Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Tja, för den moderne så gör kanske den tekniska utvecklingen med hushållsmaskiner, sexrobotar och artificiella livmödrar kvinnor obehövliga. Den konservative bejakar knappast en sådan utveckling, men som Du brukar påpeka så är det litet ont om konservativa män...
I sånt fall är redan män obehövliga idag.
Vad är ditt problem med att män kvinnor tar ungefär lika ansvar för betalt och obetalt arbete? och å så sätt får en naturlig fördelning av fördelar/ nackdelar.
Citat:
För det första vill jag inte tvinga kvinnor att föda barn - det låter som någon form av avelsfabrik. Kvinnor är i sin fulla rätt att avstå sex eller använda allehanda preventivmetoder - men att avliva ett fullt livsdugligt foster utan goda skäl, det skall inte sjukvården ägna sig åt. Deet är, som jag påpekat tidigare, heller inte sjukvård.
Fast det gör ju din politik, den tvingar kvinnor idag över hela världen och den skulle tvinga kvinnor i vår del av världen om den återinfördes. Ingenstans, någonstans har tanken att människor ska avstå från sex fungerat.
Citat:
Jag anser att jag vill förbättra en massa saker, från ökat skydd mot sexualbrottslingar till ökat skydd för ofödda och förbättrade förutsättningar för stabila äktenskap.
via försämrat skydd/ frihet för kvinnor samt föda barn...jepp! ofödd klunga med celler ska prioriteras fett framför färdigutvecklade.
Citat:
Om en kvinna i samband med ett samtyckesbaserat samlag blir gravid, vilket det får anses vara tämligen hög risk för, så har hon godvilligt släppt in en annan kropp i sin egen, dvs det tillväxande embryot/fostret. Inget tvång har förelegat, fritt valt och då uppstår genast ett ansvar för denna "främmande kropp". Det ingår så att säga i paketet med samtyckande sex.
Nej en kropp går det först kalla det sent i graviditetsstadiet och alltså inget som "släpps in".
Citat:
Jag tycker också att ett samhälle som har resurser för det bör hjälpa sina medborgare - det är därför jag vill underlätta äktenskapet genom mitt förslag till familjeavdrag. Mycket tyder på att ett stabilt äktenskap är en utmärkt hjälp, även ekonomiskt. Sedan behövs det litet hjälp med utbildning och moral också, samt ett skyddsnät för de som misslyckas.
Att tvinga folk leva i äktenskap är inte att hjälpa människor. Ingen varken staten eller du kan sitta och bestämma att äktenskap är "stabila" bara för att ni ger ett äktenskapsbidrag. Hur dugligt eller ej ett äktenskap är ska avgöras av de som lever i det.
Citat:
Det blir inte så många födda barn om man har som regel att det är lika fint att döda barnet redan i moderlivet.
Det blir tillräckligt. Ökar man dessutom kvinnors möjlighet att ha karriär samtidigt så ökar nativiteten.
Citat:
Alla vill slippa hushållsarbete. Därför uppfinner vi tekniska hjälpmedel och försöker hitta allehanda "institutionella" lösningar för att dela upp arbetet i familjen. Det är bra med en familj, för då kan man hjälpas åt, även om fler personer också skapar mer disk och tvätt. I alla familjer, särskilt med barn, är detta en pågående kamp. Alla försöker komma undan hushållsarbetet emedan det är själsdödande tråkigt och många medel tycks vara tillåtna för att komma undan.
Fast männen hängde med i samhällsutvecklingen. De bejakade preventivmedelsrevolutionen, inget stort motstånd fanns mot att förbjuda våldtäkt i äktenskapet, många ansåg det bra att kvinnorna hade förvärvsarbete utanför hemmet, hushållsmaskinerna underlättade hemarbetet - så varför stack fruarna ifrån sina män när de fick det bättre? Menar Du att ett stabilt förhållande mellan man och kvinna bygger på att kvinnan har det dåligt?
nej män har hängt med sämre än vad kvinnor har gjort, därför har du en situataion idag av att fler kvinnor än män blir sjuka av stress för att de tvingas dubbelarbeta, för män tar inte fullt ut sin del av det obetalda hemarbetet.
Nej är DU som menar att "stabila äktenskap" = kvinnor ska ha det sämre, ha sämre möjligheter skilja sig via ekonomiska incitament, ha sämre möjligheter att slippa undan oönskad gaviditeter ex.
få ett läge i sn tillvaro där de fölrar kontrollen över sina liv. Det är "din" samt div. högerfolks plan när de ivrar för sämre villkor på arbetsmarkanden eller reproduktion eller andra saker för just kvinnor.
Du har det i SD, samt i div. virriga uvar av din sort.
Säg mig? de kvinnor som i ditt samhälle tvångsförlöses och som sen precis som pappan helt vägrar
ta hand om barnet...vad ska staten göra med dessa?