2018-05-06, 17:04
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Många konservativa brukar anse att dagis är att indoktrinera barnen i kulturmarxism, (vad det nu är).
Barnhem borde inte stå högre i kurs.
Jag tror inte att ett land med begränsad aborträtt är kulturmarxistiskt överhuvudtaget.

Citat:
Jo, jag anser att oönskade embryon aborteras.
Är det inte bättre att barnet blir adopterat?
Citera
2018-05-06, 18:16
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag tror inte att ett land med begränsad aborträtt är kulturmarxistiskt överhuvudtaget.

Är det inte bättre att barnet blir adopterat?
Ja du.
Bättre på vilket sätt?
Ett embryo som inte vet att det existerar eller en födsel till en ovälkomnande miljö.
Jag tror inte någon längtar efter att bära någon annans barn utan betalning.
Citera
2018-05-06, 23:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Vem anser att "splittrade" familjer är önskvärt?
Jag anser att den enskildes syn på familjebildning ska inte påverkas av staten.
Du ska kunna inrätta ditt liv efter eget önskemål utan att staten lägger sig i.
Staten ska ha koll på barnens rättigheter.

Vi mår bra av fasta relationer men vi behöver inte vara gifta med våra fasta relationer.

Det tycks, statistiken är av lätt insedda skäl en aning skakig, som att samboförhållanden spricker oftare än äktenskap Därför kan det vara så att äktenskap är en stabilare familjebildningsform. Därför är det klokt att uppmuntra på olika sätt till äktenskap. Då kan fler barn få växa upp i trygghet och ha båda sina föräldrar hos sig.
Citera
2018-05-06, 23:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Om ett äktenskap 2018 innebär att en kvinnan ändå ska göra majoriteten av jobbet, varför måste då en kvinna vara gift med en man? Vad han ska med henne till är ju uppenbart, passa på hans barn, ta hand om hans disk, ta hand om honom emotionellt och sexuellt men vad ska hon med honom till? Dekor eller?

Om Du menar att kvinnor varken tänker diska, passa barn, vara emotionell eller sexuell - ja då är verkligen frågan vad vi skall ha Er till.

Citat:
Att förbjuda människor, ta bort deras valmöjligheter är inte att "uppmuntra", det är att förvägra människor sina mänskliga rättigheter. Samt skapa "ensamstående föräldrar och rotlösa barn"
Är ju fan humor att du inte klarar fatta detta.

Vidare så har de samhällen som har abortförbud, som inte har ek. stöd för födda barn avsesvärt fler sociala problem än någonsin vårt har idag. Hur tänker du lösa dem?

Att sitta och inbilla sig att man har lösningen för hur alla ska leva, att ens eget levnadssätt ska vara normen för alla samt vilja införa lagar som ska tvinga in andra i detta levnadssätt är exakt vad auktoritetstänkande handlar om.

Du har således inte insett att med fler stabila äktenskap, så kan fler barn födas under trygga omständigheter och behöver inte understöd från samhället? Med min lösning frigör vi resurser för att hjälpa dem som har det svårast - inte de som kan klara sig på egen hand, som man bör göra.

Citat:
ska du inte straffas då uven? du är ju ofullkomlig?

Jag straffas hela tiden; världens högsta skatter, inget försvar, uselt rättsväsende, försämrad sjukvård. Och så blir jag beskylld för en massa saker, när jag vill söka rädda Sverige.

Citat:
jag tycker allt petande i kvinnors rätt över sina egna kroppar är extremt ja.

Det är inte ERA kroppar jag är ute efter - utan om de kroppar som Ni har släppt in.

Citat:
Visst då finns ju heller ingen rätt till rättssäkerhet för dig...eller rätt till sjukvård, eller rätt till lön eller pension, eller rätt till......massa saker...för dessa rättigheter kräver assistans från andra människor.

Vad gäller rättssäkerhet så är det inte så svårt - upprätthåll lagen. Sjukvård kräver högteknisk och ekonomisk nivå för att fungera - det kan man inte rättighetskräva fram. Lön och pension bygger på avtal och motprestation - det är inte en rättighet visavi staten.

Citat:
Bah! vadå "inte klarat av"? Det finns inget naturtvång på att människor måste leva i äktenskap uven.

All erfarenhet tyder på att det är en välfungerande samlevnadsform - den bästa vi har, trots fel och brister.

Citat:
Att "fritt" få lov kränka/ utnyttja andra människors liv, kroppar och arbetskraft så som män/ samhällen genom tiderna har kränkt kvinnors är en "lyx" - knappast en manlig rättighet du.

Jag har inga som helst önskningar av sådant utnyttjande.

Citat:
Du finner det vara en märklighet? att det inte ska vara en rättighet att våldta sin fru?

Ska jag vara helt ärlig så finner jag det ännu mer märkligt att en man som ständigt avslöjar ha en sån sunkig syn på halva mänsklighetens rättigheter faktiskt är gift.
Du har aldrig berättat detta för din fru eller hur?

Jo, då. Ofta.

Visst är det en märklighet att ju fler rättigheter och möjligheter kvinnor får - ju mer skilsmässobenägna blir de? Man skulle kunna tänka sig tvärtom.
Citera
2018-05-07, 10:02
Medlem
[quote=Strix m/94|63982720]
Citat:
Om Du menar att kvinnor varken tänker diska, passa barn, vara emotionell eller sexuell - ja då är verkligen frågan vad vi skall ha Er till.

Det var inte vad jag menade, vilket du mycket väl vet.

Citat:
Du har således inte insett att med fler stabila äktenskap, så kan fler barn födas under trygga omständigheter och behöver inte understöd från samhället? Med min lösning frigör vi resurser för att hjälpa dem som har det svårast - inte de som kan klara sig på egen hand, som man bör göra.

Att tvinga kvinnor föda oönskade barn, skapar inte "stabila äktenskap" det skapar snarare fler singelföräldrar, fler barn som staten tvingas ta hand om.

Citat:
Jag straffas hela tiden; världens högsta skatter, inget försvar, uselt rättsväsende, försämrad sjukvård. Och så blir jag beskylld för en massa saker, när jag vill söka rädda Sverige.

Du vill ju försämra massa saker.

Citat:
Det är inte ERA kroppar jag är ute efter - utan om de kroppar som Ni har släppt in.

Så? du är ute efter männen?
För är den enda "kropp" som kvinnor väljer att "släppa in".

Citat:
Vad gäller rättssäkerhet så är det inte så svårt - upprätthåll lagen. Sjukvård kräver högteknisk och ekonomisk nivå för att fungera - det kan man inte rättighetskräva fram. Lön och pension bygger på avtal och motprestation - det är inte en rättighet visavi staten.

Det kan man alldeles självklart. Människans reproduktion är en gundläggande fråga, och som gäller alla i princip, ett samhälle bör hjälpa sina medborgare med. herregud människa.

Citat:
All erfarenhet tyder på att det är en välfungerande samlevnadsform - den bästa vi har, trots fel och brister.

Det finns många andra sätt. Fokusera istället på vad som verkligen ÄR av vikt, att föräldrar tar hand om sina födda önskade barn.

Citat:
Jag har inga som helst önskningar av sådant utnyttjande.

Åjo det har du uttryckt tillräckligt tydligt. Du vill gärna själv slippa hushållsarbete och tycker att det kan kvinnan göra och sa män göra detta så ska de på något sätt tjäna på det. Detta har vi dikuterat hur mycket som helst i tidigare debatter.

Citat:
Jo, då. Ofta.

Visst är det en märklighet att ju fler rättigheter och möjligheter kvinnor får - ju mer skilsmässobenägna blir de? Man skulle kunna tänka sig tvärtom.

Nej, inte alls märkligt, ju lättare kvinnor kan skilja sig, och ju med vissa män vägrar att hänga med i samhällsutvecklignen, ju fler skilsmässor får du.
Citera
2018-05-07, 12:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Det var inte vad jag menade, vilket du mycket väl vet.

Tja, för den moderne så gör kanske den tekniska utvecklingen med hushållsmaskiner, sexrobotar och artificiella livmödrar kvinnor obehövliga. Den konservative bejakar knappast en sådan utveckling, men som Du brukar påpeka så är det litet ont om konservativa män...

Citat:
Att tvinga kvinnor föda oönskade barn, skapar inte "stabila äktenskap" det skapar snarare fler singelföräldrar, fler barn som staten tvingas ta hand om.

För det första vill jag inte tvinga kvinnor att föda barn - det låter som någon form av avelsfabrik. Kvinnor är i sin fulla rätt att avstå sex eller använda allehanda preventivmetoder - men att avliva ett fullt livsdugligt foster utan goda skäl, det skall inte sjukvården ägna sig åt. Deet är, som jag påpekat tidigare, heller inte sjukvård.

Citat:
Du vill ju försämra massa saker.

Jag anser att jag vill förbättra en massa saker, från ökat skydd mot sexualbrottslingar till ökat skydd för ofödda och förbättrade förutsättningar för stabila äktenskap.

Citat:
Så? du är ute efter männen?
För är den enda "kropp" som kvinnor väljer att "släppa in".

Om en kvinna i samband med ett samtyckesbaserat samlag blir gravid, vilket det får anses vara tämligen hög risk för, så har hon godvilligt släppt in en annan kropp i sin egen, dvs det tillväxande embryot/fostret. Inget tvång har förelegat, fritt valt och då uppstår genast ett ansvar för denna "främmande kropp". Det ingår så att säga i paketet med samtyckande sex.

Citat:
Det kan man alldeles självklart. Människans reproduktion är en gundläggande fråga, och som gäller alla i princip, ett samhälle bör hjälpa sina medborgare med. herregud människa.

Jag tycker också att ett samhälle som har resurser för det bör hjälpa sina medborgare - det är därför jag vill underlätta äktenskapet genom mitt förslag till familjeavdrag. Mycket tyder på att ett stabilt äktenskap är en utmärkt hjälp, även ekonomiskt. Sedan behövs det litet hjälp med utbildning och moral också, samt ett skyddsnät för de som misslyckas.

Citat:
Det finns många andra sätt. Fokusera istället på vad som verkligen ÄR av vikt, att föräldrar tar hand om sina födda önskade barn.

Det blir inte så många födda barn om man har som regel att det är lika fint att döda barnet redan i moderlivet.

Citat:
Åjo det har du uttryckt tillräckligt tydligt. Du vill gärna själv slippa hushållsarbete och tycker att det kan kvinnan göra och sa män göra detta så ska de på något sätt tjäna på det. Detta har vi dikuterat hur mycket som helst i tidigare debatter.

Alla vill slippa hushållsarbete. Därför uppfinner vi tekniska hjälpmedel och försöker hitta allehanda "institutionella" lösningar för att dela upp arbetet i familjen. Det är bra med en familj, för då kan man hjälpas åt, även om fler personer också skapar mer disk och tvätt. I alla familjer, särskilt med barn, är detta en pågående kamp. Alla försöker komma undan hushållsarbetet emedan det är själsdödande tråkigt och många medel tycks vara tillåtna för att komma undan.

Citat:
Nej, inte alls märkligt, ju lättare kvinnor kan skilja sig, och ju med vissa män vägrar att hänga med i samhällsutvecklignen, ju fler skilsmässor får du.

Fast männen hängde med i samhällsutvecklingen. De bejakade preventivmedelsrevolutionen, inget stort motstånd fanns mot att förbjuda våldtäkt i äktenskapet, många ansåg det bra att kvinnorna hade förvärvsarbete utanför hemmet, hushållsmaskinerna underlättade hemarbetet - så varför stack fruarna ifrån sina män när de fick det bättre? Menar Du att ett stabilt förhållande mellan man och kvinna bygger på att kvinnan har det dåligt?
Citera
2018-05-07, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Tja, för den moderne så gör kanske den tekniska utvecklingen med hushållsmaskiner, sexrobotar och artificiella livmödrar kvinnor obehövliga. Den konservative bejakar knappast en sådan utveckling, men som Du brukar påpeka så är det litet ont om konservativa män...
I sånt fall är redan män obehövliga idag.
Vad är ditt problem med att män kvinnor tar ungefär lika ansvar för betalt och obetalt arbete? och å så sätt får en naturlig fördelning av fördelar/ nackdelar.

Citat:
För det första vill jag inte tvinga kvinnor att föda barn - det låter som någon form av avelsfabrik. Kvinnor är i sin fulla rätt att avstå sex eller använda allehanda preventivmetoder - men att avliva ett fullt livsdugligt foster utan goda skäl, det skall inte sjukvården ägna sig åt. Deet är, som jag påpekat tidigare, heller inte sjukvård.

Fast det gör ju din politik, den tvingar kvinnor idag över hela världen och den skulle tvinga kvinnor i vår del av världen om den återinfördes. Ingenstans, någonstans har tanken att människor ska avstå från sex fungerat.

Citat:
Jag anser att jag vill förbättra en massa saker, från ökat skydd mot sexualbrottslingar till ökat skydd för ofödda och förbättrade förutsättningar för stabila äktenskap.

via försämrat skydd/ frihet för kvinnor samt föda barn...jepp! ofödd klunga med celler ska prioriteras fett framför färdigutvecklade.

Citat:
Om en kvinna i samband med ett samtyckesbaserat samlag blir gravid, vilket det får anses vara tämligen hög risk för, så har hon godvilligt släppt in en annan kropp i sin egen, dvs det tillväxande embryot/fostret. Inget tvång har förelegat, fritt valt och då uppstår genast ett ansvar för denna "främmande kropp". Det ingår så att säga i paketet med samtyckande sex.

Nej en kropp går det först kalla det sent i graviditetsstadiet och alltså inget som "släpps in".

Citat:
Jag tycker också att ett samhälle som har resurser för det bör hjälpa sina medborgare - det är därför jag vill underlätta äktenskapet genom mitt förslag till familjeavdrag. Mycket tyder på att ett stabilt äktenskap är en utmärkt hjälp, även ekonomiskt. Sedan behövs det litet hjälp med utbildning och moral också, samt ett skyddsnät för de som misslyckas.

Att tvinga folk leva i äktenskap är inte att hjälpa människor. Ingen varken staten eller du kan sitta och bestämma att äktenskap är "stabila" bara för att ni ger ett äktenskapsbidrag. Hur dugligt eller ej ett äktenskap är ska avgöras av de som lever i det.

Citat:
Det blir inte så många födda barn om man har som regel att det är lika fint att döda barnet redan i moderlivet.

Det blir tillräckligt. Ökar man dessutom kvinnors möjlighet att ha karriär samtidigt så ökar nativiteten.
Citat:
Alla vill slippa hushållsarbete. Därför uppfinner vi tekniska hjälpmedel och försöker hitta allehanda "institutionella" lösningar för att dela upp arbetet i familjen. Det är bra med en familj, för då kan man hjälpas åt, även om fler personer också skapar mer disk och tvätt. I alla familjer, särskilt med barn, är detta en pågående kamp. Alla försöker komma undan hushållsarbetet emedan det är själsdödande tråkigt och många medel tycks vara tillåtna för att komma undan.

Fast männen hängde med i samhällsutvecklingen. De bejakade preventivmedelsrevolutionen, inget stort motstånd fanns mot att förbjuda våldtäkt i äktenskapet, många ansåg det bra att kvinnorna hade förvärvsarbete utanför hemmet, hushållsmaskinerna underlättade hemarbetet - så varför stack fruarna ifrån sina män när de fick det bättre? Menar Du att ett stabilt förhållande mellan man och kvinna bygger på att kvinnan har det dåligt?

nej män har hängt med sämre än vad kvinnor har gjort, därför har du en situataion idag av att fler kvinnor än män blir sjuka av stress för att de tvingas dubbelarbeta, för män tar inte fullt ut sin del av det obetalda hemarbetet.

Nej är DU som menar att "stabila äktenskap" = kvinnor ska ha det sämre, ha sämre möjligheter skilja sig via ekonomiska incitament, ha sämre möjligheter att slippa undan oönskad gaviditeter ex.
få ett läge i sn tillvaro där de fölrar kontrollen över sina liv. Det är "din" samt div. högerfolks plan när de ivrar för sämre villkor på arbetsmarkanden eller reproduktion eller andra saker för just kvinnor.
Du har det i SD, samt i div. virriga uvar av din sort.

Säg mig? de kvinnor som i ditt samhälle tvångsförlöses och som sen precis som pappan helt vägrar
ta hand om barnet...vad ska staten göra med dessa?
Citera
2018-05-07, 19:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
I sånt fall är redan män obehövliga idag.
Vad är ditt problem med att män kvinnor tar ungefär lika ansvar för betalt och obetalt arbete? och å så sätt får en naturlig fördelning av fördelar/ nackdelar.

Inget problem alls. Men som alla andra så slipper jag helst själv. Jag har ju sagt att jag är felbar. Principen är utmärkt, men själv vill jag så klart inte drabbas.

Citat:
Fast det gör ju din politik, den tvingar kvinnor idag över hela världen och den skulle tvinga kvinnor i vår del av världen om den återinfördes. Ingenstans, någonstans har tanken att människor ska avstå från sex fungerat.

Man behöver inte avstå från sex - man kan använda fungerande preventivmedel.

Citat:
via försämrat skydd/ frihet för kvinnor samt föda barn...jepp! ofödd klunga med celler ska prioriteras fett framför färdigutvecklade.

Jag har ofta anfört att det födda livet är mer värt än det ofödda, men av detta följer inte att det ofödda livet är värdelöst. Står det mellan moderns liv och fostrets liv så vinner moderns, men i de allra flesta abortfallen så handlar det inte om detta, utan om varianter av bekvämlighet. Det duger inte som skäl för att avsluta ett mänskligt liv.

Citat:
Nej en kropp går det först kalla det sent i graviditetsstadiet och alltså inget som "släpps in".

Jag menar tvärtom att kroppen, ehuru mycket liten, uppstår i konceptionsögonblicket.

Citat:
Att tvinga folk leva i äktenskap är inte att hjälpa människor. Ingen varken staten eller du kan sitta och bestämma att äktenskap är "stabila" bara för att ni ger ett äktenskapsbidrag. Hur dugligt eller ej ett äktenskap är ska avgöras av de som lever i det.

I ett samhälle är äktenskap ingås frivilligt, och makarna har lärt känna varandra före giftermålet, ofta i åratal, så finns det få skäl att upplösa detsamma lättvindigt. Förutsättningarna borde vara ytterligt goda för lyckliga äktenskap nu för tiden. Jag har anledning tro att det är mer vilja och relationsförmåga som krävs.

Citat:
Det blir tillräckligt. Ökar man dessutom kvinnors möjlighet att ha karriär samtidigt så ökar nativiteten.

Vad tyder på det? Idag förvärvsarbetar de flesta svenska vuxna kvinnor nedom pensionsåldern, men vi förökar oss inte i tillräckligt antal. Jag vill inte tvinga hem kvinnorna, men vi måste inse att det finns ett problem här.

Citat:
nej män har hängt med sämre än vad kvinnor har gjort, därför har du en situataion idag av att fler kvinnor än män blir sjuka av stress för att de tvingas dubbelarbeta, för män tar inte fullt ut sin del av det obetalda hemarbetet.

Nu skall vi se, 8 timmars arbete, 8 timmars fritid, 8 timmars vila. Så, Du vill att män skall arbeta mer och tror att detta är lockande? Här har vi ett av de stora problemen - jämställdheten leder till mer arbete. Det är ingen lyckad lösning. Uppenbarligen.

Citat:
Nej är DU som menar att "stabila äktenskap" = kvinnor ska ha det sämre, ha sämre möjligheter skilja sig via ekonomiska incitament, ha sämre möjligheter att slippa undan oönskad gaviditeter ex.
få ett läge i sn tillvaro där de fölrar kontrollen över sina liv. Det är "din" samt div. högerfolks plan när de ivrar för sämre villkor på arbetsmarkanden eller reproduktion eller andra saker för just kvinnor.
Du har det i SD, samt i div. virriga uvar av din sort.

Jag vill att både kvinnor och män skall kunna välja bort oönskade graviditeter - innan de uppstår. Men uppstår de ändå, så är det bäst om de uppstår inom en stabil relation.

Citat:
Säg mig? de kvinnor som i ditt samhälle tvångsförlöses och som sen precis som pappan helt vägrar
ta hand om barnet...vad ska staten göra med dessa?

Spinnhus, kanske? En moder som inte vill ta hand om sitt egenfödda barn bör nog undersökas av läkare. Det är inget naturligt beteende.
Citera
2018-05-07, 21:11
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ja du.
Bättre på vilket sätt?
Ett embryo som inte vet att det existerar eller en födsel till en ovälkomnande miljö.
Jag tror inte någon längtar efter att bära någon annans barn utan betalning.
Hur vet du att embryot inte vet att det existerar? Eller att just det barnet inte kommer till en välkomnande miljö?
Du har en väldigt cynisk, känslokall och pessimistisk syn på livet.
Senast redigerad av Furienna 2018-05-07 kl. 21:15.
Citera
2018-05-07, 21:13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Du har således inte insett att med fler stabila äktenskap, så kan fler barn födas under trygga omständigheter och behöver inte understöd från samhället? Med min lösning frigör vi resurser för att hjälpa dem som har det svårast - inte de som kan klara sig på egen hand,

Du har inte tidigare uttryckt tanken att hjälpa de som har det sämst, snarare tvärtom.
Oäkta barn kommer i ditt samhälle ha det sämst, och nu vill du hjälpa just de?
Citera
2018-05-07, 21:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du har inte tidigare uttryckt tanken att hjälpa de som har det sämst, snarare tvärtom.
Oäkta barn kommer i ditt samhälle ha det sämst, och nu vill du hjälpa just de?

Någon kommer alltid att ha det sämst - i alla samhällen. Vad saken gäller är på vilken nivå man har det sämst. En förutsättning för att samhället skall kunna stödja de som har det svårt är att inte för många har det svårt. Med fler stabila äktenskap minskar de splittrade familjerna och ensamstående föräldrar med barn, vilka således blir kapabla att klara sig själva, inte minst genom familjeavdraget. Då får vi skattepengar över till de som har det svårt - genom att de blir färre. Men då måste det finnas ett socialt tryck att göra rätt, så det inte upplevs som likvärdigt att göra fel.
Citera
2018-05-08, 06:51
Medlem
Citat:
Någon kommer alltid att ha det sämst - i alla samhällen. Vad saken gäller är på vilken nivå man har det sämst. En förutsättning för att samhället skall kunna stödja de som har det svårt är att inte för många har det svårt. Med fler stabila äktenskap minskar de splittrade familjerna och ensamstående föräldrar med barn, vilka således blir kapabla att klara sig själva, inte minst genom familjeavdraget. Då får vi skattepengar över till de som har det svårt - genom att de blir färre. Men då måste det finnas ett socialt tryck att göra rätt, så det inte upplevs som likvärdigt att göra fel.

och då är det ju skitsmart att via lagen bygga in att många ska få det extra svårt , eller hur uven?

Kan du förklara hur du ska få männen att kliva in i de där "stabila äktenskapen" när de gjort en tjej på smällen en "fyllelördag" som sen inte ska ha rätt göra abort? Hur ska den lagen/ eller "sociala trycket" se ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in