göra en militär bana helt omöjlig för mig, om jag hade varit en man.
Citera
2018-05-09, 18:41
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Så, på vad sätt är Du nyttig för Dina medmänniskor om kriget kommer?
Han skulle få sköta sitt liv och kanske hjälpa till med annat, så gott han kunde. Men du måste acceptera att alla inte kan bli soldater, även om det verkar vara svårt för dig att förstå det...
Citera
2018-05-09, 20:52
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Så, på vad sätt är Du nyttig för Dina medmänniskor om kriget kommer?

Nu tror jag förstås att det var den svenska militären som inte lyckades. Det finns andra militära institutioner som är betydligt bättre på att få ordning på tredskande rekryter.
Du verkar ha en övertro på kadaverdisciplin.
Min uppgift i det militära var att laga apparater som fienden hade sönder, min plats var ett säkert avstå d från fronten där jag skulle varit helt oduglig.
Citera
2018-05-09, 21:53
Medlem
Heveas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
det också men lika mycket, eller mer för att vi lever i ett jämställt samhälle, där även kvinnors rättigheter bejakas samt barn födda utanför äktenskapet. Termen "oäkta" har för länge sen dumpats.
Du vill ha detta åter...det vill inte jag.
Vill du leva i denna typ av samhälle du önskar så förslag....Dubai? Oman? Saudiarabien?
Alla lände med hög standard, teknisk utveckling.
Ingen aborträtt.. alla, speciellt kvinnor tvingas leva i äktenskap, inget sex utanför äktenskapet, eller tja inte för kvinnor i vart fall. Jag vet inte vad man gör med oäkta barn...slänger dem på tippen kanske? de få garanterat inget barnbidrag i vart fall.

Ja, det bevisar ju att det går bygga samhällen med hög standard (i exempelvis Dubais fall högre än Sveriges) även utan promiskuitet och fri abort. Bland medborgarna i de samhällen du nämner är det väldigt ovanligt att få barn utanför äktenskapet.
Citera
2018-05-09, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hevea
Ja, det bevisar ju att det går bygga samhällen med hög standard (i exempelvis Dubais fall högre än Sveriges) även utan promiskuitet och fri abort. Bland medborgarna i de samhällen du nämner är det väldigt ovanligt att få barn utanför äktenskapet.

jaha? och?

var har jag påstått att det inte skulle gå bygga samhällen med hög standard utan detta?

Det går säkert bygga samhällen där man slaktar vartannat barn, betyder detta då att slakt av barn är "a good thing" som vi borde implementera i Sverige?
Citera
2018-05-09, 23:00
Medlem
Heveas avatar
Citat:
jaha? och?

var har jag påstått att det inte skulle gå bygga samhällen med hög standard utan detta?

Det går säkert bygga samhällen där man slaktar vartannat barn, betyder detta då att slakt av barn är "a good thing" som vi borde implementera i Sverige?

Ett samhälle där vartannat barn mördas är inte ett samhälle med hög standard. Hade förmodligen rankats som det absolut värsta landet på jorden ur ett livskvalitet-perspektiv.
Citera
2018-05-09, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hevea
Ett samhälle där vartannat barn mördas är inte ett samhälle med hög standard. Hade förmodligen rankats som det absolut värsta landet på jorden ur ett livskvalitet-perspektiv.

men ett samhälle där man förnekar kvinnor lika rättigheter med män är hög standard eller vadå?

Hög standard här är = ekonomisk standard.

Detta går säkert att uppnå trots massivt förtyck av någon grupp, i vart fall i en omgivande värld där andra fixar div. saker.
Citera
2018-05-10, 01:09
Medlem
Heveas avatar
Citat:
men ett samhälle där man förnekar kvinnor lika rättigheter med män är hög standard eller vadå?

Hög standard här är = ekonomisk standard.

Detta går säkert att uppnå trots massivt förtyck av någon grupp, i vart fall i en omgivande värld där andra fixar div. saker.

Ja, både kvinnor och barn i Dubai har en hög levnadsstandard. God ekonomisk situation. Låg mödra- och barnadödlighet, god tillgång till utbildning, och allt annat man brukar mäta.

Vilka rättigheter förnekas kvinnor som män har? Män har givetvis inte aborträtt eftersom män ej kan bli gravida. Sex utanför äktenskapet är olagligt för båda könen.
Citera
2018-05-10, 07:28
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Du verkar ha en övertro på kadaverdisciplin.
Min uppgift i det militära var att laga apparater som fienden hade sönder, min plats var ett säkert avstånd från fronten där jag skulle varit helt oduglig.
Där ser man. Ja, min pappa fick sköta om hästar i lumpen. Och min bror fick slippa undan helt på grund av sina allergier. Alla är inte likadana, och vi måste få vara olika.
Citera
2018-05-10, 08:24
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det är bara religiösa som hävdar att det finns en objektiv moral instiftad av gud.

Nej, inte bara. Även naturrrättsteoretiker: https://en.wikipedia.org/wiki/Natural_and_legal_rights

Inte för att objektivismen hade blivit objektivt sämre av ifall den enbart omfattats av religiös.

Citat:
Har du lagt märke till att moralen skiftar från samhälle till samhälle, särskilt när det gäller det sexuella. tex inuiter och amishfolket hyr tydligen in utifrånsperma för att förhindra inavel.
Tyvärr ingen källa.

Jag har läst att engelska kvinnor importerar dansk sperma, av mer oklara skäl.

Studerar vi moral världen runt så kommer vi att finna att det finns en gemensam botten och högst varierande utanverk. Det är intressant det där.

Citat:
Militärer har också förmågan att låta moralen hållas högt av överstar, nej minst
generaler .

Högt av de som inte behöver tillämpa moralen.
Tex uvar.

Jag har många kritiska synpunkter på militärer, inte minst svenska. Någon särskilt högre moral bland överstar och generaler har jag inte stött på. I vissa fall tvärtom.
Citera
2018-05-10, 08:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Hur vet du det? Kvinnor behöver som sagt inte berätta detta för dig, tom din fru kan utföra en abort utan att du därför informeras, idag är det dessutom synnerligt enkelt via dagen efter piller ex.
Så länge du haft ett sexliv överhuvudtaget med fertila kvinnor med någon form av självbestämmande över sina liv samt rörelsefrihet så kan du således inte veta detta.
men? du kanske har låst in din uvhona på dasset och tappat nyckeln?

Jag medger att det är med förbehåll för att min hustru (som tillika är min fd flickvän) kan ha gått bakom ryggen. Det har jag emellertid ingen anledning misstänka.

Citat:
Snälla uven...att någon gör 2 aborter betyder inte automatiskt att de därför slarvat.

Jo, det vill jag påstå. Därtill förs det ingen statistik över hur många fler än två som respektive kvinna begått. Det är rätt märkligt egentligen.

Citat:
nej jag är lika käftig som vanligt. Varför svarar du inte på denna fråga jag nu säkert ställt jag vet inte hu många ggr...hu ska du tvinga/ mota in/ övertala män till äktenskap?

Fast det har jag - flera gånger. Jag vill varken tvinga män eller kvinnor i äktenskap, däremot uppmuntra det genom ekonomiska styrmedel och förmedling av önskade beteenden. Föräldrar som inte tar sitt ansar skall kunna dömas för bristande föräldraskap, men det behöver så klart inte betyda äktenskap, så länge man tar sitt ansvar på annat sätt. Män, och kvinnor (jag har ett sådant exempel på nära håll) som smiter från sitt ansvar måste så klart åläggas att betala mer för sin avkomma och inte överlåta detta p de andra parten.

Citat:
jag förstår att du gärna ser ett samhälle med några "överuvar" (där du själv självklart ska ingå) samt några andra "underuvar" som ska serva dig...men tyvärr, den tiden är passerad.

Nej, det är den inte, men det tar sig andra former nu för tiden och inte minst framöver. Alla samhällen är skiktade, men på olika sätt.

Citat:
det också men lika mycket, eller mer för att vi lever i ett jämställt samhälle, där även kvinnors rättigheter bejakas samt barn födda utanför äktenskapet. Termen "oäkta" har för länge sen dumpats.
Du vill ha detta åter...det vill inte jag.
Vill du leva i denna typ av samhälle du önskar så förslag....Dubai? Oman? Saudiarabien?
Alla lände med hög standard, teknisk utveckling.
Ingen aborträtt.. alla, speciellt kvinnor tvingas leva i äktenskap, inget sex utanför äktenskapet, eller tja inte för kvinnor i vart fall. Jag vet inte vad man gör med oäkta barn...slänger dem på tippen kanske? de få garanterat inget barnbidrag i vart fall.

Så flaxa dit uven! vekar vara idealet för dig.

Jo, vi har infört mycket eufemismer i det moderna språket för att dölja och släta över den bistra verkligheten. Jag är mer för att kalla en spade för en spade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in