2018-05-08, 07:22
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
och då är det ju skitsmart att via lagen bygga in att många ska få det extra svårt, eller hur uven?
Han menar ju att föräldrarna till de här barnen ska få extra stöd från staten. Och det är inte mer än så, som vi kan göra för dem nu i dagens samhälle heller.

Citat:
Kan du förklara hur du ska få männen att kliva in i de där "stabila äktenskapen" när de gjort en tjej på smällen en "fyllelördag" som sen inte ska ha rätt göra abort? Hur ska den lagen/ eller "sociala trycket" se ut?
Det måste nog gå långt innan det införs en lag, som säger att mannen och kvinnan måste gifta sig med varandra i ett sådant fall. Men det ska naturligtvis vara mannens plikt att betala underhåll för barnet, precis som vi redan har det idag.
Citera
2018-05-08, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Inget problem alls. Men som alla andra så slipper jag helst själv. Jag har ju sagt att jag är felbar. Principen är utmärkt, men själv vill jag så klart inte drabbas.

Nej du vill helst att kvinnor ska "drabbas" via att bygga ett system där kvinnors reproduktion ska slå dem i ansiktet extra hårt.

Citat:
Man behöver inte avstå från sex - man kan använda fungerande preventivmedel.

För hundrade gången! överallt där man idag har abortförbud så föds det oönskade barn eller aborteras dyrt utomlands eller illegalt via ex. att man köper abortpiller på nätet.

Ta nordirland som ex. de är 1,8 miljoner och varje år:

"around 700 women a year travel from Northern Ireland to England, Wales or Scotland for the procedure."

https://www.theguardian.com/world/2017/oct/23/northern-irish-women-offered-free-abortion-services-in-england

Antalet som gör abort via olagliga abortpiller i nordirland går nog inte veta.
http://www.bbc.com/news/magazine-35980195

Din idé att kvinnor skulle sluta ha sex, bli fulla, eller vara unga och dumma, eller att preventivmedel plötsligt! via ett mirakel blir 100% säkra och alltid använda korrekt bara för att man inför abortförbud kan du alltså glömma.

Citat:
Jag har ofta anfört att det födda livet är mer värt än det ofödda, men av detta följer inte att det ofödda livet är värdelöst. Står det mellan moderns liv och fostrets liv så vinner moderns, men i de allra flesta abortfallen så handlar det inte om detta, utan om varianter av bekvämlighet. Det duger inte som skäl för att avsluta ett mänskligt liv.

men du står bara för en politik som aktivt motverkar det födda livets rättigheter.

Citat:
Jag menar tvärtom att kroppen, ehuru mycket liten, uppstår i konceptionsögonblicket.

Mycket liten du. 2 sekunder före konceptionsögonblicket har du 2 könsceller på ca 2 cm avstånd .2 sekunder efter detta ögonblick har du 2 könsceller precis bredvid varandra....jäklar du vilken "kropp"!
Det du kör med är en larvigt religiöst trams.

Citat:
I ett samhälle är äktenskap ingås frivilligt, och makarna har lärt känna varandra före giftermålet, ofta i åratal, så finns det få skäl att upplösa detsamma lättvindigt. Förutsättningarna borde vara ytterligt goda för lyckliga äktenskap nu för tiden. Jag har anledning tro att det är mer vilja och relationsförmåga som krävs.

Hur "frivilligt" blir det när du infört dina lagar av abortförbud för kvinnor samt bortagandet av barnbidrag?
Vad du tycker borde vara...är uppenbart inte så för rätt många eller hur?

Citat:
Vad tyder på det? Idag förvärvsarbetar de flesta svenska vuxna kvinnor nedom pensionsåldern, men vi förökar oss inte i tillräckligt antal. Jag vill inte tvinga hem kvinnorna, men vi måste inse att det finns ett problem här.

Vi har en nativitet på 1,9 betydligt högre än motsvarande länder söderöver, där jämställdheten är lika gällande abort ex. men inte gällande dagisplatser, föräldraledighet etc.
Du borde ta på allvar att kvinnor faktiskt verkar prioritera karriär och egen inkomst före att skaffa barn om de måste välja.

Citat:
Nu skall vi se, 8 timmars arbete, 8 timmars fritid, 8 timmars vila. Så, Du vill att män skall arbeta mer och tror att detta är lockande? Här har vi ett av de stora problemen - jämställdheten leder till mer arbete. Det är ingen lyckad lösning. Uppenbarligen.

Kvinnor gör idag ca 30 minuter mer hushållsarbete varje dag än män.
och ojämställdhet leder till att kvinnor får mer arbete, tror du det är mer lockande eller "lyckad lösning"?

Citat:
Jag vill att både kvinnor och män skall kunna välja bort oönskade graviditeter - innan de uppstår. Men uppstår de ändå, så är det bäst om de uppstår inom en stabil relation.

Män kan alltid välja bort oönskade barn - innan de uppstår. Så även i din "modell" eftersom du inte har ett skit tvång/ straff/ piska/ som gäller mäns liv, bara kvinnors och barn.

Du har fortfarande inte svarat på hur fäder till oönskade barn ska piskas in i "stabila äktenskap"
eller hur fäder till oönskade barn ska tvingas ta 50% av det praktiska arbetet med ett oönskat barn.
Hur hade du tänkt dig detta?

Citat:
Spinnhus, kanske? En moder som inte vill ta hand om sitt egenfödda barn bör nog undersökas av läkare. Det är inget naturligt beteende.

Jo det är ett fullt naturligt beteende. I naturen sker det hela tiden, nyförlösta honor vill inte/ kan inte/ är inte friska etc...och dumpar ungen att svälta ihjäl, bra lösning för mänskliga moderna civilisationer tycker du?
Citera
2018-05-08, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Han menar ju att föräldrarna till de här barnen ska få extra stöd från staten. Och det är inte mer än så, som vi kan göra för dem nu i dagens samhälle heller.

Det måste nog gå långt innan det införs en lag, som säger att mannen och kvinnan måste gifta sig med varandra i ett sådant fall. Men det ska naturligtvis vara mannens plikt att betala underhåll för barnet, precis som vi redan har det idag.

Jasså du...var står detta "extra stöd" inskrivet? Vänligen fatta att han patar om stöd till ÄKTENSKAP
inte till människor.

ok, så en fader kan skita i att ta hand om sitt nyfödda barn, då ska ju modern ha samma rätt.
Så? då står vi där, staten dvs allas skattepengar tvingas att bygga barnhem till x barn som kommer födas men sakna adoptivföräldrar..exakt så som det såg ut innan vi hade fri abortätt...och så rullar det hela på igen med sexuellt utnyttjande av barn, vanvård, misskötsel, psykiska sjukdomar, skit och elände...

Toppen! allt för att där sitter fåntrattar av er sort och anser att en klunga mänskliga celler på delning är "heligt" och att kvinnor inte ska ha någon rätt bestämma över sin egen livmoder eller ha sex.
Citera
2018-05-08, 08:14
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Hur vet du att embryot inte vet att det existerar? Eller att just det barnet inte kommer till en välkomnande miljö?
Du har en väldigt cynisk, känslokall och pessimistisk syn på livet.

Hur är oddsen att ett ovälkommet barn kommer till en välkomnande miljö?
Att låta kvinnan sätta värdet på embryot gör inte mig till cynisk osv.

Sen jag fick mina egna barn kan jag inte se barn fara illa utan att må dåligt.
Citera
2018-05-08, 09:14
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Jasså du...var står detta "extra stöd" inskrivet? Vänligen fatta att han pratar om stöd till ÄKTENSKAP
inte till människor.

ok, så en fader kan skita i att ta hand om sitt nyfödda barn, då ska ju modern ha samma rätt.
Så? då står vi där, staten dvs allas skattepengar tvingas att bygga barnhem till x barn som kommer födas men sakna adoptivföräldrar..exakt så som det såg ut innan vi hade fri aborträtt...och så rullar det hela på igen med sexuellt utnyttjande av barn, vanvård, misskötsel, psykiska sjukdomar, skit och elände...

Toppen! allt för att där sitter fåntrattar av er sort och anser att en klunga mänskliga celler på delning är "heligt" och att kvinnor inte ska ha någon rätt bestämma över sin egen livmoder eller ha sex.
Du skulle må mycket bättre om du kunde vara mer optimistisk om världen och tro gott om människan. Sexuellt utnyttjade och vanvård och så vidare skulle naturligtvis aldrig få ske på barnhemmen, inte mer än vad det får ske på förskolorna och skolorna idag. Nolltolerans skulle råda mot sådant.

Och jag skulle kunna säga ett och annat om folk, som föredrar att barn dör än man tar hand om dem och ger dem en chans att leva. Men jag försöker hålla mig från att slänga ut öknamn åt höger och vänster.
Senast redigerad av Furienna 2018-05-08 kl. 09:28.
Citera
2018-05-08, 09:21
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Hur är oddsen att ett ovälkommet barn kommer till en välkomnande miljö?
Åter igen, det kan bli välkommet för någon annan än de biologiska föräldrarna.

Citat:
Att låta kvinnan sätta värdet på embryot gör inte mig till cynisk osv.
Varför ska en människa få sätta värdet på en annan människa?

Citat:
Sen jag fick mina egna barn kan jag inte se barn fara illa utan att må dåligt.
Men tänk då på att dina barn också var embryon en gång. Och nu lever de och du älskar dem, precis som alla andra embryon borde få leva och bli älskade.
Senast redigerad av Furienna 2018-05-08 kl. 09:26.
Citera
2018-05-08, 10:14
Medlem
Citat:
Du skulle må mycket bättre om du kunde vara mer optimistisk om världen och tro gott om människan. Sexuellt utnyttjade och vanvård och så vidare skulle naturligtvis aldrig få ske på barnhemmen, inte mer än vad det får ske på förskolorna och skolorna idag. Nolltolerans skulle råda mot sådant.

Och jag skulle kunna säga ett och annat om folk, som föredrar att barn dör än man tar hand om dem och ger dem en chans att leva. Men jag försöker hålla mig från att slänga ut öknamn åt höger och vänster.

Fast nu är det ju mer mina ståndpunkter i detta som är "optimistiska" än era. Är ni som är missnöjda med sakernas nuvarande tillstånd och jag som är nöjd, eller hur?

Sexuellt utnyttjande, vanvård etc är rätt svårt att undvika så fort man sätter barn i anda vuxnas vård än föräldrars. Idag har vi detta rätt regelbundet på div. dagis och på nätet i rätt stor omfattning. Både nätet samt dagis kan idag kontrolleras av föräldrar, med insyn i sina barns liv, men tänk dig vilket paradis för en pedofil få jobb på ett barnhem, med en helt drös ungar i totalt beroende av dem.
Det skedde bevisligen förr i Sverige, det sker bevisligen idag, det kommer garanteras ske i "er" framtid.
Vidare så behöver barn nära långvariga förhållanden till andra människor, för sin mentala hälsa samt sociala utveckling, behöver inte vara föräldrar. Men hur lätt är det kräva av barnhemspersonal att de ska binda sig till sin arbetsplats i 18 år?

Abort är för säkert nu 100 gången inget mord av ett barn. Ett barn blir först till efter viss utvecklingstid och där och då accepterar vi inte abort.

Vore kanske på tiden ni åtminstone försökte anstränga er att intellektuellt greppa detta faktum?

Naturen är inte god, eller tar någon som helst hänsyn till lidande. Den är heller inte perfekt så att de "system" den har för föräldrakärlek etc. alltid ska fungera eller resursfördelning m.m.

För dessa saker har vi samhällen som just bygger bort lidande efter bästa förmåga. Fri abotätt ingå i detta, det befriar både barn och vuxna onödigt lidande.
Senast redigerad av Merapi 2018-05-08 kl. 10:22.
Citera
2018-05-08, 11:25
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Åter igen, det kan bli välkommet för någon annan än de biologiska föräldrarna.

Varför ska en människa få sätta värdet på en annan människa?

Men tänk då på att dina barn också var embryon en gång. Och nu lever de och du älskar dem, precis som alla andra embryon borde få leva och bli älskade.
Det kan bli välkommet, ja.
Vem ska annars sätta värdet?
Några missfall också, ska jag sakna dem? Några slafsiga blodklumpar som sölade ner det mesta i närheten.
Citera
2018-05-08, 12:45
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
och då är det ju skitsmart att via lagen bygga in att många ska få det extra svårt , eller hur uven?

Kan du förklara hur du ska få männen att kliva in i de där "stabila äktenskapen" när de gjort en tjej på smällen en "fyllelördag" som sen inte ska ha rätt göra abort? Hur ska den lagen/ eller "sociala trycket" se ut?

Det kan tänkas att det är dags att sluta uppmuntra "fyllelördagar" och istället befordra ett mer skötsamt leverne. Ett nyktrare Sverigeskulle lösa ett flertal samhällsproblem på en gång. Jag föreslår att unga kvinor istället deltar i syjunta och poesiaftnar.

Citat:
Nej du vill helst att kvinnor ska "drabbas" via att bygga ett system där kvinnors reproduktion ska slå dem i ansiktet extra hårt.

Inte alls! Det får gärna vara en man som diskar - bara det inte är jag. Men det är så svårt med tjänstefolk nuförtiden...

Citat:
För hundrade gången! överallt där man idag har abortförbud så föds det oönskade barn eller aborteras dyrt utomlands eller illegalt via ex. att man köper abortpiller på nätet.

Ta nordirland som ex. de är 1,8 miljoner och varje år:

"around 700 women a year travel from Northern Ireland to England, Wales or Scotland for the procedure."

https://www.theguardian.com/world/2017/oct/23/northern-irish-women-offered-free-abortion-services-in-england

Antalet som gör abort via olagliga abortpiller i nordirland går nog inte veta.
http://www.bbc.com/news/magazine-35980195

Din idé att kvinnor skulle sluta ha sex, bli fulla, eller vara unga och dumma, eller att preventivmedel plötsligt! via ett mirakel blir 100% säkra och alltid använda korrekt bara för att man inför abortförbud kan du alltså glömma.

700? Det var inte så många. Här har vi väl runt 20000 aborter om året.

Citat:
men du står bara för en politik som aktivt motverkar det födda livets rättigheter.

Lappri!
Se FN:s Barnkonvention:
Citat:
Artikel 3: Barnets bästa
1. Vid alla åtgärder som rör barn, vare sig de vidtas av offentliga eller privata sociala välfärdsinstitutioner, domstolar, administrativa myndigheter eller lagstiftande organ, skall barnets bästa komma i främsta rummet.

Artikel 5: Föräldrarnas ledning
Konventionsstaterna skall respektera det ansvar och de rättigheter och skyldigheter som tillkommer föräldrar eller där så är tillämpligt, medlemmar av den utvidgande familjen eller gemenskapen enligt lokal sedvänja, vårdnadshavare eller andra personer som har lagligt ansvar för barnet, att på ett sätt som står i överensstämmelse med den fortlöpande utvecklingen av barnets förmåga ge lämplig ledning och råd då barnet utövar de rättigheter som erkänns i denna konvention.

Artikel 6: Rätt till liv och utveckling
1. Konventionsstaterna erkänner att varje barn har en inneboende rätt till livet.

2. Konventionsstaterna skall till det yttersta av sin förmåga säkerställa barnets överlevnad och utveckling.
https://www.raddabarnen.se/om-oss/barnkonventionen/barnkonventionen-lang-version/

Det går inte att tillgodose barnets rättigheter om det aldrig blir fött. Du ser inte till barnets bästa utan till moderns bästa, men barns bästa trumfar mödrars bästa. Mödrar (och fäder) är till för barnen - inte tvärtom.

Citat:
Mycket liten du. 2 sekunder före konceptionsögonblicket har du 2 könsceller på ca 2 cm avstånd .2 sekunder efter detta ögonblick har du 2 könsceller precis bredvid varandra....jäklar du vilken "kropp"!
Det du kör med är en larvigt religiöst trams.

Det är fastmer ett biologiskt faktum. Du som kvinna borde veta att storleken saknar betydelse,

[quote]Hur "frivilligt" blir det när du infört dina lagar av abortförbud för kvinnor samt bortagandet av barnbidrag?
Vad du tycker borde vara...är uppenbart inte så för rätt många eller hur?

Något mindre frivilligt än idag, när de som gör rätt betalar för de som gör fel - men det systemet är i gungning och är inte långsiktigt bärkraftigt.

Citat:
Vi har en nativitet på 1,9 betydligt högre än motsvarande länder söderöver, där jämställdheten är lika gällande abort ex. men inte gällande dagisplatser, föräldraledighet etc.
Du borde ta på allvar att kvinnor faktiskt verkar prioritera karriär och egen inkomst före att skaffa barn om de måste välja.

Det är inte svenska kvinnor som föder så många barn - det är utländska kvinnor i Sverige. Det är naturligtvis inte önskvärt ur ett svenskt perspektiv.
https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Far-utrikes-fodda-fler-barn/#

Citat:
Kvinnor gör idag ca 30 minuter mer hushållsarbete varje dag än män.
och ojämställdhet leder till att kvinnor får mer arbete, tror du det är mer lockande eller "lyckad lösning"?

Bra! Då har jag ett argument i hemmaförhandlingarna. På samma sätt som Sverige inte kan ha en större invandring än EU-snittet, enligt statsministern, så är det orimligt att jag skall behöva göra mer än Sverigesnittet av män i hemmet.

Citat:
Män kan alltid välja bort oönskade barn - innan de uppstår. Så även i din "modell" eftersom du inte har ett skit tvång/ straff/ piska/ som gäller mäns liv, bara kvinnors och barn.

Du har fortfarande inte svarat på hur fäder till oönskade barn ska piskas in i "stabila äktenskap"
eller hur fäder till oönskade barn ska tvingas ta 50% av det praktiska arbetet med ett oönskat barn.
Hur hade du tänkt dig detta?

Män har litet färre tekniska möjligheter än kvinnor, men kan givetvis också avstå sex. Idealet att en man som gör en kvinna gravid omedelbart friar, bör återigen förmedals tydligt, men framför allt skall lagen kräva att han betalar mer än idag om han håller sig undan. Det är ingen merit för en man att smita från sitt ansvar. Just ansvar bör vara en av de främsta manliga dygderna.

Citat:
Jo det är ett fullt naturligt beteende. I naturen sker det hela tiden, nyförlösta honor vill inte/ kan inte/ är inte friska etc...och dumpar ungen att svälta ihjäl, bra lösning för mänskliga moderna civilisationer tycker du?

Det är ovanligt med vårt sociala skyddsnät i naturen. I vår tid behöver ingen svensk kvinna avstå från sitt barn av ekonomiska skäl - vilket gör det så mycket mer klandervärt att vi har så höga aborttal.
Citera
2018-05-08, 12:48
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Så måste det bli, och det allmänna kan inte lyfta allt ansvar från människor som på olika sätt gör fel.

Citat:

Ja, och kanske litet mer än idag. Även män bör få stå sitt kast om de orsakar oönskade graviditeter utanför en etablerad relation.
Citera
2018-05-08, 12:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det kan bli välkommet, ja.
Vem ska annars sätta värdet?
Några missfall också, ska jag sakna dem? Några slafsiga blodklumpar som sölade ner det mesta i närheten.

Det finns en hel del kvinnor som sörjer sina missfallna barn. Sker det flera gånger kan det bli ett trauma för kvinnan, som kan känna sig otillräcklig som kvinna som inte klarar att föda det barn hon önskar. Du anar inte hur illa sådant kan kännas.
Citera
2018-05-08, 12:55
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det finns en hel del kvinnor som sörjer sina missfallna barn. Sker det flera gånger kan det bli ett trauma för kvinnan, som kan känna sig otillräcklig som kvinna som inte klarar att föda det barn hon önskar. Du anar inte hur illa sådant kan kännas.
Min syster fick två missfall innan hon äntligen fick ett friskt barn, och hon drabbades sedan av en depression. Men det är ju klart, embryon är inte människor och kan därför inte vara saknade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in